بوستان ولایت تهران و دیدنی های آن

  دوشنبه، 06 تیر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
بوستان ولایت تهران و دیدنی های آن
بوستان ولایت تهران یکی از پارک های جذاب پایتخت ایران است که در جنوب غربی شهر و در منطقه 19 شهرداری تهران واقع شده است. این پارک دیدنی و زیبا که در انتهای اتوبان نواب و در زمین‌های فرودگاه قدیم قلعه‌مرغی تاسیس شده، بزرگترین پارک خاورمیانه به شمار می‌رود. در ادامه به معرفی کامل پارک ولایت می‌پردازیم.

بوستان ولایت یکی از پارک های جنوب تهران محسوب می شود که در ایران و خاورمیانه از لحاظ اندازه بدون رقیب می باشد. از زمان تاسیس این پارک در حدود 10 سال می گذرد. در این .مدت جشنواره ها و رویداد های مختلفی در این بوستان برگزار شده و به عنوان پربازدیدترین و معروف ترین بوستان پایتخت شناخته می شود. بوستان ولایت یکی از جذاب ترین پارک ها تهران بوده که در جنوب غربی پایتخت، در منطقه 19 شهرداری تهران قرار گرفته است. بزرگترین پارک خاورمیانه در انتهای اتوبان نواب، در زمین ها فرودگاه قدیمی قلعه مرغی بنا شده است.

بوستان ولایت

مساحت و سال ساخت بوستان ولایت

شروع ساخت پارک ولایت در سال 1389 و در روز بزرگداشت منابع طبیعی یعنی 17 اسفند، با حضور رهبر انقلاب اسلامی در زمین فرودگاه قدیمی کلید خورد و در سال 1391 به طور رسمی افتتاح گردید. بوستان ولایت تهران بیش از 3 میلیون متر مربع وسعت دارد که با طراحی ای مناسب سعی در پر کردن فضاهای آن شده است. این پارک می تواند روزانه در حدود 200 هزار گردشگر را در خود جای دهد

بوستان ولایت

امکانات رفاهی و تفریحی بوستان ولایت

بوستان ولایت یکی از جاهای دیدنی تهران است که از نظر وسعت جزو بزرگ ترین پارک های پایتخت و کشور محسوب می شود. از زمان آغاز به کار این بوستان، جشنواره ها و رویدادهای مختلفی در آن برگزار شده است. محیط بوستان برای ورزش هایی مثل دومیدانی، اسکیت، پیاده روی و دوچرخه سواری طراحی شده و از آنجا که شیب آن تقریبا صفر است، بهترین انتخاب برای دویدن طولانی به حساب می آید. درخت های زیاد بوستان ولایت باعث می شود تا در تابستان زیر سایه بتوانید استراحت کنید و گرما اذیتتان نکند. آخر هفته ها، مخصوصا شب ها این محل بسیار شلوغ می شود. بوستان ولایت به صورت ۲۴ ساعته و بدون محدودیت پذیرای حضور خانواده ها و پایتخت نشینان است.

پیست دوچرخه سواری و پیاده روی

دوچرخه سواری و پیاده روی از مهم ترین فعالیت های تفریحی بوستان ولایت هستند که به لطف وجود پیست طولانی دوچرخه سواری و پیاده روی در دورتادور بوستان، امکان این امر برای علاقه مندان فراهم شده است. در این میان بانوان نیز به راحتی در کنار آقایان فرصت دوچرخه سواری را خواهند داشت. علاوه بر دوچرخه شخصی می توانید دوچرخه کرایه کنید که در نزدیکی ورودی سوم بوستان روبه روی قلعه شادی اجاره داده می شود.

سرگرمی ها و مسابقات هیجان انگیز بوستان ولایت

  • زمین اسکیت: زمین اسکیت یکی از بخش های پرطرفدار شهر ورزش برای اسکیت بازان است تا هیجان و سرگرمی فوق العاده ای را تجربه کنند.
  • راپل: در بوستان ولایت می توانید راپل را امتحان کنید که نوعی تکنیک محبوب در ورزش صخره نوردی است و در دسته تفریحات سالم در طبیعت قرار می گیرد
  • پاراگلایدر: تپه ای به ارتفاع ۲۴ متر در بوستان ولایت برای ورزش های هوایی همچون پاراگلایدر، پاراموتور و… در نظر گرفته شده است که علاوه بر فعالیت تفریحی، امکان آموزش نیز در این محل وجود دارد.
  • صخره نوردی: صخره نوردی از دیگر تفریحات هیجان انگیز بوستان ولایت است که به لطف وجود سازه ای به ارتفاع ۱۵ متر می توان در سه طرف آن صخره نوردی کرد.
  • کارتینگ: پیست کارتینگ یک کیلومتری برای علاقه مندان به سرعت و ورزش رالی مناسب است.
  • موتورسواری: موتورسواری انتخاب دیگر طرفداران سرعت است که برای این منظور باید به قسمت شمالی شهر ورزش بروید و از پیست مخصوص موتورسواری به طول ۱۴۰۰ متر استفاده کنید.
  • سوارکاری: این ورزش نیز جذابیت خاص خود را دارد و علاقه مندان در پیست سوارکاری همچنین می توانند در کنار اعضای خانواده درشکه سواری را تجربه کنند.
  • اتومبیل رانی: مسابقات اتومبیل رانی سرعت از آن دست تفریحاتی است که علاقه مندان زیادی در سطح شهر تهران دارد.
  • باند پروازی بادبادک ها: باند قدیمی فرودگاه قلعه مرغی که در ضلع شمالی شهر ورزش قرار دارد، به عنوان محلی برای پرواز بادبادک ها تبدیل شده است. در اینجا مسابقات بادبادک ها برای همه سنین برگزار می شود.
  • پیست آرسی: در این بخش به علاقه مندان اجازه داده می شود تا با استفاده از ماشین ها یا هواپیماهای کنترل از راه دور سرگرم شوند.
  • زمین های ورزشی: زمین های ورزشی روباز از زمین تنیس تا فوتبال، فوتسال، والیبال، بسکتبال و دومیدانی علاقه مندان ورزشی زیادی را به خود جلب می کنند.
  • سالن پرورش اندام: این سالن ورزشی در ضلع شمالی بوستان ولایت قرار دارد و صبح ها برای ورزش بانوان و عصرها برای آقایان است.

نمازخانه بوستان ولایت

قلعه شادی

شهربازی سرپوشیده و بزرگ قلعه شادی، محلی عالی برای تفریح کودکان و نوجوانان است که درست روبه روی ورودی دوم بوستان قرار دارد. بازی های متنوع این شهربازی شامل بازی های کامپیوتری، بازی های رومیزی مانند ایرهاکی، فوتبال دستی و... می شود. دو لاین بولینگ، انواع بازی های ماشینی مخصوص کودک و نوجوان و وسایل اسباب بازی برای کودکان خردسال از دیگر بخش های سرگرمی قلعه شادی هستند. این مجموعه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۳ میزبان اهالی پایتخت است. در آخر هفته ها نیز می توانید از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۴ به قلعه شادی مراجعه کنید.

قلعه شادی بوستان ولایت

مجموعه شهربانو

مجموعه شهربانو که به طور اختصاصی و با دیوارهای بلند برای استفاده بانوان در ضلع شمالی بوستان ولایت ساخته شده، دارای امکانات مختلف ورزشی، تفریحی و آموزشی است. بخش های مختلف مجموعه شهربانو بوستان ولایت شامل سالن ورزشی سرپوشیده، پیست موتورسواری، سالن مد و لباس، استخر روباز (با امکاناتی همچون آموزش، آب درمانی، سونا، جکوزی و ماساژ)، کارتینگ اختصاصی، فروشگاه، کتابخانه، آرایشگاه و غیره می شود. مجموعه شهربانو بوستان ولایت به بانوان اختصاص دارد

زمین چمن فوتبال یکی دیگر از دیگر جاذبه های این مجموعه است که برای ۱۵۰ تماشاگر ظرفیت دارد. صخره نوردی، تنیس روی میز، والیبال، بسکتبال، ورزش های رزمی و ورزش های هوازی نیز طرفداران خاص خود را دارند. کارگاه های آموزشی شهربانو این فرصت را به بانوان می دهند تا در زمینه قالی بافی، نقاشی، خیاطی، عکاسی و... مهارت کسب کنند. پس از فعالیت های مختلف نیز می توان از آلاچیق، کافی شاپ و رستوران استفاده کرد و یک روز لذت بخش را رقم زد. بانوان دارای فرزند نیز می توانند با سپردن کودک خود به مهدکودک و خانه بازی، بدون نگرانی به تفریح و آموزش مشغول شوند.
کتابخانه علامه امینی

کتابخانه علامه امینی در ضلع جنوبی بوستان ولایت قرار گرفته است و محلی ایدئال برای افراد اهل مطالعه و کتابخوان به حساب می آید. این کتابخانه که بیش از هشت هزار کتاب عمومی و تخصصی را در اختیار دارد، در دو سالن مجزا به بانوان و آقایان خدمات می دهد.

سایر امکانات بوستان ولایت

ایستگاه آتش نشانی در ضلع جنوبی بوستان، رستوران سنتی استاد شهریار با انواع غذاهای سنتی، نمازخانه فدک و پارکینگ روباز از دیگر امکانات پارک هستند. تالار پذیرایی یاس با ۶۰۰ نفر ظرفیت نیز در ضلع شمالی پارک قرار دارد که برای ازدواج آسان در نظر گرفته شده و دارای پارکینگ، نمازخانه، رختکن، اتاق عقد، سالن مردانه و سالن زنانه است.

بوستان ولایت دارای فضای سبز بزرگ با آلاچیق های متعدد است که انتخاب بسیاری از گردشگران برای پیک نیک و دورهمی های خانوادگی و دوستانه به حساب می آید. در فضای سبز این بوستان می توانید برای چند ساعت از فضای شهری اطراف دور شوید و آرامش وصف ناپذیری را تجربه کنید.

سالن آمفی تئاتر استاد شهریار با ۸۵۰ متر مربع در ضلع جنوبی بوستان قرار دارد که به واسطه امکانات تصویری و تجهیزات سینمایی مناسب، به عنوان محلی برای برگزاری همایش ها و برنامه های فرهنگی و هنری به کار می رود. این سالن برای ۳۵۰ نفر ظرفیت دارد.

مسیر دسترسی به بوستان ولایت؟

اگر میخواهید بدانید بوستان ولایت کجاست و چطور باید تا اونجا بروید باید بگوییم مسیر سختی در پیش ندارید.برای رفتن به این بوستان از وسایل نقلیه مثل مترو و اتوبوس تا خودروی شخصی خودتان از هر جای شهر میتوانید استفاده کنید.

آدرس بوستان ولایت: تهران، ابتدای اتوبان شهید چراغی بعد از تقاطع بزرگراه نواب.

اگر از سمت شمال، مرکز یا غرب و با ماشین شخصی به این پارک می روید وارد جنوب بزرگراه نواب شده و مسیر خود را به سمت پایین تا پل ۹ دی ادامه دهید. بعد از چند دقیقه و بعد از پل وارد اتوبان شهید چراغی می شوید تا به ضلع شمالی پارک برسید.

همانطور که گفتیم پیدا کردن آدرس بوستان ولایت چندان کار سختی نیست. اگر هم قصد دارید از سمت جنوب شرقی وارد پارک شوید در انتها بزرگراه نواب وارد اتوبان شهید تندگویان شده و به طرف خیابان عبدی برانید، بعد از آن در امتداد مسیر پارک قرار می گیرید.

رفتن به بوستان ولایت از شرق تهران هم آسان است. شما می توانید از بزرگراه های بسیج یا امام علی استفاده کنید و سپس وارد بزرگراه بعثت شوید. بزرگراه را تا انتها به سمت غرب ادامه دهید و بعد از آن وارد اتوبان تندگویان شده تا به در جنوبی بوستان ولایت برسید.

برای جای پارک هم خیالتان راحت باشد چون در بوستان ولایت جای کافی برای پارک کردن خودرو و بعد از آن تفریح در مجموعه برای شما فراهم شده است.رفتن به بوستان ولایت با مترو هم کار راحتی است. کافیه در خط سه مترو و ایستگاه زمزم یا شهرک شریعتی از قطار پیاده شوید و با پیاده روی کوتاهی به بوستان ولایت برسید.

بوستان ولایت


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان