بحران خرید خانه در کانادا و پذیرش مهاجران بیشتر: اشتباه یا راه حل؟

  دوشنبه، 18 تیر 1403   زمان مطالعه 6 دقیقه
بحران خرید خانه در کانادا و پذیرش مهاجران بیشتر: اشتباه یا راه حل؟
بحران خرید خانه در کانادا باعث شده است افراد طبقه کم درآمد و متوسط با دشواری در خرید خانه مواجه شوند. این مشکلات هنوز روی روش های مهاجرتی (به جز اعمال محدودیت روی مهاجرت تحصیلی) تاثیر نگذاشته است اما آیا ورود مهاجران بیشتر علت این این بحران بوده یا پای عوامل دیگری در میان است؟

یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای زندگی در کانادا، نسبت بالای قیمت مسکن در مقایسه با درآمد است، به‌خصوص در مقایسه با سایر کشورهای G7 و کشورهای پیشرو اقتصادی عضو OECD در دنیا. شاید این مشکل در مقایسه با تورم و هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ ایران مانند تهران هنوز چندان جدی نباشد، اما با مقیاس کشوری مانند کانادا جدی است.

در مناطقی از کانادا که هزینه مسکن به‌اندازه کافی مدیریت نشده است، برخی از مردم ناچار به نقل‌مکان شده‌اند، نابرابری اقتصادی گسترش‌یافته و در نهایت کارفرمایان، دولت استان، کسب‌وکارهای محلی و حتی صاحب‌خانه‌های ثروتمند با پیامدهای منفی اجتماعی - اقتصادی آن مواجه شده‌اند. این اتفاق حتی می‌تواند باعث شود روند مهاجرت به کانادا و رشد اقتصاد این کشور کند شود! بنابراین مسئولان به فکر حل‌کردن این مشکل هستند.

چرا این بحران به وجود آمد؟

کانادا دیگر دوران همه‌گیری که رکود فعالیت‌های اقتصادی شد را پشت سر گذاشته است و مهاجرت کاری به کانادا و مسیرهای اقامت دائم مانند مهاجرت از طریق اکسپرس انتری دوباره جان گرفته‌اند، اما نرخ رشد اقتصادی در همه قسمت‌ها یکسان نیست و قیمت‌های بالای مسکن دشواری‌هایی را برای جوانان و کارگران ایجاد کرده است.

طبق گزارش افسر بودجه پارلمانی (PBO) متوسط ​​قیمت یک خانه در کانادا در پایان سال 2021 معادل 811 هزار دلار کانادا بود. این افزایش 43 درصدی از دسامبر 2019 و افزایش 97 درصدی نسبت به ژانویه 2015 را نشان می‌دهد. شاخص قیمت خانه HAI که سهم هزینه‌های مسکن از درآمد خانوار را نشان می‌دهد، در پایان سال 2022 به 0.488 رسید که بالاترین رقم از سال 1991 بوده است و حتی از مقداری که در طول بحران مالی سال 2008 مشاهده شده بود نیز فراتر می‌رود.

انتظار می‌رود جمعیت کانادا تا سال 2040 به 45.5 میلیون نفر و تا سال 2060 به 52.1 میلیون برسد. در نتیجه این افزایش، افراد بیشتری به مسکن نیاز خواهند داشت، بنابراین دولت باید افزایش دسترسی به مسکن اقتصادی را در اولویت بگذارد.

راه‌حل رسیدگی به بحران مسکن کانادا

برای رسیدگی به این مسائل باید سیاست‌های جدیدی در پیش گرفت. بازنگری مقررات منطقه‌بندی محلی برای ممکن کردن ساختن خانه‌های متراکم و چندگانه در شهرها؛ حمایت از خانوارهای آسیب‌پذیر؛ و انگیزه دادن به شرکت‌های ساختمانی برای توسعه اجاره‌های هدفمند باید جزو این تغییرات باشند.

ارزان ترین شهرها برای خرید خانه در کانادا

تعدیل قوانین برای عادلانه شدن بازار مسکن

صندوق‌های مالی سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REIT) در اوایل دهه 1990 متولد شدند. تغییرات قانونی اخیر و اصلاحات مالی (اصلاحات 2007 قانون مالیات بر درآمد) شکوفایی این صندوق های REIT را به دنبال داشته است. در حال حاضر مجموع 9 صندوق REITS پیشرو در کانادا دارای ارزش بازاری بیش از 50 میلیارد دلار هستند. آمار کانادا نشان می دهد که بین 29 تا 41 درصد از کل موجودی مسکن در استان های مختلف را در طی سال های 2019-2020 در اختیار افرادی بوده است که بیش از یک خانه دارند. با توجه به این که خرید خانه در کانادا یکی از روش های مهاجرت به کانادا نیست، بیشتر این خانه ها توسط خود مقیمان دائم یا شهروندان کانادایی خریداری شده اند.

چه افرادی خانه‌های مسکونی را می‌خرند؟

شاید بحران مسکن کانادا تقصیر مهاجران نباشد! چون تعداد افراد و شرکت‌هایی که خانه‌ها را به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری می‌خرند و قصد زندگی‌کردن در این خانه‌ها را ندارند بیشتر شده است. گزارش بانک مرکزی کانادا نشان می‌دهد سهم سرمایه‌گذاران مسکن مسکونی و افرادی که بیش از یک خانه دارند از سال 2015 افزایش یافته و در سال 2021 با سرعت بیشتری رشد کرده است. آنها به ترتیب 20 درصد و 33 درصد از خرید خانه در این کشور را در ماه جون به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر در سال 2021، سهم افرادی که برای اولین بار خانه دار میشدند از 53 درصد به 47 درصد کاهش یافت. سهم رو به رشد افرادی که خانه و اپارتمان ها را به عنوان سرمایه گذاری میخرند، کار را برای افرادی که به دنبال خرید محلی برای زندگی هستند، دشوار می کند.

راه‌حل‌های مشکل خرید خانه در کانادا توسط سرمایه‌گذاران

برای کمک به افرادی که قصد خرید خانه دارند، دولت‌های استانی و شهری باید سیاست‌هایی را در مورد خرید چند خانه اجرا کنند که سود خرید خانه به‌عنوان سرمایه را کاهش دهد و مالیات‌ها را افزایش دهد. مشابه این اصلاحات در سنگاپور انجام شده است. این امر باعث کاهش تقاضای سرمایه‌گذاران و خریداران مسکن و حتی افزایش انعطاف‌پذیری بازار مسکن می‌شود.

ساخت خانه های دولتی برای مردم کانادا

بازنگری در سیستم‌های منطقه‌بندی و مجوز محلی

شهرداری‌ها باید مقررات سخت‌گیرانه فعلی شامل قوانین منطقه‌بندی، هزینه‌های توسعه و محدودیت‌های توسعه زمین‌شهری را کاهش دهند. در سال 2018، این هزینه ها در هشت شهری که تابع این قوانین هستند به طور متوسط ​​229,000 دلارو بالاترین آن در ونکوورمعادل 600,000 دلار کانادا بود. هزینه های اضافی اغلب در ارزش کل واحد مسکونی لحاظ و فشار آن به مصرف کننده منتقل می شود. دولت‌های استانی و شهری باید سیاست‌های منطقه‌بندی شهرداری را دوباره ارزیابی کرده و سیستم‌هایی را برای به حداقل رساندن هزینه‌های مربوط به ساخت و ساز مسکن جدید اجرا کنند.

تغییر قوانین منطقه‌بندی در ونکوور

در شهرهای پرهزینه مانند ونکوور، یکی از بهترین راه‌ها برای بررسی راه‌های کارآمد برای بازنگری مناطق مسکونی مستقل است. این امکان منطقه‌بندی انعطاف‌پذیرتر را برای انواع مختلف مسکن فراهم می‌کند. در ایالات متحده، مطالعات نشان می‌دهد که توسعه مجدد ساختمان‌های کم‌تراکم در واشنگتن‌دی‌سی به‌عنوان ساختمان‌های جدید و با تراکم بالا می‌تواند مقرون‌به‌صرفه بودن را بهبود بخشد و هزینه‌های هر واحد ساخت‌وساز جدید را نزدیک به 40 درصد کاهش دهد.

ازآنجایی‌که بیشتر زمین‌های مسکونی در شهرهای بزرگ کانادا به طور انحصاری برای خانه‌های تک‌خانواری استفاده می‌شود، دولت‌های استانی و شهری باید به دنبال کاهش ریسک و خطرات ساخت خانه‌های جدید از طریق تصویب فرایندهای توسعه باشند تا هزینه‌های مربوط به ساخت خانه‌های جدید کاهش یابد. این همچنین به افراد بیشتری اجازه می‌دهد تا در فاصله کمتری از محل کار و امکانات شهری زندگی کنند.

حمایت از خانوارهای آسیب‌پذیر

نزدیک به 30 درصد از کانادایی ها قرارداد اجاره خانه های خود را در سال 2016 امضا کرده اند و تقریباً 40 درصد از خانواده ها در حال حاضر بیش از 30 درصد از درآمد قبل از مالیات خود را صرف اجاره و خدمات آب و برق می کنند. این ارقام نشان می دهند مسکن مقرون به صرفه برای بسیاری از افراد در دسترس نیست.

ازآنجایی‌که سطوح مختلف دولت باید همکاری کنند، ساخت این نوع مسکن اغلب تا سه سال طول می‌کشد. برای خانواده‌های واجد شرایط، دولت‌های فدرال و استانی می‌توانند تخفیف برای هزینه‌های اجاره در نظر بگیرند،و این تخفیف می تواند تا بیش از 30 درصد درآمد قبل از مالیات خانواده را برای یک دوره محدود پرداخت می‌کند، باشد. این اقدام به کاهش استرس مالی وارده بر خانواده ها در کوتاه مدت کمک می کند.

خرید خانه در کانادا هنوز هم ممکن است

مشوق‌های مالی برای اجاره‌های بلندمدت

با آینده نگری بیشتر، می‌توان اقداماتی را برای رسیدگی به افزایش هزینه‌ها در بازار اجاره اجرا کرد. تحقیقات دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد که پس از دهه 1980، مجتمع های آپارتمانی جایگزین خانه های اجاره ای شدند. امروزه مسکن اجاره ای کمتر از 10 درصد از ساخت و سازهای جدید در شهرهایی مانند تورنتو و اتاوا را تشکیل می دهد. از آنجایی که اکنون بیشتر خانواده های کانادایی برنامه خرید خانه را به حالت تعلیق درآورده اند، این امر باعث ایجاد عدم تطابق بین عرضه و تقاضا در شهرهای بزرگ شده است.

ساخت مسکن‌های مقرون‌به‌صرفه

ساخت مسکن‌های اجاره‌ای مقرون‌به‌صرفه باید بخشی از استراتژی کلی برای مبارزه با بحران مسکن باشد. به‌عنوان‌مثال، شهر وین در اتریش مسکن اجاره‌ای اجتماعی مقرون‌به‌صرفه ساخته است تا به تقاضای همیشگی پاسخ بگوید. دولت‌های فدرال و استانی کانادا نیز باید به دنبال احیای برنامه‌های مسکن پس از جنگ در کانادا باشند که به سرمایه‌گذاران مسکن اجاره‌ای اجازه می‌دهد از مقررات طولانی‌مدت قانون مالیات‌بردرآمد بهره‌مند شوند. این برنامه‌ها رونق اجاره مسکن را بین دهه 1950 و اواخر دهه 1970 تسهیل و تشویق کرد. استفاده مجدد از این قانونی توسعه دهندگان را تشویق می کند تا خانه های اجاره های بیشتری در شهرهای بزرگ بسازند و فضاهای مقرون به صرفه جدیدی را برای جوامع فراهم کنند.

مهاجرت به کانادا و خرید خانه در این کشور

یکی از مزایای مهاجرت به کانادا، انعطاف‌پذیربودن سیستم مهاجرتی این کشور و نوآورانه بودن سیاست‌های داخلی آن است. مشکلاتی مانند بحران مسکن معمولاً بعد از مدتی حل خواهند شد. همچنین مسیرهای مهاجرتی تحصیلی به کانادا محدود شده‌اند و به‌این‌ترتیب تعداد متقاضیان مسکن در این کشور کاهش خواهد یافت.

با این اوصاف اگر مایلید به کانادا مهاجرت کنید یا در این کشور خانه خریداری کنید، از خدمات مؤسسه مهاجرتی ایمی اسپات کمک بگیرید. برای شروع می‌توانید یک فرم ارزیابی مهاجرتی رایگان پر کنید تا مشاوران با شما تماس بگیرند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (77 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (63 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (45 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) نگاهی به چهره نچرال و متفاوت بازیگران و هنرمندان بدون آرایش+عکس/ الهام حمیدی، هدیه تهرانی، بهاره رهنما، لیلا اوتادی و... (32 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (31 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (25 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: شب اول عروسی دوماد اومده پیش عروس میگه توحید و نبوت یعنی چی اونم گفته والا نمیدونم شب اول قبرمونه یا عروسیمون+ویدئو😂👌 (22 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (20 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (20 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی زیبا و دلباز پدر ناهید کیانی، قهرمان تکواندوی ایران در المپیک/ سلیقه مامانش حرف نداره+عکس (19 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (20 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قلعه قجرها چگونه روسپی‌خانه شد؟/ پایان سبز یک داستان سیاه و غم‌انگیز
ماجرای دلبری زن آلمانی برای شاه قاجار!/دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد ...
کارنامۀ داوطلبان کنکور 1403 هفتۀ اول شهریور منتشر می‌شود
اعلام شرایط ثبت‌نام خوابگاه‌ در دانشگاه شهید بهشتی
ویدیویی از تست اطلاعات عمومی/ نقاش آثار بزرگ نقاشی جهان را می‌شناسید؟ پس پاسخ دهید
ویدیو/ "خربزه" شاه میوه‌ای که اورژانسی سنگ کلیه دفع می‌کند
285 سکۀ نقرۀ باستانی مربوط به دوران امپراتوری روم به طور اتفاقی در شبکۀ فاضلاب آلمان کشف شد
کاهش دما از امروز تا یکشنبه در نیمه شمالی کشور
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن «اوریون و تاریکی»/ با زیرنویس فارسی
ویدیو/ هشدار کارشناس هلال احمر به زائران کربلا در اربعین/ عراق فقط به یک شرط به بیماران اجازۀ حمل دارو می‌دهد
ویدیو/ با چه رتبه‌ای کدوم دانشگاه قبول میشین؟
ویدیو/ مجسمۀ فانتزی پری و پرواز قاصدک/ ذوق و هنری که سیم‌های مسی را به هم پیوند زده، رویا را تداعی می‌کند
دقت کنید و 525 را در 5 ثانیه پیدا کنید/ تبریک... اگر موفق شدید شما هوش تصویری بالایی دارید
ویدیو/ دکتر سید‌رضا موسوی واعظ: ما آشنا به فرهنگ عراق نیستیم/ از سنت عجیب نوشیدن قهوه و شکستن استکان نترسید
ویدیو/ آقای پرحاشیه میلیاردر خانه‌بدوشی که خانه ندارد!/ تایم کاری بالا، راز موفقیت ایلان ماسک
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...