نگاهی به موسیقی سنتی ایران و سازهای آن

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نگاهی به موسیقی سنتی ایران و سازهای آن
موسیقی سنتی ایرانی دارای قدمتی قبل از تاریخ میلاد می باشد و نسل به نسل و سینه به سینه در میان مردم منتقل شده تا آنجایی که بخش هایی که بیشتر مورد پسند عامه مردم بوده اند، هنوز باقی مانده و به شکل امروزی درآمده است.

معرفی موسیقی سنتی ایرانی

موسیقی اصیل ایرانی تحت عناوینی مانند موسیقی سنتی ایرانی، موسیقی کلاسیک ایرانی یا موسیقی دستگاهی شناخته می شود. موسیقی اصیل ایرانی را مجموعه ای از دستگاه ها، نغمه ها و آوازها تشکیل می دهد که قبل از میلاد مسیح تا به امروز بین مردم ایران در جریان می باشند. از جمله کشورهایی که در شکل گیری این نوع موسیقی مؤثر و تاثیرگذار بوده اند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیای میانه
  • افغانستان
  • پاکستان
  • جمهوری آذربایجان
  • ارمنستان
  • ترکیه
  • یونان

موسیقی سنتی ایرانی در گذر تاریخ

دو دوره مهم و اصلی وجود دارد که موسیقی ایرانی در طول آن ها پیشرفت داشت.

  • اولین دوره پیشرفت موسیقی ایرانی

آثار موسیقیایی دانشمندان برجسته ایرانی مانند ابوعلی سینا، فارابی، قطب الدین شیرازی و عبدالقاهر مراغه ای نشان می دهد که موسیقی ایرانی تا میانه قرن پانزدهم جنبه ای علمی داشته است اما بعد آن، به دلیل شرایط خاص اجتماعی و مذهبی در ایران، توجه زیادی به موسیقی نشد. در این دوران هیچ کس اثر چشمگیری در موسیقی از خود به جا نگذاشت و هنرمندان ناامید شده بودند.

این شرایط تا پایان دوران صفوی که حکومتشان بر پایه تفکرات مذهبی سرسختانه بود ادامه یافت. به دلیل بی نظمی هایی که در پی سقوط صفویه به وجود آمد، وضعیت موسیقی در دوران افشاریه تغییر چشمگیری نداشت.

البته شواهد تاریخی نشان می دهد که نادرشاه به موسیقی دانان علاقه مند بوده اما موسیقی ای که در این دوران نواخته می شد اصیل و سنتی نبود و هدف اصلی آن تفریح و خوش گذرانی بود. در دوران زندیه، امنیت و رفاه اجتماعی در ایران افزایش یافت و مردم دوباره توجه بیشتری به موسیقی داشتند. مشتاق علی شاه و پریخان موسیقیدانان برجسته این دوران بودند.

در دوران قاجار، موسیقی در ابعاد مختلف از جمله ابعاد مذهبی پیشرفت کرد. در میان هنرمندان این دوره می توان به سید احمد خان اشاره کرد. او اولین خواننده ایرانی بود که آوازهای خود را بر روی گرامافون ضبط کرد. قلی خان هنرمند دیگری بود که تعزیه اجرا می کرد و علاوه بر آن آواز دشتی نیز می خواند.

بعد از تاسیس دارالفنون و استخدام مدرسان اروپایی و مربیان موسیقی، موسیقی ایرانی شکل تئوریک و علمی به خود گرفت. انتشارات دارالفنون کلاس های تئوری موسیقی را برگزار کرد که در آن اساتید اروپایی به دو زبان فرانسه و فارسی تدریس می کردند.

  • دومین دوره پیشرفت موسیقی ایرانی

دوره بعدی موسیقی ایرانی در دوران مدرن بود. در دوران پهلوی، بنیاد های فرهنگ غربی وارد موسیقی ایرانی شد و شکل های جدیدی از موسیقی متولد شدند. فاصله میان مردم و موسیقی سنتی به قدری افزایش یافت که در دهه ۱۹۶۰ میلادی، مردم موسیقی سنتی ایرانی را فراموش کردند.

به گفته موسیقی دانان، رضا شاه موسیقی ملّی ایران را به موسیقی اروپایی ترجیح می داد اما معتقد بود که موسیقی اروپایی برای پیشرفت کشور بهتر است. رضا شاه سیستم های موسیقی را تغییر داد و همین امر موجب شد که در دوران حکومت وی، موسیقی نظامی بسیاری ساخته شود.

تصویر

موسیقی دانان ایران باستان

مشهورترین موسیقی دان های این دوران قبل از اسلام به شرح زیر بودند:

  • باربد
  • سرکش
  • رامتین
  • بامشاد
  • آفرین
  • نکیسای چنگ نواز

الفبای موسیقی سنتی ایرانی

همانطور که می دانید دنیای موسیقی پر از واژه های خارجی و جذاب می باشد که حتی برخی از آنها به گوش ما نخورده اند. در این قسمت به برخی از این الفبا و اسامی می پردازیم:

  • گوشه یا مقام: به کوچکترین جزء هویت دار از ردیف موسیقی اصیل ایرانی گوشه یا مقام می گویند که شامل آهنگ های قدیمی می شود که در مناطق مختلف ایران خوانده می شود.
  • دستگاه: بعضی از گوشه های موسیقی اصیل، چون در یک منطقه خاص قرار گرفته اند، در نتیجه حال و هوایی یکسان دارند. تمامی گوشه ها با حال و هوایی یکسان و مشابه در مجموعه ای جمع آوری شده اند که به آن دستگاه می گویند.
  • آواز: به مجموعه ای از چندین گوشه آواز گفته می شود. آوازهای متعلق به دستگاه موسیقی اصیل ایرانی از قبیل آواز ابوعطا (متعلق به دستگاه شور)، آواز بیات ترک (متعلق به دستگاه شور)، آواز افشاری (متعلق به دستگاه شور)، آواز دشتی (متعلق به دستگاه شور)، آواز بیات کرد (متعلق به دستگاه شور)، آواز بیات اصفهان (متعلق به دستگاه همایون) می باشد.
  • ردیف موسیقی ایرانی: مجموعه ای از تمامی آوازهای ایرانی و گوشه ها در کتابی ایرانی به نام ردیف موسیقی ایرانی جمع آوری شده اند. ردیف موسیقی ایرانی در واقع دایره المعارف موسیقی سنتی ایرانی است.
  • مرکب خوانی: به این مدل از خواندن که نوازنده از یک دستگاه شروع کرده و وارد دستگاه دیگری می شود در اصطلاح مرکب خوانی می گویند.
  • نت شاهد: نتی که دارای بیشترین کاربرد در هر دستگاه و آواز است را نت شاهد می گویند.
  • گام: گام در موسیقی غربی به دستگاهی گفته می شود که از 2 دسته مینور و ماژور تشکیل شده اند.
  • رپرتوار: معادل ردیف در موسیقی غربی است.
  • دانگ: به هر چهار نت که پشت سر هم قرار می گیرند یک دانگ می گویند.

سازهای موسیقی ایرانی

ایرانیان از سازهای موسیقی گوناگونی در دوران های مختلف تاریخ استفاده کرده اند. در اینجا به دسته بندی سازهای ایرانی می پردازیم:

  • سازهای بادی مانند نی، سرنا، کرنا، نی انبان و …
  • سازهای زهی مانند کمانچه، عود، رباب، تار و …
  • سازهای کوبه ای مانند دهل، دایره، طبل، تنبک و …
  • سازهای زهی زخمه ای مانند سنتور منحصر به فرد ایرانی.

اجزای دستگاه در موسیقی ایرانی

علاوه بر این، در موسیقی ایرانی، دستگاه پنج جز دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  1. پیش درآمد: مقدمه ای آهنگین است که مُد را تعیین می کند.
  2. چهار مضراب: قطعه ای موسیقی ریتمیک اما بدون آواز است.
  3. آواز: نغمه یا آوایی بدون ریتم و بداهه است.
  4. تصنیف: موسیقی ریتمیک است که با خواندن غزل همراه است. تصنیف معادل فارسی بلد (ballad) است.
  5. رنگ: فرمی ریتمیک است که ضرب آهنگی برای رقص است.

انواع دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی

دستگاه شور

دستگاه شور از آوازهاي ابوعطا، بيات ترک، دشتی، افشاری تشكيل شده است. گوشه های دستگاه شور عبارتند از: درآمد خارا، کرشمه، رهاب، سلمک، شهناز، نغمه، قرچه، رضوی، حسینی، عزال، زیرکش سلمک، حزین و فرود، گلریز، صفا، بزرگ، دو بیتی، قجر، ملانازی،گرایلی، مجلس افروز، عاشق کش و مثنوی؛

دستگاه سه گاه

گوشه هاي دستگاه سه گاه عبارتند از: درآمد، زابل، مویه، مخالف، مغلوب، حصار، مثنوی مخالف، زنگ شتر، جغتائی، مسیحی، شاه ختائی و رهامی.

دستگاه چهارگاه

گوشه هاي چهارگاه عبارتند از: درآمد، زابل، حصار، پیش زنگوله، زنگوله، نغمه، بسته نگار، مویه، مخالف، مغلوب، حدی، پهلوی، رجز، منصوری، معربد، لزگی، شب فرخ، نحوی، و رهامی؛

دستگاه همايون

دستگاه همايون از آواز اصفهان تشكيل شده است و گوشه هاي دستگاه همايون عبارتند از: درآمد، جامه دران، چکاوک، بیداد، بیات راجع، اوج، طرز، ضجه موره، شمعونی، موالیان، نی داوود، لیلی و مجنون، شکوه، نوروز عرب، نوروز صبا، نوروز خارا، نفیر، فرنگ، شوشتری، بختیاری و موالف، عزال، ده ناصری، راز و نیاز، میگلی و مثنوی.

دستگاه ماهور

گوشه هاي دستگاه ماهور عبارتند از: درآمد، داد، گشایش، فیلی، شکسته، شکسته قره باغ، مجلس افروز، خسروانی، دلکش، خاوران، طرب انگیز، نیشابوری، نصیرخانی، چهارپاره (طوسی)، مرادخانی، قرائی، بوسلیک، آذر بایجانی، زیرافکند، حصار ماهور، نیریز، نهیب، عراق، محیر، آشوراوند، اصفهانک، حزین، نغمه، زنگوله، راک هندی، راک کشمیر، راک عبداله، صفیر راک، ساقی نامه، صوفی نامه ، کشته مرده و مثنوی؛

دستگاه نوا

گوشه هاي دستگاه نوا عبارتند از: درآمد، گردانیه، نیشابورک، نغمه، بیات راجه، عشاق، عراق، حزین، نهفت، رهاب، گوشت، مثنوی گوشت، عشیران، مجلسی، خجسته، حسین، ملک حسینی، بوسلیک، نیریز، تخت طاقدیس و شاه ختائی؛

دستگاه راست پنجگاه

گوشه هاي دستگاه راست پنجگاه عبارتند از: درآمد، زنگوله، پروانه، نغمه، روح افزا، خسروانی، پنجگاه، سپهر، عشاق، نیریز، بیات عجم، مبرقع، قرچه، بحر نور، ابوالچپ، طرز، لیلی و مجنون، راوندی، نفیر و نوروز، فرنگ و عراق؛

تفاوت ها میان دستگاه و آواز در موسیقی سنتی ایران

میان دستگاه و آواز تفاوت هایی وجود دارد:

  • آواز در موسیقی سنتی ایران اغلب یک مد دارد. به بیان دیگر، همه گوشه ها در یک مد قرار دارند و پرده گردانی در اجرای آواز محدود است. در واقع، پرده گردانی، مولفه اصلی و مهم در آواز نیست. اما دستگاه ها چندین مد دارند و پرده گردانی عنصر اصلی اجرای یک دستگاه است.
  • آواز در موسیقی فولکلور محلی رایج تر است و دستگاه در موسیقی رسمی رواج بیشتری دارد.
  • ساخت یک قطعه موسیقی بدون خواننده در آواز محدود و نادر است اما در اجرای دستگاه رایج است.
  • گستره صوتی در آواز معمولاً کمتر از یک اکتاو است در حالی که گستره صوتی در دستگاه بیش از یک اکتاو است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (255 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (232 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (189 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (138 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW