دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

بهترین شربت تب بر برای کودکان 

چهارشنبه، 11 بهمن 1402
دلایل مختلفی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا، دندان درد و واکسیناسیون، باعث بروز تب در کودکان و نوزادان می‌شوند. در این مطلب می خواهیم با بهترین شربت های تب بر آشنا شویم. همراه ساعدنیوز باشید.

هنگامی که کودکان دچار تب می شوند، والدین اغلب به دنبال درمان های طبیعی برای کمک به کاهش دمای بدن و قطع تب کودک هستند.شربت های تب بر و داروی سرماخوردگی کودکان می توانند سبب بهبود و تسکین تب نوزادان و کودکان شوند. تب در کودکان اغلب یک پاسخ طبیعی به عفونت ها یا سایر بیماری های زمینه ای است در بیشتر موارد، این یک مکانیسم دفاعی طبیعی است که با تحریک سیستم ایمنی بدن به مبارزه با عفونت ها کمک می کند. شربت های استامینوفن و ایبوپروفن از بهترین شربت تب بر کودکان هستند. علل شایع تب در کودکان شامل عفونت های ویروسی یا باکتریایی، سرماخوردگی، آنفولانزا، واکسیناسیون، عفونت گوش و عفونت های دستگاه تنفسی است.

شربت ایبوپروفن


ایبوپروفن یک شربت تب بر در کودکان است که خاصیت ضد التهابی دارد. این دارو به شکل سوسپانسیون تهیه می‌شود. سوسپانسیون این داروی تب بر کودکان به شکل مایع است اما یک مخلوط ناهمگن و غیر شفاف است، اما اغلب به اشتباه با نام شربت ایبوپروفن یاد می‌شود. شربت ایبوپروفن تحت عنوان شربت ایبوکسیر (Ibuxir)، شربت ایبوکیم (Ibukim)، شربت پروویل (Pruvil) و شربت ادویل (Advil) نیز شناخته می‌شود.

مکانیزم اثر شربت ایبوپروفن


شربت ایبوبروفن برای کودکان احتمالاً با مهار یک آنزیم به اسم سیکلواکسیژناز باعث کاهش مواد التهابی در طی سرماخوردگی می‌شود؛ پس هیپوتالاموس کمتر تحریک می‌شود. از این راه تب را کاهش می‌دهد و باعث تسکین درد نیز می‌شود. شربت ایبوبروفن کودکان یکی از بهترین‌ها میان شربت تب بر در کودکان است. بر خلاف پیش بینی رنگ چشم نوزاد، معمولا پیش بینی تب در نوزادان امکانپذیر است. برای مثال در واکسیناسیون نوزادان، بروز تب مورد انتظار است. به همین دلیل استافینوفن و واکسن رابطه تنگاتنگی با هم دارند.

موارد مصرف شربت ایبوپروفن


کاربرد شربت ایبوبروفن در کودکان بیشتر محدود به تب بر بودن آن است. اما به طور کلی دارای خاصیت ضددرد و تسکین‌دهنده بوده و در موارد بسیاری کاربرد دارد:

  • تسکین درد و التهاب روماتیسمی

  • اختلالات عضلانی- اسکلتی

  • دردهای بعد از عمل جراحی

میزان مصرف شربت ایبوپروفن


  • در کودکان شش ماه تا 12 سال: برای کاهش تب در کودکان از سوسپانسیون خوراکی ایبوپروفن (اصطلاحا شربت ایبوپروفن) می‌توان استفاده کرد. به این ترتیب که: پنج میلی‌گرم به ازای هرکیلوگرم وزن کودک محاسبه شود. شربت ایبوپروفن کودکان هر شش تا هشت ساعت مصرف گردد.

  • در کودکان شش ماه تا 12 سال: در صورتی که تب بیشتر از 39 درجه باشد؛ 10 میلی‌گرم به ازای هرکیلوگرم وزن کودک محاسبه شود، هر شش تا هشت ساعت مصرف گردد.

  • حداکثر دوز روزانه ایبوپروفن برای کودکان 40 میلی‌گرم به ازای هرکیلوگرم وزن کودک است. پس شما نمی‌توانید مداوم هر چند ساعت از شربت ایبوپروفن چند سی سی به کودک تبدار خود بدهید.

  • در ارتباط با نحوه مصرف شربت ایبوپروفن در کودکان می‌توان گفت که مصرف دارو همراه با غذا یا شیر، باعث کاهش عوارض گوارشی می‌‌شود.

شربت استامینوفن


انواع شربت استامینوفن برای کودکان یکی از شایع‌ترین و ایمن‌ترین‌ها در بین انواع شربت‌ تب بر برای کودکان است. از موارد مصرف شربت استامینوفن کودکان می‌توان به تب ناشی از سرماخوردگی، تب و عفونت گوش کودک و قبل و بعد تزریق واکسن اشاره کرد. این شربت ضد تب کودکان علاوه بر کاهش تب، از درد کودک هم می‌کاهد. شربت استامینوفن کودکان به نام‌های شربت کوریزان کودکان درد و تب، پاراکید، تایلوفن و ساسفن وجود دارد.

مکانیزم اثر شربت استامینوفن


  • سنتز پروستاگلاندین ها در سیستم عصبی مرکزی را مهار کرده و تولید محیطی ایمپالس درد را مهار می کند؛ با مهار مرکز تنظیم دمای هیپوتالاموس اثر ضد تبی ایفا می کند.

موارد مصرف شربت استامینوفن


  • درد خفیف تا متوسط

  • سرفه

میزان مصرف شربت استامینوفن


  • در محاسبه میزان مصرف شربت تب بر در کودکان دو مسئله را باید حل کنید. از آنجایی که ممکن است اشتباه کنید، بخاطر کودک‌تان هم که شده با پزشک مشورت کنید.

  • ابتدا داروی مورد نیاز مناسب وزن کودک‌تان را بر حسب میلی‌گرم محاسبه کنید.

  • سپس با توجه به این‌که 120 میلی‌گرم دارو در پنج میلی‌لیتر شربت استامینوفن وجود دارد، میزان شربت استامینوفن را براساس میلی‌لیتر یا سی‌سی محاسبه کنید.

    برای درک بهتر مسئله، بیایید با یک مثال به توضیح بیشتر بپردازیم، فرض کنید کودک شما 10 کیلو‌گرم وزن دارد:

  • اگر میزان دارویی که باید هر شش ساعت دریافت کند، 15 میلی‌گرم به‌ازای هر کیلو‌گرم باشد؛ بر اساس وزن کودک هر چهار ساعت باید 150 میلی‌گرم دارو دریافت کند.

  • حال 120 میلی‌گرم دارو در هر پنج میلی‌لیتر شربت استامینوفن وجود دارد؛ برای بدست آوردن 150 میلی‌گرم کافی است از یک تناسب ساده استفاده کنید. جواب تناسب تقریبا برابر 25/6 سی‌سی است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
ترجمه تخصصی کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
ترجمه تخصصی متن
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍