ساعدنیوز
ساعدنیوز

بهترین چای و دمنوش برای کنترل قندخون افراد دیابتی+عکس

  جمعه، 25 خرداد 1403 ID  کد خبر 392605
بهترین چای و دمنوش برای کنترل قندخون افراد دیابتی+عکس
ساعدنیوز: چای یکی از نوشیدنی های محبوب در سراسر جهان است که توسط دو سوم جمعیت دنیا مصرف می شود. برخی از این چای ها می توانند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشند و به کنترل قند خون، کاهش التهاب و افزایش حساسیت به انسولین کمک کنند. چای و دیابت می توانند ارتباطی مستقیم با یکدیگر داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز، این روزها انواع مختلفی از چای وجود دارد، از جمله چای‌های واقعی تهیه شده از برگ‌های گیاه‌ی کاملیا سیننسیس (camellia sinensis) که چای سیاه و چای سبز را شامل می‌شود و دمنوش‌های گیاهی مانند چای نعناع و چای بابونه.هم چای‌های واقعی و هم دمنوش‌های گیاهی به‌دلیل ترکیبات گیاهی قدرتمندی که دارند برای سلامتی مفید هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن چای و دمنوش می‌تواند به کنترل قند خون بیماران دیابتی کمک کند.

چای سبز

چای سبز فواید متعددی برای سلامتی دارد که یکی از آن ها کنترل و تنظیم قند خون است. نوشیدن چای سبز ممکن است به کاهش آسیب سلولی، کاهش التهاب و به کنترل قند خون کمک کند. این اثرات به دلیل وجود ترکیبات موثر در چای سبز است. اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) از کلیدی ترین ترکیبات چای سبز است که جذب گلوکز را در سلول های ماهیچه ای اسکلتی تحریک می کند و سطح قند خون را کاهش می دهد.

در 17 بررسی انجام گرفته بر 1133 نفر مشخص شد مصرف چای سبز می تواند به طور قابل توجهی سطح قند خون ناشتا و هموگلوبین (HbA1c) A1c را در طولانی مدت کاهش دهد. همچنین این مطالعات نشان میدهند که نوشیدن چای سبز ممکن است در وهله اول به کاهش شانس ابتلا به دیابت نیز کمک کند. این مطالعات برای بهره بری از مزایای چای سبز، نوشیدن 3 الی 4 فنجان چای سبز در روز را پیشنهاد می دهند.

چای سیاه

کارشناسان معتقدند که چای سیاه از طریق مکانیسم‌هایی که با چای سبز متفاوت است، به کنترل قند خون کمک می‌کند. به اعتقاد این افراد، چای سیاه از سلول‌های تولید‌کننده‌ی انسولین محافظت می‌کند و التهاب ناشی از آسیب‌های سلولی را کاهش می‌دهد.

همان‌طور که در مورد چای سبز گفته شد، تحقیقات انجام شده روی چای سیاه هم نوشیدن سه تا چهار لیوان از آن را برای حفظ سلامتی توصیه می‌کنند.

چای دارچین

دارچین یکی از ادویه های محبوب ضد دیابت است که بسیاری از افراد آن را به عنوان مکمل به غذا و چای خود اضافه می کنند. مطالعات نشان می دهند سرو یک فنجان چای دارچین به تنهایی نیز می تواند فوایدی به همراه داشته باشد. در یک مطالعه که بر روی 30 فرد بزرگسال انجام شد، مشخص گردید نوشیدن 3.5 اونس چای دارچین (100 میلی لیتر) به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

مطالعه دیگری نشان داد مصرف روزانه 6 گرم دارچین به مدت 40 روز می تواند به طور قابل توجهی سطح گلوکز قبل از غذا را در افراد بزرگسال کاهش دهد.

دارچین از مکانیسم های مختلفی به کاهش سطح قند خون از جمله کند آزاد شدن قند در جریان خون، افزایش جذب گلوکز سلولی و افزایش حساسیت به انسولین کمک می کند.

چای هیبیسکوس (چای ترش)

چای هیبیسکوس از گلبرگ‌های گیاه‌ی هیبیسکوس سابداریفا تهیه می‌شود. ثابت شده است که مصرف این چای فواید زیادی برای سلامتی دارد، از کاهش فشار خون گرفته تا کاهش التهاب. فشار خون بالا در افراد مبتلا به دیابت رایج است و نوشیدن چای هیبیسکوس به این بیماران کمک می‌کند که سطح فشار خون خود را کنترل کنند.

یک مطالعه روی 60 فرد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف 240 میلی‌لیتر چای ترش به‌صورت دو بار در روز و به‌مدت یک ماه، در مقایسه با چای سیاه تاثیر بیشتری روی فشار خون دارد. علاوه بر این، مشخص شده است که هیبیسکوس به کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که چای هیبیسکوس می‌تواند با داروی هیدروکلروتیازید (یک دیورتیک که معمولا برای افراد مبتلا به فشار خون بالا تجویز می‌شود) تداخل داشته باشد.

آیا نوشیدن چای می‌تواند برای بیماران دیابتی خطرناک باشد؟

اگرچه مصرف بعضی از انواع چای و دمنوش برای قند خون بالا مفید است، اما آشنایی با روش صحیح استفاده از این نوشیدنی‌ها اهمیت زیادی دارد.

بسیاری از مردم دوست دارند چای خود را با شکر یا عسل شیرین کنند تا طعم آن بهتر شود. مصرف نوشیدنی‌های شیرین در مقادیر کم تاثیر قابل‌وجهی بر سطح قند خون ندارد، اما انتخاب چای یا دمنوش شیرین نشده برای بیماران دیابتی بهتر است. چون قند افزوده شده به‌مرور زمان می‌تواند کنترل قند خون را با مشکل روبه‌رو کند.

از سوی دیگر، رژیم غذایی سرشار از قند افزوده ممکن است به مشکلات دیگری مانند افزایش وزن و افزایش فشار خون منجر شود. اگر می‌خواهید بدون اضافه کردن شکر به چای یا دمنوش خود طعم بدهید، به آن چند قطره آب لیموترش یا کمی دارچین اضافه کنید.

برچسب ها: دیابت چای

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد! (322 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (248 نظر) داریوش ارجمند: روزی که تندیس حاج قاسم را بوسیدم به من گفتند بت پرست! گفتم هستم 100 بار دیگر هم می بوسم+فیلم (161 نظر) سیدجواد هاشمی: آقای پزشکیان باسوادترین رئیس‌جمهور ایران بوده اما آیا باید ایشون رئیس‌جمهور بشه؟؛ چرا منو فقط به چشم شهید سینمای ایران می‌بینید+ویدیو (160 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: آیا شرکت در عروسی که در آن رقصیدن وجود دارد، اشکال شرعی دارد؟ (145 نظر) نگاهی به میز عزای ساده و بدون تجملات مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی/ تزئین زیبا و اصیل با گل، خرما و شمع+عکس (144 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (142 نظر) مقام معظم رهبری: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده که نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست (133 نظر) نگاهی به سینی های تزئین شده خرما و حلوای هنرمندان پیشکسوت ایرانی روی میزهای عزای شیک و زیبایشان/روحشان شاد و یادشان گرامی+عکس (115 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای طراحی و ساخت خانه 2 طبقه حماسه ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (113 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا سیم کش برای طراحی پریز در توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (104 نظر) خلاقیت خنده دار پدران ایرانی برای ثبت نام دخترشان در ثبت احوال حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (96 نظر) مهرانه مهین ترابی: شاید خلاف مسیر زندگی باشم ولی از اینکه مادر نیستم خوشحالم+ویدئو (90 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی فاطمه دانش پژوه برای تولد سید احمد خمینی با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (83 نظر) رضا گلزار: هنوزم کسی باور نمیکنه من ازدواج کرده باشم/ دستپخت آیسان محشره برای همین فست فود خیلی کم میخورم+فیلم (81 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز