دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

بازدید از غار شگفت‌انگیز دربند رشی در گیلان + فیلم 

شنبه، 08 مهر 1402
غار دربند رشی از جمله غارهای تاریخی ایران است که بنابر کاوش‌های باستان‌شناسان، ردپای سکونت انسان‌های غارنشین در آن دیده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این غار دیدنی در گیلان با ما همراه شوید.

معرفی غار دربند رشی

غار «دربند رشی» از مقاصد گردشگری و مناطق دیدنی استان گیلان به شمار می‌آید که در جنوب روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار و در ارتفاع حدود 750 متری از سطح دریا واقع شده‌ است. این مکان‌ باستانی شامل غار بزرگ «کویل گر» با طول تقریبی 60 متر و غار «دربند ب» با طول تقریبی 30 متر است که دهانه‌ هر دو در جهت جنوب قرار دارد. غار دربند رشی تنها غار شناخته شده با بقایای باستان‌شناختی دوره پارینه سنگی قدیم در کشور به حساب می‌آید. غار دربند رشی در نزدیکی روستایی به نام استخرگاه قرار دارد که یکی از زیباترین روستاهای استان گیلان و جاهای دیدنی رودبار به شمار می‌رود. این روستای در دامنه‌ کوه درفک و در دل جنگل‌های سر به فلک کشیده قرار دارد. در روستای استخرگاه می‌توانید از آبشار طبیعی و مسیر جنگلی فو‌ق‌العاده‌ روستا دیدن کنید و از تماشای بافت روستایی و دست‌نخورده و پوشش گیاهی متفاوت آن لذت ببرید.

قدمت غار دربند رشی

طی کاوش‌های باستان‌شناختی این غار در سال 1391، در کنار ابزارهای سنگی، شماری سنگواره حیوانات مختلف از جمله خرس، گوزن، گاو وحشی و بز کوهی کشف شد. بیشتر این بقایا مربوط به گونه منقرض شده‌ای از خرس می‌شد که برای نخستین بار در ایران کشف شده است. تا پیش از این، دیرین‌شناسان تصور می‌کردند که قلمروی این خرس از غرب اروپا تا شرق کوه‌های قفقاز باشد؛ اما کشف بقایای آن در غار دربند رشی نشان می‌دهد که این خرس‌های بزرگ در غرب البرز نیز می‌زیسته‌اند. چند دندان کشف شده در غار به روش پرتوسنجی تاریخ‌گذاری شده‌اند که قدمتشان به بیش از 200 هزار سال قبل برمی‌گردد. انسان‌ها طی دوره‌ای نسبتاً گرم و مرطوب که منطقه درفک پوشیده از جنگل بود، به‌صورت موقت از غار دربند استفاده می‌کردند و از سنگ‌های آذرین و چخماق برای ساخت ابزارهای سنگی چون خراشنده و درفش کمک می‌گرفتند.

جاذبه‌های دیگر غار دربند رشی

در کنار دیدن غار دربند رشی امکان بازدید از منطقه‌ زیبای سی‌دشت نیز وجود دارد که خیلی از مواقع در فصل بهار و تابستان دارای مه است. سی‌دشت با دشت‌های سرسبز و دره‌های زیبایی همچون پلنگ‌دره از گردشگران استقبال می‌کند. توت‌فرنگی محصول اصلی ییلاق سی دشت محسوب می‌شود و جالب است بدانید که در خرداد ماه هر سال جشنواره توت‌فرنگی در آن برگزار می‌شود و گردشگران زیادی برای شرکت در این جشنواره و خرید توت فرنگی محلی تازه به ییلاق سی دشت می‌روند.

کوه درفک نیز در نزدیکی غار دربند رشی قرار دارد که کوهنوردان و طبیعت‌گردان بسیاری را مجذوب خود می‌کند. قله درفک، بام استان گیلان و آتشفشان خاموشی است که بین دو شهرستان رودبار و سیاهکل قرار دارد و در دامنه‌های آن زیبایی‌های طبیعت جنگل شیرکوه گسترده شده است.

بهترین زمان بازدید از غار دربند رشی

بهترین زمان سفر به غار دربند رشی، نیمه‌ اول سال است؛ چراکه طبیعت سرسبزی پیش چشمانتان قرار می‌گیرد و مه بهاری صورتتان را می‌نوازد؛ با این حال سعی کنید صبح قبل از ساعت 10 یا عصر بعد از ساعت پنج، قدم در مسیر پیاده‌روی به غار بگذارید تا در طول مسیر آفتاب اذیتتان نکند.

  • آدرس غار دربند رشی: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش رحمت آباد و بلوکات، جنوب روستای رشی

فیلمی از غار زیبای دربند رشی


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
ترجمه تخصصی متن
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
دکوراسیون سنتی و قدیمی اتاق موسیقی زهرا گونش در خانه‌اش در استانبول+عکس/ انتخاب پیانویی همرنگ با دیوار به سلیقه خانوم والیبالیست