دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

بهترین راه ممکن برای خلاصی از ترک های پوستی چیست؟ 

پنجشنبه، 17 مهر 1399
ترکهای پوستی یا استرچ مارک همان خطوطی هستند که اولین نشانه‌های آن اصولا در سن بلوغ و با رشد اندام‌ها ایجاد می‌شود. همانطور که می‌دانید افزایش وزن نیز باعث رشد اندم‌ها خواهد شد و این تغییر وزن، مهمترین عامل ایجاد ترک‌های پوستی محسوب می‌شود.

ترکهای پوستی یا استرچ مارک همان خطوطی هستند که اولین نشانه های آن اصولا در سن بلوغ و با رشد اندام ها ایجاد می شود. همانطور که می دانید افزایش وزن نیز باعث رشد اندم ها خواهد شد و این تغییر وزن، مهمترین عامل ایجاد ترک های پوستی محسوب می شود.

پوست بدن از لایه های مختلفی ساخته شده است و متناسب با نقاط مختلف بدن و تحرک پوست در آن قسمت، دارای ضخامت های متفاوتی است. مثلا پوست ناحیه پلک یکی از نازکترین و پوست ناحیه پاشنه پا یکی از ضخیم ترین نواحی پوست محسوب می شوند. برخی از مناطق پوست، تحت کشش قرار دارند مثل پوست نزدیک مفاصل و در بعضی نقاط دیگر پوست اغلب ثابت است و حرکتی ندارد.

به همین دلیل در نقاطی که پوست تحت کشش و فشار است جنس پوست طوری است که خاصیت کشسانی و ارتجاعی بیشتری داشته باشد. اما در نقاطی مثل سطح شکم که جزو نقاط پر کشش یا فشار نیست سطح پوست برای حالت نرمال طراحی شده است، اما به دلایل مختلف از جمله حاملگی، چاق شدن سریع و شدید و عواملی دیگر، کشیدگی پوست زیاد می شود و این در حالی است که پوست فرصت جبران و ساخت لایه های آسیب دیده خود را ندارد.

به همین جهت در این نواحی ترک های پوستی یا استریا ایجاد می شود. در ابتدا، چون هنوز میزان جریان خون در لایه های عمقی پوست زیاد است، این خطوط به رنگ صورتی متمایل به قروز یا بنفش دیده می شوند ولی به مرور زمان، و با افزایش میزان فشار و کاهش خون رسانی، رنگ این ترک ها به سفید گرایش پیدا می کند و ماندگار می شود.

در دوران بارداری ایجاد این ترک ها بسیار رایج است و بیشتر در ناحیه شکم و به دلیل رشد نوزاد در شکم و کشیدگی پوست این قسمت ایجاد می شود. ترکهای پوستی، در زنان باردار، مخصوصاً در سه ماه آخر بارداری به وجود می آید. البته شیوع این عارضه هم در مردان و هم در زنان دیده می شود ولی ابتلای زنان به مراتب بیش از مردان است.

بیشترین اندام هایی که به ترک های پوستی دچار خواهند شد، شکم، ران ها، باسن، سینه ها، پشت زانو و بازوها هستند. باید دانست که استریا به هیچ عنوان عارضه خطرناکی به حساب نمی آید و همچنین دردی هم به دنبال ندارد. تنها مشکلی که اشخاص مبتلا به استریا درگیر آن هستند، شکل ظاهری پوست است که بسیاری از افراد از نمای پوستشان در این وضعیت رنج می برند و به همین خاطر، به دنبال درمان این عارضه هستند.

روشهای درمانی تنها می توانند ترک های پوست را محو کنند، اما آنها را به طور کامل از بین نخواهند برد. در ادامه، با بهترین روش درمان ترکهای پوستی یا استریا آشنا خواهید شد.

چطور می توان ترک های پوستی را درمان کرد؟

اگر شما هم استرچ مارک دارید؛به احتمال زیاد از ظاهر پوست خود ناراضی هستید، اما باید بدانید که این ترک های پوستی، خطری برای سلامتی شما در پی نخواهد داشت این خطوط کاملا” بی خطر هستند و به مرور زمان تا حدی کمرنگ می شوند. اگر مایل به درمان استریا هستید، باید بدانید که فعلا” درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد و همه روشهای درمانی موجود کمک می کنند که اسکار ناشی از استرچ مارک و ظاهر ناخوشایند آن بهبود یابد ، البته مواردی از بهبودی کامل بخصوص با روش های درمانی جدید مشاهده می شود ولی از آنجا که درمان همه انواع اسکار های پوست از جمله ترک های پوستی به عوامل مختلف از جمله عوامل و خصوصیات پوست هر فرد هم بستگی دارد،قبل از شروع درمان نمی توان پیش بینی کرد که چه کسانی بطور کامل درمان می شوند. در گذشته روش هاى درمانى متعددى براى درمان استرچ مارک پیشنهاد می شد که متاسفانه بیشتر آنها موفقیت آمیز نبودند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه درمان های زیبایی و پلاستیک، تحول قابل ملاحظه ای در زمینه درمان ترک های پوستی ایجاد شده است. میکرونیدلینگ و ترکیب آن با تکنیک های مزوتراپی یا در واقع همان مزونیدلینگ، لیزر های سایشی ، درمان با امواج صوتی و جدیدترین پیشرفت در این زمینه یعنی دستگاه تیکسل از جمله درمان های موثر برای ترمیم ترک های پوستی هستند.

در ادامه به بعضی از روش های درمانی که به بهبود ظاهر و بافت پوست درگیر استرچ مارک کمک می کنند، اشاره می کنیم:

  • کرم های موضعی رتینوئید : رتینوئیدها، مانند ترتینوئین که از ویتامین A مشتق می شوند، می توانند در ترمیم ترک های پوستی که کمتر از یک ماه از بروزشان می گذرد، مفید باشند. ترتینوئین به تولید مجدد کلاژن کمک می کند و باعث می شود استرچ مارک ها بیشتر حالتی شبیه به پوست عادی پیدا کنند. با این حال ترتینوئین ممکن است پوست شما را دچار ناراحتی و حساسیت کند و نباید بدون تجویز پزشک استفاده شود.
  • درمان با لیزر : درمان های مختلفی بر پایه پرتوهای لیزر برای تحریک تولید کلاژن و الاستین در پوست وجود دارند. پزشکتان می تواند تصمیم بگیرد که کدام تکنیک برای شما مناسب است.
  • میکرودرم ابریژن : در این درمان از ابزاری برای ایجاد نوعی کریستال روی پوست استفاده می شود. این کریستال ها به آرامی و با ملایمت یک لایه نازک از پوست شما را برمی دارند و به شکل گیری بافت پوستی جدید با خاصیت ارتجاعی بیشتر کمک می کنند.
  • میکرونیدلینگ : یکی از موثرترین روش های درمانى ترکهاى پوستى، میکرونیدلینگ است. البته براى بهبود نتایج درمانى از داروهاى کلاژن ساز و ضد ترک هم به طور همزمان استفاده مى شود و این مواد در کوکتل های مزوتراپی به روش میکرونیدلینگ وارد پوست شده و تاثیر خود را در لایه های عمقی پوست بر جای می گذارند. این روش که اصطلاحاً به آن مزونیدلینگ گفته می شود و روشی ترکیبی و غیرتهاجمی است، با افزایش جریان خون موضعی نقش قابل توجهی در احیای بافت قدیمی و ایجاد سلول های تازه و جوان دارد. کوکتل مزوتراپی از مواد مختلفی تشکیل شده که به صورت اختصاصی بر اساس نیاز هر فرد تجویز می شود.

مزوتراپی، بهترین راه درمان ترک های پوستی

یکی از بهترین وموثر ترین راه های درمان ترک های پوستی مزوتراپی است. این روش که به گفتی بعضی از متخصصین نتایج معجره وار دارد، از جدید ترین روش های درمانی و مراقبت پوست است که حدود 60 سال پیش توسط پزشکی فرانسوی اختراع شد. این روش غیر تهاجمی و بدون درد است. به دلیل استفاده از مواد طبیعی و مورد نیاز پوست برای کلاژن سازی و ترمیم و غیر سیستمی بودن تزریقات ( وارد خون نمی شود)، عوارض جانبی ندارد.

اما مزوتراپی استریا چگونه است. در مزوتراپی استریا مواد مورد نیاز جهت ترمیم پوست و تحرکی سنتز های کلاژن ساز، به لایه های میانی پوست تزریق می شود. روشن های تزریق در مزوتراپی با توجه به نوع درمان تشخیص پزشک متفاوت است. در درمان استریا با مزوتراپی عموما از میکرونیدلینگ و ناپاژ استفاده می شود. با توجه به وضعیت استریا تعداد جلسات مزوتراپی مشخص می شود که معمولا حداقل پنج جلسه مورد نیاز خواهد بود. در هر جلسه دوز مشخصی از کوکتل مزوتراپی مخصوص درمان استریا در محل ترک ها تزریق می شود و معمولا نتایج بعد از چند جلسه قابل مشاهده خواهد بود. اما بسیاری از بیماران از مشاهده نتایج و شروع بهبود استریا چند روز بعد از اولین درمان خبر داده اند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
گام به گام مراحل چاپ کتاب
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
مراحل اکسپت مقاله