بیوگرافی و زندگی خصوصی مرتضی احمدی و همسرش + عکس های جالب و دیدنی

  دوشنبه، 26 مهر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
بیوگرافی و زندگی خصوصی مرتضی احمدی و همسرش + عکس های جالب و دیدنی
مرتضی احمدی (زادهٔ ۱۰ آبان ۱۳۰۳ – درگذشتهٔ ۳۰ آذر ۱۳۹۳) بازیگر سینما و تلویزیون، صداپیشه و خواننده اهل ایران بود.

بیوگرافی مرتضی احمدی

مرتضی احمدی (زاده ۱۳۰۳) بازیگر سینما و تلویزیون و گوینده و خواننده ایرانی است.مرتضی احمدی ۱۰ آبان سال ۱۳۰۳ در جنوب تهران به دنیا آمد. پدرش سقط فروش بود. برای تحصیل ابتدا به مکتب و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و بعد از آن به دبیرستان شرف و دبیرستان روشن رفت.

مرتضی احمدی

علاقه به فوتبال مرتضی احمدی

در شانزده سالگی ورزش باستانی و فوتبال را شروع کرد و به همراه تیم فوتبال دبیرستانش در مسابقات آموزشگاه های تهران رتبه هایی به دست آورد. بعدها در تیم فوتبال راه آهن تهران و پس از آن در باشگاه راه آهن بازیکن و مربی (تا سال ۱۳۲۵) شد. می گفت : من از سال 1320 طرفدار تیم پرسپولیس بودم.

شروع فعالیت مرتضی احمدی

مرتضی احمدی فعالیت هنری را سال ۱۳۲۱ در تماشاخانه ماه که خود و چند تن از دوستانش آنجا راه اندازی کرده بودند آغاز کرد. وی خیلی زود آنجا را ترک کرد اما حرفه هنر را با پیش پرده خوانی در تئاتر فرهنگ و پارس و سپس با خوانندگی، بازیگری و دوبلور در رادیو و بازی در فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی ادامه داد.

مرتضی احمدی

آواز خوانی مرتضی احمدی

مرتضی احمدی برای اولین بار به سبک بیات تهران در پیش پرده ها آواز خواند و نیز اولین بار (در سال ۱۳۲۲) ترانهٔ گلپری جون را اجرا کرد، که بسیار محبوب شد و به خاطر آن برای کار در رادیو تهران دعوت شد. در یکی از پیش پرده ها ترانهٔ دیگری به نام کارگرم من را اجرا کرد که با استقبال کارگران راه آهن روبرو شد و پس از آن هم منجر به اعتصاب کارگران راه آهن گردید که در نتیجه، مرتضی احمدی به بخش حسابداری راه آهن منتقل شد و پس از پایان اعتصاب دستگیر شد و در کلانتری تعهد کرد از آن به بعد از اجرای آن پیش پرده خودداری کند.در نهایت بعد از هفت سال از از راه آهن اخراج شد.

مرتضی احمدی شاهد ترور محمدرضا شاه

مرتضی احمدی در بهار ۱۳۲۴ از طریق مسابقات فوتبال با ناصر فخرآرایی که در تیم «آفتاب شرق» بازیکن و مربی بود آشنا شد. در ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ به دعوت فخرآرایی به مراسم سالگرد افتتاح دانشگاه تهران رفت و در آن جا شاهد ترور محمدرضا شاه به دست فخرآرایی بود که به کشته شدن فخرآرایی و دستگیر شدن احمدی انجامید که پس از بازجویی و اثبات بی اطلاعی اش از ماجرا، آزاد شد.

مرتضی احمدی

ورود به قاب تلویزیون مرتضی احمدی

بعد از خروج از راه آهن و پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ احمدی بازیگری را کنار گذاشت و به مدت هفت سال به اهواز رفت. ولی پس از بازگشت به تهران از نو کار بازیگری را در سریالی تلویزیونی به نام تک مضراب از سر گرفت. از سریال های تلویزیونی دیگری که بازی کرده است می توان از سلطان صاحبقران، هفت شهر عشق (۱۳۵۶)، آئینه و زیر بازارچه (۱۳۷۷، رضا ژیان) نام برد.

ازدواج مرتضی احمدی

مرتضی احمدی در 9 مرداد 1334 با یکی از همکاراش در راه آهن بنام زهرا جوانشیر ازدواج کرد که ثمره این زندگی یک دختر بنام آزیتا و یک پسر بنام مازیار است

آزیتا متولد 1337 و مازیار متولد 1340 می باشد. همسرش، خانم زهرا جوانشیر در 25 اردیبهشت 1350 بخاطر سرطان درگذشت، ایشان متولد 1304 بود و در زمان مرگ 46 سال سن داشت.

پسرش مازیار در آمریکا مدیرعامل کارخانه است و دخترش آزیتا نویسنده می باشد.

مرتضی احمدی و همسرش

دوبله مرتضی احمدی

از ماندگارترین آثار مرتضی احمدی می توان به کار صدایی (نوعی دوبله) وی در مجموعه پینوکیو اشاره کرد که در آن در نقش «روباه مکار» به خواندن متن می پرداخت.

مرتضی احمدی

عشق به تهران مرتضی احمدی

مرتضی احمدی علاقه وصف ناپذیری به تهران داشت. در اواخر عمرش در برنامه زنده تلویزیونی شبکه یک سیما گفت: «بچه تهرونم و عاشق شهرم هستم، تهرون زندگی ام و زادگاهم است»

مرتضی احمدی و خسرو شکیبا

تالیف کتاب مرتضی احمدی

از جمله فعالیت های دیگر مرتضی احمدی گردآوری و نگارش فرهنگ عامیانه (فولکلور) تهران است. او در این زمینه کتاب های: «کهنه های همیشه نو»، «فرهنگ بر و بچه های تِرون»، و «پرسه در احوالات تِرون و تِرونیا» را تألیف کرده است. علاوه بر تألیفاتش در حوزه فرهنگ نویسی، او برخی از قدیمی ترین ترانه های کوچه بازاری تهران را به صورت (ضربی خوانی) بازخوانی کرده است.

درگذشت مرتضی احمدی

مرتضی احمدی در ساعت ۱۱:۰۰ صبح روز ۳۰ آذر سال ۱۳۹۳ در ۹۰ سالگی به دلیل مشکل ریوی و کهولت سن در منزلش در تهران درگذشت.[۶] در روز ۳ دی سال ۱۳۹۳ پیکر مرتضی احمدی توسط برخی هنرمندان و مردم تشییع گردید و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تدفین شد. در این مراسم حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، علی مرادخانی، معاونت هنری وزارت فرهنگ، بهزاد فراهانی، مرضیه برومند، از هنرمندان تئاتر و تلویزیون و افشین پیروانی، مربی و فوتبالیست تیم پرسپولیس سخنرانی کردند.

مرتضی احمدی

  دیدگاه ها
هادي
2 سال پیش

پر از زنده كردن خاطرات قديمي بود روحش شاد❤️
بازدیدکننده
3 سال پیش

خیلی خوب بودی خاطرات شیرنی رو یاد آوری مکردی روحت شاد هنوز با شنیدن صدات اشکم درمیاد
بازدیدکننده
3 سال پیش

روحش شاد
بازدید کننده
3 سال پیش

مرتضی احمدی روحت شاد
بازدیدکننده
3 سال پیش

❤😚
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (116 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (58 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (55 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (52 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (25 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (27 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (17 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (14 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با علی دایی برای عیادت از شهریار فوتبال ایران/ بسیار علاقه‌مند بودم که شخصاً به عیادت شما بیایم اما...+عکس
رهبر معظم انقلاب: وقتی من زندان بودم همسرم مریض بوده، بی‌پول بوده، سختی فراوان کشیده اما به من چیزی نمی‌گفت
تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!
تفاوت گوشی ویتنام و چین چیست: کدام مونتاژ ارزش خرید دارد؟
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
یکی از شاهکار های دانش آموز دوازدهمی در امتحانات نهایی!/ نمراتی که حتی بالای 7 هم نمیشوند!
(عکس) ست کت‌و‌شلوار با طرح شلوغ ولی خوشرنگ سپیده بزمی‌پور، همسر باکلاس شاهرخ استخری، در یک مکان خاص با دکوراسیون شاهانه
(عکس) تزئین میز عزای سعید راد با شمع، گل‌های سفید و حلوای رول‌شده در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه
خداحافظی غم‌انگیز نوه‌ی فوتبالیست سعید راد، آدام همتی، با پدربزرگ هنرمندش با یک عکس بسیار زیبا
(عکس) کد مورس همستر 3 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 چهارشنبه 3 مرداد
(تصاویر) حضور بازیگران و چهره‌های شاخص سینما و موسیقی در مراسم عروسی خواهر پزشک پوریا پورسرخ/ ولی عروس‌خانم خوش‌خنده اصلا و ابدا شبیه برادر هنرمندش نیست که نیست
یاسر جبرائیلی در گفتگو با تابناک: درباره فیلترینگ نظری ندارم!
(تصاویر)رمانتیک ترین حیوانات دنیا در جنگ عشق و عاشقی نظیر ندارند!/ با این 10 حیوان عاشق پیشه آشنا شوید
افشای کامل نام متهمان اصلی فساد در فوتبال خبرساز شد/ نام یک مجری معروف تلویزیونی در لیست همه را حیرت زده کرد
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....