معرفی ساز ابوا (Oboe) و جزئیاتی درباره آن

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی ساز ابوا (Oboe) و جزئیاتی درباره آن
ابوا و Cor Anglais (يا هورن انگليسي) سازهاي بادي چوبي دو زبانه داراي bore‌ مخروطي شكل هستند. ساير انواع ابوا عبارتند از Oboe d'Amore و Hecklephone. ابوا در حدود 400 سال در اركسترها مورد استفاده قرار مي‌گيرند و جزء سازهاي پابرجا در اركستر هستند.

معرفی ساز ابوا

این ساز جزو ساز های بادی چوبی دو زبانه است. صدای جالب و تا حدی تو دماغی آن از بهترین رنگ های صوتی ارکستر است و به همین علت یکی از مطلوب ترین سازهای سلو می باشد خصوصا ملودی هایی که جوهره ی محلی(فولکلوریک) دارند.

تاریخچه ساز ابوا

اگرچه استفاده اوليه از ابوا به صورت اركسترال در سال 1657 در فرانسه بود ولي از چندين قرن قبل از آن نيز انواع مختلفي از اين ساز وجود داشت. تاريخدانان معتقدند اولين ساز شبيه ابوا در حدود 2800 سال قبل از ميلاد مسيح وجود داشته كه در مراسم هاي ترحيم سلطنتي كه در نقاشي هاي كهن ديده مي شود و انواع پيچيده تر ابواهاي اوليه به هند به دوازده تا هفده قرن قبل از ميلاد بر مي گردد. در آنجا نوازندگان از سازي دو زبانه به نام otto ولي بدون هر سوراخي استفاده مي كردند. انواع مختلفي از اين ساز نيز در آسيا، مصر، يونان و رم يافته شده است. اگرچه تاريخچه اين سازها نيز به عقب باز می گردد، اعتقاد بر اين است كه نزديكترين ساز كهن به ابوا ساز shawn از قرون وسطي است. Shawn (از ساز آسيايي zurna بوجود آمده است( این ساز از چوب ساخته شده و داراي يك شكل مخروطي با يك bell گشاد است. اين ساز داراي طول هاي مختلف و همچنين داراي يك سوراخ براي جاي گذاري زبانه دوبل يا يك بوكال (bocal) براي قرارگيري زبانه روي آن است. بوكال يك قطعه فلزي كمي زاويه دار است كه در انتها با چوب پنبه پوشانده شده است و در داخل ساز وارد مي شود.

با گذشت زمان، نوازندگان نياز به سازهايي با محدوده صدايي گسترده تر و كنترل بيشتر روي زير و بمي ها داشتند. در قرن 17ام، اولين ابوا باروك (به نام hautbois به معناي high wood) در فرانسه ساخته شد كه براي سرگرمي خانواده سلطنتي فرانسه مورد استفاده قرار مي گرفت. اين ساز از چوب شمشاد (boxwood) ساخته و داراي سوراخ هاي متعدد ولي تنها دو يا سه كليد (key) بود و خيلي سريع در كشورهاي زيادي محبوب شد. در اين زمان ابواي oboe da caccia (hunting oboe) نيز بوجود آمد. اين ساز داراي بدنه اي خميده و در بسياري از كانتات ها (cantatas) و masses باخ بكار گرفته شده بود. اين ساز عمدتاً در دوره باروك مورد استفاده قرار گرفت و سازهاي بعدي جاي اين ساز غيرمعمول را گرفت كه ساخت آنها آسان نبود.

ویژگیهای ظاهری ابوا

  • زبانه

از یک تکه نی تراشیده شده که به یک لوله فلزی یا یک محفظ لوله ای شکل وصل شده تشکیل شده است . به این ترتیب که اول تیغه نی را میبرند و پس از تراش دادن ، روی یکدیگر قرار میدهند و بوسیله نخ چند لا درون مفتول محکم می کنند. انتهای آنها را قطع میکنند و انتهای شکاف را بازمیگذارند انتهای فوقانی زبانه بوسیله چاقو به دقت تراشیده میشود تا هنگامی که نوازنده مینوازد دو تیغه به راحتی مرتعش شوند.

  • کلید اکتاو بالا

این کلید کنترل بالاترین نتها را بر عهده دارد و بوسیله انگشت نشانه چپ گرفته میشود.

  • کلید های انگشت کوچک

کلید هایی که برای انگشتان کوچک قرار داده شده ، در سازهای بادی چوبی بسیار مهم هستند .
با فشار دادن این کلیدها یک دریچه که در پاین ترین قسمت ساز قرار دارد و دور از دسترس است باز یا بسته میشود.

  • کلیدها

در ابوا چهار کلید تعبیه شده است .
هر ردیف کلیدهای فلزیاز ترتیب یچیده ای برخوردارند که وزن ساز را به صورت شگفت آوری سنگین کرده همچنین دارای تعدادی کلید است که باز هستند و تنها حلقه ای فلزی دور سوراخ آن قرار دارد.

کرانگله یا هورن انگلیسی نوعی ابوا است که یک پنجم زیر تر از ابوای کنسرت است.
این ساز نه انگلیسی است و نه هورن این نام هورن زاویه دار است و چون سر ساز خم شدگی دارد به این نام خوانده می شده است.
لوله آن بلند تر از ابواست و به یک انتهای باد کرده با زنگوله گلابی شکل خم میشود .
زبانه آن در یک چوبپنبه فرو رفته است که به خاطر راحتی نوازدنده خم شده است.

تصویر

موارد استفاده ساز ابوا

مورد استفاده ی این ساز در ارکستر های کلاسیک ، سمفونیک ، ملی و به ندرت در ارکستر های جز:

انواع ساز ابوا

از انواع ساز ابوا می توان به سازی به نام ابوا دآمور، کر آنگله و هکل فون ( ابوا باریتون ) اشاره کرد.

  • دآمور :

یک فاصله ی سوم کوچک بم تر از ابوای معمولی صدا می دهد و به همین دلیل از دسته ساز های انتقالی است.

  • کرآنگله:

ساز آلتو خانواده ی ابوا است که لوله مخروطی شکل و دو زبانه دارد و لوله و قمیش آن کمی بزرگ تر است.
کرآنگله اغلب در دوره ی باروک استفاده میشد ولی تقریبا در زمان هایدن تا واگنر نادیده گرفته شده بود.به خصوص در آلمان. البته در برخی کار های برلیوز و مه یربیر این ساز حضور دارد و در اواسط قرن ۱۹ جایگاه ویژه ای در رپرتوار های ارکستری پیدا کرد.
وسعت صدایی :
میدان صدای آن نسبت به ابوا یک پنجم بم تر است . بنابرین کرآنگله از دسته ساز های انتقالی است.

  • هکل فون ( ابوا باریتون ) :

این ساز در سال ۱۹۰۵ میلادی توسط ( ویلهلم هکل ) آلمانی ساخته شد.سازیست با صدای بسیار نافذ و عمیق که صدا دهی واقعی آن یک اکتاو بم تر از نت نویسی آن است. نت مویسی این ساز با کلید سل است و رنگ ثدای آن بین فاگوت و کرآنگله است و به ندرا استفاده میشود. ابوا باریتون ( هکل فون ) از نظر انگشت گذاری و سایر تکنیک ها مانند ابوا است.
وسعت صدایی :
صدا دهی این ساز یک اکتاو از نت نویسی آن پایین تر است.

ابوا و سازهای مشابه

ابواها به اشکال مختلف در سرتاسر جهان پیدا میشوند. این سازها معمولا شامل یک لوله مخروطی شکل همراه با زبانه مضاعف هستند. صدای نافذ و تیز این ساز برای استفاده در فضای باز کاملا مناسب است. نام برخی از سازهای مشابه ابوا عبارتند از : شیپور انگلیسی ، شینای ، سورنا ، شام ، شیپور کرام ، آلگایتا ، سوآنا و هیچیریکی .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (245 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (213 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW