ساعدنیوز
ساعدنیوز

بوسیدن در انظار عمومی چه مجازاتی دارد؟

  چهارشنبه، 30 مرداد 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
بوسیدن در انظار عمومی چه مجازاتی دارد؟
ساعد نیوز: بر طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی کشور، اگر زن و مردی که به زوجیت هم درنیامده باشند، دست به روابط نامشروع و یا اعمال منافی عفت غیر زنا بزنند، با آنها برخورد خواهد شد. در این مقاله در مورد بوسیدن، اعمال خلاف عرف و منافی عفت و مجازات این قبیل جرایم صحبت خواهیم کرد.

تقبیل یا مضاجعه از جمله این رفتار ناپسند به شمار می روند که بر طبق آن برای متخلفین مجازات شلاق حداکثر تا ۹۹ ضربه در نظر گرفته خواهد شد. قانون گذار در این زمینه اعلام کرده است در صورتی که عمل با عنف و اکراه همراه شده باشد، برای اکراه کننده تعزیر در نظر گرفته خواهد شد که مجازات وی معمولا ۷۵ ضربه شلاق است.

قانون مجازات بوسیدن

لازم به ذکر است که در برخی از مواقع اثبات جرم زنا در این رابطه ها سخت و یا نشدنی خواهد بود. زیرا قانون گذار دو صورت را برای پذیرش این جرم تعیین کرده است.

  • در صورتی که زانی یا زانیه چهار مرتبه به جرم خود در دادگاه اقرار نمایند.
  • در صورتی که چهار مرد عادل به دیدن این دو نفر در حال زنا شهادت دهند.

توضیحاتی کاربردی در مورد ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی

شاید پس از مطالعه ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، این سوال برایتان مطرح شود که به چه اعمالی، اعمال منافی عفت غیر زنا گفته می شود. باید بگوییم که منظور از اعمال منافی عفت غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه منجر نشود. در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند. لذا اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، در این دسته جای نمی گیرد. چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند که در این ماده جای ندارند. اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد.

لازم به ذکر است که این ماده در مورد تمامی زنان و مردان اعمال می شود. قانون گذار در این رابطه هیچ تفاوتی مابین پیر، جوان و یا حتی مرده و زنده قائل نشده است.

اگر با مفاهیم کلمات تقبیل و مضاجعه آشنا نیستید، باید بگوییم که تقبیل به معنای بوسیدن و مضاجعه به معنای همبستر شدن است.

بر طبق نکته مهمی که در سال ۱۳۲۷ در مورد ماده ۶۳۷ تصویب گردید، نمی توان به ورود مرد اجنبی به خانه زنی شوهردار در زمانی که همسرش حضور ندارد، بدگمان شد و آن را نامشروع دانست. زیرا ممکن است ورود این مرد با هدف دیگری انجام شده است.

تاثیر خیانت و روابط نامشروع بر زندگی ها

حتما تا کنون شنیده اید که عشق و نفرت دو روی یک سکه اند. اگر می خواهید با مفهوم واقعی این جمله آشنا شوید، کافیست سری به دادگاه های خانواده بزنید. در آنجا زن و شوهرهایی را مشاهده می کیند که به خاطر رویت و یا گمان خیانت همسرشان تقاضای طلاق داده اند. در واقع خیانت کردن و داشتن روابط نامشروع از اتهامات رایجی به شمار می رود که زن و شوهرها در زمان جدایی به یکدیگر وارد می کنند.

البته لازم است بدانید که قانون چنین شکایاتی را به رسمیت می شناسد و قضات پس از عنوان شکایت از سوی زنان و یا مردان، آن را به درستی بررسی کرده و در نهایت حکم صادر می کنند. تعریف جرم، نحوه رسیدگی به جرم، نحوه برخورد قانون با مجرمان و… از جمله اقداماتی است که در تهیه گزارش هایی از این دست به ان توجه می شود.

نگاه قانون به عمل زنا

ماده ۶۳ قانون مجازات اسلامی به این موضوع اشاره مستقیم دارد. در این ماده جماع مرد با زنی که ذاتا بر وی حرام است، زنا تعریف شده است. ضمن اینکه در کتاب دوم از باب اول قانون مجازات اسلامی در مورد راه های اثبات زنا و انواع آن صحبت شده است. زنای محصنه، زنای به عنف و زنای غیرمحصنه از جمله انواع زنا به شمار می روند که هریک به تفکیک توضیح داده شده است و در ادامه مجازات آنها بیان شده است.

لازم به ذکر است که حاکمان وقت اسلام در مورد بخش تعزیری این جرم نظریاتی دارند که این نظریات در فصل ۱۸ قانون مجازات اسلامیبیان شده است. این نظریات با عنوان جرایم ضد اخلاق و عفت عمومی معرفی شده اند. البته در ماده ۶۳۷ توضیح داده شده است که این جرایم در عرف به عنوان روابط نامشروع شناخته می شوند.

همان طور که گفته شد، تقبیل به معنای بوسیدن است و مضاجعه گردن به گردن شدن معنا می دهد. در صورتی که در این گونه از روابط، یکی از طرفین دیگری را به اجبار وارد به این عمل کند، مرتکب تعزیر خواهد شد. قانون این اختیار را به حاکم داده است تا از ۱ تا ۹۹ ضربه شلاق را برای تعزیر تعیین نماید. توجه به این نکته بیانگر این است که قانون ما تا چه اندازه به بنیان خانه و خانواده اهیمت می دهد که برای اعمال خارج از عرف چنین مجازاتی را در نظر گرفته است.

البته ناگفته نماند که اهمیت خانواده و امنیت آن بر هیچ جامعه ای پوشیده نیست. از این رو دادگستری در کشورهای لائیک نیز از بنیان خانواده به طور مستقیم دفاع می کند. لذا در تاجیکستان و کشورهای اروپایی از قبیل انگلستان و فرانسه نیز تن فروشی جرم اعلام شده است و بر طبق آن برای مجرمان مجازات در نظر گرفته می شود.

آیا امکان شکایت از رابطه نامشروع وجود دارد؟

قانون آیین دادرسی کیفری کشور که وظیفه اعلام شیوه و چگونگی رسیدگی به جرایم را بر عهده دارد، جرم رابطه نامشروع را از مواردی دانسته است که به شاکی خصوصی نیازی ندارد. یعنی برای رسیدگی به این جرم نیازی به شاکی خصوصی یا مدعی العموم نخواهد بود. نیروی انتظامی می تواند با صلاحدید خود در هر زمان به این جرایم رسیدگی نماید.

شاید شما هم در نزدیکان و یا دوستان خود دیده و یا شنیده باشید که دختر و پسری که به وسیله نیروی انتظامی دستگیر می شوند، پس از رفتن به کلانتری در مرحله بعدی به دادسرا فرستاده می شوند. در این صورت نیروی انتظامی پس از اینکه مادر و پدر دختر را از دوستی یا نامزدی دخترشان با پسر آگاه سازد، پرونده مزبور را می بندد.

اما اگر خانواده دختر از پسر شکایت کنند، پرونده وارد مرحله جدیدی می شود که بر طبق آن دختر به منظور معاینه به پزشکی قانونی فرستاده می شود و اگر پس از معاینه مشکل خاصی دیده شود، پرونده به مراحل جدیدتری وارد می شود.

هدف از این کار این است که با اطلاع دادن به خانواده دختران فریب خورده، از حقوق آنها به خوبی محافظت شود. متاسفانه برخی از دختران به سادگی فریب پسران را می خورند و با مشکلاتی که در روابط دوستی برایشان ایجاد می شود، مسیر ازدواج در آینده را برای خود ناهموار می سازند. زیرا عموما پسرهایی با اعتقادات مذهبی علاقه ای به ازدواج با دخترانی قبلا رابطه نامشروع داشته اند، نشان نمی دهند. لذا قانون می تواند با اطلاع به خانواده دختر از میزان آسیب پذیری این دختران در آینده بکاهد.

شاید این سوال برایتان مطرح شود که چرا از یک جایی به بعد قانون و نمایندگان آن به طور مستقیم به این مسئله رسیدگی نمی کنند. زیرا دین اسلام تحقیق و تفحص در مورد این جرم را بسیار قبیح و ناشایست دانسته است و افراد را از این کار منع کرده است.

نگاه اسلام به عمل زنا

دین اسلام کنکاش و تحقیق در مورد مسائل اخلاقی و جنسی را شایسته نمی داند. حتی وقتی که شخصی به عمل زنای خود در حضور پیامبر اعتراف کرد، پیامبر اعتراف وی را نشنیده گرفتند. لذا قانون اسلامی کشور نیز به مقامات قضایی اجازه ورود به این گونه مسائل را نداده است. نیروی انتظامی و مراجع قضایی تنها در صورت علنی شدن این جرم و یا جریحه دار شدن عفت عمومی جامعه به منظور رسیدگی وارد عمل خواهند شد.

به همین دلیل است که نیروی انتظامی با افرادی که در میهمانی های مختلط حضور دارند به صورت قانونی برخورد می کند. زیرا چنین اعمالی منجر به جریحه دار شدن عفت عمومی می شود. اما در صورتی که دختر و پسری در فضایی عمومی با یکدیگر قدم بزنند و یا روی یک نیمکت در پارک بنشینند، مشمول ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی نخواهند شد. اما در صورتی که همین دختر و پسر در پارک و در حضور خانواده های دیگر حرکات نامتعارفی انجام دهند، قانون به خاطر جریحه دار شدن عفت عمومی می تواند با آن ها برخورد نماید. زیرا در این صورت جرم دختر و پسر مشهود است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (109 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (83 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (82 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (41 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (38 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (35 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (33 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (26 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (26 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی!
تیتر امروز   
محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...