بدسکتو چیست و چگونه حل میشود؟

  دوشنبه، 24 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
بدسکتو چیست و چگونه حل میشود؟
بدسکتور ها یکی فاکتور اصلی کُند شدن و عملکرد نامطلوب هارد دیسک است. زمانی که بدسکتور بیش از حد زیاد می‌شود نرم‌افزار خود هارد دستور متوقف شدن دستگاه را می‌دهد درواقع Crash می‌کند و دیگر هارد توسط سیستم شناسایی نمی‌شود.

بدسکتور چیست؟

بد سکتور را می توان یک کلاستر کوچک از فضای ذخیره سازی نامید که معیوب شده است. این سکتور به درخواست ها مبنی بر نوشتن و خواندن اطلاعات عکس العملی نشان نمی دهد تا آنجا که آن را یک سکتور بد و یا همان بدسکتور می نامیم.

انواع بدسکتور

می توان گفت هر دو مدل هارد موجود در بازار (هارد رایج مغناطیسی و مدل جدید سالید درایو Solid state drive) می توانند بدسکتور داشته باشند. دو نوع بد سکتور وجود دارد، بدسکتور نوع اول ناشی از صدمات فیزیکی است که قابل ترمیم نیست و بدسکتور نوع دوم بر اساس اشکالات نرم افزاری ایجاد می شود که قابل ترمیم نیز است.

همانطور که گفته شد دو نوع بد سکتور وجود دارد که از آنها با نام های فیزیکی و نرم افزاری و یا به عبارت دیگر سخت و نرم یاد می شود. بدسکتور فیزیکی و یا سخت به کلاستوری از فضای هارددیسک گفته می شود که به صورت فیزیکی صدمه دیده است. ممکن است هد هارددیسک با سطح هارد اتصال برقرار کرده و هارد صدمه دیده باشد، نفود گرد و غبار نیز به داخل هارد می تواند منجر به بدسکتور شود، ممکن است فلش مموری سالید درایو فرسوده شده و دچار بدسکتور شود و یا اینکه صدمات فیزیکی باعث بدسکتور این مدل هارد جدید گردد. بدسکتور سخت قابل ترمیم نیست.

بدسکتور نرم افزاری به کلاستوری از فضای هارددیسک گفته می شود که دچار مشکلات نرم افزاری شده و به درستی کار نمی کند. سیستم عامل برای خواندن اطلاعات از روی سکتور خراب تلاش می کند اما با عدم تطابق اطلاعات (Error-correcting Code) مواجه می شود. این سکتور ممکن است به عنوان سکتور خراب و یا همان بدسکتور علامت گذاری شود اما با نوشتن مجدد اطلاعات خالی بر روی سکتور خراب، بدسکتور از بین می رود، در گذشته از روش Low Level Format نیز برای اینکار استفاده می شد. ابراز چک دیسک ویندوز (Windows Check Disk) نیز می تواند بدسکتور های نرم افزاری را ترمیم کند.

بدسکتور چگونه ایجاد می شود؟

بدسکتور بر اثر استفاده بیش از حد، نوسانات برق، ایرادات فیزیکی، منطقی و مشکلات کارخانه ای به وجود می آید. علاوه بر این حتی هارد های اکبندی پیدا می شوند که بر اثر جابجایی زیاد باعث وجود سکتور های خراب شده است.

البته در نظر داشته باشید که تمام سکتور های یک هارد برای خواندن و نوشتن اطلاعات نیستند، برای مثال سکتور های بخش SMART هارد که برای لاگ کردن هارد (از آسیب بخش هایی که به عنوان بخش های ناپایدار شناخته می شوند، جلوگیری می کند.) استفاده می شود.

بدسکتور ها به دو نوع تقسیم می شوند بدسکتور های فیزیکی (Hard bad sector) و بدسکتور های منطقی یا نرم افزاری (Soft bad sector) که نوع اول به هیچ عنوان با استفاده از نرم افزار قابل تعمیر نیستند و نیاز به طی فرایندی تخصصی با تجهیزاتی پیشرفته دارد، در غیر این صورت استفاده از هر گونه نرم افزار برای اسکن و تعمیر آن جز خراب کاری اثر دیگری ندارد.
نوع دوم یعنی بدسکتور های منطقی آن دسته از بدسکتور هایی هستند که با برخی از نرم افزار ها آن هم در صورت زیاد نبودن قابل حل است و برای بهبود عملکرد هارد دیسک مفید است.

مشکلاتی که موجب بدسکتور فیزیکی (Hard bad sector) می شود:

  • مشکلات برد، هد، پلیت
  • مشکلات سخت افزاری مکانیکی و الکترونیکی

مشکلاتی که موجب بدسکتور منطقی (Soft bad sector) می شود:

  • نقض در بررسی حافظه به علت خطاهای خواندن و رایت کردن
  • تخریب هدر های بخش تحت تاثیر میدان مغناطیسی

چگونه بدسکتورها را شناسایی و تعمیر کنیم؟

ابزار شناسایی و تعمیر بدسکتور که به نام chkdsk شناخته می شود، داخل سیستم عامل ویندوز وجود دارد، این ابزار هارد دیسک شما را برای شناسایی بدسکتور اسکن کرده و سکتور هایی که به صورت سخت افزاری خراب شده اند را علامت گذاری کرده و سکتورهایی که مشکلات نرم افزاری دارند را تعمیر می کند.

تصویر

سیستم عامل ویندوز در صورتی که به مشکلی با هارد دیسک برخورد کند، به صورت اتوماتیک در هنگام بالا آمدن کامپیوتر آن را اسکن می کند. البته شما هر زمان که تمایل داشتید می توانید برنامه تعمیر و شناسایی بدسکتور را با تایپ chsdsk در منوی Run ویندوز فراخوانی کنید. سیستم عامل های دیگر نظیر لینوکس و OS X نیز ابزار های مخصوص به خود را برای شناسایی و تعمیر بدسکتورها دارند.

۳ روش اثبات شده برای تعمیر و رفع بدسکتور در هارد دیسک

روش اول: استفاده از CHKDSK ویندوز برای اسکن و رفع بدسکتور

ابزار پیشفرض ویندوز CHKDSK یکی از گزینه های برای کار با بدسکتور و باگ های سطحی است، این ابزار برای کسانی که می خواهند روند ساده و راحتی طی کنند مناسب است، برای شروع اسکن و بازیابی به روش عادی مراحل زیر را انجام می دهیم:

  1. در خط فرمان (CMD) ابتدا عبارت CHKDSK و سپس مسیر دیسک را تایپ کنید( برای مثال: CHKDSK C: /F /R )
  2. کلید اینتر را بفشارید و منتظر بمانید تا تمامی اطلاعات ذخیره شده در هارد دیسک شما بررسی شود.
  3. کامپیوتر را راه اندازی مجدد کنید.

CHKDSK نمی تواند بدسکتور را بروی هارد درایو همانند VictoriaHDD و HDD Regenerator که در ادامه بررسی می کنیم، تعمیر کند. این ابزار تنها می تواند آنها را شناسایی کرده و علامت گذاری کند، CHKDSKبخش های مشخص شده را با عنوان معیوب در نظر می گیرد و تلاش نمی کند اطلاعات را از روی آنها بخواند یا رایت کند.

روش دوم: تعمیر بدسکتور با نرم افزار HDD Regenerator

با نرم افزار HDD Regenrator برای رفع بدسکتور جهت بهبود مطلوبیت عملکرد هارد کار می کنیم. این نرم افزار هم زمان با بخش سخت افزاری و نرم افزاری هارد سر و کار دارد، تا با حداقل کاهش حجم باعث افزایش عمر هارد می شود. خب حالا قبل از این بریم سراغ تعمیر بدسکتور اول باید چند موارد را با HDD regenerator بررسی کنیم:

  1. برای قدم اول در تب “Regeneration”اولین گزینه، یعنی “Start process under Windows” را انتخاب کنید.
  2. تمامی برنامه های در حال اجرا را ببندید، تا ابزار به تمام بخش های هارد دیسک دسترسی پیدا کند.
  3. اگر یک خطای دسترسی رخ داد رو گزینه “Cancel” کلیک کنید.
  4. در پنجره باز شده حالت دوم را انتخاب کنید (عدد ۲ را وارد کرده و کلید اینتر را بفشارید) و مقدار پیشنهادی برای شروع را تغییر ندهید.

پس از اتمام اسکن کردن، نرم افزار دو نکته مهم را نمایش می دهد: بدسکتور ایجاد شده و بدسکتور بهبود یافته.

تصویر

برای رفع بدسکتور جهت بهبود سرعت و عملکرد هارد باید مراحل ذکر شده را دوباره اما با یک تفاوت طی کنید: این بار گزینه اول یعنی “Check and recover bad blocks” را انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است که اینکار را در حالت ایمن ویندوز انجام دهید.

روش سوم: اسکن و رفع بدسکتور با نرم افزار VictoriaHDD

البته نرم افزار دیگری به نام VictoriaHDD همان کار ( اسکن کردن و بررسی وضعیت هارد ) را با ویژگی های بیشتری انجام می دهد، هر چند کاربران برای استفاده از این نرم افزار برای اولین بار با مشکلاتی رو به رو هستند، زیرا رابط کاربری این ابزار پیچیده تر است، برای این روش شما احتیاج به یک فلش قابل بوت با Victoria دارید. این کار را به راحتی از طریق ابزار WinSetupFromUSB درست می شود.

تصویر

برای دانلود از یک فلش، شما باید تنظیمات BIOS را کمی تغییر دهید:

  1. به بخش BIOS بروید و در قسمت“Main” آن گزینه “SATA Mode” را انتخاب کرده و مقدار “IDE” را به آن اختصاص دهید.
  2. پس از اعمال تغییرات شما باید آنها را دخیره کرده و کامپیوتر را راه اندازی مجدد کنید. در اکثر BIOS ها شما باید کیلد F10 را فشرده و تغییرات خود را تایید کنید.

شما می توانید با طی مراحلی بدسکتور را از طریق ابزار VictoriaHDD تعمیر کنید:

  1. با استفاده از ابزار ذکر شده، فلش را بوت کنید.
  2. هنگامی که دانلود کامل شد یک هارد و یک پورت را انتخاب کنید (دکمه P را روی صفحه کلید بفشارید) و روی Ext کلیک کنید. PCI SATA برای SATA و IDE برای هارد دیسک با اتصال رابط متناظر.
  3. دکمه F4 را بزنید تا حالت BB فعال شود (توجه! ۲۵۶ سکتور را پاک کنید).

توجه داشته باشید، پس از تشخیص یک سکتور خراب، برنامه سعی بر بازیابی آن می کند، ولی در عوض تمامی اطلاعات ذخیره شده در سکتور را پاک می کند، بنابراین قبل از بررسی، یک نسخه پشتیبان از تمامی فایل تهیه کنید.

  1. وقتی این کار انجام شد. فرآیند را در حالت BB تکرار کنید: در نظر داشته باشید که سکتور REMAP کلاسیک، جز بخش هایی است که نمی تواند تعمیر شود، بنابراین به بخش پشتیبان منتقل می شود و موجب افزایش عملکرد هارد دیسک می گردد.

پس از انجام مراحل Victoria به قسمت مای کامپیوتر بروید و “Properties، Tools، Check، Scan drive” را در پارتیشن های هارد اعمال نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان