بیشترین علائم مبتلایان کرونا در تهران، سرفه و تب است

  یکشنبه، 29 تیر 1399 ID  کد خبر 91658
بیشترین علائم مبتلایان کرونا در تهران، سرفه و تب است
ساعد نیوز: رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به اشاره به مطالعه انجام شده در زمینه اپیدمی کرونا در پایتخت گفت: بیشترین علائم مبتلایان کرونا در تهران، سرفه و تب بوده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایرنا، ناهید خداکرمی روز یکشنبه در نطق پیش از دستور خود در دویست و بیست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران گفت: ورود کرونا به ایران در تاریخ ۲۰ فوریه یعنی ۳۰ بهمن ماه سال گذشته گزارش شده است و اولین مرگ ناشی از این ویروس در تهران در تاریخ اول اسفند بود که این نشان می دهد ورود کرونا به ایران خیلی قبل تر از تاریخ رسمی اتفاق افتاده است.

به گفته وی امروز بیش از هفت هزار و ۱۶۷ مورد از کسانی که به این ویروس آلوده شده اند، در بهشت زهرا آرام گرفته اند.

وی گفت: توصیف اپیدمیولوژی و شاخص های دموگرافیک کووید ۱۹ جدید در تهران بزرگ با استناد به داده های جمعیت تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران انجام شد؛ ما دانشگاه بقیه الله و دانشگاه های ارتش را وارد مطالعه نکردیم و مطالعه تنها در سه دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت و از اول اسفند تا ۱۴ فروردین فاز اول گزارش بوده و فاز دوم آن در دست بررسی است.

خداکرمی با بیان اینکه هدف ما این بود که ببینیم وضعیت اپیدمی در طول زمان در تهران چگونه پیش رفته است، گفت: ۲۷۵هزار نفر که علائم کرونا داشتند در مطالعه ما شرکت کردند که نتیجه تست پی سی آر ۳۶۹۶ از شرکت کنندگان در این مطالعه مثبت قطعی بوده است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، از تعداد کل افراد موردمطالعه(۳۶۹۶) ۵۵۰ نفر معادل ۱۴.۹ درصد فوت شدند که نشان می دهد میزان کشندگی بیماری در موارد بستری ۱۴.۹ درصد بوده است و از کل افراد ۱۵۳۰ نفر (۴۱.۴%) بهبود پیدا کردند و ۱۶۱۹ نفر باقی مانده تا زمان جمع آوری اطلاعات این مطالعه تحت درمان بوده اند.

وی افزود: میانگین سن ابتلا ۵۷ سال و ۴ ماه بود؛ کم سن ترین مورد قطعی یک کودک یک ساله و مسن ترین نمونه فردی صدساله بود.

خداکرمی ادامه داد: از نظر تحصیلات ۶۲درصد مبتلایان زیر دیپلم بودند و جالب این است که میزان مرگ هم در بین آن ها بیشتر بوده؛ همچنین متاهل ها بیشترین میزان ابتلا را داشتند و ۴۲ درصد آن ها سرپرست خانوار بودند.

وی تاکید کرد: مطابق بررسی های ما در هیچ منطقه ای در تهران موفق به کنترل ویروس نشدیم؛ در اوسط اردیبهشت ۹ مرگ در تهران داشتیم، ولی دیروز ۱۰۱ مرگ در تهران ثبت شد و این نشان دهنده سطح ابتلا رو به افزایش است.

خداکرمی با بیان اینکه بیشترین مراجعه کنندگان ما علائم سرفه و تب داشتند گفت: در میان فوت شدگان تب بیشتر بوده و مهم ترین دلیل مراجعه شان تنگی نفس و دیسترس تنفسی گزارش شده است.

وی افزود: بیشترین مبتلایان به کرونا در تهران بیماری زمینه ای فشارخون داشتند ضمن اینکه ۲۲ درصد از افراد مورد تحقیق ما به دلیل ارتباط با فرد مبتلا، آلوده شدند و ۶۷ درصد هم سابقه شرکت در اجتماعات را داشتند.

خداکرمی با بیان اینکه هدف غایی ما این بود که پراکندگی ویروس در تهران چگونه است، گفت: مبتلایان به COVID-۱۹ تقریباً تمامی مناطق تهران را فراگرفته اند گرچه تا حدودی در نواحی شرقی تعداد مبتلایان از تراکم بیشتری برخوردار است این در حالی است که موارد فوتی از الگوی مکانی خاصی پیروی نمی کند اما در همین حال بیشتر موارد ترخیص شده در نواحی غربی یا به گرایش به غرب است. وی افزود: تراکم موارد ابتلا در برخی مناطق پرتراکم جمعیتی مانند مناطق ۴ و ۸ و ۱۳ همین طور وجود برخی خوشه های بیماری در محله هایی مانند تهرانپارس، خیابان های آیت و پیروزی از نکات قابل توجه است.

به گفته این عضو شورا، فراوانی کمتر ابتلا و مرگ در مناطق غربی تهران مانند مناطق ۹ و ۱۸ و ۲۱ و ۲۲ از یافته های مطالعه است؛ هرچند در این مناطق هم خوشه هایی از ابتلا در نواحی شرقی منطقه ۱۸ و شرقی منطقه ۲۱ دیده می شود.

وی ادامه داد: از آنجا که کل کشور درگیر مقابله با COVID-۱۹، بیشترین اولویت ما کمک به حفظ امنیت و سالم ماندن شهروندان و برآورده شدن نیازهای بهداشتی، اجتماعی، روانی و عاطفی خانواده هاست.

خداکرمی تصریح کرد: برای کمک به رفع چالش های نوظهور این بیماری همه گیر، مدیریت شهری دو وظیفه مهم دارد؛ اول اینکه باید کلیه منابع، ابزار و اطلاعاتی را که برای حمایت از خانواده بزرگ کارکنان شهرداری که در محل کار، و یا دور کار در خانه هستند گردآوری کند و برای حفظ کارگران و نیروهای خدماتی خود برنامه ای دقیق داشته باشد و دوم برای مدیریت امروز و فردای شهر تهران در شرایط اپیدمی برنامه ریزی کند.

وی افزود: ما قبل از همه گیری کروناویروس، مشوق کارآفرینانی بودیم که بتوانند شغل های خدماتی کافی ایجاد کنند، حمایتگرشرکت های دانش بنیان بودیم، بطوریکه فضا و مکان در اختیار آنها قرار گرفت تا نخبگان جوان بتوانند پناهگاه امنی برای بروز خلاقیت و کار آفرینی داشته باشند.

به فکر گسترش بازارهای روز و زیست شبانه و گردشگری سنتی و گسترش تعاملات اجتماعی بودیم اما اگر همه گیری کوید۱۹ ادامه یابد و به بخشی از زندگی عادی ما تبدیل شود، نه تنها تعاملات انسانی ترسی بیشتر از شادی ایجاد می کند و بسیاری از مشاغل از بین خواهد رفت بلکه هزاران شغل خدماتی ناپدید می شوند.

خداکرمی گفت: امروز کسب و کارهای کوچک، خرده فروشی، خدمات تفریحی، اوقات فراغت و گردشگری در خط مقدم آسیب از این همه گیری قرار دارند؛ شاید تنها فرصت جلوگیری از رکود بازار کار در تهران، برنامه ریزی برای تقویت سرمایه گذاری هوشمندانه ضد پاندمی در زیرساخت های مراقبت های بهداشتی و تآسیس پردیس سلامت شهر تهران است تا این شیوع وحشتناک بتواند از ما دور شود.

وی تاکید کرد: باید بفکر تهیه برنامه هایی باشیم که دارای اولویت بندی اقتصاد دایره ای، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا و رفع تبعیض و نابرابری باشد.

خداکرمی افزود: چالشی که امروز با آن روبرو هستیم این نیست که آیا شهرها همچنانکه ما آنها را می شناسیم زنده خواهد ماند یا نه؛ سؤال این است که آیا ما برای تبدیل شهرها به مکانی امن تر، در دسترس تر و مقاوم تر رؤیا و چشم اندازی داریم؟

وی تاکید کرد: ما نیازمند فراخوانی هشدار دهنده و بیدار باش برای تجدید نظر در الگوی اقتصادی و بازبینی نحوه زندگی خود هستیم و بیماری ناشی از اپیدمی کرونا این فراخوان بیدار باش را نه تنها به ما که به همه جهان داده است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: اولویت اصلی شهر تهران تجدید نظر در برنامه ریزی شهری برای امنیت بیشتر بهداشتی درمانی است؛ شیوه ارایه خدمات درمانی نیازمند سازماندهی مجدد است و مدیریت یکپارچه شهری در حوزه سلامت را طلب می کند.

وی ادامه داد: این ویروس امنیت بهداشتی درمانی تهران ۸ میلیونی با بیشترین تعداد پزشک و پرستار و بالاترین سرانه تخت بیمارستانی را در معرض آسیب قرار داده است و آسیب پذیری توزیع دارو، تجهیزات پزشکی را به تصویر کشیده است، ضمن اینکه نیاز به تضمین سلامتی بیش از ۳۰۰۰۰ نیروی کار حوزه خدمات شهری را هم یادآوری می کند.

وی گفت: اگر نظام آموزش ما نمی تواند حضوری برگزار شود یعنی ممکن بود یکروز بدون کرونا ویروس هم اینطور می شد، بنابراین می بایست زیر ساخت های غیر حضوری را هم فراهم می کرد. اگر کاری هست که می شود دور انجام داد پس قابلیت داشته ولی آسیب به یک سری مشاغل جدی است و ضروریست که برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی این مشاغل سر پا بمانند وگرنه معیشت مردم آسیب می بیند.

خداکرمی افزود: مشاغل باید خود را با شرایط حضور بلند مدت کوید۱۹ مهیا کنند، مثلاً رستوران ها باید بتوانند در فضای باز فعالیت کنند و به باغ ها منتقل شوند و یا از مشتریان خود در فضای پیاده رو پذیرایی کنند، نباید بنشینیم و تماشاگر از بین رفتن تعاملات اجتماعی باشیم بلکه باید بفکر شیوه جدیدی برای آن باشیم و فکر کنیم اگر بخواهد از این بدتر شود باید چکار کرد.

خداکرمی با بیان اینکه به جای ترسیدن از مرگ با کرونا باید زندگی کردن با آن را بیاموزیم، گفت: نگذاریم چشم انداز ما محدود شود به بیمار نشدن و تهیه واکسن و دارو، بلکه برای عبور پر قدرت و هوشمندانه از این سنگلاخ، نیاز است تا با هم بنشینیم و به ترسیم چشم انداز دیگری برای زندگی کردن بیندیشیم.

وی یاداور شد: شاید نیاز باشد تا به ایرانی بدون مرز اقتصادی فکر کنیم، تجارت آزاد با همسایگان را مرور کنیم وبه پناهندگان و مهاجرین امتیازاتی بدهیم.

خداکرمی خاطرنشان کرد: ممکن است کرونا، طاعونی باشد که قرار است نصف جمعیت جهان را از بین ببرد بنابراین نترسیم و با تجدید نظر در شیوه حاکمیت خود، اعتماد به جوانان و دگراندیشان، با صلابت به مقابله همه جانبه با این بحران برخیزیم و رفاه و آسایش مردم را تضمین کنیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان