بازار قدیمی سقز و جاذبه های آن

  دوشنبه، 30 خرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
بازار قدیمی سقز و جاذبه های آن
مجموعه بازار قدیمی شهر سقز در مرکز اصلی این شهر قرار دارد و با توجه به احداث مراکز تجاری در مجاورت ان همچنان به عنوانی یکی از مراکز ‏تجاری اصلی شهر محسوب می شود. با توجه به اینکه از بازار اصلی و قدیمی شهر بقایای زیادی موجود نیست اما آثار کاروانسرای تاجوانشیر نشانگر اهمیت این بازار در گذشته بوده است.

شهرستان سقز یکی از شهرستان های استان کردستان از نظر جغرافیایی در 46 درجه و 16 دقیقه ی درازای خاوری و 36 درجه و 14 دقیقه ی پهنای شمالی و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع است. شهرستان سقز از شمال به تکاب، شاهین دژ و بوکان (آذربایجان غربی)، از خاور به دیواندره، از باختر به بانه و از جنوب به مریوان محدود می گردد.

سقز

سقز در نقاط کوهستانی واقع شده که هوای آن در زمستان بسیار سرد و در تابستان گرم می باشد. در زمستان گاهی برف های سنگین می بارد و در پاییز و بهار ریزش باران اغلب چندین روز متوالی ادامه دارد. شهر سقز مرکز شهرستان در سر سه راهی سنندج ـ میاندوآب و بانه واقع شده است.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی سقز

در نخستین اتحاد ماد، شهر سقز با نام ‹‹ایزیرتا›› پایتخت مادها بود، فرماندهان ماد در اطراف شهر استحکامات ‹‹زیویه›› و ‹‹قپلانتوی›› کنونی (آدامائیت) را برای خود بنا کردند. در این زمان سارگن دوم - پادشاه آشور - به سرزمین ماد تاخته و آن ها را شکست داد و «ایزیرتا»، «زیویه» و «آدامائیت» را ویران ساخت. پس از آن سکاها (سکه) به تجدید بنای این شهر پرداخته و سقز را به نام «اسکیت» (ساکز، سکز) بعنوان پایتخت خود انتخاب کردند .

شهر سقز سابقا در دشتی در جنوب باختری شهر فعلی قرار داشت، که اکنون به «کهنه سقز» یا «سقز کهنه» معروف است. شهر فعلی ابتدا در اطراف بازار به وجود آمد از این رو قدیمی ترین محله شهر، محله بازار است که بعدها در اثر ارتباط تبریز، سنندج و بانه طرفین جاده های آن آباد شد . در حال حاضر، موقعیت طبیعی و نحوه استقرار شهر در دامنه ارتفاعات و گذر رودخانه از کنار آن، این شهر را به یکی از زیباترین شهرهای استان کردستان تبدیل کرده است

استان کردستان به مرکزیت سنندج به لحاظ تاریخ و قدمت طولانی و جغرافیای خاص خود از مکان های تاریخی و طبیعی با ارزشی برخوردار است که در مناطق مختلف استان پراکنده شده اند. جنگل های بلوط، آبشارها و رودخانه های خروشان، چشمه های طبیعی و کوه های سر به فلک کشیده؛ طبیعت زیبا و چشم نواز استان کردستان را رقم زده و یکی از زیباترین جلوه های گردشگری طبیعی ایران را در دامنه های زاگرس به وجود آورده است.

بازار قدیمی سقز

سقز شهری کردنشین در شمال غربی ایران است که با وجود مکان های دیدنی بسیار همچون بازار قدیمی سقز و حمام حاج صالح گردشگرانی را در قالب تور کردستان به سوی خود جذب می کند. اگر قصد سفر به این سرزمین را دارید، می توانید به نظاره جاذبه های سقز بروید تا لحظاتی متفاوت را تجربه کنید. یکی از این جاهای دیدنی بازار قدیمی سقز است که در قلب این شهر قرار دارد. بازاری قدیمی که با مشاهده آثار به جای مانده از کاروانسرای تاجوانشیر می توان به اهمیت این بازار در روزگاران گذشته پی بُرد. ناگفته نماند با توجه به اینکه مراکز تجاری فراوانی در اطراف بازار قدیمی سقز وجود دارد، این مجموعه بازار به عنوان یکی از مراکز تجاری اصلی شهر سقز شناخته می شود. گردشگران تور کردستان اورامان سنندج بانه به هنگام بازدید از بازار قدیم سقز، راسته بازارهایی را می بینند که از معماری قدیمی برخوردار است. حین قدم زدن در این بازار کالاهای متنوعی را می بینید که می تواند ساعت ها شما را مشغول کند. در کنار بهره مند شدن از اجناسی متنوع این امکان در اختیارتان قرار می گیرد که از غرفه های صنایع دستی بازار قدیمی سقز دیدن کنید و سوغاتی را به رسم یادگار برای نزدیکانتان خریداری نمائید. در ادامه گشتی که در بازار قدیمی سقز زدید، برای استراحتی کوتاه به سمت یکی از رستوران های اطراف بازار بروید و غذایی لذیذ نوش جان کنید. از دیگر جاذبه های دیدنی شهر سقز، می توان به روستای تاریخی ترجان اشاره کرد که چشم اندازی زیبا از کوه و تپه هایی سرسبز دارد.

بازار قدیمی سقز

بازار سقز در مرکز شهر سقز قرار دارد و علیرغم قدمت زیادش، همچنان به عنوان یکی از مراکز تجاری اصلی شهر در نظر گرفته می شود. متاسفانه امروزه نمی توان اثری از بازار اصلی و کهن سقز یافت؛ ولی با توجه به آثار باقیمانده از کاروانسرای تاجوانشیر، می توان به ارزش و اهمیت این بازار در دوران پیشین، پی برد. راسته های بازار، تنها میراث برجای مانده از این مجموعه ی تجاری است که در ده سال اخیر، از لحاظ معماری تغییراتی کلی را در خود دیده است و جزو جاهای دیدنی سقز به شمار می رود.

تاریخچه بازار قدیمی سقز

بازار سقز از جمله اماکن تاریخی این شهر است که با توجه به بناهای باقیمانده از کاروانسراها و راسته بازارها مانند کاروانسرای تاجوانچی و راسته بازار یهودیان، به زمان زندیه بر می گردد که در دوران صفویه و قاجار نیز رونق داشته و مرمت شده است و در حال حاضر احیای مراکز تاریخی بازار همچون حمام حاج صالح، مسجد دومناره و کاروانسراها و احداث موزه تاریخی در دست مطالعه و انجام می باشد.

ساختار بازار قدیمی سقز

این بازار از دو بخش اصلی میان قلعه و بازار سرپچه تشکیل شده است که رودخانه سرپوشیده ولی خان (خیابان فخررازی کنونی) آنها را از هم منفک و جدا کرده است. بازار سقز از چندین بازار کوچکتر تشکیل شده که براساس کالاهای عرضه شده و فروشندگان تقسیم بندی شده اند. از میان این بازارها می توان به «بازار بالا» که محل عرضهٔ کالاهای لوکس است، همچنین «بازار پایین» که محل عرضهٔ کالاهای سنتی مانند پارچه، لوازم عروسی و اقلام کشاورزی است اشاره کرد. بازارهای دیگری نیز وجود دارد مانند بازار یهودی ها که هم اکنون محل کار خیاطی ها و تولیدی های پوشاک است و نیز بازار قازاخانه که امروزه به طور گسترده ای مورد بازدید مسافران قرار می گیرد

خصوصیات بازار قدیمی سقز

بازار سقز با توجه تعداد زیاد مغازه ها و بازرگانان پارچه و پوشاک به عنوان قطب پارچه ایران شناخته شده است و این بازار به عنوان یکی از مراکز اصلی توزیع پارچه و پوشاک در منطقه و ایران مطرح است و بیش از ۵۰۰ مغازه و پاساژ پارچه و پوشاک فروشی به ویژه پارچه لباس کردی زنانه در مجموعه مغازه ها و پاساژهای گذر ابریشم، پشت بازار روز (قزاق خانه)، راسته اردلان، بازار بالا و زیرگذر آزادی مشغول فعالیتند.

بازار قدیمی سقز


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان