بهترین پیانیست های جهان چه کسانی هستند؟

  سه شنبه، 28 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 14 دقیقه
بهترین پیانیست های جهان چه کسانی هستند؟
از زمان اختراع پیانو تا امروز حدود سه قرن می‌گذرد. در این سه قرن چهره‌هایی درخشان در عرصه نوازندگی پیانو ظهور کرده و نام خود را در تاریخ ثبت کرده‌اند. ما در این نوشته فهرستی از برترین پیانیست‌های تاریخ را ارائه می کنیم.

در طول تاریخ نوازندگان ماهر و استاد در پبانو زیاده بوده اند نام بسیاری از آن ها مانند فردرک شوپن، موتزارت، باخ، بتهو ون و… را همگی شنیده ایم و آنها را به عنوان بهترین پیانیست های جهان می شناسیم. علاوه بر این بزرگان پیانو، نوازنده های ماهر و معروف دیگری نیز هستند که در چند دهه اخیر و هم اکنون به عنوان بهترین پیانیست جهان شناخته می شوند. در این مطلب برخی از بهترین و معروف ترین پیانیست ها در جهان را معرفی می کنیم که با آن ها آشنایی پیدا کنید.
بسیاری از آهنگ ها و اجراهای این نوازندگان پیانو در فیلم ها و سالن های بزرگ کنسرت در سراسر دنیا به یادگار مانده است. در ادامه با برخی از آن ها آشنا می شویم.

Yuja wang:یوجا وانگ

یوجاوانگ پیانیست کلاسیک چینی است.اودرپکن به دنیاآمد. وانگ ازیک خانواده هنری است که مادرش رقصنده وپدرش نوازنده سازهای کوبه ای بوده است.
وانگ از۶سالگی درپکن تحصیل پیانو را آغازکرد و برای ادامه تحصیل درکنسرواتور مرکزی موسیقی درپکن وموسسه موسیقی کورتیس درفیلادلفیا ادامه تحصیل داد. او در سن۲۱سالگی پیانویست کنسرت شناخته شده بین المللی بود وازآن زمان درسراسرجهان به اجرا پرداخت. دریازده سالگی وانگ به عنوان جوان ترین دانشجوی جشنواره وارد جشنواره بین المللی شد ودرسال ۲۰۰۶ فارغ التحصیل شد.
در۱۱سپتامبر۲۰۰۵، وانگ به عنوان برنده جایزه دوسالانه گیلمورهنرمند جوان درسال۲۰۰۶ انتخاب شد که به آینده دارترین پیانیست های ۲۲سال به پایین اهدا می شود. به عنوان بخشی ازاین جایزه ها، او ۱۵۰۰دلاردریافت کرد.اودرسال ۲۰۱۹با اجرای قطعه “شما اغلب به اینجامی آیید؟”به احترام مرکزکندی، مایکل تیلسون ادای احترام کرد. ازسال ۲۰۲۰تاکنون، وانگ با بسیاری ازارکسترها دربوستون، شیکاگو، لس آنجلس، نیویورک، سان فرانسیسکو و واشنگتن درایالات متحده درسطح بین المللی برنامه اجراکرده وبه موفقیت های زیادی دست یافته است و به عنوان یکی از بهترین پیانیست های معاصر در جهان شناخته می شود.

Lang Lang:لانگ لانگ

لانگ لانگ نوازنده ی پیانوی چینی است (متولد۱۴ژوئن۱۹۸۲) که با ارکسترهای برجسته درچین، ایالات متحده آمریکا، اروپا و جاهای دیگربرنامه داشته است.
او که ازدهه ۱۹۹۰فعال بود، اولین پیانیست چینی بود که در فیلارمونیک برلین،فیلارمونیک وین وبرخی ازارکسترهای برترآمریکا اجرا داشت. لانگ گفته است: دردوسالگی تماشای انیمیشن ‘تام وجری’اولین ارتباط اوباموسیقی کلاسیک غربی بودکه انگیزه ی اورا برای یادگیری پیانوفراهم کرد. در۳سالگی آموزش پیانو را آغازکرد و در۵ سالگی مقام اول مسابقات پیانوی شینانگ رابه دست آورد و اولین رسیتال عمومی خود را اجرا کرد.
هنگامی که لانگ 9 ساله بود، قصد داشت درکنسرواتوار موسیقی مرکزی پکن شرکت کند، ولی بخاطرکمبود استعداد ومشکل دردرس خواندن از استودیو مربی پیانواش اخراج شد. اما بعدها درهنرستان پذیرفته شد و درآنجا زیرنظریک پروفسور موسیقی تحصیل کرد.
درسال۱۹۹۳، برنده ی مسابقه ی ملی پیانوی زینگهای درپکن شد و یک سال بعد جایزه اول را درچهارمین مسابقه بین المللی پیانیست های جوان دراتلینگنِ آلمان گرفت. لانگ در۱۵سالگی به همراه پدرش به ایالات متحده مهاجرت کردند وسالها بعد برای بسیاری ازافراد سرشناس ازجمله رئیس جمهورباراک اوباما، ملکه الیزابت دوم، رئیس جمهورالمان وهمچنین نخست وزیر روسیه برنامه اجراکرد. لانگ درسال ۲۰۱۷در فیس بوک اعلام کردکه ازناحیه بازو آسیب دیده و تمام نمایش هایش را برای چند ماه لغوکرد. لانگ درسال۲۰۱۹ بایک پیانیست درفرانسه ازدواج کرد.لانگ کتابی اززندگی نامه اش منتشرکرد که نسخه ای ازکتاب راباعنوان “بازی با کلیدهای پرواز” فقط برای خوانندگان جوان منتشرکرد.

Alfred Brendel آلفرد برندل

آلفرد برندل (متولد ۵ ژانویه۱۹۳۱) پیانیست، شاع، نویسنده و مدرس مشهور اتریشی که حضوردرکنسرت های بین المللی او را به شهرت رساند. برندل چکسلواکی دریک خانواده غیر مذهبی متولدشد. هنگامی که برندل ۶ ساله بود خانواده اش به یوگسلاوی(کرواسی کنونی) نقل مکان کردند و در آنجا با پیفیا دژ لیچ آموزش پیانو را آغاز کرد. او بعد ها به گراتس اتریش رفت وتحت نظراستادی آهنگسازی و پیانو را یاد گرفت. در اواخر جنگ جهانی دوم،برندل ۱۴ساله برای حفاری سنگربه کرواسی برگشت وبعدازجنگ، به تنهایی موسیقی ساخت وهمچنین به نواختن پیانو، نویسندگی ونقاشی ادامه داد. بااین حال اوهرگزدرس های رسمی پیانونداشت وبعداز۱۶سالگی عمدتاخودآموخته شد. سپس به اروپاوامریکارفت ودرنوازنگی پیشرفت چشمگیری داشت. ودرچندمسترکلاس ازپل باومگارتنر، ادوارد استوئرمن شرکت کرد.
برندل به یاد می آورد، “هنگامی که من جوان بودم، کار من کاملاً پر شور نبود، بلکه گام به گام پیشرفت می کردم. اما پس از آن، روزی من یک برنامه بتهو ون را در سالن ملکه الیزابت لندن اجرا کردم.
این یک برنامه کاملاً محبوب نبود، من حتی خودم آن را خیلی دوست نداشتم و روز بعد سه پیشنهاد از شرکت های بزرگ ضبط کردم
.در نوامبر۲۰۰۷برندل اعلام که پس ازکنسرتش در نیویورک بازنشسته خواهد شد و این آخرین کنسرت این پیانیست ماهر بود.

Martha argerich مارتا آرگریچ

آرگریچ که کودکی نابغه بود ، آموزش را درسن دو سال و هشت ماهه گی آغاز کرد . در آن زمان پسری پنج ساله ، که دوست وی بود ، به او با طعنه گفت که قادر به نواختن پیانو نخواهد بود اما آرگریچ فقط با شنیدن قطعه ای که معلم آنها نواخته بود، همان قطعه را به درستی نواخت و همه را متحیر کرد.

معلم بلافاصله مادر آرگریچ را دعوت کرد و از استعداد وی گفت و به همین دلیل ؛ او یادگیری پیانو را از سه سالگی آغاز کرد. آرگریچ در پنج سالگی نزد معلم وینچنزو اسکاراموزا رفت .آرگریچ یک اعجوبه بود و در سن ۸ سالگی به طور حرفه ای به اجرای برنامه می پرداخت. در سال ۱۹۵۵ او به اروپا رفت ، جایی که استادان او شامل فردریش گولدا و آرتورو بندیتی میکل آنژ بودند. او در سال ۱۹۵۷ در ۱۶ سالگی در دو مسابقه معتبر مسابقه بین المللی موسیقی ژنو و مسابقه بین المللی پیانو Ferruccio Busoni توانست پیروزشود. در سال ۱۹۶۰ ، آرگریچ اولین ضبط تجاری خود را انجام داد که شامل آثاری از شوپن ، برامس ، راول ، پروکوفیف و لیست بود. وی از همان زمان انتشار (در سال ۱۹۶۱ ) مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. در سال ۱۹۶۵ وی برنده مسابقه پیانو شوپن در ورشو شد. او در سراسر دنیا برنامه اجرا کرد . آرگریچ بسیاری از افتخارات و جوایز را دریافت نموده است. ازجمله : سه جایزه گرمی (۱۹۹۹ و ۲۰۰۵ و ۲۰۰۴ ) و جایزه Praemium Imperiale انجمن هنری ژاپن که در سال ۲۰۰۵ برای موسیقی و نشان طلوع خورشید از دولت ژاپن دریافت کرد.

Krystian zimerman کریستین زیمرمن

زیمرمن در زابرزه لهستان به دنیا آمد و در آکادمی موسیقی Karol Szymanowski در کاتو ویتس زیر نظر آندره جاسیسکی تحصیل کرد.
فعالیت بین المللی او زمانی آغاز شد که او در مسابقات بین المللی پیانو شوپن ورشو در سال 1975 برنده شد. زیمرمن بیشتر به خاطر تفسیرهایش از موسیقی رمانتیک شهرت دارد، اما قطعات کلاسیک متنوعی را اجرا کرده و از طرفداران موسیقی معاصر است. زیمرمن به همراه همسر و دو فرزندش در بیننینگن، نزدیک بازل در سوئیس زندگی میکنند کنند که قسمت عمده زندگی خود را در آنجا گذرانده است. او زمان خود را بین خانواده، کنسرت ها و اجرای موسیقی مجلسی تقسیم می کند.ارکستر جشنواره لهستان، متشکل از نوازندگان جوان لهستانی، از طریق ممیزی های گسترده ای که زیمرمن شخصاً ریاست آن را بر عهده داشت، جمع شد. این پیانیست بزرگ تمرینات بی شماری را با نوازندگان جوان برگزار کرد و آنها با هم تورى را آغاز كردند و در طی آن بیش از سی كنسرت در مهمترین موسسات موسیقی اروپا، در چهار شهر لهستان و ایالات متحده از جمله در سالن كارنگی برگزار كردند. زیمرمن همچنان به اجرای کنسرت در سراسر جهان ادامه می دهد، اگرچه برخی از منتقدان اظهار داشتند که سبک او برخی از جلای های پاک خود را از دست داده است، اما هنوز هم از تکنیک اکثر پیانیست های سراسر جهان پیشی می گیرد.

Clara Haskil کلارا هاسکیل

کلارا هاسکیل (7 ژانویه 1895 – 7 دسامبر 1960) پیانیست کلاسیک رومانیایی بود که به عنوان مفسر رپرتوار کلاسیک و اوایل رمانتیک شهرت داشت. وی به ویژه برای نمایش ها و ضبط های خود از موتزارت مورد توجه قرار گرفت. او همچنین به عنوان مفسر بتهو ون، شومان و اسکارلاتی شناخته شد
هاسکیل در خانواده ای یهودی در بخارست رومانی به دنیا آمد. پدرش ایزاک هاسکیل (1858–1899) از بسارابیا (آن زمان بخشی از امپراتوری روسیه) به رومانی مهاجرت کرد. پدرش در حالی که کلارا فقط 4 سال داشت بر اثر ذات الریه ریه درگذشت . مادر او برتره هاسکیل (1866–1917)، از نژاد سفاردی، یکی از شش فرزند دیوید موسکونا و ربکا آلادجم بود. هاسكیل در وین نزد ریچارد رابرت (كه شاگردانش شامل رودلف سركین و جورج سزل نیز بودند) و مدت كوتاهی نزد فروچیو بوسونی تحصیل كرد.

وی بعداً به فرانسه رفت و در آنجا نزد شاگرد گابریل فاوره، جوزف مورپاین، كه همیشه او را به عنوان یكی از بزرگترین تأثیرات خود می خواند، تحصیل كرد. در همان سال او وارد کنسرواتوار پاریس شد و به طور رسمی برای تحصیل در آلفرد کورتو تحصیل کرد، اگرچه بیشتر آموزش های او از لازار لوی و خانم ژیرود-لاتار سه بود و در 15 سالگی با جایزه برتر فارغ التحصیل شد. پس از فارغ التحصیلی، هاسکیل تور اروپا را آغاز کرد، اگرچه زندگی حرفه ای وی به دلیل یکی از بیماریهای جسمی که در طول زندگی رنج می برد کوتاه شد. در سال 1913 برای جلوگیری از پیشرفت بیماری اسکولیوز، او گچ گرفت. بیماری های مکرر، همراه با ترس شدید، او را از موفقیت بازداشت. بیشتر زندگی او در فقر شدید گذشته بود. تنها پس از جنگ جهانی دوم، در طی یک سری کنسرت ها در هلند در سال 1949، بود که شروع به تحصیل کرد. در سال 1942 او به Vevey در سوئیس نقل مکان کرد. اندکی بعد از آن توسط دولت فرانسه به عنوان شوالیه Légion d’Honneur منصوب شد.

مسابقه کلارا هاسکیل در سال 1963 به منظور گرامیداشت و تداوم یاد آوری پیانیست بی نظیر سوئیسی، رومانیایی تبار، که در سال 1895 در بخارست متولد شد، تاسیس شد. این مسابقات هر دو سال یک بار در و وهی سوئیس برگزار می شود، جایی که کلارا هاسکیل از سال 1942 تا زمان مرگ در بروکسل در سال 1960 اقامت داشت. خیابانی در ویوی به نام او نامگذاری شده است. این مسابقه پذیرای پیانیست های جوانی از سراسر جهان است که ایده آل موسیقی را الهام گرفته از کلارا هاسکیل دنبال می کنند و همیشه مثال زدنی خواهد بود.

کلودیو آرائو Claudio Arrau

پیانیست شیلیایی مشهور، کلودیو آرائو، قبل از آنکه توانایی خواندن و نوشتن داشته باشد، می توانست نت های موسیقی را بخواند. بعدها او آثار تحسین برانگیزی همچون اتودهای لیست Franz Liszt آهنگساز بنام مجارستانی، را به زیبایی می نواخت. اوج شهرت وی پس از تفسیر موسیقی بتهوون بوجود آمد. رهبر سابق ارکستر لندن، کالین دیویس درمورد او اینگونه می گوید: "صدای (ساز) او شگفت انگیز و متعلق به خود اوست. وفاداری او به لیست بیش از اندازه است و موسیقی لیست را بیش از هر کس دیگری در جهان گرامی داشته است."

لیف او اندسن Leif Ove Andsnes

اندسن یک پیانیست مشهور نروژی است که غالبا با ضبط هایش از کنسرتوهای پیانو بتهوون با ارکستر Mahler Chamber شناخته می شود. این مجموعه کار از لیف او اندسن توسط مجله موسیقی گرامافون، موفقیتی بی سابقه خوانده شد و بسیار شهرت یافت.

ولادیمیر اشکنازی Vladimir Ashkenazy

Ashkenazy یکی از وزنه های سنگین موسیقی کلاسیک در دنیا به شمار می رود. وی که در روسیه متولد شده، هم اکنون تابعیت ایسلند و سوئیس داشته و به عنوان یک پانیست و رهبر ارکستر در سراسر جهان در حال فعالیت است. در سال ۱۹۶۲ این پیانیست برنده مسابقات بین المللی چایکوفسکی شد و سال بعد جماهیر شوروی را ترک کرد و به لندن نقل مکان کرد. واقعا که می توان آن را به عنوان یکی از بهترین پیانیست های جهان شمرد.

فهرست ضبط های وی شامل Rachmaninov و Chopin، کنسرت های پیانوی Mozart، سوناتای کامل Beethoven و آثاری از Scriabin ، Prokfiev و Brahms است. وی با بزرگترین رهبران ارکستر یعنی Georg Solti ، Zubin Mehta و Bernard Haitink در قرن ۲۰ همکاری کرده است.

دانیل بارنبویم Daniel Barenboim

در سال ۲۰۱۲، Ban Ki-moon ،Haile Gebrselassie و Doreen Lawrence رهبر ارکستر به پیانیست اسرائیلی _ آرژانتینی Daniel Barenboim موقعی که پرچم المپیک را در استادیوم لندن حمل می کردند به یکدیگر ملحق شدند.

شهرت بین المللی Barenboim’ به دلیل بخشی از فعالیت های او با ارکستر West-Eastern Divan است که همراه با نوازندگان سراسر خاورمیانه تشکیل شد

لودویگ وان بتهوون Ludwig Van Beethoven

همه ی ما، حتی اگر با دنیای موسیقی بیگانه باشیم، یک بار نام بتهوون را شنیده ایم. کارل لودویگ جانگر، از آهنگسازان هم دوره ی بتهوون درباره ی او می گوید: «نوازندگی بتهوون با شیوه رایج و معمول تفاوت بسیاری دارد، و به نظر می رسد در این حوزه او برای خود مسیر جداگانه ای انتخاب کرده و به نوعی ساختارشکن بوده است.»

البته که امروز صفحه ای از اجراهای بتهوون در دسترس نیست، اما میراث او برای پیانو، موسیقی ناب و خلاقانه ای است که برایش نوشته است و مطلبی که از هم عصران او به ما منتقل شده است.

فردریک شوپن Fredric Chopin

شوپن که نامی آشنا برای تمام علاقمندان موسیقی در دنیا است، بزرگترین آهنگساز لهستان بوده و از زبده ترین استادان پیانو در زمان خود بوده است. از نقاط قوت و توانایی های مثال زدنی او می توان به مهارت در اجراهای سولو یا تک نفره اشاره کرد، هرچند که در کمال تاسف امروزه، نسخه ی ضبط شده ای از اچراهای سولو او در دسترس نیست، چرا که اولین نسخ اجراهای ضبط شده در دهه ی ۱۸۶۰ ضبط شدند. از معاصران شوپن درباره ی او گفته است: "درست است که شوپن موسس یک مدرسه پیانو و یک مدرسه آهنگ سازی است. اما هیچ چیز با درخشانی و شیرینی پرلودهای این آهنگ ساز برای پیانو و کارهای اصیل، متمایز و لطیف او برابری نمی کند."

گلن گولد Glenn Gould

اگر پیانیستی وجود داشته باشد که طرفداران موسیقی کلاسیک را به دسته های مختلف تقسیم کند، او Glenn Gould است که تاثیر بسزایی بر موسیقی کلاسیک داشته است.

این پیانیست کانادایی بیشتر به خاطر اجرای موسیقی J.S. Bach و به خصوص The Goldberg Variations مشهور است. همچنین وی به دلیل زمزمه هنگام نواختن بر روی یک صندلی کوچک در تمامی کنسرت هایش شهرت دارد.

مایرا هس Myra Hess

مایرا هس نوازنده ای انگلیسی بود که در سن ۱۲ سالگی بورسیه ی بار ارزش آکادمی رویال موسیقی را به دست آورد و در سن ۱۷ سالگی با رهبر ارکستر بنام، سر توماس بکام، برای اجرا به روی صحنه رفت. با این وجود بیشترین شهرت مایرا هس، بخاطر کنسرت هایی بود که در زمان جنگ جهانی دوم در گالری ملی انگلستان به روی صحنه برد. سالن های اجرای موسیقی در آن سالها به دلیل ترس از بمباران و مرگ تعداد زیادی از تماشاگران، در لندن بسته شده بودند.به همین خاطر هم مایرا هس از سالن گالری لندن برای برگزاری کنسرت استفاده کرد. این سری کنسرت ها برای مدت شش سال و نیم ادامه یافت و هس نیز ۱۵۰ کنسرت در طول این مدت اجرا کرد.

ولادیمیر هورویتس Vladmir Horowitz

هورویتس، پیانیستی اوکراینی است که بعضی او را بهترین پیانیست تاریخ می دانند. وی در سال ۱۹۲۰ با یک رسیتال تک نوازی در شوروی، فعالیت حرفه ای خود را شروع کرد و در سال ۱۹۲۵ توانست به شهرتی جهانی دست یابد. او برای آموزش و یادگیری با آرتور اشنابل همراه شده و از برلین به سمت غرب حرکت کرد، اما نهایتا یادگیری را رها کرده و به آمریکا رفت. در سال ۱۹۲۸ در نیویورک و در تالار کارنگی، اجرایی را به روی صحنه برد و توانست شهروند آمریکا بشود. بخشی از شهرت او به دلیل اجرای آثار دوره ی رمانتیک از جمله آثار شوپن، راخمانینف، و شومان بدست آمده است.

سویاتوسلاو ریختر (۱۹۹۷-۱۹۱۵) Sviatoslav Richter

ریختر، جزو بهترین پیانیست های انگشت شمار چیره دست روسی بود که در قرن ۲۰ ظهور پیدا کرد. او قطعا جزو کاندیداهای کسب عنوان بهترین پیانیست های قرن می باشد.

البته ریختر، با ضبط اجراهای موسیقی زیاد موافق نبود، با این حال بهترین آلبوم های او آثار ضبط شده از اجراهای زنده ی او هستند، از جمله: اجراهای آمستردام در سال ۱۹۸۶، نیویورک در سال ۱۹۶۰، و لاییزیگ در سال ۱۹۶۳.

فرانتس لیست Franz Liszt

لیست، پیانیست بزرگ و توانمند مجارستانی، یکی از دو پیانیستی است که بر سر عنوان بزرگترین استاد پیانو قرن ۱۹ با یکدیگر رقابت دارند، و نفر دوم نیز شوپن می باشد. از معروف ترین آثار لیست می توان سال های زیارت، سونات پیانو در سی مینور، و والتس مفیستو را نام برد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (436 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (232 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (175 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (157 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (103 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از تولد 1 سالگی دختر سردار آزمون تا شوخی حسن ریوندی با قطعی برق حواشی داغ امروز جمعه 6 مهر 1403
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز
خرید قاتل خونسرد کرمانشاهی با کارت‌های بانکی مقتولانش !
فال قهوه با نشان روز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 6 مهر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 5 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 5مهر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 6 مهر 1403
دانلود آهنگ جدید «اگه دوسم داشتی» علی یاسینی+فیلم/ تو درو دیوار هرچیو پرت نمیکردم تو اگه دوسم داشتی
پزشکیان: دیگر با چه زبانی بگوییم با کسی سر جنگ نداریم؟
(ویدیو) شیردوشیدن تاریخی حامد آهنگی/ فقط اونجا که میگه شیر تازه گاو را از ما بخواهید
نامه امام جمعه اردبیل به سید حسن نصرالله: جوانان اردبیل، تبریز، ارومیه و زنجان آماده اعزام به لبنان هستند
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW