دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / عمومی /

بهترین مدارس ابتدایی و دبیرستان+ جزئیات 

پنجشنبه، 04 آبان 1402
ساعدنیوز: بهترین مدارس ایران کدامند؟ چه راه هایی وجود دارد تا در انتخاب مدرسه به ما کمک کنند؟ نقش مدرسه در آینده افراد بسیار پر رنگ است و می توان گفت یک مدرسه خوب می تواند تاثیر بسیار زیادی در قبولی در کنکور و آینده ای روشن داشته باشد. اگر شما هم به دنبال بهترین مدارس ایران هستید با ما باشید ما در ادامه بهترین های ایران را بررسی می کنیم.

هر دانش آموز ایرانی برای ورود به دانشگاه باید حدود 12 سال از عمر خود را برای تحصیل و یادگیری در مدرسه بگذراند، تا درصورت قبولی در هر مقطع تحصیلی و اخذ مدرک دیپلم بتواند در کنکور سراسری شرکت نموده و وارد رشته و دانشگاه مورد علاقه خود شود. بنابراین، این 12 سال تحصیل در مدرسه نقش پر رنگ و با اهمیتی بر آموزش و پرورش دانش آموزان دارد به این صورت که می تواند از یک کودک بازیگوش یک نخبه یا از یک کودک سر به زیر، یک جوان بی اهمیت به کار و آینده تحویل دهد.

همانطور که اهمیت آموزش و پرورش نیز در خارج از کشور ثابت شده و یکی از مهم ترین مقوله های علوم اجتماعی است، در ایران هم در سال های گذشته به نوبه خود در اولویت خانواده ها و مسئولان قرار گرفته است. شاید این سوال آشنا که " بهترین مدرسه ابتدایی یا بهترین راهنمایی یا بهترین دبیرستان فلان شهر یا فلان منطقه کدام است " که یکی از متداول ترین سوالات والدین قبل از ثبت نام مدارس است و به خودی خود بیانگر اهمیت والدین برای انتخاب بهترین مدارس برای تحصیل فرزندانشان باشد. در این صورت اگر از مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی که به دلیل ظرفیت پایین و رقابت بالا پذیرش همه دانش آموزان امکان پذیر نیست بگذریم به مدارس عادی دولتی و غیرانتفاعی می رسیم.

اینکه چگونه بتوانیم از بین این همه مدارس دولتی و غیرانتفاعی با تنوع شهریه و خدمات آموزشی و تربیتی و فرهنگی و ورزشی، بهترین مدرسه را انتخاب کنیم، موضوع سوال ما در این مقاله است. قطعا معیاری که برای انتخاب بهترین مدارس ابتدایی دخترانه یا پسرانه داریم، با معیاری که برای انتخاب بهترین مدارس راهنمایی یا بهترین مدارس دبیرستان دخترانه و پسرانه داریم متفاوت است. بنابراین، در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی های بهترین مدارس ابتدایی ( دبستان )، مدارس راهنمایی ( متوسطه دوره اول ) و مدارس دبیرستان ( متوسطه دوره دوم ) می پردازیم.

بهترین مدارس ابتدایی

در جوامع توسعه یافته آنچه در سال های ابتدایی حضور دانش آموز در مدرسه پررنگ تر جلوه می کند، تربیت اجتماعی و فردی دانش آموز است و نه تربیت علمی. احتمالا درمورد مدارس ژاپن یا فنلاند شنیده اید که در سال های ابتدایی، نظام نمره دهی ندارند و تمرکزشان روی مهارت های فردی و اجتماعی است، که تحت عنوان EQ شناخته می شود.

بهترین مدارس ابتدایی

مدارس هیات امنایی

مدارس غیر انتفاعی

مدارس دولتی

البته که آموزش پرورش ایران هم در سال های گذشته با تغییر نظام نمره دهی 0 تا 20 به نمره دهی توصیفی، گام اولیه ای برای تغییر مسیر به این موضوع مهم برداشته است، اما سوالی که به ذهن می رسد این است که وظیفه والدین در انتخاب مدارس ابتدایی چیست؟

  • اولین وظیفه والدین در این موضوع، شناخت ویژگی های مهم بهترین مدارس ابتدایی یا دبستان است. همانطور که اشاره شد اینکه مدرسه ای را انتخاب کنیم که کادر آموزشی اش به شکل گرفتن شخصیت مستقل دانش آموز، آداب معاشرت اجتماعی، مسئولیت پذیری و شخصیت اجتماعی دانش آموز کمک کند و به او شرکت در کارهای گروهی و تیمی را آموزش دهد، بسیار بهتر از مدرسه ای است که صرفا روی مهارت های علمی دانش آموز وقت می گذارد.

  • در کنار این موارد از آنجا که دانش آموزان ابتدایی در مطالعه کتاب های درسی ممکن است سهل انگاری نموده و توجهی به یادگیری این کتاب ها نداشته باشند، لازم است کادر آموزشی تمام اصول و قواعد روش صحیح درس خواندن در مقطع ابتدایی را درنظر گرفته تا دانش آموزان بدون هیچ سختگیری و با علاقه به مطالعه کتاب های درسی خود بپردازند.

  • در مرحله بعد انتخاب مدرسه ای که کادر آموزشی اش علاوه بر موضوعات بالا، بتواند مباحث درسی را با زبان کودکانه تری به فرزندان ما آموزش دهد از اولویت خاصی برخوردار است. لازم به ذکر است که فراموش نکنیم که ناتوانی معلم در انتقال مباحث علمی به دانش آموز ممکن است منجر به سرخوردگی او از یادگیری شود که می تواند تاثیرات جبران ناپذیری در آینده دانش آموز داشته باشد.

  • لذا، در انتخاب بهترین مدارس ابتدایی یا دبستان و ثبت نام مدارس ابتدایی، اولویت اول را روی اهمیت مدرسه به یادگیری مهارت های اجتماعی و شخصیت فردی دانش آموز و اولویت دوم را به توانایی کادر آموزشی مدرسه در انتقال ساده مفاهیم به دانش آموزان نیز درنظر بگیرید. به عنوان مثال یکی از مدارسی که خدمات و امکانات بسیاری در زمینه تحصیل دانش آموزان خود به کار می برد، مدرسه سما را می توان نام برد. این مدرسه زیر نظر دانشگاه آزاد بوده و در تمامی مقاطع تحصیلی دانش آموز می پذیرد. بنابراین، برای والدینی که به دنبال مدرسه ای با امکانات رفاهی بالا و کادر آموزشی قوی هستند می تواند گزینه مناسبی برای ثبت نام فرزندانشان باشد.

بهترین مدارس متوسطه اول

هرچند دیگر مدارس راهنمایی را با نام سابق نمی شناسیم و به آن دوره متوسطه اول یا دبیرستان دوره اول می گویند، ولی اتفاقا نام قدیمی این مقطع به خوبی می تواند بیانگر دوره ای شود که هر فرد در طول زندگی اش باید آن را بگذراند.

بهترین مدارس متوسطه اول

مدارس تیزهوشان و سمپاد

مدارس نمونه دولتی

مدارس انرژی اتمی

مدارس شاهد

مدارس غیرانتفاعی

مدارس دولتی

  • درحال حاضر دوره متوسطه اول شامل پایه تحصیلی هفتم، هشتم و نهم است، که رده سنی این دانش آموزان بین 13 تا 15می باشد. درواقع در این سنین شخصیت دوران نوجوانی و جوانی دانش آموزان شکل می گیرد و همچنین جهت گیری های فردی و اجتماعی شان نیز وارد مرحله جدی تری می شود.

  • با توجه به اهمیت این مقطع تحصیلی کادر آموزشی مدارس متوسطه اول می توانند در زمان ثبت نام مدارس به شخصیت دانش آموزان تا حدودی از طریق آزمون های مشاوره ای پی ببرند و با راهنمایی های مشاوران مدرسه در صورت لزوم، تمامی آسیب های اجتماعی مرتبط با دانش آموزان شناخته شده و سپس در راستا کاهش این آسیب ها کلیه اقدامات لازم انجام شود.

  • در همین سنین است که یک دانش آموز به طور جدی تصمیم می گیرد به یک فرد موفق و مثال زدنی در زندگی اش تبدیل شود یا خوشگذران و بی توجه. بسیاری از جهت گیری های دینی و مذهبی دانش آموز در همین سال هاست که جای خود را در ذهنش محکم می کند.

  • همچنین یکی از ویژگی های مهم این دوره، تاثیر پذیری زیاد مخصوصا در دانش آموزانی است که در دوره ابتدایی، شخصیت مستقل خود را پیدا نکرده اند، نیاز به پیدا کردن یک الگو در این سنین اوج می گیرد و اگر اطراف فرزندمان، دوستان خوبی نباشند شاید نیاز به چندین سال فرصت باشد تا تاثیر بد الگوهای نامناسب را بتوانیم از بین ببریم.

  • نکته مهم بعدی شکل گرفتن شخصیت علمی دانش آموز در دوره راهنمایی است. همانطور که همه می دانیم اکثر دانش آموزان در دوران ابتدایی وضعیت تحصیلی مناسبی دارند و یا حداقل می توان گفت دوران ابتدایی به دلیل نزدیکی سطح علمی دانش آموزان و گاها ارفاق معلم ها در بعضی مدارس، معیار خوبی برای محک وضعیت تحصیلی دانش آموز نیست.

  • پس دوره اول متوسطه اولین محک علمی جدی دانش آموزان بوده و خیلی مهم است که کادر آموزشی مدرسه متوسطه اول فرزندتان بتواند فضایی را در مدرسه حکم فرما کند که رقابت بین دانش آموزان حفظ شود و باقی بماند. بسیار مشاهده شده که دانش آموز در مقطع هفتم تحصیلی چون نتوانسته با سایر دانش آموزان در کسب نمرات خوب رقابت کند، به کل از رقابت علمی منصرف شده است.

  • بنابراین، دوران متوسطه اول دوران سرنوشت سازی برای آینده تحصیلی دانش آموز است و می تواند بسیاری از موفقیت های آینده دانش آموز را مقدمه سازی نماید. حال که با ویژگی های دوران متوسطه دوره اول آشنا شدید باید همین فاکتورهای ذکر شده را در کادر آموزشی و تربیتی مدارس مورد نظر خود پیدا کنید.

  • قطعا بهترین مدارس متوسطه اول با این ویژگی ها شناخت کافی دارند و کادر آموزشی خود را با تاکید بر این اصول انتخاب می کنند. لذا، در انتخاب بهترین مدارس راهنمایی و ثبت نام مدارس متوسطه اول، با استفاده از فاکتور های ذکر شده از هیچ تلاشی دریغ نکنید زیرا انتخاب مدرسه دوره متوسطه اول خوب می تواند خیلی از زحمات شما برای تربیت یک فرزند موفق در اجتماع را به ثمر بنشاند. در صورتی که قصد ثبت نام در مدارس اول متوسطه را داشته باشید می توانید به صورت غیر حضوری و بدون اینکه به مدرسه مورد نظر مراجعه نمایید از طریق سایت ثبت نام مدارس نسبت به نام نویسی فرزند خود اقدام نمایید.

بهترین مدارس متوسطه دوم

  • آخرین دوره تحصیلی دانش آموزان در مدرسه دوره متوسطه دوم می باشد که شامل پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم بوده و دانش آموزان در رده سنی 16 تا 18 سالگی در این دوره به تحصیل می پردازند. آغاز دوره دبیرستان متوسطه دوم در نظام آموزشی جدید همراه با انتخاب رشته دبیرستان است.

  • دوره متوسطه دوم دارای چهار شاخه اصلی رشته تحصیلی علوم نظری، علوم و معارف اسلامی، فنی و حرفه ای و کاردانش می باشد، که بنا به ویژگی های شخصیتی، علاقه و توانمندی، دانش آموزان پایه نهم به دهم می توانند جهت ادامه تحصیل یکی از این رشته های تحصیلی دبیرستان زیر گروه این چهار شاخه اصلی را بر حسب علاقه و بازار کار انتخاب نمایند.

  • اگر معیارهایی که در انتخاب بهترین مدارس ابتدایی و بهترین مدارس راهنمایی معرفی کردیم در مدارس فرزند شما رعایت شده باشد، حال باید فرزندتان شخصیتی مستقل و اجتماعی داشته باشد، خود را بشناسد و بداند که از آینده خود چه می خواهد. این دقیقا همان چیزی است که باید هر والدینی به دنبال آن باشد.

بهترین مدارس متوسطه دوم

مدارس تیزهوشان و سمپاد

مدارس نمونه دولتی

مدارس انرژی اتمی

مدارس البرز ماندگار

مدارس شاهد

مدارس غیرانتفاعی

مدارس دولتی

  • یک نوجوان 16 ساله که هدف خود را می داند؛ با شناخت همین هدف، مسیر خود را می شناسد و به راحتی انتخاب رشته پایه نهم را انجام می دهد. حال تنها یک موضوع باقی می ماند، مدرسه ای با کادر آموزشی قوی که بتواند فرزند ما را در این مسیر کمک کند. اگر دقت کرده باشید اصرار ما در انتخاب مدرسه ای با کادر آموزشی قوی در انتخاب بهترین مدرسه ابتدایی و راهنمایی همواره در اولویت دوم قرار گرفته بود، اما در دبیرستان و یا متوسطه دوم دیگر اینطور نیست.

  • چه فرزند شما رشته های نظری را انتخاب نماید و چه رشته های فنی حرفه ای و کاردانش ؛ مدرسان و معلمان کارآزموده ای نیاز دارد که بتواند مهارت های لازم را بیاموزد تا دانش آموزان بتوانند با قدرت بیشتری از مدرسه به دنیای کار و یا دانشگاه پا بگذارد. این موضوع مخصوصا برای دانش آموزان نظری که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

  • دوران دبیرستان ثمره تلاش های 9 سال قبل مدارس ابتدایی و راهنمایی و خانواده دانش آموز است، که دانش آموز باید تمایز علمی خود را نمایش داده و مسیر تحصیلی آینده خود را مشخص کند. در هرصورت در انتخاب بهترین مدارس دبیرستان ( متوسطه دوره دوم ) و ثبت نام دبیرستان، توجه به داشتن کادر آموزشی قوی در کنار خروجی های موفق از مدرسه یعنی دانش آموزان سال های قبل مدرسه و نتایج آن ها در کنکور سراسری می تواند حجم زیادی از دغدغه های ما را در دوره دبیرستان کاهش دهد.

سخن پایانی

به عنوان نکته آخر توجه داشته باشید در انتخاب بهترین دبیرستان هم توجه به کار آموزشی دلسوز که صلاح فرزندمان را از پیشرفت علمی او مهم تر بداند هرچند ممکن است در نگاه اول خیلی جالب توجه نباشد ولی قطعا در مواردی که آینده دانش آموز در راهی غیر از کنکور و دانشگاه رقم می خورد حائز اهمیت خواهد بود. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر به بخش آموزش عمومی ساعدنیوز مراجعه نمایید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 13 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
دعوای لاتی امیر جعفری بوکسور با امین حیایی در فیلم سینمایی هاوایی بر سر رابطه عاشقانه با خواهرش +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تغییر تیپ و چهره غافلگیرکننده بازیگر نوجوانی «فرید» آوای باران بعد 11 سال در کره جنوبی! + عکس/ شباهت باورنکردنی با کره ای ها 😲
ترجمه تخصصی متن
هزینه چاپ یک کتاب
خاطره نوستالژیک بهرام افشاری در برنامه خندوانه رامبد جوان درباره دعوتش به سریال پایتخت برای بازی در نقش بهتاش فریبا دروازه بان سوم تیم نساجی مازندران +فیلم
پاشا جمالی ریش و سبیلش را زد؛ آقای بازیگر بدون ریش و سبیل در کنار مهتاب کرامتی قابل شناسایی نبود!