بیماری های خطرناک و کشنده در گربه ها

  پنجشنبه، 05 اسفند 1400   زمان مطالعه 13 دقیقه
بیماری های خطرناک و کشنده در گربه ها
نگهداری گربه در خانه به عنوان حیوان خانگی رایج شده است. شاید شما یکی از این افراد هستید. به عنوان صاحب حیوان، باید بدانید که گربه خانگی به چه بیماری مبتلا می شود؟ و خطرناکترین بیماری های گربه چیست؟ با ما همراه باشید.

بچه گربه شما امکان دارد مستقل به نظر برسد، اما برای حفظ سلامتی خود به شما وابسته می باشد. شما باید او را برای چکاب های دوره ای و واکسیناسیون به نزد دامپزشک ببرید. با شناختن بیماری های رایج در گربه ها، از اسحال گرفته تا بیماری های کلیوی، شما قادر خواهید بود علائم اولیه بیماری را شناسایی نمایید و به درمان های لازم اقدام کنید. در این مقاله به معرفی بیماری های خطرناک در گربه ها می پردازیم.

نگهداری گربه در خانه به عنوان حیوان خانگی رایج شده است. شاید شما یکی از این افراد هستید. به عنوان صاحب حیوان، باید بدانید که گربه خانگی به چه بیماری مبتلا می شود؟ اما شایع ترین بیماری های گربه خانگی و کسب اطلاعات از علائم و نشانه های شایع بیماری ها در حیوان خانگی می تواند نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز عوارض جانبی و کاهش مرگ و میر آنها داشته باشد. اگر در منزل خود از گربه به عنوان یک حیوان خانگی نگهداری می کنید بهتر است خطرناک ترین بیماری های گربه خانگی را بشناسید و در صورت بروز هر یک از علائم سریعا با دامپزشک تماس بگیرید.

علائم بیماری های کشنده گربه

اگر در منزل از گربه نگهداری می کنید در همان ابتدا که پت خود را به خانه آوردید باید نسبت به بیماری هایی که پت شما مستعد به آن ها است، اطلاعات کاملی را به دست آورید، چرا که این موضوع بسیار مهم است و باید به آن اهمیت دهید. هم چنین نسبت به علائم بیماری های کشنده در حیوان خود آگاه شوید تا در هنگام بروز هر کدام از این علائم فوراً پت خود را به کلینیک دامپزشکی برای بررسی و معاینه ببرید. از علائم کلی و رایج بیماری های خطرناک می توان به مواردی مانند: تغییر در رفتار، تغییر در اشتها، بیماری های پوستی، اسهال و استفراغ، بی حالی، التهاب و غیره اشاره کرد.

بیماری های کشنده گربه به چه دلایلی به وجود آمده اند؟

تمام گربه ها بیمار نمی شود، این حیوانات دوست داشتنی به طور معمول در برابر بیماری ها مقاوم هستند. البته باید افزود که علت این مشکلات در حیوانات دوست داشتنی شما به عوامل مختلفی مانند: ژنتیک، ارث، انتقال ویروس از گربه آلوده به گربه دیگر و برخی از موارد دیگر بستگی دارد.

گربه

جدول اطلاعات بیماری های کشنده گربه

بیماری های کشنده گربه در جدول زیر برای شما لیست شده اند :

موضوع بیماری های کشنده گربه ها
انواع بیماری سرطان، دیابت، کرم قلب و …
آیا این بیماری ها قابل انتقال به انسان است؟ به طور کلی خیر
نشانه های بیماری بی حالی، بی قراری زیاد، بی اشتهایی، پرخاشگری و …
نژاد های مستعد پرشین، اسکاتیش، دال فیس

بیماری های کشنده گربه چه بیماری هایی هستند؟

امروزه نگهداری گربه در خانه به عنوان حیوان خانگی بسیار رایج شده است. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که از گربه نگهداری می کنید، باید بدانید که حیوان دوست داشتنی شما مستعد چه بیماری هایی است و در مورد آن بیماری ها اطلاعات کافی داشته باشید تا به پیشگیری از این بیماری ها بپردازید. در این قسمت به خطرناک ترین و کشنده ترین بیماری های گربه خواهیم پرداخت، برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

گربه

سرطان در گربه

یکی از خطرناک ترین و شایع ترین مشکلات در این حیوانات خانگی سرطان می باشد. به طور کلی از رشد غیر قابل کنترل سلول های بدن حیوان ناشی می شود و حتی مشاهده شده است که می تواند به بافت های اطراف نیز حمله کند. این مشکل به چند عامل بستگی دارد و به این معناست که هیچ علت مشخصی ندارد. دامپزشکان می گویند که این مشکل به دلیل دو عامل ارثی و محیطی در نهایت منجر به سرطان در این حیوانات می شود. از علائم سرطان می توان به مواردی مانند: کاهش وزن، التهاب، تغییر در رفتار، لنگش ناگهانی، بوی بد دهان، استفراغ و یا اسهال، از دست دادن اشتها، بی حالی، زخم های مداوم و عفونت های پوستی و … اشاره کرد. برای درمان سرطان بهتر است که پت خود را در فضای بسته نگهداری کنید و هم چنین به توصیه های دامپزشک به خوبی عمل کنید.

دیابت در گربه

یکی دیگر از بیماری های شایع در این حیوانات زیبا و دوست داشتنی دیابت است. دیابت در این حیوانات یک مشکل پیچیده است که به علت کمبود هورمون انسولین و یا پاسخ ناکافی به انسولین به وجود می آید. به یاد داشته باشید که افزایش قند خون در صورت عدم درمان سلامت گربه را پیچیده تر خواهد کرد. از علائم دیابت می توان به مواردی مانند: افزایش ادرار، کاهش وزن، بی حالی، کمبود آب بدن، عفونت مجاری ادراری، رشد موی نامرتب، تغییر در اشتها اشاره کرد. برای جلوگیری از دیابت باید یک رژیم غذایی مناسب به همراه ورزش برای پت خود تنظیم کنید.

ویروس نقص ایمنی (FIV) در گربه

اگر گربه آلوده به ویروس نقص ایمنی گربه سانان باشد، احتمال این که علائم این بیماری بعد از سال ها بروز پیدا کند وجود دارد. البته این نکته را هم باید افزود که FIV به کندی پیشرفت می کند اما به تدریج سیستم ایمنی حیوان را ضعیف می کند و حیوان بیشتر در معرض مبتلا شدن به عفونت های مختلف قرار می گیرد. از علائم این مشکل می توان به مواردی مانند: اسهال، تب، کم خونی، التهاب لثه، تغییر رفتار، کاهش وزن، عطسه کردن، بیماری دندان، بزرگ شدن غدد لنفاوی، قرمزی پوست و یا ریزش مو، التهاب دهان و … اشاره کرد. با مشاهده هر کدام از این علائم سریعاً پت خود را به دامپزشکی ببرید.دامپزشکان برای درمان این مشکل برخی روش ها را مانند: کنترل انگل، دارو برای عفونت های ثانویه، دارو های ضد التهاب، دارو های تقویت کننده سیستم، درمان جایگزین مایعات و الکترولیت ها و رژیم غذایی سالم را تجویز می کند.

ویروس سرطان خون در گربه

در دهه 1960 سرطان خون گربه برای اولین بار کشف شد، این مشکل می تواند سیستم ایمنی بدن حیوان را به شدت مختل کند. ویروس سرطان خون از جدی ترین مشکلات این حیوانات دوست داشتنی می باشد. از علائم آن می توان به مواردی مانند: زردی، تب، تشنج، تغییر در رفتار، بی حالی، اسهال و استفراغ، اختلالات تنفسی، بیماری مزمن پوستی، از دست دادن اشتها و کاهش وزن و … اشاره کرد.

کرم قلب در گربه

از دیگر بیماری های شایع در گربه ها می توان به کرم قلب اشاره کرد. این بیماری از طریق پشه های آلوده منتشر می شود و از اصلی ترین مشکلات سلامتی در دوستان پشمالوی شما می باشد. این مشکل برای بچه گربه ها و هم چنین گربه های مسن بسیار خطرناک است. از علائم آن می توان به مواردی مانند: افسردگی، کاهش وزن، بی حالی، مرگ ناگهانی، سرفه مداوم، استفراغ، از دست دادن اشتها و هم چنین مشکلات تنفسی اشاره کرد. برای درمان این بیماری چندین داروی مورد تایید سازمان وجود دارند که نسبت به صلاح دامپزشک تجویز می شوند.

عفونت های تنفسی فوقانی در گربه

دستگاه تنفسی فوقانی این حیوانات دوست داشتنی، بخش گلو و سینوس در معرض عفونت های ناشی از انواع باکتری ها و ویروس ها می باشند. ویروس ها از شایع ترین علت های عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در این حیوانات هستند. از علائم این مشکل می توان به مواردی مانند: سرفه، تب، افسردگی، آبریزش بینی، تنفس با دهان باز، تنفس سریع و پی در پی، زخم های بینی، از دست دادن و یا کاهش اشتها، چشمان خمیده یا مالش چشم اشاره کرد.

بیماری کلیوی از بیماری های رایج در گربه ها

بیماری کلیوی در گربه ها موجب عدم توانایی آنها در دفع سموم از طریق ادرار می گردد، که این امر موجب ورود سموم به سیستم خونی حیوان خواهد شد. بیماری های کلیوی دارای دلایل زیادی از جمله فشار خون بالا، عفونت، قرار گرفتن درد معرض سموم، سنگ کلیه و یا سرطان می باشند.سن یکی دیگر از فاکتور های این بیماری می باشد. بیماری های کلیوی در گربه های مسن بیشتر به چشم می آیند. علائم این بیماری شامل کم کردن وزن، بی اشتهایی ،اسهال و استفراغ و بی حالی هستند ، اما برخی از گربه ها هیچگونه علامتی ندارند. درمان ها معمولا پس از شناسایی دلیل بیماری و بررسی شرایط درمان آغاز می گردند. البته در موارد بسیاری دیالیز و یا بیوند کلیه نیاز خواهد بود.

بیماری های دندان از بیماری های رایج در گربه ها

علائم این بیماری شامل مشکل در تنفس ، مشکل در غذا خوردن و عوض شدن عادت های جویدن هستند. مشکل در تنفس می تواند نشان دهنده بیماری های گوارشی و یا بیماری های لثه نیز باشد . از علائم دیگر این بیماری می توان به بی رنگ شدن ، زخم شدن لثه ها و یا زبان، قرمزی و یا تورم لثه ها، از دست دادن دندان ها و یا تراوش بیش از حد آب از دهان اشاره نمود.اگر مشکوک هستید که ممکن است گربه شما به بیماری های دندان دچار شده باشد ، فورا او را به دامپزشکی ببرید . جهت بهبود شرایط دندانی گربه باید دندان های آنها را با مسواک و خمیر دندان مخصوص گربه ها مسواک زده و به او یک اسباب بازی جویدنی دهید تا بتواند هنگام بازی لثه های خود را ورزش بدهد و همچنین جرم ها را پیش از اینکه سخت گردند از بین ببرید .

کک ها از بیماری های رایج در گربه ها

کک ها انگل هایی می باشند که از خون حیوان شما تغذیه می کنند . علائم این بیماری شامل کندن، ریزش مو و کچلی در نقاطی که گربه لیس میزند است . شما ممکن است کنه ها و یا تخم آن ها را روی بوست حیوان ملاحظه کنید. درمان این بیماری استفاده از محصولاتی می باشد که برای کشتن کنه ها و پیشگیری از زیاد شدن تخم ها طراحی شده است هستند.دقت داشته باشید که فقط از محصولات مخصوص گربه ها استفاده نمایید، به هیچ عنوان برای گربه ها از محصولات سگ ها استفاده نکنید. گربه ها بسیار به حشره کش ها حساس می باشند و استفاده از محصولات اشتباه می تواند عواقب مرگباری برای آن ها به همراه داشته باشد.

بیماری دستگاه ادراری تحتانی از بیماری های رایج در گربه ها

این بیماری گربه یک سری شرایط مختلف را در بر می گیرد که مثانه و مجاری ادراری گربه را تحت تاثیر خود قرار می دهند. طبق گفته پرفسور بانی بیور ( از دانشگاه دامپزشکی تگزاس) ؛ علائم این بیماری شامل عدم استفاده گربه از جعبه خاک و یا زور زدن بدون ادرار کردن است. علائم دیگر این بیماری لیس زدن بیش از حد مقعد و همچنین دیده شدن خون در ادرار می باشد. در صورتی که متوجه هر یک از این مسائل گشتید، مخصوصا اگر گربه شما برای ادرار کردن زور می زند، فورا به دامپزشک مراجعه نمایید. این علائم نشان دهنده مسدودیت مجاری ادراری نیز هستند که ممکن است کشنده و مرگبار باشد.اولین گام درمان این بیماری، شناسایی دلایل بیماری می باشد که شامل عفونت، سنگ کلیه، مسدود شدن مجاری ادراری و یا سرطان است. بر طبق تحقیقات انجام شده درمان های این بیماری شامل مسکن ها، آنتی بیوتیک ها و برداشتن یا هل دادن عامل مسدودیت به داخل مجاری مثانه است.

شکستگی ها از بیماری های رایج در گربه ها

برخلاف تصور های عامیانه ، گربه ها هنگامی که از 1 الی 2 طبقه می افتند آسیب خواهند دید. این مسئله به دلیل آن است که هنگامیکه فاصله کوتاه است، آن ها فرصت یا زمان کافی برای تنظیم بدن خود برای درست به زمین افتادن ندارند.علائم شکستگی در حیوان شامل لنگ زدن و یا حرکت نکردن می باشد. در صورتی که گربه شما از پنجره به بیرون افتاد فورا او را به نزد دامپزشک ببرید، گربه ها اگر سریع درمان گردند شانس بیشتری برای نجات پیدا می کنند.

چاقی موجب بروز بیماری های رایج در گربه ها

امروزه چاقی یکی از مشکلات مهم سلامتی در گربه ها به شمار می رود و ریسک ابتلای گربه ها به یک سری بیماری ها از جمله درد مفاصل ، دیابت و یا مشکلات کبد را افزایش خواهد داد. در صورتی که شما بتوانید استخوان پشت و دنده های گربه را بدون اینکه زیاد فشار بیاورید احساس نمایید، وزن گربه شما نرمال می باشد. شما باید بتوانید ظاهر دور کمر بین دنده ها و مفصل ران را از مشاهده کنید و هنگامی که از کنار به گربه نگاه می کنید باید بتوانید یک برآمدگی در شکم بین ران و دنده ها ملاحظه کنید.فعالیت گربه خود را افزایش داده و به آن ها اسباب بازی هایی بدهید که به حرکت کردن تشویق گردند. همین طور به تغذیه گربه خود اهمیت دهید و به آن ها غذا های چاق کننده ندهید ،و همیشه به جای غذا های مضر به آن ها عشق و علاقه هدیه دهید .

اسهال و استفراغ از بیماری های رایج در گربه ها

این بیماری معمولا با آنچه گربه خورده است در ارتباط می باشد. این می تواند به دلیل خوردن غذا و یا گیاهی باشد که با آن ها سازگاری ندارد و یا حتی به علت سرعت زیاد در غذا خوردن باشد و یا می تواند علائمی از یک مسئله ی جدی تر مثل بیماری و یا حتی عفونت باشد.اسهال و استفراغ در گربه ها معمولا مسئله مهمی نمی باشد، اما در صورتی که اسهال و استفراغ، استفراغ های بشت سر هم، اسهالی که بیش از یک روز طول بکشد و یا اسهال همراه با خون و یا لکه های سیاه ( که می تواند علائمی از خونریزی های داخلی شکم و یا معده باشد ) مشاهده گردد، باید سریعا به دامپزشک مراجعه شود.درمان ها معمولا شامل خوراندن مایعات جهت جلوگیری از کم آبی و غذا نخوردن از 12 ساعت الی 24 ساعت، به همراه رژیم غذایی خاص از جمله سیب زمینی آب بز، برنج پخته شده و همین طور مرغ بدون استخوان است. البته دارو های ضد تهوع نیز می توانند به پیشنهاد دامپزشک استفاده گردند.

بیماری های عفونتی از بیماری های رایج در گربه ها

رایج ترین نوع عفونت در گربه ها ، عفونت تنفسی است که تعدادی از آن ها با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند. خروپف کردن، آبریزش چشم و بینی، سرفه، تب و سوزش دهان از علائم این نوع بیماری هستند.اغلب عفونت ها ویروسی می باشند و کار زیادی از شما ساخته نخواهد بود، بنابر این پیش از اینکه حیوان به این عفونت های کشنده مبتلا گردد او را در دوره های زمانی مشخص برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.یکی دیگر از عفونت های شایع ، پنلوکوپنی ( اسحال خونی ) است، که یک بیماری کاملا ویروسی می باشد. علائم این بیماری شامل تب،بی اشتهایی، اسحال خونی، بی حالی و کم آبی می باشند. هیچ نوع دارویی برای کشتن میکرب ها وجود ندارد. درمان ها اغلب شامل خوردن مایعات زیاد و مراقبت از سلامت کلی حیوان تا هنگامی که خودش بتواند بر عفونت غلبه کند هستند . بچه گربه های زیر 8 هفته شانس کمتری برای زنده ماندن خواهند داشت ، بنابراین واکسیناسیون برای پیشگیری از این بیماری حیاتی می باشد .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (463 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (324 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (309 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (184 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (114 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (83 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (81 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو