دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

علم و فناوری / علمی / عمومی /

بهترین سیگار کدام است؟ 

پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1397
کد خبر: 6863
ساعد نیوز: خواه‌ نا خواه در رابطه با مصرف دخانیات در کشور ما، محدودیت‌های اطلاع‌رسانی زیادی وجود دارد که‌ ناگفته‌های زیادی را در این زمینه پدید آورده که در این مطلب سعی داریم برخی از آن ها را

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز :

سال‌هاست دخانیات به‌عنوان یکی از کالاهای اصلی سبد خرید مردم در جهان شناخته می‌شود، ‌طوری که در کشور ما، بیش از 12 میلیون مصرف‌کننده ‌زندگی می‌کنند. ‌‌خوشبختانه با تمام این تفاسیر، هنوز‌ هم ‌خانواده‌های ایرانی، سیگار کشیدن را یک عیب بزرگ می‌دانند و ‌اگر حتی یک عضو از آن جمع هم‌سیگار مصرف کند، جور دیگری به او نگاه می‌کنند.

یونانی‌ها سیگار را به ایران آوردند

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه پیدایش سیگار در جهان بیندازیم، نخستین‌بار، این آمریکایی‌ها بوده‌اند که آن را کشف کردند‌ و ‌بعد از آن، سیگار به اروپا وارد شد و در زمان صفویه هم توسط یونانی‌ها به ایران آمد البته کشت دخانیات در ایران قدیمی‌تر است ولی به شکل امروزی آن نبوده و برای مصرف چپق تولید می‌شده است. سیگارهای امروزی در سال 1312 به ایران وارد شدند و ساختمان اصلی دخانیات ایران هم مانند الان، در میدان قزوین ‌تهران بوده است.

60 میلیارد نخ سیگار‌‌

طبق آخرین آمار‌، حدود 12 میلیون نفر در ایران مصرف‌کننده سیگار داریم که ‌طی آخرین برآورد‌ها در سال 96، 62 میلیارد نخ‌سیگار مصرف کردند. 25 میلیارد نخ از این مقدار را خودمان تولید می‌کنیم که 60درصد تولیدات در شهر گیلان و بقیه ‌در شهرهای تهران و ارومیه صورت می‌گیرد. حدود 12 میلیارد نخ سیگار از طریق واردات و 7 میلیارد نخ هم به وسیله تولید مشارکتی تامین می‌شود، به این‌ترتیب که کمپانی‌های بزرگ دنیا که سیگارهای مطرح جهان را تولید می‌کنند، دستگاه‌هایی به ایران آورده‌ و شروع به تولید کرده‌اند.

نزدیک بود کار دست خودمان بدهیم!

هنگامی که برچسب‌های هشدار خطر مرگ روی پاکت‌های سیگار و تنباکو چاپ شد، باعث شد شرکت دخانیات روزهای بسیار سختی را تجربه کند و حتی تا مرز ورشکستگی نیز پیش برود! چراکه قرار بود قبل از چاپ این عکس‌ها ‌اطلاع‌ رسانی درستی در این زمینه صورت بگیرد اما از آن‌جا ‌که در تبلیغات و اطلاع‌ رسانی، ‌محدودیت‌ های زیادی داریم، قاچاقچی‌ها‌ از این فرصت نهایت سوءاستفاده را کردند؛ به این ترتیب که شایع کردند ‌سیگار‌هایی که برچسب هشدار ندارند اصل و سیگار‌ های عکس‌دار تقلبی و سرطان‌زا هستند! درصورتی‌که سیا‌‌ست شرکت دخانیات از این ‌کار، نشان دادن نظارت کیفی و رعایت ‌استاندارد ‌این نوع سیگارها و اطلاع‌رسانی در مورد سرطان‌زا بودن سیگارهای تقلبی و قاچاقی بود‌. خوشبختانه این سوء‌تفاهم و سودجویی امسال با آمدن تیم مدیریتی جدید‌ در راس دخانیات ‌برطرف شد و طبق آخرین آمار‌، میزان قاچاق در خردادماه، به 20‌ درصد کاهش یافت‌.

سیگار در هر نوع خود، مضر است اما به هر حال مصرف می‌شود، بنابراین حداقل کاری که می‌توانیم به‌عنوان نهاد نظارتی ‌‌انجام دهیم، ‌تولید کالای کم‌ضرر‌تر ‌است؛ در واقع باید کالایی را در اختیار مردم بگذاریم که استانداردهای مورد تائید‌ جهانی در آن رعایت شده باشد و عوارض‌ کمتری به نسبت ‌سیگارهای قاچاق ‌داشته باشد‌‌. کشور ما در منطقه‌ای قرار گرفته که‌ کالاهای جعلی و قاچاق بسیاری در اطرافش تولید می‌شود، با وجود 8‌ هزار و 500 کیلومتر مرز آبی و خاکی اگر در هر 100 متر هم نگهبان بگذاریم، باز احتمال قاچاق دخانیات وجود دارد!
سیگار از جمله محصولاتی است که ‌عوارض گمرکی بالایی برایش درنظر گرفته شده، طوری که گاهی تفاوت سیگار وارداتی مجاز با قاچاق به کارتنی 300 هزار تومان می‌رسد! بنابراین با این سود بالا، یک قاچاقچی همه خطرات را به جان می‌خرد. جالب است بدانید قاچاقچیانی‌دستگیر ‌شده‌اند که در یک پژو 405، 35 کارتن سیگار جاسازی کرده بودند!

قاچاقچیان، گام به گام با بازار!

قاچاقچیان یک خرمن‌ توتون آماده‌ دارند و به‌شدت بازار فروش ایران را زیر‌نظر می‌گیرند تا ببینند چه نوع سیگاری فروشش بالاتر است تا همان ایتکت را چاپ و به‌صورت جعلی روی بسته‌های سیگارهای قلابی‌ شان بچسبانند و وارد ایران کنند! مشخص است تمام اجزای سیگار قاچاق اعم از توتون، فیلتر، اسانس و کاغذ آن، ‌چه درجه کیفی پائینی دار‌د و علاوه ‌بر زیان‌های بهداشتی و سلامت که به افراد جامعه می‌ز‌ند، نظم بازار را نیز به‌هم می‌ریزد و صنعت دخانیات را مختل می‌کند.

‌خودتان را گول نزنید

مسئله‌ای که به‌تازگی در کشور ما اتفاق افتاده، رو آوردن‌ بسیاری از افراد‌ (به‌ خصوص خانم‌ها) به سیگارهای ‌به‌ اصطلاح لایت و باریک است؛ این ‌‌باور اشتباهی است که این سیگارها کم‌ضررتر هستند. ‌از آن‌جا که این نوع سیگارها توتون کمتری ‌در خود دارند، ‌مصرف‌کننده برای تامین میزان نیاز نیکوتین بدنش، ‌مجبور است تعداد بیشتری سیگار ‌مصرف کند، ‌مثلا اگر ‌فردی روزانه یک نخ سیگار معمولی می‌کشیده، الان باید 3‌‌نخ‌ سیگار ‌‌به‌اصطلاح لایت مصرف ‌کند، حتی افرادی هستند که روزانه 40 نخ از این سیگار‌ها مصرف می‌کنند! درصورتی‌ که با اینگونه مصرف، ضرر بیشتری نسبت به سیگارهای معمولی به‌خود می‌زنند.

سیگار با فیلتر نانو بکشید

اکثر افراد تصور می‌کنند توتون سیگار، ‌ماده‌ای است که از جایی برداشت می‌شود و بعد از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، درحالی‌که توتون‌های سیگار از یک خرمن‌تشکیل ‌شده که گاهی تا 12 نوع توتون‌ مختلف را شامل می‌شود. برخی از این توتون‌ها در کشورمان کشت می‌شود و برخی را از کشورهای دیگر از جمله زیمبابوه، هند، برزیل، آرژانتین و... وارد ‌می‌کنیم و بعد براساس فرمولی که هر سیگار برای خودش دارد، آنها را تولید می‌کنیم. مثلا در یک سیگار، توتون بارلی 20 درصد و دیگری 10 درصد است یا توتون با‌سما در یک سیگار ممکن است 10 درصد و سیگار دیگری 5درصد باشد. سپس سس و اسانس آن سیگار زده می‌شود؛ اسانسی که باعث سوزش گلوی مصرف‌کننده نشود و رضایت خاطرش را جلب کند. مکانیسم‌ پیچیدن سیگار هم از قدیم‌الایام تغییری نکرده بلکه فقط سرعت تولید آن بیشتر شده است. اخیرا هم کارخانه‌های مطرح سیگار فیلترهای نانو را به‌منظور جذب بیشتر نیکوتین و ضرر کمتر در خط تولید خود قرار داده‌اند.

سیگار هم مثل ایران چک است

اگر می‌خواهید متوجه شوید سیگاری که می‌خرید اصل است یا فرع، ‌‌باید یکسری نکات را مد نظر قرار دهید؛ مثلا روی جلد سیگارهای اصل، عکس هشدار سلامت ‌و هولوگرام ‌ایرانی وجود دارد. شاید جالب باشد بدانید‌ گزینه‌ های امنیتی ‌‌هولوگرام‌ های روی جلد پاکت‌ های سیگار، ‌به اندازه ایران‌ چک بالا‌ست. 16 گزینه امنیتی روی این هولوگرام‌ها درنظر گرفته‌ شده ‌که برخی از آن‌ها به‌سادگی قابل مشاهده است. مثلا عکس برج میلاد را در کناره‌ های جعبه سیگار قرار داده‌ شده که به آن ترموکوپل می‌گویند و مانند نشانه ایران‌چک که به حرارت دست حساس است، ‌این هولوگرام‌ها هم با گرفتن حرارت روی‌شان، تغییر رنگ داده ‌و قرمز می‌شوند. در مورد سیگارهای وارداتی نیز روی آن‌ها مشخصات فنی سیگار مثل میزان نیکوتین و قطران، پیام‌های تصویری و جمله «جهت فروش در جمهوری اسلامی ایران» درج شده است. با توجه به این نکات، هنگام خرید تا میزان بسیار زیادی از خرید سیگارهای نامرغوب تقلبی و ضررهای آن به بدن‌تان کم می‌کنید.

ایرانی‌ها سالم‌تر هستند

در حال حاضر بهترین مارک تولیدی ایران طبق آمار، سیگار بهمن است. البته این مسئله سلیقه‌ای است اما ‌به‌ جرات میتوان گفت ‌سیگارهای ایرانی کیفیتی مشابه سیگارهای خارجی و حتی در برخی موارد بهتر از آن‌ها‌ دارند. جالب است بدانید بعضی ‌سیگارهای تولید ایران، در خارج از کشور، مصرف‌کننده دارند و قاچاق می‌شوند! ‌توصیه می‌ شود مصرف‌کنندگان عزیز، حتما از سیگارهای استاندارد در کشور استفاده کنند و مطمئن باشند قوانین نظارت کیفی در ایران از کشورهای دیگر سخت‌گیرانه‌تر است؛ مثلا سیگارهایی با قطران بالای 9 در کشور ما تولید و وارد نمی‌شوند، ‌درصورتی‌که در کشورهای دیگر تا قطران 14-13 هم وجود دارد.


141 پسندیدم 83 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
بازدیدکننده
2 سال پیش

مشخصه یکی دوسال است که داریذ سیگار میکشید. سیگار چیز خوبی نیست..... و
پاسخ
بهترین وینستون قرمز عقابی
2 سال پیش

دمت گرم فقط وینستون قرمزعقابی وبس ایول
پاسخ
بهترین وینستون قرمز عقابی
2 سال پیش

وینستون اونم قرمزعقابی وبس بکش تاخوت بفهمی مرغوبیت وفرق چیه
پاسخ
احسان
2 سال پیش

من همیشه طرفدار سیگار وینستون بودم.و 6 سال این سیگار را می کشیدم .به خصوص وینستون اولترا. ولی متاسفانه از موقعی که این شرکت بسته بندی محصولاتش را عوض کرد کیفیت توتون ان را بسیار پایین اورد. به نظر من در حال حاضر بهترین سیگار ایرانی کنت است. من قبل از اینکه وینستون گند بزنه به کیفیت محصولاتش هیچ وقت کنت نمی کشیدم. ولی در حال حاضر چاره دیگه ای ندارم. بین محصولات کنت مدل کنت قرمز و کنت سیلور 4 و کنت های طعم دار خوبن. در ضمن سیگار مونتانا و بهمن هم بد نیستن.از وینستون جدیدا بهتر هستن.
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

غلط کردی
پاسخ
سیوان احمدیان
2 سال پیش

من ۱۰ سال مونتانا طلایی کشیدم به خاطر بیماری دکتر گفتش نیکوتین ۱ بکش الان۲ساله کنت ۱ نانو میکشم مزخرف‌ترین سیگاره دوستان نیکوتین ۱ ممنون میشم سیگار خوب پیشنهاد بدین
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

ونستون آبی باریک
پاسخ
666
2 سال پیش

وینستون بیشتر از یک ساله آشغال شده دیگه اصل نیست مثل قبل، کنت ولی عوض نشده و سیگار پدر مادر داری هستش.. واسه کسایی که روزی چند نخ میکشن وینستون مشکلی نیست، وگرنه کنت خیلی با ارزش ترِ! البته کنت های طعم دار نه ضرر داره
پاسخ
666
2 سال پیش

از قدیم یکسری عزیز بودن که میگفتن بهمن بهترین سیگارِ و مرغوب ترین توتون رو داره و این داستانا.. هیچوقت نفهمیدم چی میگن..سیگاری هست که تَبو هم میده! خودم یکی دو سالِ تمام مجبورا میکشیدم ولی بازم حال نکردم ولی از اون طرف وینستون ایکس اس رو،قیمتش جوریه که برای کسایی مثل من که زیاد میکشن نمیصرفه.. ولی شک دارم توش مخدری چیزی میریزن!! هرکسی میکشه میگه سیگار دیگه ای نمیتونم بکشم..هیج سیگاری اینطوری نبوده.. حتما بعدا گندش در میاد
پاسخ
666
2 سال پیش

بازار سیگار ایران خیلی عجیب غریب سیگارای رنگ وارنگ آمده از هر برند بیست نوع... بنده سیگار رو با مونت کارلو شروع کردم بسته ای هزار و پونصد بود فکر میکنم.. بعدش چندین سال عقاب میکشیدم و بعدش که خیلی گرون شد مگنا قرمز، دوباره عقاب و مگنو لایت،و پال‌مال قرمز که سیگار خوبی شبیه عقاب بود..مدتیم بخاطر شرایط مالی دوسال بهمن قرمز میکشیدم..و بعدش وینستون لایت و الان مدتی کنت قرمز میکشم،خیلی سیگار خوبی هست و پیشنهاد میکنم بهتون! نه اونقدر سنگین که خراب بکنه نه اینکه گلو رو پر نکنه
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

فروردین هم قطران ۱۰ داره
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

بکشید بزا زودتر بمیرید
پاسخ
محمد
2 سال پیش

من از زمانی که سیگارو شروع کردم با مگنا قرمز سیگاری شدم تا ۴ ، ۵ سال مدام مگنا کشیدم الان چند ساله که ترک کردم ولی بعضی وقتا هوس میکنم نخ نخی میکشم ولی هیچ سیگاری مزه اون مگنا قدیمی‌ها رو نمیده انگار همشون تغلبی شدن
پاسخ
علی
2 سال پیش

من خودم بهمن کوچیک می کشیدم خیلی خوبه ولی لب رو سیاه می‌کنه وینستون لایت بکشید
پاسخ
حسام
2 سال پیش

فقط بهمن
پاسخ
سجاد
3 سال پیش

کنت سفید یک چطوره ؟
پاسخ
/
3 سال پیش

بهترین و شیک ترین یکی از گرون ترین سیگار های خارجی کمل هست ایرانی هاش معمولی ان
پاسخ
حیدر
3 سال پیش

فقط بهمن کوچیک
پاسخ

3 سال پیش

چون آقام داریوش کنت سفید میکشه ماهم کنت سفید میکشیم تامام
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

واقعا ضرر داره؟
پاسخ
مشاهده همه دیدگاه ها دیدگاه خود را ثبت نمایید
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
ترجمه تخصصی متن
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره