دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / نگهداری حیوانات خانگی /

بیماری های مربوط به پا در قناری ها 

سه شنبه، 25 مرداد 1401
تمامی پرندگان به صورت غریزی بیماری و درد خود را پنهان میکنند. در نتیجه بررسی همه روزه نحوه راه رفتن، تحرک، اشتها و پرواز پرنده خانگی، به شما در درمان به موقع پرنده کمک خواهد کرد.ما در این مطلب درباره بیماری های پا در قناری ها بحث می کنیم.

یکی از مشکلات و بیماری های رایج در قناری ،بیماری در قسمت پای قناری می باشد که قناری با بالا نگه داشتن پا و در موارد شدیدتر با کاهش تحرک و تغذیه آن را نشان میدهد و در اینجا به چند فرم رایج آن اشاره می شود.

علایم زخم پا پرنده ها و کمکهای اولیه

پرندگان خانگی به طور ذاتی تمایل دارند که بیماری یا جراحت خود را پنهان کنند. چون در طبیعت نشان دادن علائم بیماری احتمال حمله حیوانات دیگر را افزایش می دهد. بنابراین هرگونه رفتار غیرعادی پرنده علامت آن است که پرنده شما بیمار شده است. به طور خاص اگر متوجه لنگیدن، ناتوانی در حرکت بالها، هرگونه ترشح غیرمعمول، هرگونه تغییر در رنگ مدفوع یا عدم فعالیت عمومی شدید، برای درمان زخم پای پرندگان باید فوراً از دامپزشک کمک بگیرید.

اگر پرنده خونریزی دارد، باید بین خونریزی فعال (مانند بال، منقار، پا) و دیدن خون در قفس تمایز قائل شوید. در صورت ادامه خونریزی نیاز به مداخله فوری دامپزشک می باشد. اما اگر خونریزی متوقف شده باشد، بهتر است زخم را بدون دستکاری رها کنید. با این حال حتی اگر خونریزی متوقف شده باشد، لازم است پرنده خود را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.اگر پرنده شما دچار ناراحتی تنفسی است، دامپزشک پرنده را در انکوباتور با اکسیژن قرار می دهد. شوک و عفونت در پرندگانی که زخم های عمیق یا وسیع دارند نگران کننده است.ابتدا باید با هدف زنده ماندن پرنده و در مرحله بعد درمان ناحیه آسیب دیده آغاز شود. مثلا پرنده ای که دارای استخوان شکسته است، ساعت ها با درد پای خود دست و پنجه نرم می کند. بنابراین ممکن است بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از استرس طولانی مدت باشد تا شکستگی.

پاهای فلس دار قناری

این بیماری به شکل ایجاد لايه سخت بر روي پا و انگشتان و حتی پينه در پاها دیده می شود و در پرنده های مسن تر شایع تر می باشد و علتهای ایجاد این بیماری در پای قناری به شرح زیر می باشد.

  1. کثیفی قفس قناری
  2. تغذیه نامناسب قناری
  3. وجود انگل در قناری
  4. کمبود ویتامین A

پیشگیری و درمان بیماری در پای قناری

  1. تعویض مرتب بستر کف قفس
  2. شستن چوب های موجود در قفس و استفاده از میله یا چوب مناسب برای نشستن قناری
  3. تشخیص و درمان انگل توسط دامپزشک
  4. شستن پا با آب گرم و ماساژ ملایم
  5. استفاده از داروهای ضد قارچ و کالاندولا وت
  6. اصلاح جیره غذایی قناری و افزودن مکمل ویتامینه

باید توجه داشت که برای درمان ابتدا باید تشخیص به درستی انجام گرفته باشد و باید برای درمان قطعی صبور و درمانهای لازم را به مدت طولانی انجام داده شود.

زخم پا قناری

این حالت میتواند به دلایل متعدد در پای قناری ایجاد شود گاهی عامل اصلی ایجاد این زخم های به خصوص در پرندگان جوان که هنوز کف پای نرمی دارند مناسب نبودن بستر و چوب نشیمن می باشد که با تعویض مکرر و استفاده از سطح نرم تر می توان مانع از ایجاد آن شد. عدم توجه به این شکل از بیماری باعث تشدید زخم و ایجاد میخچه و آسیب دائمی به اعصاب و پای قناری میگردد. باید همیشه به بهداشت و نظافت قفس توجه لازم انجام شود و از استفاده از ابزارهای غیر استاندارد جدا خودداری شود. گاهی مرطوب بودن زیاد قفس و چوب نشیمن باعث تشدید و ایجاد این حالت نیز میگردد که باید به بهداشت و رعایت اصول پرورش قناری توجه کامل شود.درمان باید توسط دامپزشک متخصص انجام گیرد و در صورت عدم دسترسی به دامپزشک باید هر روز با آب حاوی بتادین به نسبت یک به ده شسته و خشک شود و از پماد حاوی آنتی بیوتیک به همراه ضد التهاب استفاده گردد تا در سریع ترین زمان به دامپزشک مراجعه شود.

تشنج عضلات قناری

گاه قناری به تشنج عضلات پا و گاهی نیز به تشنج عضلات معده مبتلا می شود.یک دلیل آن به محبوس بودن زیاد در قفس است که البته زیاد مهم نبوده و زود گذر می باشد. علت دیگر ایستادن در روی چوب نشیمن مرطوب است .در تشنج عضلات پا باید پای قناری را در آب نیم گرمی که قدری به آن خردل اضافه شده است مالش داد و یکی دو قطره روغن زیتون نیز به دهان پرنده چکاند. در تشنج عضلات معده تنها راه علاج همان چکاندن چند قطره روغن زیتون به دهان قناری است.

نرمی استخوان در قناری

در این بیماری بیشتر پاها ، انگشتان و بالهای پرندگان جوان دچار نرمی و کجی میگردد.علائم این بیماری عبارت است از بی حسی و معیوبی پا یا بال جوجه که بدون اراده و اختیار او به این طرف و آن طرف کشیده می شود. این بیماری متاسفانه قابل درمان نمی باشد. پدر و مادر چنین جوجه ای را باید فورا به قفس مخصوص پرواز بازگردانید و قفس آنها را در معرض تابش اشعه آفتاب قرار داد و از حمام و ورزش بسیار استفاده کرد. با رعایت شرایط گفته شده و بهداشت قفس و تغذیه این بیماری برطرف خواهد شد


1 پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
ویراستاری تخصصی مقاله
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟