بهترین غذای توله سگ در حال رشد چیست؟

  چهارشنبه، 05 آبان 1400 ID  کد خبر 174541
بهترین غذای توله سگ در حال رشد چیست؟
ساعدنیوز: غذا نقش مهمی در سلامت و طول عمر سگ‌ها دارد و به همین دلیل لازم است توجه ویژه‌ای به غذای حیوانات خانگی خود داشته باشیم. توله سگ‌ها به سرعت در حال رشد هستند و در صورتی که در این سنین رژیم غذایی کاملی داشته باشند در بزرگسالی به سگی قوی و سالم تبدیل خواهند شد.

غذا نقش مهمی در سلامت و طول عمر سگ ها دارد و به همین دلیل لازم است توجه ویژه ای به غذای حیوانات خانگی خود داشته باشیم. توله سگ ها به سرعت در حال رشد هستند و در صورتی که در این سنین رژیم غذایی کاملی داشته باشند در بزرگسالی به سگی قوی و سالم تبدیل خواهند شد. اما نگرانی و دغدغه بسیاری از صاحبان سگ، انتخاب بهترین و کامل ترین تغذیه برای سگ است. همانطور که می دانید سگ ها در سنین مختلف نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند و توله سگ در حال رشد، همزمان با بزرگ شدن به غذای متفاوتی نیاز پیدا خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد بهترین غذا برای توله سگ در حال رشد صحبت کنیم و به شما بگوییم که غذای سگ در هر مرحله از زندگی چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

تصویر

بهترین غذا برای سگ چیست؟

بیشتر مردم بر این باورند که غذای اصلی سگ ها گوشت و استخوان است، اما باید بدانید که این موضوع درست نیست. سگ ها حیواناتی همه چیزخوار محسوب می شوند؛ به این معنا که در رژیم غذایی آن ها انواع مختلفی از مواد غذایی لازم است وجود داشته باشد. پس، برخلاف چیزی که برخی از مردم تصور می کنند؛ گوشت به تنهایی نمی تواند تغذیه کاملی برای سگ ها باشد. به طور کلی بهترین رژیم غذایی برای سگ باید شامل موارد زیر باشد:

  • پروتئین
  • چربی های مفید
  • فیبر
  • انواع ویتامین ها
  • مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیوم، آهن، پتاسیم، مس و ...
  • کربوهیدرات

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره غذای سگ در سنین مختلف و آشنایی با انواع غذای سگ و مزایا و معایب هر کدام، بهتر است مطلب غذای سگ چیست در سایت پت پرس را مطالعه کنید. دامپزشکان تغذیه پت پرس در این مطلب درباره بهترین غذای سگ و ویژگی آن، تاثیر سن، نژاد و جثه سگ در تغذیه و میزان و حجم غذای مصرفی سگ ها در طول روز به صورت کامل توضیح داده اند.

نکته مهم دیگر در مورد تغذیه سگ ها، فاکتور سن سگ است که با توجه به سن سگ تغییر می کند. دوران تولگی شاید مهم ترین دوره در زندگی هر سگی باشد و نقش تغذیه و خوراک سالم در این دوره اهمیت صدچندانی دارد. به همین دلیل در ادامه به طور اختصاصی در مورد تغذیه توله سگ صحبت می کنیم و نیازهای غذایی توله سگ از بدول تولد تا یک سالگی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چرا تغذیه توله سگ اهمیت زیادی دارد؟

هرچند روند رشد نژادهای مختلف سگ با یکدیگر اندکی متفاوت است، اما به طور میانگین از بدو تولد تا سن یک سالگی را دوره تولگی سگ در نظر می گیرند. توله ها به سرعت در حال رشد و بزرگ شدن هستند و روند رشد آن ها چیزی حدود 20 برابر یک سگ بزرگسال است. به عنوان مثال، توله سگ دو ماهه ژرمن شپرد که جثه ای بسیار کوچک دارد در عرض چند ماه آینده به سگی بزرگ و قوی تبدیل خواهد شد. این رشد سریع به غذا و انرژی زیادی نیاز دارد و هرگونه کمبود مواد غذایی در دوره تولگی می تواند در رشد سگ اختلال ایجاد کند و در بزرگسالی مشکلات سلامتی متعددی برای او ایجاد کند.

توله سگ برای رشد به مواد غذایی مختلفی نیاز دارد و بهترین غذا برای رشد توله سگ باید حاوی پروتئین، چربی های مفید، مواد معدنی و ویتامین های بیشتری باشد. در صورتی که توله سگ تغذیه کافی و مقوی داشته باشد در بزرگسالی به سگی سالم و قوی تبدیل می شود و در برابر بسیاری از بیماری ها مقاومت بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این، غذای توله سگ در طول یک سال دوران تولگی و در هر مرحله از رشدش لازم است متناسب با آهنگ رشد او تغییر کند تا بتواند تمامی نیازهای غذایی او را تامین کند.

تصویر

بهترین غذا برای توله سگ شیرخوار تا 2 ماهگی چیست؟

توله ها تا سن هشت هفتگی یا دو ماهگی حتما باید نزد مادرشان بمانند و از شیر مادر تغذیه کنند. شیر مادر کامل ترین منبع غذایی برای توله سگ تازه متولد شده است و در برابر بسیاری از بیماری ها او را واکسینه می کند. اگر توله سگ نتواند به اندازه کافی از شیر مادر تغذیه کند به سگی ضعیف تبدیل خواهد شد که در برابر انواع بیماری ها بسیار آسیب پذیر است. بنابراین توصیه می کنیم از خرید توله سگ زیر دو ماه خودداری کنید.

با این حال، اگر به هر دلیلی مجبور به نگهداری از توله سگ هستید لازم است از شیر خشک مخصوص سگ استفاده کنید. از یک ماهگی به بعد کم کم می توانید غذای نرم و پوره شده به توله سگ بدهید یا اگر از غذای خشک استفاده می کنید محصولاتی به نام استارتر که مخصوص توله سگ زیر دو ماه است را تهیه کنید.

غذای توله سگ دو ماهه تا سه ماهه

توله سگ پس از دو ماهگی دیگر نیازی به خوردن شیر ندارد و می تواند خوردن غذای جامد را شروع کند. اگر قصد نگهداری از سگ را دارید در این سن می توانید سرانجام توله را از مادر جدا کنید و به خانه بیاورید. توله سگ در این سن به 3 الی 4 وعده خوراک سگ نیاز دارد. از آنجا که توله سگ هنوز کوچک است بهتر است با غذای تر و آبکی شروع کنید. اگر از غذای خشک استفاده می کنید نیز لازم است آن را با کمی آب مخلوط کنید تا نرم و آبکی شود.

بعد از 3 ماهگی به توله سگ چه غذایی بدهیم؟

توله سگ پس از 3 ماهگی آماده است تا خوردن غذای جامد و خشک را شروع کند. تعداد دفعات خوراک توله سگ نیز بهتر است به تدریج به 3 وعده و بعد از 6 ماهگی به 2 وعده کاهش پیدا کند. البته این تغییر تعداد وعده ها نیز باید به تدریج انجام شود، در ضمن برخی نژادهای عروسکی و کوچک ممکن است تا یک سالگی نیز به 3 وعده غذا نیاز داشته باشند.

برای انتخاب غذای توله سگ دو گزینه وجود دارد:

  1. استفاده از غذای خشک و کنسروی سگ که از پتشاپ ها قابل تهیه هستند.
  2. تهیه غذای خانگی برای توله سگ طبق نظر و تایید دامپزشک

غذای خشک برای توله سگ

اگر تصمیم گرفتید برای تغذیه توله سگ از غذای مخصوص سگ استفاده کنید حتما از برندهای معتبر استفاده کنید. انواع غذای سگ در پتشاپ ها وجود دارند که قیمت های متفاوتی نیز دارند. هرچقدر غذای خشک قیمت پایین تری داشته باشد مطمئنا از مواد اولیه بی کیفیت تری در آن استفاده شده و به همین دلیل نمی تواند پاسخگوی نیازهای توله سگ در حال رشد باشد. پس هیچ وقت کیفیت را فدای ارزانی نکنید و برای تغذیه سگ خود از بهترین محصولات استفاده کنید. نکته مهم دیگر که باید به آن توجه کنید این است که حتما غذای خشک مخصوص توله سگ استفاده کنید؛ چون توله سگ به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد و غذای خشک سگ بزرگسال اصلا برای توله سگ مناسب نیست.

تصویر

غذای خانگی برای توله سگ

اگر ترجیح می دهید خودتان برای سگتان آشپزی کنید و به او غذای خانگی بدهید باید به چند نکته مهم توجه کنید. اول اینکه منظور از غذای خانگی به هیچ وجه غذایی نیست که ما آدم ها می خوریم؛ چرا که غذای ما به دلیل داشتن مواد غذایی مضر مثل سیر و پیاز و ادویه و نمک برای سگ ها مضر و خطرناک است. منظور ما از غذای خانگی غذاییست که با استفاده از ترکیبات مفید برای سگ ها تهیه شده باشد و نوع و مقدار ترکیبات نیز توسط دامپزشک تایید شده باشد.اگر در اینترنت عبارت عکس غذای سگ را جستجو کنید از روی تصاویر می توانید تا حدودی از مواد اولیه و خوراک مفید برای سگ ها مطلع شوید. انواع گوشت و سبزیجاتی مثل هویج، سیب زمینی، لوبیا سبز و کدو از جمله خوراکی های مفید برای سگ ها هستند.

تصویر

با این حال، تغذیه سگ به عواملی مثل نژاد، سن، وزن، میزان فعالیت و وضعیت سلامتی جسمانی او بستگی دارد و حتی دو سگ هم سن و سال هم ممکن است به غذای متفاوتی نیاز داشته باشند. وبسایت مراقبت از حیوانات خانگیِ پت پرس سرویس ویژه ای برای تغذیه سگ ها دارد و صاحبان سگ می توانند با دادن مشخصات سگ به دامپزشکان متخصص تغذیه، برنامه غذایی اختصاصی برای سگ خود دریافت کنند.

تغییر غذای توله سگ به غذای سگ بالغ و بزرگسال

گفتیم که توله ها تا حدود یک سالگی توله سگ محسوب می شوند و به غذای مخصوص توله سگ نیاز دارند. البته سن بلوغ در نژادهای مختلف سگ متفاوت است و ممکن است دیرتر یا زودتر اتفاق بیفتد. به طور مثال، سگ های نژاد کوچک دوره رشد کوتاه تری دارند و در حدود سن 7-9 ماهگی به سن بزرگسالی می رسند و دیگر به غذای سگ بزرگسال نیاز دارند. اما از طرف دیگر، سگ های نژادهای بزرگ تا 12-13 ماهگی و حتی 14 ماهگی هم همچنان در حال رشد هستند و به غذای توله سگ نیاز دارند. بنابراین با مشورت با دامپزشک در مورد بهترین زمان برای تغییر غذای سگ تصمیم گیری کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که تغییر غذای سگ باید به تدریج و طی چند هفته انجام شود و هیچ وقت یکباره غذای توله سگ را تغییر نکنید.

چه عواملی در انتخاب غذای سگ بزررگسال تاثیرگذارند؟

در مورد انتخاب بهترین رژیم غذایی برای سگ بزرگسال نیز دو راه دارید:

  • غذای تجاری شامل غذای خشک و کنسروی
  • غذای خانگی با برنامه غذایی مورد تایید دامپزشک

به طور کلی، عواملی مانند نژاد، سن، وزن، میزان فعالیت و وضعیت سلامتی در انتخاب نوع غذای سگ تاثیرگذار هستند.

علاوه بر این، عقیم بودن یا نبودن سگ نیز نقش تعیین کننده ای در انتخاب غذای سگ دارد. عمل عقیم سازی فواید زیادی برای سگ ها دارد و اکثر دامپزشکان نیز انجام این عمل را توصیه می کنند. با این حال، انرژی سگ ها بعد از عقیم سازی کاهش پیدا می کند و همین مساله آن ها را مستعد اضافه وزن و چاقی می کند. چاقی تاثیر بدی روی سلامت سگ ها می گذارد و می تواند منجر به بیماری هایی مثل دیابت، بیماری قلبی، مشکلات مفاصل و ... شود؛ بنابراین به عنوان صاحب سگ لازم است بعد از عقیم سازی بیشتر مراقب تغذیه و وزن سگ خود باشیم.

در این مطلب سعی کردیم درباره تغدیه توله سگ در حال رشد و اهمیت این موضوع صحبت کنیم. توله سگ ها بسیار سریع رشد می کنند و همین موضوع باعث می شود تا نیاز به دریافت مواد مغذی، در آنها بیشتر باشد. داشتن یک برنامه غذایی مناسب برای توله سگ در حال رشد کمک می کند تا در آینده به سگی قوی، سالم و سرحال تبدیل شود.

منبع: https://petpors.com/


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (190 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (111 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (104 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (53 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (47 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی پارتنرش شد +تصاویر
علیرضا بیرانوند متهم به قتل یک جوان هوادار پرسپولیس شد؟!/ درویش علیه دروازه بان یاغی مدرک رو کرد؟ +سند
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
اکرم بانو از پرشورها کارت قرمز گرفت / استوری جنجالی و پرحاشیه همسر علیرضا بیرانوند به اجبار از اینستاگرام پاک شد +سند
20 ترفند برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک
چرا مشارکت در چند انتخابات اخیر کم است؟
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم