بازی لگو چه فوایدی برای کودکان دارد؟

  سه شنبه، 30 آذر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
بازی لگو چه فوایدی برای کودکان دارد؟
لگوهای ریز و درشتی که همه ی شما با آنها آشنا هستید امروزه بخش مهمی از سبد اسباب بازی بچه ها به خود اختصاص داده است ؛ نظر کارشناسان در مورد این دسته اسباب بازی ها چیست ؟ با ما همراه باشید.

اسباب بازی ها و بازی های مختلف هر کدام به نوعی بر رشد ذهنی و جسمی کودک و مهارت های او تاثیر می گذارند، اما لگوها نقش بسزایی در این زمینه دارند، تاثیری همه جانبه که حتی آینده کودک را در بزرگسالی نیز تحت تاثیر قرار می دهند. در این پژوهش سعی شده است تا علاوه بر معرفی لگو بازی، نتایج تحقیقات دانشمندان در مورد لگو بازی و تاثیر آن بر هوش و مهارت های فردی کودکان و نوجوانان و همچنین تاثیر آن بر آینده شغلی آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. با ما همراه باشید تا از نکات مفید این پژوهش در مورد لگو بهرمند شوید.

لگو چیست؟

لگوها اسباب بازی هایی هستند که معمولاً از جنس پلاستیک در اندازه ها و فرم های گوناگون ساخته شده اند. بازی با آنها به این صورت است که با متصل کردن قطعات لگو به یکدیگر می توان اشکال مختلفی بنا به خلاقیت و ایده های ذهنی هر کسی ساخت. قطعات آن به راحتی بر روی هم قرار می گیرند و در هم قفل می شوند و به آسانی جدا می گردند. در این نوع بازی، کودک وقت بسیاری را صرف ساختن شکل دلخواهش می کند. البته اهمیت و جذابیت خاص این بازی در آن است که برای کودکان جنبه تکراری و خسته کننده ندارد و به وسیله قطعات لگو می توانند بی نهایت اشکال مختلف و جدید بسازند. همین ساختار نیافتگی بازی لگو باعث شده تا لگوها مورد توجه و علاقه کودکان و نوجوانان بسیاری قرار بگیرند.

بهترین سن بازی با لگو

لگو بر اساس سن کودکان دارای مدل های مختلف است و همچنین لگوها در سایزهای مختلفی وجود دارد و برای کودکان زیر 3 سال لگوهایی که سایز بزرگی دارند به خاطر رنگی بودن آن مناسب است ولی در صورتی که کودکتان زیر ۳ سال سن دارد، از لگو که قطعات کوچک دارند جدا خودداری کنید، چرا که در این سن کودکان از راه دهان ارتباط را می آموزند و ممکن است برای شناخت هر چیزی، آن را در دهانشان قرار دهند.بازی با لگو محدودیت سنی ندارند و حتی بزرگسالان هم میتوانند با لگو بازی کنند. هر چه سن کودک شما بیشتر باشد، لگو پیشرفته تر شده و قطعات آن کوچک تر می شود. برعکس هر چه سن کودک کمتر باشد قطعات الگو بزرگتر شده و تعداد آنها کمتر می شود.

فواید بازی با لگو برای کودکان

این روزها دغدغه بسیاری از والدین تفریح و سرگرمی کودکان است زیرا به عنوان والدین دوست دارند کودک را در مسیری قرار دهند که بتواند پیشرفت کند. بازی با لگو بصورت انفرادی یا گروهی می تواند به کودکان بطور شگفت انگیزی کمک کند، به همین دلیل در این بخش به مزایای بازی با لگو می پردازیم تا شما را با اثرات مثبت این وسیله ی بازی بیشتر از قبل آشنا سازیم.

بازی لگو

فواید لگو

کار گروهی و مهارت های اجتماعی

یکی از جنبه های اصلی بازی با لگو این است که کودکان به طور مشترک در یک گروه کوچک بازی می کنند تا چیزی را با هم بسازند. همه بچه ها یک نقش دارند؛ یک هفته ممکن است سازنده باشند، دفعه بعد معمار، فروشنده یا مدیر! کودکان برای هر نقش آموزش می بینند، با دقت گوش می دهند و به یکدیگر احترام می گذارند. کار گروهی مشترک باعث تمرکز، اشتراک گذاری، تقویت رفتار مثبت و ارتباط اجتماعی می شود.

مهارت های ارتباطی و زبانی

به منظور ساخت یک مدل لگو، کودکان یاد می گیرند که چطور با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، افکار، نیازها و خواسته های خود را بیان کنند و به پاسخ های هم تیمی های خود گوش دهند. علاوه براین از طریق نقش های مختلف در گروه و مکالمات، مهارت های زبانی توسعه می یابد.کودکانی که به صورت انفرادی بازی می کنند، می توانند داستان بسازند، این کار به ایجاد زیربنای درک زبان و توسعه آن کمک می کند.

حل مساله، ریاضیات و آگاهی فضایی

پیروی از دستورالعمل، ترتیب رمز گشایی، درک کمیت، تقارن، الگو و محل قرار گیری آجرها، به کودکان کمک می کند تا مهارت های ریاضی و آگاهی فضایی خود را توسعه دهند و آن ها را در حل مشکل و ایجاد ایده های جدید تشویق می کند.

خلاقیت و آزمایش

خلاقیت در ساخت لگو، شکلی از هنر است که کودکان می توانند خالق و داستان ساز شوند!در بازی لگو به کودکان فرصت استفاده از سبک آزاد با لگو به طور جداگانه و دو نفره داده می شود. در واقع به کودکان اجازه داده می شود تا خلاقیت و تخیل آنهاجریان یابد!هنگام بازی با لگو ، کودکان می توانند به همان اندازه که می خواهند ماجراجو باشند، لگو به آن ها اجازه می دهد آزمایش کنند و ایده های جدید بسازند.

رشد جسمی

بازی با لگو مزایای شگفت انگیزی برای رشد مهارت های حرکتی مانند ایجاد مهارت و قدرت در انگشتان دارد. فشارهای مختلفی که برای جمع آوری قطعات لگو استفاده می شود یک تمرین شگفت انگیز برای انگشتان کوچک است که کودکان را قادر به نگه داشتن مداد و کنترل فشار وارد شده هنگام نوشتن می کند.در جامعه ای که بسیاری از کودکان غالباً در کشیدن صفحه نمایش مهارت دارند، داشتن فرصت برای توسعه مهارت های حرکتی ظریف بسیار مهم است.

پشتکار و مدیریت خستگی

بازی با لگو ممکن است ناراحت کننده باشد زیرا ممکن است آجرها به دلیل یک حرکت کوچک خراب شوند. در ابتدا این امر ناامیدکننده است، اما بازی مکرر با لگو می تواند به کودکان کمک کند تا پشتکار داشته باشند و یاد بگیرند که بر ناامیدی غلبه کنند، زیرا می دانند که شاهکارهای آنها دوباره می تواند ساخته شود. بازی با لگو به کودکان این امکان را می دهد تا بدون ترس از شکست، ایده های جدید را امتحان کنند، زیرا کودکان می دانند که خطاها قابل حل هستند و قطعات ریخته شده می تواند دوباره ساخته شوند.

اعتماد به نفس

ساخت لگو چه از طریق دستورالعمل ها و چه از طریق ایده هایی که در ذهن کودکان دارند به آنها اجازه می دهد تا به احساس موفقیت، غرور و اعتماد به نفس برسند.

کاهش اضطراب و استرس

بازی با لگو در واقع می تواند یک اثر آرام بخش داشته باشد، به همین دلیل برای کودکانی که اضطراب و نگرانی دارند مفید می باشد. بازی و ساخت لگو می تواند نظم را در یک روز آشفته یا پر تنش به ارمغان بیاورد و مزایای درمانی زیادی داشته باشد.

افزایش صبر

ساخت لگو زمان می برد و می تواند صبر و شکیبایی کودکان را آزمایش کند، خصوصاً وقتی یافتن آن قطعه مهم لگو طول بکشد! در جهانی که کودکان معمولاً خواستار رضایت فوری هستند، روند ساخت و ساز می تواند به کودکان کمک کند تا درک کنند که گرفتن نتیجه خوب ممکن است زمان بر باشد.

افزایش تمرکز

پیروی از دستورالعمل ها، برنامه ریزی برای استفاده از قطعه بعدی، انتظار برای نوبت آنها و گوش دادن به دیگران (هنگام ساختن در یک گروه)، همه به تمرکز نیاز دارد و می تواند به کودکانی که به اندکی تمرکز نیاز دارند بسیار کمک کند.

دیگر فواید بازی لگو برای کودکان

  • لگو، به بچه ها یاد می دهد که سه بعدی فکر کنند.

  • لگو، مهارت حل مساله، برنامه ریزی و هماهنگی چشم و دست کودک را افزایش می دهد.
  • لگو، اصول مهندسی و مکانیک،مفاهیم هندسی و ریاضی را به کودک می آموزد.
  • لگو تجسم خلاق و خوش فکر بودن را به کودک می آموزد و باعث افزایش تصورات و تخیلات کودک و ابتکار او می شود.
  • لگو باعث افزایش قدرت عضلات دست و انگشتان کودک و تقویت مهارت های ظریف کودک می شود و جزء بازی های حرکتی کودکاناست.
  • بازی با لگو مفاهیم بسیاری به فرهنگ لغت کودکان اضافه می کند و از طریق این بازی، کاربرد لغات را به طور محسوس در زندگی مشاهده می کنند.
  • از طریق لگوها، کودک با واژه هایی مانند: “جلو، عقب، پشت، زیر، روی، داخل، خارج، …” آشنا می شوند.
  • باعث تقویت قدرت بیان و داستان سازی نیز می شود: کودک هنگام ساختن، لغات جدید را می آموزد و جملات زیادی را نیز می سازد و در نتیجه نه تنها قدرت بیانش پرورش می یابد بلکه داستان سازی نیز می کند و باعث تقویت زبان آموزی کودک می شود.
  • کودک با هر بار ساخت و ساز و سپس خراب کردن با مفاهیم تجزیه و ترکیب اجسام آشنا می شود.

نکات ایمنی هنگام خرید لگو

هنگام خرید اسباب بازی و یا هر چیزی که کودک با آن سروکار دارد باید یک سری نکات را مدنظر داشت. در مورد لگو نیز باید نکاتی را مد نظر داشت از جمله:

  • برای کودکان زیر سه سال، حتما لگوهایی با قطعات بزرگ بخرید زیرا کودکان معمولا اشیا را از طریق دهان آزمایش می کنند و این خطر وجود دارد لگوهایی که کوچک باشد توسط کودک بلعیده شود.
  • مواد به کار رفته در لگوها همانند سایر اسباب بازی ها به دلیل حساسیت کودکان باید از مواد درجه یک و مرغوب باشد. اما بعضی کارخانجات اسباب بازی ها را از مواد بازیافتی و کهنه می سازند و این یک عامل مهم در انتقال بعضی از بیماری ها است.
  • رنگ های شیمیایی به کار برده شده در اسباب بازی ها از جمله لگوها در دراز مدت می تواند باعث عوارض خطرناکی همچون ناراحتی های کبدی، تنفسی و مسمومیت های خطرناک شود برای همین بهتر است لگوهایی را خریداری نمایید که استانداردهای بهداشتی معتبر برخوردار باشند و یا از برندهای معتبر و صاحب نام باشند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (126 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (85 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه