بیوگرافی مسعود اوزیل بازیکن فوتبال ترک

  شنبه، 10 مهر 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
بیوگرافی مسعود اوزیل بازیکن فوتبال ترک
مسعود اوزیل بازیکن فوتبال متولد آلمان است که ریشه و اصالتی ترک تبار دارد. او مسلمان است و بازی فوتبال را از سنین نوجوانی به طور حرفه‌ای آغاز کرده است. وی به عنوان هافبک مهاجمی افتخارات بسیاری برای تیم‌های معروف از جمله آرسنال، رئال مادرید و تیم ملی آلمان آفریده است.

چکیده ای از بیوگرافی مسعود اوزیل

  • نام کامل: مسعود اوزیل / به ترکی استانبولی: Mesut Özil
  • تاریخ تولد: ۱۵ اکتبر ۱۹۸۸
  • زادگاه: گلزنکیرشن، آلمان (آلمان غربی سابق)
  • قد: ۱.۸ متر
  • پست: هافبک هجومی

 مسعود اوزیل

مسعود اوزیل (به ترکی استانبولی: Mesut Özil) (زاده ۱۵ اکتبر ۱۹۸۸) بازیکن فوتبال ترک تبار است. پدر بزرگ او اهل شهر زونگولداغ در شمال ترکیه بود که همراه با خانواده اش به آلمان مهاجرت کرد. بدین ترتیب مسعود اوزیل در ۱۵ اکتبر ۱۹۸۸ در کشور آلمان متولد شد.

فعالیت های ورزشی مسعود اوزیل

بازی فوتبال را با بازی در تیم وستفالیا ۰۴ شروع کرد که یک تیم محلی در منطقه شالکه است. پس از آن نیز به شالکه ۰۴ پیوست و در ۱۷ سالگی به یکی از پدیده های این تیم مبدل شد. در فصل دوم او مورد اعتماد مربی جدید تیم نبود و پدرش با رد کردن پیشنهاد تمدید قرارداد یک ملیون یورویی توسط شالکه، پسر خود را راهی وردربرمنی کرد که جایگزینی برای دیگو نیاز داشتند. این قرارداد به ارزش ۴.۵ میلیون یورو امضا و اوزیل به ناجی آنها تبدیل شد. جابه جایی بعدی با بستن قراردادی ۱۵ میلیونی همراه بود و طی آن مسعود اوزیل به رئال مادرید اسپانیا پیوست. بازی کردن این باشگاه دورانی طلایی و عالی برای او بود و در فصل آخر با قراردادی ۳۲.۵ ملیون پوندی به باشگاه آرسنال منتقل شد.

 مسعود اوزیل

  • دوران حرفه ای

وی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ در تیم ملی آلمان بازی می کرد. به او لقب پادشاه پاس را داده اند و از سوی فیفا آقای پاس گل جهان معرفی شده است. او قابلیت بازی با توپ، پاس های عالی و قدرت دید بالایی دارد. اولین تیم او وستفالیا ۰۴ بود که تیمی محلی در منطقه شالکه است، پس از آن به شالکه ۰۴ ملحق شد و اولین بازیش برای این تیم را در ۱۷ سالگی انجام داد و به یکی از پدیده های تیمش مبدل شد. در دومین فصل مورد اعتماد اسلومکا، مربی جدید تیم قرار نداشت. پدر اوزیل از این وضعیت خسته شد پس از رد پیشنهاد تمدید قرارداد یک میلیون یورویی توسط شالکه، پسرش را راهی وردربرمنی کرد که به دنبال جانشینی برای دیگو بود. بازیکن برزیلی به باشگاه فوتبال یوونتوس رفت و اوزیل با ۴٫۵ میلیون یورو به باشگاه فوتبال وردربرمن رفت تا ناجی این تیم باشد و بعد آن اوزیل با بستن قراردادی به ارزش ۱۵ میلیون یورو به رئال مادرید اسپانیا پیوست. اوزیل پس از سپری کردن دوره درخشان در رئال مادرید در فصل آخر حضور خود با قراردادی به قیمت ۴۲٫۵ میلون پوند به باشگاه آرسنال پیوست. او در سال ۲۰۱۴ همراه با تیم ملی آلمان قهرمان جام جهانی شد. در سال ۲۰۱۸ نیز پس از حواشی زیاد، از تیم ملی آلمان خداحافظی کرد.

  • جام جهانی ۲۰۱۰

اوزیل ۲۱ ساله، با توجه به غیبت بالاک در جام جهانی، طراح اصلی تیم ملی آلمان در جام جهانی بود و در تیم ملی کشورش، با یک سبک بازی فوق العاده به مقام سومی جهان رسید. تکنیک او جان تازه ای به فوتبال ماشینی آلمان بخشید و البته باید شهرت خود را مدیون یواخیم لوو، تئوریسین متبحر آلمانی باشد. او در سه بازی تیم آلمان بازی کرد و در بازی با غنا از لبه محوطه ۱۸ قدم یک گل به ثمر رساند.

  • جام جهانی ۲۰۱۴

اوزیل از بازیکنان مطرح آلمان در جام جهانی ۲۰۱۴ بود که در انتها توانست به همراه دیگر بازیکنان تیم ملی فوتبال آلمان جام قهرمانی جام جهانی را بالای سر خود ببرد. او همچنین در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ با هشت گل بهترین گلزن آلمان شد و نقش اصلی را در قهرمانی آلمان در ماراکانا داشت.

  • رئال مادرید

اوزیل در جام جهانی ۲۰۱۰ عالی بود و در آن جام پدیده شد. بعد از آن تیم های زیادی در پی جدی من او بودند. بارسلونا، آرسنال و رئال مادرید مهم ترین تیم ها بودند. اوزیل با بستن قراردادی به ارزش ۱۵ میلیون یورو به رئال مادرید اسپانیا پیوست. اوزیل در اولین فصل حضورش در رئال ۲۵ پاس گل داد و از این نظر در اروپا بهترین عملکرد را داشت. او در دومین فصل حضورش شماره ۱۰ را پوشید و در تیم ژوزه مورینیو پلی میکر اصلی شد. اوزیل در مسابقات باشگاه های فوتبال اسپانیا (لالیگا) نیز به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازیکنان رئال مادرید موجبات قهرمانی این تیم را فراهم نمود.

  • آرسنال

اوزیل پس از ۳ سال حضور در رئال مادرید در نقل و انتقالات تابستان ۲۰۱۳ با قراردادی ۵ ساله به ارزش ۴۲،۵ میلیون یورو به آرسنال انگلیس پیوست. در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۳ در مقابل ساندرلند اولین بازی اش را برای توپچی ها انجام داد و در همان بازی اولین پاس گلش را نیز به ژیرو داد. در فصل ۲۰۱۳/۱۴ در بین نامزدهای توپ طلا قرار گرفت و در تیم منتخب یوفا هم قرار گرفت. او در سال ۲۰۱۶ با ۱۸ پاس گل بهترین پاسور لیگ شد. او در مجموع حضورش در آرسنال ۳۳ گل به ثمر رسانده است.

  • فنرباغچه

او پس از مشکلاتی که بین او و مربی اش میکل آرتتا به وجود آمد از لیست بازیکنان اصلی تیم خط خورد و سکونشین شد او همیشه از باشگاه فوتبال فنرباغچه به عنوان تیم محبوبش نام برده است و بالاخره به آرزوی قلبی خود رسید و با قراردادی ۴ ساله به فنرباغچه پیوست.

  • پاس گل

اوزیل تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که در همه رقابت های جام جهانی، یورو، لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا، لیگ جزیره، بوندس لیگا و لالیگا آقای پاس گل شده است. او تا سال ۲۰۱۲ در تمامی تورنمنت ها ۶۰ پاس گل داده است و در مجموع در لیگ تا ژانویه ۲۰۱۳، ۴۰ پاس گل داده است و از این رو به عنوان آقای پاس گل جهان محسوب شد و به او لقب پادشاه پاس گل را داده اند. او در سال ۲۰۱۲، ۳۰ پاس گل داد که رکوردار پاس گل در بین ۵ لیگ معتبر جهان است. وی در نوامبر ۲۰۱۵ رکوردی جدیدی در لیگ برتر ثبت کرد، او توانست در شش بازی متوالی پاس گل بدهد. بازیکنان زیر عنوان «آقای پاس گل جهان» را در سال ۲۰۱۲ کسب کردند.

افتخارات مسعود اوزیل

  • جام حذفی فوتبال آلمان : ۲۰۰۸-۲۰۰۹
  • لیگ اروپا : نایب قهرمان ۲۰۰۸-۲۰۰۹
  • لالیگا : ۲۰۱۱-۲۰۱۲
  • کوپا دل ری : ۲۰۱۰-۲۰۱۱
  • سوپرجام فوتبال اسپانیا : ۲۰۱۲
  • جام حذفی فوتبال انگلستان : ۲۰۱۳-۲۰۱۴ ، ۲۰۱۴-۲۰۱۵ ، ۲۰۱۶-۲۰۱۷ ۲۰۱۹-۲۰۲۰
  • سوپر جام فوتبال انگلستان : ۲۰۱۵ ، ۲۰۲۰
  • جام اتحادیه فوتبال انگلستان : نایب قهرمان ۲۰۱۷-۲۰۱۸
  • لیگ اروپا : نایب قهرمان ۲۰۱۸-۲۰۱۹
  • جام جهانی : ۲۰۱۴

 مسعود اوزیل

جدایی مسعود اوزیل از تیم ملی آلمان

با این حال هنگامی که پیش از آغاز باز های جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه، مسعود اوزیل با اردوغان (رئیس جمهور ترکیه) در لندن دیدار کرد و عکس هایی نیز منتشر کردند. این کار باعث واکنش های تندی از سوی آلمان بود که سرانجام موجب شد در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۸ اوزیل متنی در صفحه توئیتر و اینستاگرامش منتشر کند. او در این متن اعلام کرد که دیگر برای تیم ملی آلمان بازی نخواهد کرد و اینگونه ادامه داد: «واکنش فدراسیون آلمان و خیلی های دیگر باعث شد که دیگر نخواهم برای تیم ملی آلمان بازی کنم. احساس می کنم آنها به من نیازی ندارد و دستاوردهایی را که از اولین بازی در سال ۲۰۰۹ داشتم نادیده گرفته اند. من همیشه با احساس غرور و هیجان، پیراهن آلمان را تن می کردم اما دیگر این احساس را ندارم و تا زمانی که این احساس عدم احترام و نژادپرستی را دارم دیگر برای تیم ملی آلمان بازی نخواهم کرد. این تصمیم با ناراحتی و پس از بررسی های زیاد به دلیل اتفاقات اخیر گرفته شده است و گرفتن آن بسیار دشوار بود زیرا همیشه با تمام وجود برای هم تیمی ها، کادرفنی و مردم آلمان بازی کرده ام. اما وقتی مدیران رده بالای فدراسیون آلمان چنین رفتاری دارد و به ریشه های من بی احترامی می کنند یا خودخواهانه من را به تبلیغات سیاسی متصل می کنند، دیگر نمیتوانم ادامه دهم. من به این دلیل فوتبال بازی نمی کنم و اینطور نیست که عقب بشینم و کاری نکنم. نژادپرستی هرگز نباید پذیرفته شود.»

دین مسعود اوزیل

در رابطه با دین اوزیل، او مسلمانی معتقد است که پیش از ورود به زمین آیاتی از قرآن را می خواند. او در مصاحبه با روزنامه تاگس اشپیگل که در برلین چاپ می شود گفته است: «من نماز می خوانم و هم تیمی هایم می دانند در آن مدت کوتاه نباید با من صحبت کنند.» همچنین در کتاب خود نیز اشاره کرده است قبل از شروع بازی دعا می خواند و برای دعا خواندن از زبان ترکی استفاده می کند و از خدا می خواهد خود و هم تیمی ها را از مصدومیت ها در امان نگه دارد. او اضافه کرده است: «من این دعاها را از دوران کودکی و پدر و مادرم یاد گرفته ام. پس از بیدار شدن از خواب، قبل از غذا خوردن و در طول خواندن سرود ملی به دعا خواندن می پردازم.» همچنین مسوت اوزیل زین الدین زیدان را سرمشق و الگوی خود می داند.

زندگی شخصی مسعود اوزیل

مسعود اوزیل در ۱۵ اکتبر ۱۹۸۸ در شهر گلزنکیرشن در آلمان غربی (سابق) به دنیا آمد. پدربزرگ اوزیل ترک تبار و اهل شهر زونگولداغ در شمال ترکیه است که به همراه خانواده اش از مدت ها پیش به کشور آلمان مهاجرت کرد. مسعود اوزیل با ماریا لاگربلوم (خواهر سارا کونور، خواننده مشهور آلمانی) ازدواج کرد اما این ازدواج چندان به طول نینجامید بعد از حضور اوزیل در اسپانیا همسرش بنا به گفتهٔ خودش طاقت دوری از کشورش و نبود اوزیل در خانه به خاطر شرکت در تمرینات فشردهٔ رئال مادرید را نیاورد و از او جدا شد. اوزیل زین الدین زیدان را سرمشق خود دانسته است. اوزیل یک مسلمان معتقد است و قبل از ورود به زمین، آیاتی از قرآن را می خواند. او در مصاحبه با روزنامه چاپ برلین تاگسشپیل گفت: «من نماز می خوانم و هم تیمی هایم می دانند در آن مدت کوتاه نمی توانند با من صحبت کنند.» اوزیل در کتاب جدید خود در رابطه با تصمیم خود در سال ۲۰۰۶ که تیم ملی آلمان را برای بازی انتخاب کرد، می گوید: «من افتخار می کنم قادر به تصمیم گیری زیر فشار و بازی برای تیم ملی آلمان هستم. همچنین خیلی خوشحالم که هرگز به ترکیه پشت نکردم، درست قبل از شروع بازی من دعا می خوانم، همیشه قبل از شروع بازی و در هنگام ورود به زمین بازی به زبان ترکی دعا می خوانم و در این دعا از خداوند می خواهم من و هم بازی هایم را از مصدومیت ها در امان بدارد.» او اضافه می کند که «من به عنوان یک کودک این دعاها را از پدر و مادرم یادگرفته ام. من بعد از بیدار شدن از خواب و بعد از خوردن غذا و در طول خواندن سرود ملی دعا می خوانم.» همچنین اوزیل در مورد چالش انتخاب بازی کردن برای تیم ملی آلمان و تیم ملی ترکیه می نویسد: «پدر و برادرم می خواستند که من برای تیم ملی آلمان بازی کنم. اما مادر و خواهرم مخالف بودند و می گفتند باید برای تیم ملی ترکیه بازی کنم. این تصمیم من ظرف چند دقیقه گرفته نشد. این تصمیم می توانست کل دوران حرفه ای من را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، من حرف های خانواده ام و عقاید متفاوت آن ها در مورد این تصمیم سخت را شنیدم. امکان پذیر نیست که در سن ۱۶، ۱۷ یا ۱۸ سالگی شما در چنین موضوع سختی به تنهایی تصمیم گیری کنید. من از همان ابتدا با پدرم موافق بودم، اما پذیرش آن در آغاز برایم امکان پذیر نبود. من نمی خواستم شتاب زده عمل کنم یا تصمیم اشتباهی را بگیرم.» چند روز پیش از آغاز جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، اوزیل با اردوغان رئیس جمهور ترکیه در لندن دیدار کرد و عکس هایی که از این دیدار منتشر شد، واکنش های تندی را در آلمان به همراه داشت که سرانجام اوزیل به این انتقادات واکنش نشان داد، و در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۸ با انتشار متنی در صفحه توئیتر و اینستاگرامش، اعلام کرد که دیگر برای تیم ملی آلمان بازی نخواهد کرد. او نوشت: «رفتاری که از سوی فدراسیون فوتبال آلمان و خیلی های دیگر با من شد، باعث شده که دیگر نخواهم پیراهن تیم ملی آلمان را به تن کنم. احساس می کنم که دیگر به من نیاز ندارند و فکر می کنم دستاوردهایی که از اولین بازی ملی ام در سال ۲۰۰۹ داشتم، فراموش شده است. این تصمیم را با ناراحتی و بعد از بررسی های زیاد، به دلیل اتفاقات اخیر، گرفتم. من تا زمانی که این احساس عدم احترام و نژادپرستی را دارم، دیگر برای تیم ملی آلمان بازی نخواهم کرد. من همیشه با احساس غرور و هیجان، پیراهن آلمان را به تن می کردم اما دیگر این احساس را ندارم. گرفتن این تصمیم بسیار دشوار بود زیرا همیشه با تمام وجود برای هم تیمی هایم، کادر فنی و مردم آلمان بازی کردم. اما وقتی مدیران رده بالای فدراسیون فوتبال آلمان چنین رفتاری با من دارند، به ریشه های من بی احترامی می کنند و خودخواهانه من را به تبلیغات سیاسی وصل می کنند، دیگر نمی توانم ادامه بدهم. من به این دلیل فوتبال بازی نمی کنم و اینطور نیست که عقب بنشینم و کاری نکنم. نژادپرستی هرگز نباید پذیرفته شود».

«مسعود در سال ۲۰۱۹ با مدل و هنر پیشه ترک تبار امینه گولشه ازدواج کرد و چندی بعد ازدواجشان صاحب یک دختر شدند».

فعالیت اجتماعی مسعود اوزیل

مسعود اوزیل بخشی از پاداش قهرمانی در جام جهانی فوتبال را به کودکان غزه اهدا کرد. اوزیل در همین سال هزینه عمل جراحی ۱۱ کودک برزیلی را بر عهده گرفت.

کلیپی زیبا از مسعود اوزیل

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (175 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (132 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (76 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (62 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (61 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (39 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (39 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (27 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (23 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب با دیدن مبل دست دوم که توسط رهبری خریده شده بود: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (23 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (17 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
راهنمای سفر به تبریز یا همان شهر شکلاتی ایران!
شلیک خونین به همسر در خیابان‌ / مرد تهرانی خودکشی کرد
بوکسور محجبه ایرانی‌الاصل استرالیا در المپیک که قبلاً آرایشگر بود! + تصاویر
موزه‌ای که ارواح در آن گشت می‌زنند!
استفاده از آینه در دکوراسیون؛ توصیه‌ها و ترفندهایی برای خوش‌سلیقه‌ها
این باتری تمام نمی‌شود!
رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است
توقیف یک نفتکش متخلف توسط سپاه/ این شناور با پرچم توگو مبادرت به قاچاق سوخت می‌کرد
ترامپ و هریس مهم نیستند، مهم این است که ایران چه تصمیمی می‌گیرد
آمار خودکشی پرستاران محرمانه شد؟/ 750 هزار میلیارد گردش حساب در نظام سلامت
پزشکیان: ایران آماده گفتگو درباره برجام برای احقاق حق است
بلاگر 300 کیلویی انقدر خورد تا مُرد!
بازار داغ لوازم آرایشی تقلبی! خانم عزیز به هوش باش
همسر رهبر معظم انقلاب با دیدن مبل دست دوم که توسط رهبری خریده شده بود: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید!
سربازی خریدنی نیست؛ وضعیت خود را مشخص کنید
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا