دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

حوادث /

بازداشت عاملان سوزاندن نخل 300 ساله اردستان 

یکشنبه، 01 مرداد 1402
کد خبر: 349639
ساعد نیوز: سید محمدهادی احمدی طباء فرماندار اردستان گفت: حدود ساعت 15 روز شنبه 31 تیرماه نخل عزاداری محله کوشک اردستان که قدیمی‌ها قدمت آن را حدود 300 سال عنوان می‌کنند به دلایل نامشخصی آتش می‌گیرد و کاملاً از بین می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از ایسنا، سید محمدهادی احمدی طباء اظهار کرد: حدود ساعت 15 روز شنبه 31 تیرماه نخل عزاداری محله کوشک اردستان که قدیمی‌ها قدمت آن را حدود 300 سال عنوان می‌کنند به دلایل نامشخصی آتش می‌گیرد و کاملاً از بین می‌رود.

وی افزود: از دقایق ابتدایی وقوع این اتفاق دلایل و احتمال‌های فراوانی توسط آتش‌نشانی و دیگر دستگاه‌های ذیربط مورد بررسی قرار گرفته است ولی هنوز به دلیل قطعی نرسیده‌ایم.

فرماندار اردستان تصریح کرد: البته احتمال‌های زیادی از جمله نور شدید خورشید و آتش گرفتن پارچه‌های قدیمی نخل و یا دیگر موضوعات از جمله عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه مشکوک مورد بررسی قرار گرفت ولی هنوز به دلیل اصلی این آتش‌سوزی نزدیک نشده‌ایم.

احمدی طباء خاطرنشان کرد: تاکنون فرد یا اشخاصی در این خصوص بازداشت نشده‌اند ولی تعدادی از اهالی محله و افراد مطلع جهت پاره‌ای از توضیحات فراخوانده شدند.

نخل‌گردانی یا نخل‌برداری، حملِ تابوت چوبی عظیم و نمادی از سوگواری ایام محرم الحرام در ایران است که در دهه اول این ماه، تابوت در حالی‌ که توسط پارچه‌های مشکی و سبز پوشانده شده، توسط عزاداران پرشماری (به ‌دلیل وزن زیادِ آن) حمل می‌شود. سابقه نخل را به قبل از اسلام و زمان ساسانیان و مرتبط با سوگواری سیاوش می‌دانند.

قربانی کردن گوسفند، دود کردن اسفند، سینه‌زنی، نوحه‌خوانی و… از آیین‌های جانبی این مراسم بزرگ و سنتی است. نخل‌ها در طول مدت سال در مقابل یا داخل حسینیه‌ها نگهداری می‌شوند.

در اردستان ضمن اشاره به هتک حرمت نخل محله کوشک اردستان اظهار داشت: در پی اعلام حریق عمدی نخل محله کوشک اردستان و اهانت به مقدسات و اعتقادات مردم که موجب جریحه‌دار شدن دل عزاداران حسینی(ع) شد، فرماندهی و کارکنان انتظامی شهرستان اردستان را بر آن داشت که تا دستگیری عاملان این حریق، لحظه‌ای آرام نگیرند.

وی از دستگیری دو نفر از مخلّان نظم و امنیت و عاملان حریق عمدی نخل محله کوشک اردستان خبر داد و افزود: در این راستا مأموران پلیس شهرستان با هوشیاری کامل در کمتر از پنج ساعت، توانستند دو نفر متهم را شناسایی و دستگیر کنند و به یگان انتظامی انتقال دهند.

فرمانده انتظامی شهرستان اردستان خاطرنشان کرد: متهمان با توجه به شواهد و دلایل موجود به بزه انتسابی اعتراف و انگیزه خود را از ارتکاب جرم٬ اختلاف با مسئولان هیئت مذهبی اعلام کردند که برای تعیین تکلیف تحویل مقام‌های قضایی این شهرستان شدند.

صادق‌زاده تأکید کرد: پلیس با به‌کارگیری تمامی امکانات و تجهیزات با مخلّان نظم و امنیت جامعه بدون هیچ گونه اغماض قاطعانه برخورد خواهد کرد و در راستای برقراری امنیت در جامعه از هیچ کوششی دریغ نخواهد ورزید.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 01 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
ثبت آخرین عکس عاشقانه فریبا ناردری با همسر جوانش قبل از فوت +عکس
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
(تصاویر)معروف ترین رکوردهای ایرانیان در کتاب گینس!
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
تبدیل پایان نامه به مقاله
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استوری تسلیت متفاوت رضا گلزار برای فوت هنرمند پیشکسوت سعید راد+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی