دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

بهترین راه برای شست و شوی عینک طبی | کارهایی که هرگز نباید انجام دهید 

شنبه، 26 اسفند 1402
در این مقاله تلاش داریم تا با آموزش نحوه صحیح شست و شوی عینک طبی، هم طول عمر عینک های شما را افزایش دهیم و هم تا جای ممکن شما را از بیماری های پوستی احتمالی دور کنیم.

اگر از عینک استفاده می‌کنید، احتمالاً متوجه می‌شوید که گرد و خاک یا چربی روی لنز چقدر آزاردهنده است و علاوه بر آزاردهنده بودن، می تواند باعث خستگی چشم و سردرد شود. باکتری‌ها بیشتر روی سطوح شیشه‌ای که برای مدتی تمیز نشده‌اند، رشد می‌کنند. پرورش میکروب ها در یک ناحیه حساس مانند بینی و چشم شما خطراتی را به همراه دارد. بهترین راه برای شست و شوی عینک طبی این است که آن ها را با آب بشویید، و شیشه های عینک را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید و سپس از محلول تمیزکننده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از صابون، دوباره آن را آبکشی کنید.

یک مطالعه انجام شده در سال 2018 نشان داد که باکتری‌های خطرناک می‌توانند روی عینک شما رشد کنند، از جمله باکتری‌هایی که می‌توانند عفونت استافیلوکوکی ایجاد کنند. پدهای بینی و دسته های عینک‌ که مورد آزمایش قرار گرفتند، آلوده‌ترین مناطق عینک بودند. در ادامه به راه های شست و شوی عینک طبی و کارهایی که نباید انجام دهید اشاره کرده ایم تا بدانید چگونه عینک خود را به طور ایمن و بهداشتی تمیز کنید.

8 راه شست و شوی عینک طبی

تمیز کردن عینک‌ها به طور روزانه بهترین راه است برای حفظ ظاهر عالی آن ها و جلوگیری از خراشیدن و صدمه‌دیدگی. اما در مورد نحوه تمیز کردن عینک یک راه درست و راه‌های اشتباه فراوان وجود دارد. برای حفظ وضعیت بهتر عینک‌های خود، این نکات را در تمیز کردن عدسی و فریم عینک‌تان رعایت کنید. این راهنمای تمیز کردن همچنین به شما کمک خواهد کرد تا عینک‌های آفتابی، عینک‌های ایمنی و عینک‌های ورزشی خود را در وضعیتی بی‌نقص نگه دارید.

1- ابتدا، دستان خود را کاملا بشویید و سپس آن‌ها را خشک کنید.

قبل از شست و شوی عینک طبی، دست‌های خود را با آب و صابون یا مایع ظرفشویی بدون لوسیون بشویید. سپس از یک حوله تمیز و بدون پرز برای پاک کردن عینک‌ها استفاده کنید.

2- عینک خود را زیر آب شیر با جریان ملایم بشویید.

این کار باعث پاکسازی گرد و غبار و مواد دیگر موجود بر روی لنزها می‌شود که می‌تواند در جلوگیری از خراشیدن آنها هنگام تمیز کردن کمک کند. همچنین، توصیه می‌شود از آب داغ خودداری کنید، زیرا ممکن است به برخی از پوشش‌های لنزهای عینک آسیب برساند.

3- یک قطره کوچک از مایع بدون لوسیون را بر روی هر لنز بزنید

سومین مرحله از شست و شوی عینک طبی، ریختن مایع تمیزکننده بر روی لنز است. هنگام استفاده از مایعات ظرفشویی برای تمیز کردن عینک، از مقدار کمی از آن استفاده شود. زیرا بیشتر مایعات ظرفشویی غلیظ هستند. قبل از لمس لنزهای عینک، یک یا دو قطره از مایع را به نوک انگشتان بمالید از مایعاتی که دارای لوسیون نیستند استفاده شود، زیرا مواد لوسیون دار ممکن است باعث لکه‌ها یا خراش‌های ناخواسته بر روی عدسی‌های عینک شود.

4- هر دو طرف لنز و تمام قسمت‌های فریم را به آرامی ماساژ دهید.

لطفاً مطمئن شوید که تمامی بخش‌های عینک شما، از جمله پدهای بینی و شقیقه‌های فریم، تمیز شده باشند. همچنین، قسمتی که لبه لنزها با فریم برخورد می‌کند را نیز تمیز کنید.. گرد و غبار، ذرات و روغن های پوست اغلب در اینجا جمع می شوند.

5- لطفاً هر دو طرف لنز و قاب را بشویید.

در این مرحله از شست و شوی عینک طبی باید هر دو طرف لنز و فریم را بشورید. حذف نشدن تمام آثار صابون باعث می شود که لنزها هنگام خشک کردن لنزها لکه دار شوند.

6- عینک خود را با دقت تکان دهید تا آب بیشتری از روی لنزها پاک شود.

لطفاً لنزها را با دقت بررسی کنید تا از تمیز بودن آن ها اطمینان حاصل شود.

7- با احتیاط، لنزها و قاب را با یک حوله تمیز و بدون پرز خشک کنید.

این مرحله از شست و شوی عینک طبی بسیار مهم است. یک پارچه میکروفیبر بدون پرز همچنین انتخاب خوبی است. اطمینان حاصل کنید که پارچه کاملاً تمیز است؛ زیرا کثیفی یا ذراتی که در الیاف حوله گیر کرده باشد ممکن است لنزهای شما را خراش دهد. همچنین، هرگونه روغن آشپزی، روغن پوست یا لوسیون روی حوله ممکن است لنزهای شما را لکه دار کند.

8- لنزها را دوباره بررسی کنید.

اگر هر گونه رگه یا لکه باقی ماند، آن ها را با یک پارچه میکروفیبر تمیز پاک کنید. این پارچه های بدون پرز در اکثر فروشگاه های اپتیکال یا فروشگاه های عکاسی موجود است. برای پاک کردن لنزهای عینک، از دستمال‌های مرطوب تمیزکننده لنز یکبار مصرف استفاده کنید. این نوع دستمال‌ها برای استفاده در لنزهای عینک طراحی شده‌اند و فرمولاسیون خاصی دارند که می‌تواند لنزها را به خوبی پاک کند بدون اینکه آسیبی به آنها وارد شود.

کارهایی که نباید در شست و شوی عینک طبی انجام دهید

  • زمانی که لنزها خشک هستند، از پایین پیراهن، بلوز یا لباس های دیگر برای تمیز کردن عینک خود استفاده نکنید، این کار می تواند لنزهای شما را خراش دهد.

  • برای خیس کردن لنز عینک از بزاق دهان خود استفاده نکنید.

  • از پاک‌کننده‌های شیشه یا سطوح خانگی برای تمیز کردن و شست و شوی عینک طبی خود استفاده نکنید؛ زیرا این محصولات ممکن است موادی داشته باشند که به عدسی‌ها و پوشش‌های عینک آسیب برسانند.

  • از دستمال کاغذی یا دستمال توالت برای تمیز کردن لنزهای خود استفاده نکنید، زیرا ممکن است لنزهای شما را خراش دهند یا آن‌ها را لکه دار و پر از پرز کنند. خراش روی لنزهای خود را پاک نکنید، زیرا این فقط وضعیت را بدتر می‌کند.

پاک کننده و پارچه های تمیز کننده عینک

پاک‌کننده‌های اسپری عینک اغلب در همان مکانی که عینک طبی خود را تهیه می‌کنید، مانند داروخانه یا فروشگاه عینک، قابل دسترس هستند. در صورتی که در سفر هستید یا به مایع ظرفشویی و آب شیر دسترسی ندارید، این پاک‌کننده‌ها می‌توانند بسیار مفید باشند. در صورت عدم دسترسی به آب شیر، پیش از خشک کردن لنز، از مقدار زیادی پاک‌کننده‌ی عینک اسپری استفاده کنید تا گرد و غبار و سایر مواد زائد از لنزهای خود پاک شود. در صورتی که لنزهای شما دارای پوشش ضدانعکاس (AR) هستند، اطمینان حاصل کنید که پاک‌کننده عینکی که انتخاب می‌کنید برای استفاده با لنزهای ضدانعکاس تایید شده است.

هنگام استفاده از دستمال مرطوب پاک کننده لنز یکبار مصرف، ابتدا لنزها را از نظر گرد و غبار یا ذرات بررسی کنید. برای جلوگیری از خراشیدگی، قبل از پاک کردن لنز، هرگونه ذرات را از روی لنز پاک کنید. پارچه‌های پاک‌کننده میکروفایبر برای تمیز کردن عینک بهترین گزینه هستند. این پارچه ها لنزها را بسیار موثر خشک می کنند و روغن ها را به دام می اندازند تا لکه ایجاد نکنند.

اما از آنجایی که آن ها به طور موثر ذرات را به دام می اندازند، مطمئن شوید که پارچه ها را مرتب تمیز می کنید. با استفاده از مایع ظرفشویی بدون لوسیون و آب تمیز، پارچه را با دست بشویید و سپس اجازه دهید پارچه در هوای آزاد خشک شود.

چگونه خط و خش را از روی عینک پاک کنیم؟

برای رفع خراش لنزها راهکاری وجود ندارد که به طور جادویی خراش ها را برطرف کند. یکبار که لنزهای عینک شما خراشیده شوند، این خراش ها باقی می‌مانند و امکان بازگشت به حالت اولیه‌ی بدون خراش ها را ندارند.

برخی از محصولات به گونه ای طراحی شده اند که خراش ها کمی کمتر دیده شوند. بیشتر این محصولات فقط شامل مواد واکسی هستند که به راحتی از بین می‌روند یا کاهش می‌یابند. عملکرد این محصولات در بهبود وضعیت لنزها بستگی به مکان و عمق خراش ها دارد و همچنین ممکن است باعث ایجاد یک لایه نامناسب یا لکه‌ای روی لنز‌های ضدانعکاس شود. این لایه می‌تواند باعث افزایش انعکاسات نامطلوب در لنز شود و کیفیت تصویر را کاهش دهد.

خراش‌ها به علاوه انعکاس نور و مزاحمت در دید، می‌توانند مقاومت لنزهای عینک شما در برابر ضربه را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین، به منظور داشتن دید بهینه و افزایش ایمنی، در صورتی که لنزهای عینک شما خراش دارند، بهتر است آن‌ها را تعویض کنید. هنگام خرید عینک طبی، لنزهایی را انتخاب کنید که دارای پوشش مقاوم در برابر خش هستند. و از اپتومتریست خود بپرسید که آیا خرید شما دارای ضمانت ضد خش است. به خصوص اگر لنزهای خراشیده در گذشته مشکلی داشته باشند.

تمیز کردن حرفه ای عینک

اغلب عینک طبی زنانه نیاز به تمیز کردن حرفه ای عینک دارند. چرا که استفاده از کرم های آرایشی روزانه موجب شده پدهای بینی در تماس مستقیم با پوست اغلب میکروب های بیشتری را نسبت به سایر قسمت های فریم جمع کنند. بنابراین اگر لنزهای شما سالمند، اما تمیز نگه داشتن پدهای بینی یا سایر قسمت های فریم غیرممکن شده است، به جایی که عینک خود را خریداری کرده اید مراجعه کنید.

یک متخصص مراقبت از چشم ممکن است بتواند عینک شما را با دستگاه تمیز کننده اولتراسونیک عمیق تمیز کند. آن ها همچنین می توانند پدهای بینی زرد شده را با پدهای شفاف جدید جایگزین کنند.

عینک ها برای همیشه دوام نمی آورند...

تمام عدسی های عینک در نهایت چند خراش می گیرند. در هنگام خرید عینک طبی مردانه یا زنانه همیشه در نظر داشته باشید که لنزهای عینک مقاوم در برابر خش به معنای کامل ضد خراش نیستند. به عبارت دیگر، این لنزها می‌توانند در برابر برخی از خراش‌ها مقاوم باشند، اما خراش‌های بزرگ یا شدید ممکن است بتوانند آن‌ها را خراب کنند.

هنگام خرید عینک، در مورد ضمانت های ضد خش برای لنزهای خود سوال کنید. این امر مخصوصاً برای عینک کودکان یا اگر در شرایط گرد و غبار از عینک استفاده می کنید بسیار مهم است.

پیروی از نکات بالا بهترین راه برای تمیز نگه داشتن عینک و بدون خش تا زمانی که ممکن است است. اگر لنزهای شما به شدت خراشیده شده است و نسخه عینک شما منقضی شده است یا فقط عینک جدید می خواهید معاینه چشم با چشم پزشک را در اولویت قرار دهید.

سوالات متداول

1- آیا می توان عینک را با ضدعفونی کننده دست تمیز کرد؟

استفاده از ضد عفونی کننده دست را برای تمیز کردن عینک خود توصیه نمی شود. بسیاری از ضدعفونی‌کننده‌های دست مبتنی بر الکل هستند، که می‌تواند به پوشش‌های تخصصی و مواد روی لنزهای شما که در دید واضح به شما کمک می کند، آسیب برساند. اگر نگران ضدعفونی کردن عینک خود هستید، آب گرم و صابون این کار را به خوبی انجام می دهد.

2- آیا استفاده از دستمال مرطوب الکلی برای پاک کردن عینک مناسب است؟

استفاده از دستمال مرطوب الکلی یا مالیدن الکل را برای تمیز کردن عینک خود توصیه نمی شود. استفاده از آن روی عینک می تواند به مواد تخصصی و پوشش های لنز آسیب برساند که به اصلاح دید شما کمک می کند.

3- دلایل مه آلودگی لنز عینک چیست؟

عینک شما ممکن است برای چندین دلیل مه آلود باشد. یک دلیل این است که لنزهای شما پس از اینکه با انگشتان چرب لکه دار شده اند، نیاز به تمیزکاری دارند. دلیل دیگر آن زمانی که روی لنزهای عینک‌تان نفس می‌کشید، ممکن است بخار تولید شود که موجب مه‌آلود شدن لنزها شود. این بخار می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های بیشتری روی لنزها شود، اگرچه به نظر می‌رسد که تمیز کردن لنزها پس از این موضوع می‌تواند این احتمال را کاهش دهد.

اگر هنگام حرکت بین محیط‌های گرم و سرد (یا اخیراً هنگام استفاده از ماسک صورت) لنزهای شما دچار مه‌گرفتگی می شوند، تمیز کردن آن‌ها با دستمال مرطوب لنز ضد مه یا اسپری می‌تواند گزینه خوبی برای جلوگیری از مه‌گرفتگی آن‌ها باشد.

از طرف دیگر، اگر لنزهای خود را چند بار تمیز کرده اید، و هنوز مه آلود به نظر می رسند، ممکن است آسیب دیده باشند و بنابراین نیاز به تعویض دارند. در این مورد، بهترین کار این است که عینک خود را نزد اپتومتریست ببرید تا آن ها بتوانند از نزدیک نگاه کنند. سعی کنید در اسرع وقت به چشم‌پزشک خود مراجعه کنید، زیرا لنزهای مه‌آلود می‌توانند دید شما را مختل کنند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 30 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
ترجمه تخصصی متن
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ایده ناب و خلاقانه الهه منصوریان قهرمان ووشو کشورمان در بستن روسری/ خانوما یاد بگیرن! +عکس
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه تخصصی کتاب
هزینه چاپ یک کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب