بهترین شیوه ی مراقبت کد بانو ها از سبزه ی عید

  پنجشنبه، 04 فروردین 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
بهترین شیوه ی مراقبت کد بانو ها از سبزه ی عید
سبزه عید یکی از اصلی ترین اجزاء در سفره هفت سین است. خانم های باسلیقه به کمک نکات نگهداری و رشد آن بهترین سبزه عید را در هفت سین خود قرار میدهند.

سبزه یکی از سین های هفت سین نوروزی و سبزه انداختن یکی از مقدمات نوروز است. از روزگاران قدیم کاشتن سبزه مرسوم بوده است زیرا پیشینیان ما سبزه را نماد برکت و باروری می دانستند. اگر شما هم در نظر دارید برای عید نوروز سبزه بکارید، برای ماندگاری بهتر سبزه ها بهتر است نکات این بخش از ساعد نیوز را رعایت کنید.

سبزه انداختن یكی از مقدمات نوروز است و سبزه مهمترین مظهر محیطی نوروز به شمار می آید که باید برای مراقبت از آن نکاتی رعایت شود.یکی از سین های سفره هفت سین که برای خانواده ها نقش اصلی را در سفره دارد سبزه عید است.
معمولا برای داشتن یک سبزه مناسب از بیست روز تا ده روز مانده به عید باید سبزه را آماده کنیم. اما برای تهیه آن به تعداد جمعیت خانواده مشت مشت گندم یا عدس یا هر دانه سبز کردنی دیگر را برداشته و در ظرفی سفالی بریزید ، این کار باید طوری با دقت انجام شود که دانه ای به زمین نیفتد. از گذشته برای برای سبز انداختن سبزه با هر مشت دانه برای سلامتی، خوشی، سعادت و گشایش بخت و مال آن شخص دعا میکردند، سپس روی دانه ها را با آب نیم گرم پوشانده و در جایی نه گرم و نه سرد قرار میدادند و هر روز آب تازه بر ریش میریختند تا جوانه بزنند که این کار در حال حاضر هم انجام می شود.
این دانه های جوانه زده را در دستمال مرطوبی نگه میداشتند تا برگهای آن نیش بزند و بالا بیاید، سپس سبزه را در یک سینی یا بشقاب زیبا قرارداده، و هر روز آب میدادند تا سبز شده و برای هفت سین آماده شود، سپس آنرا با روبانی قرمز و گلهای پارچه ای تزیین کرده و سر سفره می گذاشتند. خانم های باسلیقه با شاهی سبزه سبز می کردند، و با دانه های شاهی که پس از خیس شدن لعاب پیدا میکند، روی پارچه ای جملاتی چون سال نو مبارک یا "یا مقلب الالقلوب و الابصار" را می نوشتند و سبزه خود را به این شکل سبز می کردند. برای آماده کردن سبزه عید از بذر انواع سبزیجات مانند عدس، ماش، گندم می‏توانید کمک بگیرید. از نکاتی که برای نگهداری و رشد بهتر سبزه می توان به آن اشاره کرد عدم استفاده از ظرف های فلزی برای سبز کردن سبزه،تناسب اندازه ظرف و مقدار بذر است. همچنین بهتر است برای آب دادن به سبزه از آب پاش هایی که آب را اسپری می کند استفاده کنید.
بهتر است از ظروف سفالی برای سبزه استفاده کنید. لازم به ذکر است آبیاری بیش از حد و استفاده از ظروف پلاستیکی باعث بد بو شدن سبزه می شود.

چه بذرهایی برای سبز کردن سبزه بهتر است؟

عدس ، گندم ، لوبیا ،نخود، قره ماش،و ماش جزو غلاتی هستند که با آنها می توان سبزه درست کرد اما اگر دوست داشته باشید که امسال یک سبزه ی زیبا و متفاوت داشته باشید پس پیشنهاد می کنیم تخمه ی آفتابگردان و باقالی خشک را حتما یک بار امتحان کنید.

البته گندم از سایر غلات برای سبز کردن آسانتر است و شما می توانید یک هفته مانده به عید آن را سبز کنید اما بقیه ی غلات را دوازده روز مانده به عید باید سبز نمایید.باقالی و تخمه هم که قبل از سبز کردن باید سه روز در آب خیس بخورند و بعد کاشته شوند.البته هر کدام به نوبه ی خود از زیبایی خاصی بر خور دارند سبزه های عدس و ماش ریز و پر پشت هستند و قسمت بالای سبزه ها برگ ها ی کوچکی وجود دارد که زیبایی آن را دو چندان می کند سبزه گندم نیز صاف و کشیده است و دارای قامتی بلند ،که با روبانی قرمز و پهن که به دورش بسته میشود زیبایی نهفته اش به یک بار ه نمایان می گردد.و اما سبزه ی تخم آفتابگردان و باقالی که در عین درشتی بسیار بانمک جلوه می کنند.

پوستر پرورش سبزه ی عید

چگونگی کاشت سبزه عید

سبز کردن ،سبزه عید دارای نکات مهمی است که اگر بخواهید یک سبزه ی زیبا داشته باشید باید آن نکات را رعایت کنید مثلا محل نگهداری سبزه بسیار مهم است اینکه سبزه را در کدام قسمت خانه قرار دهید تا خوب رشد کرده و تا آخر عید سبز بماند سبزه برای سبز ماندن باید در جاییکه نور و دمای کافی و مناسب دارد قرار داده شود .هرکس با توجه به سلیقه خود می تواند در هر ظرفی و در هر اندازه ای اقدام به کاشت سبزه کند و البته دانستن زمان کاشت سبزه نیز بسیار مهم است اینکه چه موقع و چند روز مانده به عید، اقدام به کاشت سبزه کنید.

بذرهای سالم و تازه تهیه کنید

برای اینکه سبزه خوبی داشته باشید، باید بذرهای خوب و سالم تهیه نمایید. بذرهایی که کهنه باشند، قوه رشد خود را از دست داده و سبز نمی‏ شوند.

بذرها را به موقع بکارید

یکی از نکاتی که در کاشت و مراقبت سبزه باید به آن توجه نمایید، این است که شما باید بذرها را به موقع بکارید زیرا ماندگاری سبزه ها زیاد نیست، اگر شما خیلی زود سبزه را برای عید بکارید، بیش از حد رشد کرده و خراب خواهد شد.زمان کاشت سبزه بذرهای مختلف:

  1. ماش: کمتر از 2 هفته تقریبا 18 اسفند
  2. گندم: 20 روزقبل از عید تقریبا برای 20 اسفند
  3. عدس:2 هفته قبل از عید تقریبا برای 14 اسفند
  4. شنبلیله و ارزن: بیش از 2 هفته تقریبا 16 اسفند
  5. خرفه و شاهی: 1هفته قبل از عید تقریبا برای 22 اسفند

از ظروف سفالی برای سبزه استفاده کنید

برای جلوگیری از خراب شدن سبزه و ماندگاری بهتر آن، برای سبزه عید از ظرفهای سفالی و ظروف چینی استفاده نمایید. بهتر است از ظرف های فلزی و پلاستیکی برای کاشت سبزه عید استفاده نکنید.

پوستر سبزه ی عید

به اندازه ظرف توجه کنید

برای اینکه سبزه عیدتان زیبا و ماندگاری بهتری داشته باشد، مقدار دانه ی جوانه زده باید با ظرف مورد نظر هماهنگ باشد. زیاد بودن دانه ها سبب پوسیدن قسمتی از دانه ها می شود پس به مقدار دانه ی جوانه زده با توجه به ظرف مورد نظر دقت کنید و تمام دانه های جوانه زده را با دست به آرامی پهن وبه صورت مساوی در ظرف پخش کنید.

در زمان جوانه زنی به بذرها توجه کنید

برای اینکه سبزه شما خراب نشود، در زمان جوانه زنی به بذرها توجه کنید. بذرهای خیس خورده را درون یک پارچه مرطوب پیچیده و درظرف مناسبی قرار دهید و به صورت مداوم پارچه را خیس کنید تا رطوبت کافی به بذرها برسد. تا مرحله ای که جوانه ها هنوز به یک سانت نرسیده اند از پارچه مرطوب استفاده کنید.

مقدار نور را تنظیم کنید

پس از جوانه زنی بذرها آنها را در یک ظرف نسبتا گود ریخته، به صورتی که روی هم انباشته نشوند؛ به مدت یک شبانه‏ روز پارچه‏ ای مرطوب روی ظرف بکشید و یک روز بعد پارچه را از روی جوانه ها برداشته و ظرف را درمحلی نور گیر قرار دهید.

به سبزه عید زیاد آب ندهید

به سبزه بیش از حد آب ندهید، اگر به سبزه خود بیش از حد آب دهید و آب در ظرف سبزه عید جمع شود، سبزه خراب خواهد شد. بهتر است با آبپاش روی سبزه آب بپاشید و از گرفتن سبزه زیر شیر آب خودداری کنید.

از آب داغ و خیلی سرد اجتناب کنید

در زمان آب دادن به سبزه ها از آب لوله استفاده کنید و از آب داغ و آب خیلی سرد دوری کنید. همانطور که گفتیم ساقه سبزه ها را با آبپاش اسپری کنید و از بالا به سبزه ها آب ندهید تا ساقه ها کج و سبزه شما خراب نشود.

سبزه را زیر نورمستقیم خورشید قرار ندهید

برای اینکه ماندگاری سبزه شما زیاد شود، بهتر است اجازه ندهید که سبزه‏ ها با سرعت زیاد رشد کنند. اگر سبزه را در مقابل نورخورشید قرار دهید، بیش از حد رشد کرده و خراب می شود پس زیاد سبزه را جلوی نور وگرما قرار ندهید و آن را در محل خنک قرار داده تا از رشد سریع سبزه جلوگیری شود.

سبزه را در دمای معتدل قرار دهید

بهترین دما برای رشد و نگهداری سبزه ها دمای متعادل است، پس از قرار دادن سبزه در محیطی هایی که سرما و گرمای شدیدی دارند به شدت بپرهیزید.

پوستر سبزه ی عید

سبزه ها را در فضای باز قرار دهید

برای اینکه سبزه شما خراب نشود، در طول روز سبزه ها را در فضای باز قرار دهید و در شب سبزه را به درون خانه منتقل کنید. اگر سبزه در معرض نورغیر مستقیم خورشید قرار نگیرد، پلاسیده و زرد خواهد شد.

امیدوارم از محتوای نحوه ی نگهداری و پرورش سبزه ی عید نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که دنبال راه حل مناسب برای نگهداری از سبزه عید هستند، میتوانید ارسال نمایید.

مراقبت از سبزه عید


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (232 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (105 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (49 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (28 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!