بلای سیگارهای الکترونیک! هشدار: این بار خطر انفجار!

  یکشنبه، 20 خرداد 1403 ID  کد خبر 391802
بلای سیگارهای الکترونیک! هشدار: این بار خطر انفجار!
ساعدنیوز: سیگارهای الکترونیک در حالی که به بهانه کم‌خطر بودن جایگزین سیگارهای معمولی شدند حالا فقط با یک پک، جان مصرف کنندگان‌شان را خواهند گرفت.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز، «انفجار لثه‌ها، شکستن7 دندان، پارگی فک، سوختگی گردن و صورت» اتفاقی است که به گفته پزشکان برای یک نوجوان 14 ساله در اثر کشیدن سیگارهای الکترونیک رخ داده است. به تازگی سیگار الکترونیک در دهان یک نوجوان اهل اوفا روسیه منفجر شده و به شدت به او آسیب وارد کرده است. درحالی که سیگارهای الکترونیک بنا بر باور عمومی خطر کمتری برای سلامتی افراد دارند اما رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات می‌گوید که علاوه بر سرطان‌زا بودن این محصولات، «گزارشات زیادی از انفجار باتری سیگارهای الکترونیک رسیده که در مواردی حتی منجر به مرگ افراد شده است.»

سیگار الکترونیکی اولین‌بار در سال 2003 و در کشور چین تولید شد، از همان موقع هم بود که گزارش‌هایی مبنی بر انفجار آغاز شدند. پیش‌تر انفجار سیگار الکترونیک در دهان یک مرد آمریکایی باعث سوختگی کامل او و مرگش شد. انفجار ویپ باعث بریدگی یکی از شریان‌های گردن یکی از اهالی تگزاس و فوت او شد. دلیل آتش‌سوزی چند خانه و یک فرودگاه نیز انفجار باتری سیگار الکترونیک گزارش شده است.

پژوهش دانشکده پزشکی هانوفر آلمان نشان می‌دهد که 2035 مورد انفجار سیگار الکترونیکی از سال 2015 تا 2017 در بخش‌های اورژانس آمریکا ثبت شده است. یعنی هر روز بیش از 2 نفر از مصرف کنندگان این سیگار دچار انفجار شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیک در جهان میلیون‌ها مصرف‌کننده دارند و روزانه بر محبوبیت این محصول دخانی در بین مردم افزوده می‌شود. اما عمر کوتاه باتری لیتیومی آنها و خطر انفجارشان جان میلیون‌ها نفر را در معرض خطر قرار داده است!‌

درحالی که سازمان بهداشت جهانی از کشورها خواسته است برای محافظت از کودکان و افراد غیرسیگاری، اقدام فوری برای کنترل سیگارهای الکترونیکی انجام دهند. اما تنها 34 کشور فروش این سیگارها را ممنوع کرده‌اند. گزارشات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که برخلاف تبلیغاتی که می‌شود، سیگارهای الکترونیک بسیار اعتیادآور و مضر هستند و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سیگار الکترونیکی می‌تواند در ترک سیگار کمک کند و حتی می تواند دروازه‌ای برای اعتیاد در بین جوانان باشد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران سیگارهای الکترونیکی را ترفندهای شرکت‌های دخانیاتی برای افزایش مصرف سیگار در بین نوجوانان می‌داند و می‌گوید که برای محافظت از جوانان و نوجوانان «مصرف، عرضه، فروش و تولید سیگارهای الکترونیکی در کشور ممنوع شده است.» اما جامعه‌شناس علیرضا شریفی یزدی معتقد است که علی‌رغم این ممنوعیت‌ها نوجوان به راحتی می‌تواند به دخانیات دسترسی داشته باشد و می‌گوید که «در کشور ما در کمتر از زمانی که برای خرید یک نان صرف می‌شود نوجوان می‌تواند در فضای مجازی یا حقیقی به دخانیات دسترسی پیدا کند!»

کارشناسان معتقدند که سیگارهای الکترونیک قبح مصرف سیگار در خانواده را شکسته‌اند و خانواده‌ها با باور به اینکه این سیگارها کم‌خطر هستند اجازه استفاده از آن‌ها را به نوجوان‌هایشان می‌دهند، آگاه سازی در رابطه با خطرات سیگار الکترونیکی، اطلاع رسانی در ناکارآمدی آن در ترک سیگار کاغذی می‌تواند تا حدی موثر باشد.همچنین نظارت جدی تری در فضای مجازی و حقیقی بر فروشنده‌های این محصولات و نظارت بر قاچاق آنها از دیگر راهکارهای کارشناسان است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد! (322 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (248 نظر) داریوش ارجمند: روزی که تندیس حاج قاسم را بوسیدم به من گفتند بت پرست! گفتم هستم 100 بار دیگر هم می بوسم+فیلم (161 نظر) سیدجواد هاشمی: آقای پزشکیان باسوادترین رئیس‌جمهور ایران بوده اما آیا باید ایشون رئیس‌جمهور بشه؟؛ چرا منو فقط به چشم شهید سینمای ایران می‌بینید+ویدیو (160 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: آیا شرکت در عروسی که در آن رقصیدن وجود دارد، اشکال شرعی دارد؟ (145 نظر) نگاهی به میز عزای ساده و بدون تجملات مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی/ تزئین زیبا و اصیل با گل، خرما و شمع+عکس (144 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (142 نظر) مقام معظم رهبری: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده که نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست (133 نظر) نگاهی به سینی های تزئین شده خرما و حلوای هنرمندان پیشکسوت ایرانی روی میزهای عزای شیک و زیبایشان/روحشان شاد و یادشان گرامی+عکس (115 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای طراحی و ساخت خانه 2 طبقه حماسه ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (113 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا سیم کش برای طراحی پریز در توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (104 نظر) خلاقیت خنده دار پدران ایرانی برای ثبت نام دخترشان در ثبت احوال حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (96 نظر) مهرانه مهین ترابی: شاید خلاف مسیر زندگی باشم ولی از اینکه مادر نیستم خوشحالم+ویدئو (90 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی فاطمه دانش پژوه برای تولد سید احمد خمینی با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (83 نظر) رضا گلزار: هنوزم کسی باور نمیکنه من ازدواج کرده باشم/ دستپخت آیسان محشره برای همین فست فود خیلی کم میخورم+فیلم (81 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز