ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با برج پیزا؛ برج کجی که سال‌هاست استوار است

  سه شنبه، 18 آبان 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با برج پیزا؛ برج کجی که سال‌هاست استوار است
در واقع دلیل اصلی شهرت شهر پیزا، وجود برج کج پیزا در آن است. این برج به‌عنوان برج ناقوس در مجموعه پیزا قرار گرفته و به‌دلیل انحرافی که دارد، توجه علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است. علاوه بر آن موزه‌ها، کاخ‌ها و کلیسای متنوع دیگر به شهرت این شهر افزوده‌اند.

برج کج پیزا (به ایتالیایی: Torre pendente di Pisa) در شهر پیزا در ناحیهٔ توسکانی ایتالیا با اینکه تنها برج کج جهان نیست، ولی از شناخته شده ترین آنها است. این برج ۵۶٫۷۰ متر بلندی و ۱۴۵۰۰ تن جرم دارد.[۱] این برج، نشان اصلی شهر پیزا است و در ۱۹۸۷ نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

معرفی برج پیزا

جاذبه اصلی شهر پیزا در ایتالیا «میدان معجزه» (Piazza dei Miracoli) است که برج شگفت انگیز پیزا در آن قرار دارد. برج پیزا یا برج کج یکی از برجسته ترین بناهای معماری اروپا و مربوط قرون وسطا است که هیچگاه برای دفاع از شهر مورد استفاده قرار نگرفت.این برج به عنوان برج ناقوس مجموعه مذهبی میدان معجزه عمل می کند و هفت ناقوس دارد که هرکدام نماد یک نت موسیقی هستند. این ناقوس ها در زمان خود نقش مهمی در زمان سنجی ایفا کردند.برج پیزا در سراسر جهان به دلیل معماری زیبا و زاویه ای متفاوت که با سطح زمین، شناخته می شود و به همین دلیل یکی از پربازدیدترین مکان ها تبدیل شده است. گرچه بالا رفتن از پله های برج پیزا ممکن کمی دشوار به نظر می رسد، صعود به بالای آن یک تجربه منحصر به فرد محسوب می شود و منظره بسیار زیبایی از شهر را به نمایش می گذارد.

 برج پیزا

برج پیزا کجاست؟

برج پیزا در شهر بندری پیزا ایتالیا، یکی از پربازدیدترین شهرهای اروپایی، واقع شده است. این شهر بندری در منطقه توسکانی، منطقه ای در غرب ایتالیا قرار دارد. این برج در کنار کلیسای جامع پیزا، در میدان معجزه ساخته شده است. برج پیزا آخرین بنای ساخته شده در مجموعه تاریخی معجزه محسوب می شود که این میدان را غنی کرده است.شهر پیزا دارای یک فرودگاه بین المللی به نام «گالیله گالیله» با مسیرهای داخلی و بین المللی است و برای سفر به شهر پیزا و بازدید از مجموعه پیزا می توانید سفر با هواپیما را انتخاب کنید. بعد از رسیدن به فرودگاه پیزا می توانید از قطار یا اتوبوس استفاده کنید تا خود را به مجموعه پیزا برسانید. اتوبوس شما را دقیقا به مجموعه می رساند و در هر ساعت چهار بار سرویس می دهد. هزینه اتوبوس از فرودگاه تا این مجموعه دو یورو است. قطار نیز ۱٫۱ یورو هزینه دارد و هر ساعت دوبار از فرودگاه به سمت مجموعه پیزا حرکت می کند. با ۱۰ تا ۱۵ یورو نیز می توانید با کرایه تاکسی خود را از فرودگاه به مجموعه برسانید.برج پیزا ۳۶۰ کیلومتر با رم فاصله دارد و همچنین به شهرهای بزرگ ایتالیا مانند فلورانس و لوکا نزدیک است. اکثر گردشگران در مسیر خود به سمت فلورانس برای تماشای این برج در شهر پیزا توقف می کنند.

برج پیزا

تاریخچه برج پیزا

تاریخچه شهر پیزا نقش مهمی در تاریخ ایتالیا داشت. نام پیزا در سال ۶۰۰ قبل از میلاد از کلمه ای یونانی به معنی «سرزمین باتلاقی» گرفته شده است. شهر پیزا در آغاز یک بندر دریایی ساده، اما مهم بود و از آن به عنوان یک بندر حیاتی و مرکز اصلی تجارت یاد شده است که بسیاری از مردم از آن بازدید کرده اند. پیزا محلی محبوب برای استراحت زائران اروپایی بود که در راه بیت المقدس بودند. با افزایش ثروت و نفوذ آن ها شهر پیزا قدرتمندتر شد.با رشد آن، بناهای مذهبی آن نیز افزایش یافت. شهرت و قدرت آن در طول سال ها به تدریج افزایش یافت؛ زیرا مردم پیزا درگیر اختلاف های نظامی مختلف و توافق نامه های تجاری بودند. آن ها در سال ۱۰۶۳ به شهر پالرمو در جزیره سیسیل حمله کردند. این حمله موفقیت آمیز بود و فاتحان با گنجینه ای زیاد به پیزا بازگشتند. مردم پیزا برای نشان دادن اهمیت شهر در دنیا، تصمیم گرفتند یک مجموعه کلیسای جامع به نام میدان معجزه بسازند. این طرح شامل کلیسای جامع پیزا، تعمیدگاه، برج ناقوس (برج پیزا) و قبرستان بود.

بهترین زمان سفر به پیزا

قبل از هر سفری بهتر است تا بهترین زمان را متناسب با مقصد خود انتخاب کنید تا بیشترین و بهترین استفاده را از سفر خود ببرید.در فصل تابستان و بین ماه های ژوئن تا سپتامبر برج پیزا در شلوغ ترین بازه زمانی خود قرار دارد و گردشگران زیادی پیزا را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند. آب و هوای شهر در این فصل گرم (میانگین ۳۰ درجه سانتی گراد) و هزینه های سفر بسیار بیشتر از فصل های دیگر است. پیشنهاد می شود که در صورت امکان تابستان را به دلیل گرمای هوا، شلوغی و بالا بودن هزینه ها برای سفر به پیزا انتخاب نکنید.در فصل زمستان، بین ماه های اکتبر تا مارس برخلاف تابستان از شلوغی شهر خبری نیست و هزینه ها بسیار کاهش پیدا می کنند. دمای هوا به ندرت از پنج درجه سانتی گراد پایین می آید و در فوریه گاهی بارانی است. می توان گفت برخلاف تصور زمستان پیزا آزاردهنده نیست.فصل بهار، یعنی بین ماه های آوریل تا مه، علاوه بر مناسب بودن آب و هوا (میانگین ۱۸ درجه سانتی گراد)، قیمت ها نیز نسبت به تابستان مناسب تر است و شلوغی شهر آزاردهنده نیست. می توان گفت مناسب ترین فصل برای بازدید از شهر پیزا، فصل بهار است.

داستان ساخت برج پیزا

ساخت برج پیزا در اوت ۱۱۷۳ آغاز شد و به دلیل یک سری جنگ ها حدود ۲۰۰ سال ادامه یافت. اینکه معمار برج پیزا کیست، یک راز است! مهم ترین معماران مرحله اول «بونانو پیسانو» و «جراردو دی ژراردو» هستند. مرحله دوم ساخت در سال ۱۲۷۵ آغاز شد و کار به «جیووانی دی سیمونه» واگذار شد و در نهایت «توماسو پیسانو» معماری بود که کار را در سال ۱۳۹۹ به پایان رساند.بعد از پنج سال از شروع ساخت برج توسط بونانو، هنگامی که ساخت آن به طبقه سوم رسید، برج شروع به کج شدن کرد. معماران سعی کردند با ساختن ستون ها و طاق های ضلع جنوبی حدود ۲٫۵ سانتی متر بلندتر از ستون های شمالی، ظاهر آن را بهتر جلوه دهند؛ اما پس از رسیدن به طبقه چهارم، مجبور شدند ستون های جنوبی را پنج سانتی متر بلندتر از ستون های شمالی بسازند؛ با وجود همه تلاش ها انحراف برج ادامه داشت. از آن تاریخ ساخت برج متوقف شد و تا ۱۰۰ سال به دلیل جنگ پیزا با با جنوا ، لوکا و فلورانس هیچ اقدامی برای ادامه ساخت آن نشد.

ساخت برج پیزا

در سال ۱۲۷۵ جیووانی دی سیمونه ادامه ساخت برج را بر عهده گرفت. او چهار طبقه دیگر به برج اضافه کرد و تلاش های زیادی برای مرتفع ساختن سمت دیگر برج کرد؛ اما در نهایت موفق به عمود به نظر رسیدن برج نشد؛ بلکه وزن زیاد باعث انحراف بیشتر برج شد. بعد از هشت سال تلاش جیووانی دی سیمونه ارتفاع برج به هفت طبقه رسید؛ اما دوباره ساخت آن به مدت ۲۵ سال متوقف شد. گفته می شود این تعویق ها از خوش شانسی بوده است؛ زیرا تجزیه و تحلیل های مدرن می گوید که اگر ساختمان بدون زمان دادن برای ته نشینی خاک ادامه پیدا می کرد، قطعا برج فرو می ریخت.این تعویق ها باعث شده است تا پی برج بیشتر در زمین فرو برود. بعد از پایان جنگ ها در سال ۱۳۵۰، توماسو پیسانو کار روی طبقه هشتم برج (اتاق ناقوس) را آغاز کرد. او متوجه شد که برج هنوز در حال کج شدن است؛ بنابراین پله های مارپیچی را در داخل برج در نظر گرفت و دیوار اتاق ناقوس را در ضلع جنوبی بالاتر از شمال طراحی کرد. با ساخت طبقه آخر (اتاق ناقوس) در سال ۱۳۷۲، ساخت برج به پایان رسید.بعد از اتمام ساخت برج پیزا، معماران و متخصصان تلاش های زیادی برای اصلاح انحراف برج کردند؛ از جمله جدا کردن آن از سنگ پی و بازسازی آن در مکانی متفاوت، تزریق سیمان به پی، قرار دادن وزنه های سربی در سمت شمالی برج، خارج کردن خاک از قسمت شمالی پی و مواردی از این دست. این تلاش ها باعث اصلاح انحراف برج نشدند؛ اما سبب شدند تا برج ثبات خود را حفظ کند و بیشتر منحرف نشود.

معماری برج پیزا

مقطع برج پیزا به شکل دایره طراحی شده که قطر بیرونی آن ۸۴۹٫۱۵ متر و قطر داخلی آن ۳۱٫۷ متر است. فضای بین داخل و خارج را دیواری به قطر چهار متر می پوشاند. دیوارها در پایه برج ۲٫۴ متر و در طبقات دو متر ضخامت دارند.برج پیزا دارای هشت طبقه و ۶۰ متر ارتفاع است. در واقع ارتفاع برج در بلندترین قسمت ۶۷٫۵۶ متر و در کوتاه ترین قسمت به ۸۶٫۵۵ متر می رسد. برای صعود از برج ۲۵۱ پله به شکل مارپیچ تعبیه شده است.

معماری برج پیزا

در رابطه با دلیل جذابیت این اثر تاریخی که انحراف آن از خط عمود است می توان گفت که اکنون از خط عمود ۵٫۵ درجه انحراف دارد. بهتر است بدانید در سال ۱۸۳۸ میلادی «الساندرو دلا گراردستکا»، معمار معروف ایتالیایی، در اطراف پی برج راهرویی حفر کرد تا معماری پی برج را به نمایش بگذارد.

درب ورودی راهروی منتهی به پی برج پیزا

چرا برج پیزا کج است؟

در ابتدا تصور می شد که طرح اصلی برج کج بوده است؛ ولی با توجه به تحقیقات انجام شده توسط محققان و معماران کج بودن برج به دلیل نرمی و سست بودن زمین زیر پی و در نتیجه نشست پی تشخیص داده شده است. زمین این منطقه را عمدتا خاک رس، شن، ماسه ریز و صدف تشکیل می دهد. لازم است بدانید که شهر پیزا بین رودخانه های آرنو و سرجیو قرار دارد و از آنجا که آب زیادی در خاک منطقه وجود دارد باعث کج شدن برج به سمت جنوب شده است.

برج پیزا و گالیله

گالیله فیزیکدان، منجم، فیلسوف و ریاضی دان ایتالیایی بود که در سال ۱۵۶۴ در شهر پیزا به دنیا آمد. او بر این باور بود زمانی که دو جسم با اندازه و وزن متفاوت از یک ارتفاع پرتاب شوند، در زمانی مشابه به زمین می رسند و برای اثبات آن در سال ۱۵۸۹ دستگاهی اختراع کرد؛ اما گفته او با باور انسان ها و مطالعاتشان مغایر بود. ارسطو نظریه ای داشت که بر اساس آن جسم های سنگین تر سریع تر از جسم های سبک به زمین می رسند. به همین منظور گالیله برای اثبات نظریه خود دو توپ به وزن های ۴۵۳ و ۴۵۳۰ گرمی را از بالای برج پیزا به زمین رها کرد. تمام شاهدان حاضر در آن ها مشاهده کردند که دو توپ در یک زمان به زمین برخورد کردند. در نتیجه، با این آزمایش نظریه ارسطو رد شد.گالیله به درستی استدلال کرد که وقتی یک جسم آهسته تر سقوط می کند، علت آن مقاومت هوا است. گفته می شود جسمی که فقط تحت تاثیر گرانش حرکت می کند در سقوط آزاد است و در نزدیکی سطح زمین، چنین جسمی با شتابی بالغ بر ۹٫۸ متر بر مجذور ثانیه دارد.

و در پایان....

پیزا شهری تاریخی، کوچک و بندری در کشور ایتالیا است که به دلیل موقعیتش از شهرهای مهم اروپا محسوب می شود. این شهر میان گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و معماری از محبوبیت بالایی برخوردار است و سالانه افراد زیادی آن را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند. دلیل این محبوبیت معماری ها و جاذبه های تاریخی و بی نظیری است که در دل آن قرار دارند. مجموعه پیزا یکی از این جاذبه ها محسوب می شود که برج پیزا را در خود جای داده است.در واقع دلیل اصلی شهرت شهر پیزا، وجود برج کج پیزا در آن است. این برج به عنوان برج ناقوس در مجموعه پیزا قرار گرفته و به دلیل انحرافی که دارد، توجه علاقه مندان را به خود جلب کرده است. علاوه بر آن موزه ها، کاخ ها و کلیسای متنوع دیگر به شهرت این شهر افزوده اند.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (80 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (48 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (29 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ایده خنده دار کارگر ساختمونی برای طراحی پله تاریخی شد/ لامصب راه پله نیست تست هوشه واسه خودش😂+عکس همایِ پایتخت دوباره مادر شد؟ / عکس باور نکردنی از ریما رامین فر با نوزاد دختر در بغلش معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! شام خانوادگی فریبا نادری، پری سیمای ستایش در یک رستوران اصیل ایرانی/ مثل همیشه با اصالت+ عکس این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! رونمایی از عاشقانه های محمدرضا علیمردانی بائو سریال پایتخت و همسرش/ به پای هم پیر بشید (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری که اصلا قابل شناسایی نیست+ عکس (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! تماشای فوتبال با تلویزیون خانگی پشت ماشین 206 توسط دو جوان خوش ذوق شیرازی در زیر باران+ویدیو/ چه کِیفی میکنن😍 (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! رونمایی از برادر قدبلند و خوشتیپ ریما رامین فر، همای پایتخت +ویدئو/یکی از یکی معروف تر... رونمایی از خواهر کپی برابر اصل نعیمه نظام دوست/ انگار یه سیبو از وسط نصفش کردن😳+عکس (تصویر) راز سمت تاریک ماه فاش شد! نگاهی به اتاق خواب بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/چه دکوراسیون شیکی داره +فیلم زمین زیر پای مدارس سست است! شباهت بی حد و اندازه صهبا شرافتی، روناک نون خ به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی+ویدیو/ روحش شاد تذکر جدی رهبر معظم انقلاب به یک مادر تُرک زبان+ویدیو/ توی خونه با بچه هاتون ترکی صحبت کنین فارسی رو در مدرسه یاد میگیرن (عکس)نادرترین اتفاقی که به ذهن هیچ کس خطور نمیکنه!!/به دنیا آمدن نوزادی با دم 12 سانتی متری مردی که در ماشین‌های پارک‌شده را قفل می‌کند! / وقتی مرزهای انسانیت جا به جا می شود (ویدئو) خنده دارترین عاقبت فرار از زندان در ونزوئلا/ باورتون نمیشه زندانیها بعد از همه تلاشهاشون واسه فرار از کجا سردرآوردند🤣 (فیلم) کشف دیوانه وارترین چیزهایی که جنگل ها به خودشون دیدند / دنیا رفته رفته ترسناکتر میشه! 😱 (عکس) شوخ طبیعی استادانه ی راننده ماشین قدیمی در تیکه انداختن به ماشین های لوکس و به روز😂 چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (عکس) عجیب و غریب ترین خانه های جهان / چجوری به ذهنشون رسیده همچین خونه هایی بسازن! ایول! ( ویدئو) شوخی بانمک و شنیدنی بهنام تشکر و امید حاجیلی با جواد خیابانی/ بهش میگن جواد بلا! البته جواد بلا هم خوب از پسشون براومد😄 لطفاً کمی با مستأجرت مهربان باش+عکس اقتدار معلمان دهه شصت یا دانش‌آموزان دهه نود؟ / برخورد پیمان معادی با معلم دهه شصتی در سریال افعی تهران درست بود؟ جزئیات مرگ تلخ «ماهی جان» مادر کازرونی که به خاطر نجات یک پیرمرد سیل نفسش را برید+فیلم تفریحات لاکچری دیاکو پسر مو فرفری سپهر حیدری و آرام بانو/ همیشه به شادی و خوشی+ عکس چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟+عکس عکس لو رفته از منزل شیک و لوکس نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش/چه هارمونی رنگ و گل های زیبایی! (عکس) کودکی و نوجوانی متفاوت امین میری، زهرمارخان سریال گیلدخت با تیپ کیوت/ مگه این همه تغییرممکنه؟ شوفرهایی که خواننده شدند +فیلم (فیلم) شرایط باورنکردنی و وحشتناک مردم کره شمالی که پنهانی توسط یک توریست ضبط شده است!! / زندگی با این شرایط از جهنم هم بدتره وقتی نجم الدین شریعتی قبر خودش رو توی بهشت زهرا میشوره+ویدیو/ چه حس عجیب و غریبیه!
تیتر امروز   
معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! (تصویر) راز سمت تاریک ماه فاش شد! زمین زیر پای مدارس سست است! مردی که در ماشین‌های پارک‌شده را قفل می‌کند! / وقتی مرزهای انسانیت جا به جا می شود لطفاً کمی با مستأجرت مهربان باش+عکس اقتدار معلمان دهه شصت یا دانش‌آموزان دهه نود؟ / برخورد پیمان معادی با معلم دهه شصتی در سریال افعی تهران درست بود؟ جزئیات مرگ تلخ «ماهی جان» مادر کازرونی که به خاطر نجات یک پیرمرد سیل نفسش را برید+فیلم چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟+عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...