ساعدنیوز
ساعدنیوز

برای رفع شکستگی فرش چه کارهای باید انجام داد؟

  سه شنبه، 09 اسفند 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
برای رفع شکستگی فرش چه کارهای باید انجام داد؟
ساعدنیوز: برای رفع شکستگی فرش چه کارهای باید انجام داد؟ رفع شکستگی فرش یکی از مشکلاتی است که به محض مشاهده آن باید در صدد تعمیر و اصلاح آن باشید. با توجه به اینکه فرش در خانه‌های ایرانی کالای بسیار با ارزشی است، آن را نباید به هیچ عنوان دست کم بگیرید.

برای رفع شکستگی فرش چه کارهای باید انجام داد؟

رفع شکستگی فرش یکی از مشکلاتی است که به محض مشاهده آن باید در صدد تعمیر و اصلاح آن باشید. با توجه به اینکه فرش در خانه‌های ایرانی کالای بسیار با ارزشی است، آن را نباید به هیچ عنوان دست کم بگیرید. اکثر ایرانیان از فرش‌های دستباف و ماشینی برای پذیرایی و اتاق خواب خود استفاده می‌کنند. قالی و قالیچه‌ها به صورت مداوم پا می‌خورند و هر روزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اغلب موارد اگر از این کالای با ارزش درست و اصولی مراقبت شود، آسیبی نمی‌بیند و همیشه سالم می‌ماند.

شکستگی فرش

اما با این وجود شکستگی فرش از مشکلات رایجی است که دفعات زیادی با آن روبرو خواهید شد. این مشکل بیشتر در فرش‌های 500 شانه و 700 شانه رخ می‌دهد. اما این در حالیست که احتمال رخداد آن در فرش‌های نفیس و دستباف هم وجود دارد. اما آیا ترمیم شکستگی فرش امکان‌پذیر خواهد بود؟ برای حل این مشکل باید چه کرد؟ در این مطلب از قالیشویی شهید عراقی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

فرش

دلایل شکستگی فرش

بسیاری از خانواده‌ها به محض مواجه شدن با این اتفاق سریعا دست به کار می‌شوند و از روش‌های مختلفی جهت برطرف کردن آن استفاده می‌کنند. اما آیا همه این روش‌ها درست است؟ آیا ترمیم شکستگی فرش جزء خدمات قالیشویی‌ها مانند خدمات قالیشویی همشهری می‌شود؟ قبل از پاسخ، بهتر است با علت و دلایل شکستگی فرش آشنا شوید.

● شستشوی غیر اصولی فرش

یکی از روش‌های قدیمی و سنتی نظافت فرش، شستشوی آن در منزل است. بسیاری از گذشتگان هنگام خانه‌تکانی از این روش برای شستن فرش‌ها استفاده می‌کردند. آنها قالی را در حیاط یا پشت بام پهن و به وسیله پارو و شامپو فرش آن را می‌شستند. مشکلی اصلی در این روش وقت و انرژی بسیار زیادی بود که از افراد گرفته می‌شد.

علاوه بر وقت و انرژی، سلامت و دوام فرش نیز به خطر می‌افتد. همچنین افراد ممکن است طی شستشو فرش را روی سطح نامناسبی پهن کنند که همین امر موجب فشار روی برخی از بخش‌های فرش خواهد شد. این کار موجب ایجاد گسستگی در بافت شده و تاروپود آن را از هم جدا می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از شکستگی بهترین کار، سپردن فرش به قالیشویی‌های معتبر و مجاز خواهد بود.

● تراکم بالای فرش

تراکم بالای فرش موجب شکستگی فرش‌های دستباف می‌شود. هر چه تراکم فرش بیشتر باشد، فرش خواه یا ناخواه وزن بیشتری خواهد داشت. به همین خاطر، زمانی که فرش را جابجا می‌کنیم یا یکی شی زیر آن قرار می‌گیرد، فرش دچار شکستگی می‌شود. البته این قضیه در مورد فرش‌های ماشینی کاملا برعکس است. هر چه تراکم فرش ماشینی بیشتر باشد، مقاومت آن بالاتر خواهد بود و در برابر فشارهای گوناگونی به راحتی دچار شکستگی نخواهد شد.

● تا کردن فرش به صورت نامناسب

این مشکل بیشتر هنگام جابجا کردن فرش اتفاق می‌افتد. یعنی زمانی که فرش‌ها را تا می‌کنید تا فضای کمتری را اشغال کنند، ممکن است فرش دچار شکستگی شود. بسیاری از خانواده‌های ایرانی عادت دارند روی فرش تا شده وسایلی را که نیاز ندارند نیز قرار دهند که این کار قطعا به فرش آسیب وارد می‌کند. قرار دادن جسم سنگین روی فرش نه تنها به فرش آسیب جدی وارد می‌کند، بلکه تاروپود آن را نیز کاملا شل می‌کند.

همچنین گاها فرش برای مساحت اتاق بزرگ است. به همین منظور بسیاری از خانواده‌ها برای اندازه شدن آن را تا می‌کنند که این کار به فرش آسیب می‌زند.

برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی که در بالا ذکر شد، بهتر است حین جابجایی قالی و قالیچه‌های خود را به لوله کردن تا کنید و همچنین فرشی متناسب با اندازه اتاق بخرید.

● بافت غیرمستحکم فرش

فرش‌های ماشینی معمولا به وسیله دستگاه بافته می‌شوند به همین دلیل معمولا آنها بافتی یکدست دارند و مشکلی برایشان نمی‌افتد. اما این در قالی‌های دستباف کمی فرق می‌کند و بافت به وسیله دست بافنده ممکن است شل یا غیر مستحکم باشد. به همین دلیل فرش‌های دستباف سریع‌تر دچار شکستگی می‌شوند. بنابراین حین خرید به این موضوع توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

● جنس الیاف فرش

فرش‌های ماشینی معمولا از الیاف خاصی مانند اکریلیک و پلی استر بافته می‌شوند. فرش‌های اکریلیک معمولا دوام بسیار زیادی دارند و در برابر فشار و شرایط سخت کمتر دچار شکستگی می‌شوند. بنابراین اگر از فرش نمی‌توانید به خوبی مراقبت کنید، از فرش‌هایی با جنس اکریلیک استفاده نمایید.

اما برای رفع و ترمیم شکستگی چه کارهایی باید انجام دهیم؟ در ادامه چندین روش حل این مشکل را برای شما آورده‌ایم.

فرش

رفع شکستگی فرش ماشینی

احتمالا اگر تا به امروز با این مشکل روبرو شده باشید، از هرکسی که بپرسید به شما می‌گویند یک جسم سنگین روی فرش قرار دهید تا شکستگی آن برطرف شود. باید بگوییم این راهنمایی کاملا اشتباه است و تنها چروک فرش از این طریق برطرف خواهد شد و به هیچ عنوان شکستگی از بین نمی‌رود.

متاسفانه شکستگی فرش یک مشکل کاملا جدی و فنی است. به همین منظور شما نمی‌توانید آن را به سادگی در خانه حل کنید و باید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. بنابراین بهتر سات در صورت مشاهده چنین مشکلی آن را بلافاصله با بهترین قالیشویی تماس بگیرید. در این صورت شرکت‌های قالیشویی با بهره از دستگاه‌های مجهز این کار را برایتان انجام خواهند داد.

رفع شکستگی فرش دستباف

جهت رفع شکستگی فرش دستباف نیز باید همانند فرش ماشینی عمل کنید. زیرا دقیقا باید آن را به دست افراد متخصص بسپارید. اقدامات خودسرانه و خانگی ممکن است فرش دستباف گرانقیمت شما را دچار آسیب کند و ضرر بیشتری به شما وارد کند. به همین منظور با مشاهده مشکل شکستگی سریعا با یک قالیشویی معتبر تماس بگیرید.

رفع شکستگی فرش بعد از شستشو

قالی‌ها و قالیچه‌ها پس از شستشو تا مدتی نسبتا طولانی رطوبت را داخل ساختار خود نگه می‌دارند به همین منظور انعطاف‌پذیری بالایی بین الیاف و تاروپود آن دیده می‌شود. بنابراین اگر در چنین شرایطی احساس می‌کنید، آنها دچار شکستگی شده‌اند، به صورت قائم از یک جای بلند به سمت پایین پهن‌شان کنید. هنگام پهن کردن توجه داشته باشید که هیچ وسیله یا سطح ناهمواری زیر بافت آن وجود نداشته باشد. اگر پس از خشک شدن فرش بازهم شکستگی را مشاهده کردید حتما با یک قالیشویی معتبر تماس بگیرید.

پایان

شکستگی یکی از آسیب‌های رایج بین فرش‌های دستباف و ماشینی است. برای حل این مشکل روش‌های خانگی بسیار زیادی وجود دارد که معمولا کارساز نیستند و ممکن است بیشتر به فرش آسیب بزنند. به همین منظور باید آنها را حتما به یک قالیشویی معتبر بسپارید. برای این منظور می‌توانید از خدمات قالیشویی همشهری نیز استفاده نمایید. قالیشویی همشهری یکی از قالیشویی‌های معتبر در سطح استان تهران است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (296 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (54 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (44 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (38 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (33 نظر) تصویر دیده نشده و قدیمی از آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در کنار دریا با کاپشن و کلاه +عکس (26 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (23 نظر) عکس عید نوروز محمدرضا گلزار در کنار عزیزش (22 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (22 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: وقتی دختره بهش میگه به فوکول من گیر نده +ویدئو😂👌 (17 نظر) خلاقیت خنده دار شهرداری در نصب بنر برای تبریک تولد یک آقا به خانومش+عکس/ماشالله استعداد🤣 (17 نظر) حضور بازیگران در منزل اکبر عبدی برای تسلیت بابت فوت مادرشون؛ نسرین مقانلو، مرجانه گلچین، فریبا کوثری و...+عکس (16 نظر) مراسم عقد ساده و بدون تجملات نوه آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور نوه امام خمینی/ چه منزل باصفا و دلبازی+عکس (15 نظر) مراسم تولد جگرسوز علی انصاریان در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش ننه علی/ روحش شاد+ عکس (13 نظر) خلاقیت بی نظیر معلم اصفهانی برای روحیه دهی به دانش آموزان حماسه ساز شد +فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به ماشین‌های لوکس و هوش‌پران علی دایی، ثروتمندترین فوتبالیست ایران+عکس/ از لندکروز و پورشه تا بی ام وی😍 ارزانترین خانه در دبی | معرفی 10 گزینه مخصوص ایرانیان (عکس) ماشینهای شیک و مدرن یکتا ناصر و منوچهر هادی/ زوج پرحاشیه و جنجالی اینروزهای سینمای ایران مزیت های استفاده از چراغ های خیابانی در نورپردازی شهری تولد باورنکردنی یک حیوان بامزه به سفیدی برف و 6 گوش صورتی در دریا/ چقدر این موجود ناز و گوگولیه+عکس شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! 3روش معجزه آسا برای برق انداختن زیورآلات طلا واکنش بانمک احسان علیخانی با یک سلفی زورکی و یوهویی به عکس فتوشاپ شده ای که از او در فضای مجازی منتشر شده نگاهی به ماشین‌های لاکچری و هوش پران امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی +عکس/ یکی از یکی خفن تر! مدل مانتو خاص و جذاب گلوریا هاردی، بازیگر سریال کیمیا/ نگاهی به طراحی مانتو همسر فرانسوی ساعد سهیلی+عکس نگاهی به تیپ و استایل لاکچری و درجه یک خانواده محمدرضا گلزار در عروسی آقای بازیگر +عکس/ خوش به حال آیسان خانوم، عروسِ چه خانواده‌یِ باکلاس و مرفحی شده😍 (عکس) سلفی الناز حبیبی، صبای سریال "فاصله ها" با پدر باحال و پرانرژی اش میز صبحانه رنگی و عاشقانه رضا قوچان نژاد و خواهر ساره بیات در دبی/ ویوو رو ببین😍 جشن تولد ساده و خلوت صادق بوقی در رویایی ترین منظره ایران در شمال/ چقدر باصفا و دلباز+ویدیو عکسی نایاب از شیوه حمل جنازه در دوره قاجار (عکس) تاب بازی نفیسه روشن، بازیگر سریال "رستگاری"، در طبیعت بسیار زیبای مالدیو دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران! کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس خلاقیت خنده دار دو موتورسوار برای حمل نردبان با موتورشان مرزهای حمل و نقل را جابجا کرد+ عکس/ انیشتین باید بیاد از اینا درس یاد بگیره😂 (ویدئو) علت اشک های المیرا شریفی مقدم، گوینده خبر، روی آنتن زنده 17 وسیله کثیف در خانه که نباید از آن ها غافل باشید (ویدئو) وقتی سارا بهرامی روی صحنه جشنواره اسم امین حیایی رو فریاد زد / چقدر این سوپراستار دوست داشتنیه! درخت زردآلوی حیاط خانه احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت و همسرش/ چیدن میوه از درخت چه کیفی داره😍+ویدئو نگاهی به مراسم عقد محضری و ساده یکتا ناصر و منوچهر هادی+عکس/ از لحظه حلقه به دست کردن عروس توسط داماد تا امضا کردن سند ازدواج خنده دارترین سکانس از کلَ‌کلَ نعیمه نظام دوست و سمانه پاکدل در آشپزخونه/ من گوشت زیاد دوست دارم و شوهرمم خط قرمز منه😂+ویدیو تغییر چهره جذاب یاسمن معاوی فیروزه سریال گیل دخت/ چه عکسای خوبی گرفته ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس قابهای چهار نفره از خانواده خوش انرژی و جذاب حمیدرضا آذرنگ، خلیل "نون خ"/ فقط عکس تولد پسر بزرگشون😂 عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی نگاهی به ست تخت خواب اروپایی و شیک دوقلوهای رونالدو و جورجینا/ حیف یه قُل به دنیا نیومد+عکس سکانس خنده دار از حماسه جدید سلمان سریال "نون خ"🤣/ هرچی فکر میکنم شیرین خیلی حیف بود واقعا! خنده دارترین اجرای کمدی پیمان معادی با دیالوگ نرو سمیه به اصرار رامبد جوان/ فقط لحن نمکی و ضایعاتیش😂+ویدیو خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 شب عاشقانه پردیس پور عابدینی، بازیگر سریال گناه فرشته در یک رستوران شیک و باکلاس+عکس خلاقیت خنده دار و شاهکار یک طراح برای تولید دمپایی دستشویی به شکل مرغ و صورت و دماغ/ خسته نباشی واقعا😂+عکس نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال جنجالی+ویدیو (ویدئو) تلاش های بی نتیجه شهاب حسینی برای شناخته نشدن در حین موتور سواری/ تمام سعیشو کرده بود ولی مگه طرفدارها گول میخورن!😂 تبریک تولد خواهر به سبک حمید گودرزی با انتشار این عکس احساسی و دلنشین/ مبارکا باشه، چقدر خواهر و برادری شبیه همن نگاهی به لباس عروس منجق دوزی شده و شیک ستاره سادات قطبی به شکل چادرملی/ سلیقه منحصر به فرد خانم مجری غوغا کرد+عکس آیا رهبر معظم انقلاب موبایل دارند؟
تیتر امروز   
شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران! کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس آیا رهبر معظم انقلاب موبایل دارند؟ دستگیری اراذل و اوباش BMW سوار در بلوار اندرزگو+فیلم رئیس‌جمهور وارد سمنان شد زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟ پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ رکورد تاریخی بارش باران در سیستان و بلوچستان ناصرالدین‌شاه چگونه دلربایی می‌کرد؟ هشدار ایران به گروه 7؛ مراقب تصمیمات غیرسازنده باشید حواشی داغ امروز پنجشنبه 30 فروردین 1403/ سوگل خلیق در پشت صحنه سریال دفتر یادداشت عروس شد! رونمایی از یک گدای جوان میلیونر که وام هم میدهد/ به گدایی اعتیاد دارم و... 5 رفتار غلط در رابطه جنسی با همسر