ساز ارگ را بیشتر بشناسیم

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
ساز ارگ را بیشتر بشناسیم
ارگ يكي از سازهاي كيبوردي است كه نوازنده با استفاده از دست‌ها و پاهاي خود آن را مي‌نوازد. نتها در اين ساز با عبور هواي فشرده از درون يك سري لوله‌هاي سازمان دهي شده در رديف‌هايي شبيه گام توليد مي‌شوند

معرفی ساز ارگ

ارگ یک ساز کلاویه ای است و لغت ارگ برگرفته از کلمه ی یونانی όργανον ارگانون به معنای ابزار، عضو یا وسیله است. ارگ یک ساز بادی است که بر اثر ضربه بر روی کلید های سیاه و سفید صدای آن تولید می شود. این ساز یکی از قدیمی ترین ساز ها در فرهنگ موسیقی مذهبی اروپایی و کلیسایی است. در قدیم و در منابع قدیم عربی و فارسی به این ساز ارغنون می گفتند. ارگ ها ساز های قابل حمل هستند و نیازی به کوک ندارند و در انواع مختلفی از لحاظ اندازه و کیفیت وجود دارند. این روزها برخی به ارگ کیبورد هم می گویند.

تاریخچه ساز ارگ

سازهای کیبوردی از سه قرن قبل از میلاد مسیح هم وجود داشته اند که به ارگ های لوله ای تکامل پیدا کردند تا بعدهعا که به سازهای قابل حمل نظیر پورتیتو و ارگ پوزیتیو رسیدند. سازهای کلاویکورد و هارپسیکورد در قرن چهاردهم ساخته شدند. زمانی که تکنولوژی بهبود یافت کیبوردهای پیچیده تر ساخته شدند. شامل کیبورد و ارگ 12 صدایی که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدا صفحه کیبورد یک ساز، فقط می توانست یک مقدار خاص صدا تولید کند. در قرن هجدهم پیانوفورت اختراع شد که طریقه جدیدی از کنترل میزان و شدت صدا را توسط میزان فشار اعمال شده توسط فشار دادن کلید را ارائه می کرد.
قدم بعدی طراحی تکنولوژی صدای الکترونیک بود. اولین ساز، دنیس دور بود که توسط واکلاو پروکاپ داویس در سال 1753 ساخته شده بود. این ارگ (کیبورد) با 700 سیم موقتا الکترونیک شده بود تا کیفیت صوتی آن را تقویت کند. 7 سال بعد جین بپتایس، کلاوسین الکتریک را درست کرد. این ارگ و کیبورد موسیقی با پلاکترا و فعالی سازی توسط الکتریسیته ارائه شده بود.
هر دو این ارگ ها از الکتریسیته برای تولید صدا استفاده نمی کردند. الیشا گری یک ساز موسیقی الکترونیک به نام تلگراف موزیکال اختراع نمود. این ارگ از ارتعاش مدار الکترومغناطیس، صدا تولید می کند. او یک اوسیلاتور (نوسانگر) تک نت ابتدایی برای آن ارائه کرد. در قدم بعدی او یک بلندگو شامل دیافرام برای قابل شنیده شدن دیتا به آن اضافه کرد.
در سال 1906 ، لی دی فارست، ترایود الکترونیک والو را اختراع کرد. در 1915 او اولین ساز لامپ خلاء، پیانوی صوتی را اختراع کرد. تا زمان اختراع ترانزیستور، لامپ خلاء جزئی ضروری در سازهای الکترونیک بود.
در سال 1935 ، ارگ اسطوره ای همند معرفی شد. این ارگ قادر به تولید صداهای پلی فونی و چندصدایی بود. توسعه های بیشتری در صنعت ارگ و کیبورد توسط “موسیقی ساز چمبرلین” در سال های 1940 و ملوترون در اوایل سالهای 1950 انجام شد.
اولین قدم بسوی پیانو الکترونیک توسط رودز با پری پیانو برداشته شد. یک ساز سه و نیم اکتاو. نسل بعدی این ساز قادر به انجام خود تقویت سازی صدا بود. در سال 1955 کمپانی وارلیتزر اولین پیانوی الکتریک را بنام 100 عرضه نمود.
اختراعات سینتی سایزرهای موسیقی در سالهای 1960 قدمی به سوی ارگ مدرن امروزی بود. هرچه تکنولوژی توسعه بیشتری یافت، سینتی سایزرهای بزرگ به سازهای قابل حملی تبدیل شدند که می توانستند در اجراهای زنده نیز بکار برده شوند.
این امر از سال 1964 وقتی باب موگ سینتی سایزر موگ خود را تولید می کرد، شروع شد. این سینتی سایزر کلیدهای خودش را نداشت ولی نسل بعدی با کیبوردهای سرخود مجهز شدند. این ارگ (کیبورد) مونوفونیک بود و فقط قادر به تولید یک نت در یک زمان واحد بود. بعضی از سازها مانند EML 101 و ARP Odyssey و موگ سونیک 6 پلی فونی بوند که به این معناست که می توانستند بیشتر از یک یا دو و یا بیشتر کلید را همزمان با آنها فشرد و صدا تولید کرد. نسل های بعدی ارگ های الکترونیک تلفیقی از مدارهای ارگ و سینتی سایزرها بودند. مانند پولی موگ ، Opus 3 و آرپ آمنی.
ساخت رابط دیجیتال سازهای موسیقی MIDI به عنوان یک استاندارد برای انتقال کدهای دیجیتال تحول بزرگی در تکنولوژی ارگ ها و کیبورد ها به وجود آورد.

ویژگی های ساختاری ارگ

ارگ را یکی از بزرگترین سازهای موسیقی می دانند به خاطر ویژگی هایی که دارد. در کلیسا ها ارگ را در محراب تالار عبادت کار می گذارند و به نوعی جزئی از بنای کلیسا می باشد. این ساز جزو ساز های بادی بدون زبانه می باشد. این ساز دارای کلاویه می باشد یعنی کلید هایی شبیه آنچه که در پیانو دیده اید. هر صدا در ارگ حاصل فشردن یک کلاویه می باشد که در نتیجه ی فشار دادن یک کلید ارگ دریچه ی هوا باز می شود و از لوله ی صوتی که مربوط به کلید است عبور می کند، نتیجه ی این فرایند تولید صوتی است که به آن صدای ارگ می گوییم.

انواع ساز ارگ

دو نوع اصلی ارگ وجود دارد.

  • ساز ارگ بادی

ارگ بادی از یک ردیف لوله با اندازه های مختلف تشکیل شده است و صدا از نوسان هوا در این لوله های صوتی تولید می شود.

  • ساز ارگ برقی (الکترونیک)

در ارگ برقی مدار های الکترونیک نوسان می سازند و صدا توسط یک بلندگو به گوش می رسد.

نحوه عملکرد ساز ارگ

هوا در ارگ به وسیله ی یک دستگاه مکانیکی یا یک موتور الکتریکی تولید می شود و به پشت دریچه ها فرستاده می شود. درواقع این ساز جزو سازهای شستی دار بادی می باشد.

کلید های ارگ در دو، سه و یا چهار ردیف به صورت طاقچه مانند روی هم قرار گرفته اند. در جلوی پای نوازنده نیز به مانند پیانو دو ردیف پدال قرار گرفته است که اگر نوازنده با پاهای خود آنها را فشار دهد صوتی بسیار بم از هر یک به به وجود می آید. این پدال ها با آنچه که در پیانو دیده اید کاملا فرق دارد.

دسته بندی انواع مدل ارگ

  • سینتی سایزر

بر اساس این دسته بندی ارگ های سینتی سایزر عمدتا مورد استفاده تولید کنندگان موسیقی هستند. این افراد بیشتر به دنبال خلق صداهای جدید بوده و سعی می کنند آن ها را در ارگ خود تولید کنند و در قطعات مورد استفاده قرار دهند.

  • ارنجر

ارگ های ارنجر که به کیبورد ارنجر معروف هستند و سازهای بی نظیری مانند ارگ pa80 و pa4x از بهترین نمونه های آن هستند، به دلیل ماهیت این نوع از کیبوردها، بیشتر در اجراها مورد استفاده قرار می گیرند. به سبب قیمت ارگ، قابلیت های متنوع و لذت بالای نوازندگی، این نوع از ارگ ها طرفداران بی شماری در سراسر جهان دارند.

  • آموزشی

ارگ های آموزشی هم، همانطور که از نام آن ها پیداست بیشتر برای هنرجویان موسیقی مورد استفاده قرار می گیرند. اما این نکته را مد نظر داشته باشید که می توانید حتی با خرید ارگ آموزشی مناسب، سال ها از آن ساز حتی در اجراهای زنده و ساخت قطعات موسیقی استفاده کنید.

  • ورک استیشن

ارگ هایی که با ارائه ویژگی های بی نظیر، تکمیل کننده مشخصات ارگ های سینتی سایزر هستند. در ارگ های ورک استیشن می توانید با امکانات بی نظیری که نرم افزار دستگاه در اختیار شما قرار می دهد یک قطعه موسیقی را بدون استفاده از کامپیوتر یا سایر ابزار ها به طور کامل تولید و ویرایش کنید.

اجزاء ساز ارگ

  • کیبورد موسیقی : کلیدهای سیاه و سفید به شیوه پیانو که نوازنده می فشارد و در نتیجه به سوئیچ ها متصل می شوند و ماشه ها یک نت الکترونیک را توسط آن پخش می کنند. اکثر ارگ ها از یک مدار کاهش مقدار سیم کشی مورد نیاز استفاده می کنند.
  • رابط کاربری نرم افزاری : یک برنامه (که معمولا در یک چیپست کامپیوتری جاسازی می شود) که تعامل کاربری بین کلیدهای کنترل و منوها را مدیریت می کند و به کاربر و نوازنده اجازه انتخاب تن صداها (مانند پیانو، ارگ کلیسا، فلوت، درام کیت و غیره) را می دهد.
  • همچنین امکان انتخاب افکت ها مانند (ریبورب، اکو، تلفن ها و سوستین) و سایر ویژگی ها (مانند جابجاسازی، ماشین درام الکترونیک) را می دهد.
  • تنظیم کننده موسیقی کامپیوتری : یک برنامه نرم افزاری که ریتم و آکوردها را با دستورات کامپیوتری شده نوعی MIDI تولید می کند.
  • چیپست صدا / صدا ساز : یک ماژول صدای الکترونیک یا سینتی سایزر موسیقی بصورت معمول حاوی یک مدار یا چیپست یکپارچه است که قادر به دریافت فرمان های MIDI و تولید اصوات است.
  • آمپلی فایر و اسپیکر : یک آمپلی فایر اصوات از بم تا میانی است که اسپیکرها صداها را تقویت می کنند که شنونده بتواند آنها را بشنود.

نکات مهم هنگام خرید ارگ

  • تعداد کلیدها

هنگام انتخاب بهترین کیبورد موسیقی به تعداد کلیدهای کیبورد دقت کنید. کیبوردها از ۲۵ تا ۸۸ کلید دارند. برخی سینت سایزرها ممکن است ۲۵ کلید داشته و همچنین بیشتر کیبوردهای خانگی ۴۹، ۶۱ و ۷۶ کلید دارند. هرچه تعداد کلیدها بیشتر باشد، به معنای اکتاو بیشتر بوده و در نتیجه فضا برای صداسازی نیز بیشتر است. قیمت انواع ارگ و کیبورد با توجه به تعداد کلیدها می تواند متفاوت باشد.

  • حساسیت لمسی کلیدها

به میزان فشاری که باید با انگشتان به کلید وارد کنید، توجه نمائید. کلیدها نباید سفت و یا بیش از اندازه شل باشند. به ویژگی حساسیت لمسی کلیدها دقت کنید؛ این نوع کلیدها با فشار آرام صدای نرم و با فشار بیشتر صدای پرقدرت تری تولید می کنند. قیمت ساز کیبورد با این قابلیت بیشتر است.

ظرفیت صدا

ظرفیت صدا در کیبورد را مد نظر قرار دهید. ظرفیت Polyphony نشان می دهد که چند نت در یک بار می تواند اجرا شود و ظرفیت Multitimbrality نشان دهنده این امر است که چند نوع صدای مختلف در یک زمان توانایی اجرا دارند؛ برای مثال کیبوردهای سطح پایین امکان اجرای ۱۶ نت و کیبوردهای سطح بالا امکان اجرای بیش از ۱۲۸ نت را به نوازنده می دهند.

حافظه دستگاه

در حافظه ارگ و کیبوردهای جدید از مموری کارت و یو اس بی استفاده می شود که با پیشرفت تکنولوژی و افزایش حجم حافظه، توانایی ذخیره تعداد بالایی صدا و ریتم را دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان