بلایای طبیعی وحشتناک در انتظار جهان/ زنگ خطر تغییرات آب و هوایی به صدا درآمد!

  یکشنبه، 24 مرداد 1400 ID  کد خبر 163122
بلایای طبیعی وحشتناک در انتظار جهان/ زنگ خطر تغییرات آب و هوایی به صدا درآمد!
ساعد نیوز: با افزایش دمای کره زمین و انتشار بی رویه گاز‌های گلخانه‌ای سیستم آب و هوایی جهان دستخوش تغییراتی شده و خطرات زیادی برای صنعت کشاورزی و سلامت انسان‌ها پدید می‌آید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ipcc، بر اساس آخرین گزارش هیئت بین دولتی تغییر آب و هوا (IPCC)، دانشمندان تغییرات آب و هوای کره زمین را در مناطق مختلف مشاهده کرده اند. بسیاری از تغییرات مشاهده شده در آب و هوا بی سابقه و برخی از آن ها در حال حاضر مانند افزایش سطح آب دریا برگشت ناپذیر است.

با این حال، کنترل مداوم انتشار دی اکسید کربن (CO۲) و دیگر گاز های گلخانه ای تغییرات آب و هوایی را کاهش می دهد. بر اساس گزارش گروه کار IPCC، با توجه به تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۲۱، بین ۲۰-۳۰ سال طول می کشد تا دمای جهان ثابت شود. این گزارش اولین قسمت از گزارش ششم ارزیابی IPCC (AR۶) است که در سال ۲۰۲۲ تکمیل می شود. هوسونگ لی، رئیس IPCC گفت: این گزارش نشان دهنده تلاش های فوق العاده در شرایط استثنایی است. نوآوری ها و پیشرفت های علم آب و هوا باعث بهبود تصمیم گیری های اقلیمی می شود.

تصویر

گرم شدن سریع زمین

طبق این گزارش به طور میانگین دمای جهان حدود ۱.۵ درجه سانتی گراد در دهه های آینده افزایش پیدا می کند مگر اینکه با اجرای روش های نوین، از انتشار بی رویه گاز های گلخانه ای جلوگیری شده و گرمایش زمین در همین حوالی ۱.۵ درجه سانتی گراد نگه داشته شود.

انتشار گاز های گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسانی حدود ۱.۱ درجه سانتیگراد دمای کره زمین را از سال ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ افزایش داده است. والری ماسون دلموت، رئیس گروه کاری IPCC، گفت: این گزارش یک واقعیت است. ما اکنون تصویری بسیار واضح تر از آب و هوای گذشته، حال و آینده داریم که برای درک اینکه به کجا می رویم، چه کاری می توان انجام داد و چگونه می توان آماده شد، ضروری است.

تصویر

هر منطقه با تغییرات فزاینده ای روبرو است

بسیاری از ویژگی های تغییرات آب و هوا به طور مستقیم به میزان گرم شدن زمین بستگی دارد. به عنوان مثال، گرم شدن در خشکی بیشتر از میانگین جهانی است و در قطب شمال دو برابر بیشتر است. رئیس گروه کاری IPCC، گفت:در دهه های آینده تغییرات آب و هوایی در همه مناطق افزایش یافته و فصول گرم طولانی تر و فصول سرد کوتاه تر می شوند.

اطلاعات نشان می دهد اگر به طور میانگین دمای سیاره زمین ۲ درجه سانتیگراد گرم شود، بحرانی عظیم برای صنعت کشاورزی و سلامت انسان ها به وجود می آید. البته تغییرات دیگر مولفه ها مثل رطوبت در خشکی ها، باد و طوفان، برف و یخ، مناطق ساحلی و اقیانوس ها نیز تبعات بدی خواهند داشت. تغییرات آب و هوایی چرخه آب را تشدید و باعث بارش شدیدتر و سیلاب ها و همچنین خشکسالی شدیدتر در بسیاری از مناطق می شود.

تصویر

تغییرات آب و هوایی بر الگو های بارندگی تاثیر می گذارد. در عرض های جغرافیایی زیاد، احتمال بارندگی افزایش می یابد، در حالی که پیش بینی می شود در قسمت های وسیعی از مناطق نیمه گرمسیری کاهش یابد. مناطق ساحلی در طول قرن بیست و یکم با افزایش سطح امواج دریا روبرو خواهند شد که به سیلاب های مکرر و شدید در مناطق کم ارتفاع و فرسایش ساحلی منجر می شود.

گرم شدن بیشتر باعث نابودی پوشش برفی، ذوب شدن یخچال ها و ورقه های یخ و از بین رفتن یخ های تابستانی دریای قطب شمال می شود. تغییرات در اقیانوس ها شامل افزایش امواج گرمایی دریایی، اسیدی شدن آب و کاهش سطح اکسیژن به وضوح بر روی زندگی انسان تاثیر خواهد گذاشت.

تأثیر انسان بر آب و هوای گذشته و آینده

ماسون دلموت اظهار داشت: ده ها سال است که آب و هوای زمین در حال تغییر است و نقش انسان بر سیستم آب و هوایی انکار ناپذیر است. اقدامات انسان پتانسیل تعیین مسیر آینده آب و هوا را دارد. شواهد واضح است که دی اکسید کربن (CO۲) محرک اصلی تغییرات آب و هوا است، حتی اگر سایر گاز های گلخانه ای و آلاینده های هوا نیز بر آب و هوا تاثیر بگذارند. تثبیت آب و هوا مستلزم کاهش شدید، سریع و پایدار در انتشار گاز های گلخانه ای و رسیدن به صفر خالص انتشار CO۲ است. محدود کردن سایر گاز های گلخانه ای و آلاینده های هوا، به ویژه متان، می تواند هم برای سلامتی و هم برای آب و هوا مفید باشد.

تصویر

این گزارش به روزترین درک فیزیکی از تغییرات آب و هوایی، آخرین پیشرفت ها در علم آب و هوا و شبیه سازی های آب و هوای جهانی را ارائه می کند. همچنین نشان دهنده چگونگی تغییر آب و هوا است و اگر تمرکز بیشتری بر روی اطلاعات منطقه ای صورت گیرد، خطرات آب و هوایی با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد.

اطلاعاتی درباره IPCC

این نهاد توسط بخش محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) و سازمان جهانی هواشناسی (WMO) در سال ۱۹۸۸ تاسیس شد تا ارزیابی های علمی دوره ای در مورد تغییرات آب و هوا، پیامد ها و خطرات آن و همچنین ارائه راهبرد های سازگاری و کاهش را به رهبران سیاسی ارائه دهد. ارزیابی های IPCC اطلاعات علمی را در همه سطوح در اختیار دولت ها قرار می دهد که می توانند از آن ها برای توسعه سیاست های آب و هوایی استفاده کنند.

تصویر

این اطلاعات در ابتدا برای انتشار در آوریل ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده بود، ولی چند ماه به دلیل شیوع بیماری COVID-۱۹ به تاخیر افتاد. این اولین بار است که IPCC یک جلسه تایید مجازی برای یکی از گزارش های خود انجام می دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (16 نظر) اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (11 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (4 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (4 نظر) شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! (4 نظر) من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد (2 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) سجده غم انگیز پدر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی بر مزار پسرش / خدا بهشون آرامش بده... (2 نظر) فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 (2 نظر) خاطره جالب شهید موسوی سرتیم حفاظت شهید رئیسی از یک اتفاق بامزه روی آنتن زنده تلویزیون+ویدئو (2 نظر) حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) بررسی هوآوی آیتو M7 مکس: شاسی‌بلند لوکس و قدرتمند چینی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) نگاهی به کیک تولد مردانه دارا حیایی پسر امین حیایی/ مبارکا باشه خوش تیپ +عکس (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تصویری از شناسنامه علی لاریجانی، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با محل ولادتی غیر از ایران+عکس راز سر به مهر و گفته نشده شهید رئیسی از زبان دخترش / محال است باورتان شود! تصویری از یک برگه چک قدیمی مربوط به دوره قاجار/ مبلغ چک را ببینید شبنم مقدمی بر سر قبر نیکولای مارکوف روس تبار/چه کسی این درخت را کاشته‌است تا همنشین ِ همیشگی ِ شما باشد آقای مارکوف؟ دعوای ناموسی قیمت با سیامک انصاری/ ولش کن کُشتیش!!+ فیلم شبنم مقدمی داور صداتو: بچه ندارم من دختر بزرگ همسرم هستم اونم پسر بزرگ من!+ویدیو فال انبیاء روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 کنده کاری روی خودکار روش جدید یک دانشجو برای تقلب سر جلسه امتحان+عکس/ همین وقتو میذاشتی درسو می‌خوندی دیگه! واکنش شگفت‌انگیز یک عنکبوت به مشاهده تصویر خود در آینه+ فیلم نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس سرگیجه ایران اینترنشنال پس از شهادت سیدابراهیم رئیسی بهترین روش های شستن توت فرنگی و از بین بردن کرم های آن ناگفته‌های شنیدنی از محافظ رئیس جمهور؛ از رفتن به ماموریت با پای شکسته تا مسئول امنیت نهاد ریاست جمهوری+ویدیو عیادت آیت الله آل هاشم از دهقان فداکار در بیمارستانی در تبریز+عکس میز پذیرایی متفاوت وزارت خارجه در دیدارهای دیپلماتیک پس از شهادت امیرعبداللهیان+ عکس نگاهی به کیک تولد مردانه دارا حیایی پسر امین حیایی/ مبارکا باشه خوش تیپ +عکس شوخی رئیس جمهور شهید با الهام علی اف در هنگام افتتاح سد قیز قلعه سی+ویدیو و آبی که برای ما روشنایی نداشت! مادر شهید موسوی از بیمارستان مرخص شد (تصاویر) عجیب‌ترین خانه 59متری جهان! (ویدئو) شامپانزه‌ای که 3 ماه است نوزاد مرده خود را رها نمی‌کند دورهمی خانوادگی «مادر جومونگ» با «تسو» و نامزدش+عکس تصویری که رئیس‌دفتر شهید رئیسی دقایقی پس از سقوط بالگرد از آن منطقه ثبت کرد +ویدئو پست ویژه پسر عابدزاده برای تولد پدرش +عکس خداوند ابراهیم را دوست داشت+ ویدئو مرد در سایه سیاست ایران به زودی کاندیدا می شود خشک کردن سیر تازه در خانه با ترفندهای ساده شهید رئیسی حکم اعدام این گروه را بی‌سروصدا لغو کرد! +ویدئو فال ابجد روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 روستای ونان قم: معروف به عروس خلجستان +تصاویر جذاب و دیدنی فال روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد 1403 من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد عکسی از بدرقه سیدابراهیم رئیسی که طی ساعات اخیر وایرال شد عاشقانه های مارال بنی آدم و همسرش در طبیعت سرسبز بهاری+ عکس ادعای عجیب مجری تلویزیون درباره محافظ رئیسی+ویدئو تصاویر تازه از آرایش هلی کوپتر حامل شهید رئیسی قبل برخورد به کوه +ویدئو چرا رئیس‌جمهور بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی با خودرو به تبریز بازنگشت؟+ویدیو قایق موتوری خاص و هوش پران نیما شاهرخ شاهی/ این قایق نیست جت جنگیه😍+فیلم حال بد نفس بازغی بعد از فوت دوستش آیسان اوجی تصویری از گوشه دنج و معنوی ستاره سادات قطبی/سجاده ای ساده با حال و هوای روحانی +عکس
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم