دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

برخی شعار "نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی" را فراموش کرده اند 

چهارشنبه، 10 فروردین 1401
کد خبر: 198489
یکی از شعارهای اصلی ملت ایران در سال های پیش از پیروزی انقلاب و پس از آن، شعار کلیدی "نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی" است. اتکای به رأی ملت و قدرت آحاد مردم برای شکوفایی کشور تنهاترین راه برای موفقیت ملت ایران است. به مناسبت 12 فروردین ساعدنیوز در گفتگو با مهندس سید محمد غرضی یکی از برجسته ترین چهره های انقلاب اسلامی به این موضوع پرداخته است.

امید دارم که در 100 سال آینده، ملت ایران بر دشمنان داخلی و دشمنان خارجی چیره تر شود. تمام رانتخواران و ویژه خواران و دشمنان ملت ایران در داخل و خارج از کرده خود پشیمان و مأیوس خواهند شد.

ساعدنیوز: دوازدهم فروردین یادآور یکی از لحظات شکوهمند تاریخ مردم سالاری در ایران است. بسیاری از کنشگران سیاسی در ایران معتقدند که رأی 98.2 درصدی ملت ایران به "جمهوری اسلامی" به عنوان نظام جدید ایران سرآغاز راهی نو در تاریخ معاصر ایران بوده است و علیرغم وجود فراز و نشیب های فرآوان باید به این راه امیدوار بود. حضرتعالی یکی از برجسته ترین چهره های انقلابی و از شخصیت های بارز و دولتمردان مؤثر در این چهار دهه بوده اید. چه چیزی شما را به آینده جمهوری اسلامی امیدوار می کند؟

سید محمد غرضی: شاید این قضیه را قبلاً برای شما توضیح داده باشم که عده ای از مورخان و متخصصان علوم اجتماعی معتقدند که قرون چهارم تا هفتم، بهترین دوران تاریخ ایران بوده است. بنده در گفتگوهایی که با این عزیزان داشتم، این سؤال را مطرح کردم که آیا در کل تاریخ ایران ما مقطعی را سراغ داریم که به مانند 200 سال گذشته، ملت ایران در برابر دشمنان داخلی و دشمنان خارجی با ایستادگی، مقاومت و تلاش، دستاوردهای برجسته ای در این تراز به دست آورده باشد؟ در گذشته، ما دشمن داخلی داشتیم، دشمن خارجی در حد و اندازه روس، انگلیس و آمریکا نداشتیم. ملت ایران این توانایی را داشته است که در دو قرن اخیر، در مقابل این دشمنان داخلی (قاجار و پهلوی در گذشته و رانتخواران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی امروز) و دشمنان خارجی (اعم از روسیه، انگلیس و آمریکا) مقاومت کند و آنها را مأیوس کند .

در 22 بهمن و 12 بهمن ما شاهد شکست دشمن داخلی و دشمن خارجی بودیم. ما در این دو تاریخ، شاهد بازگشت قدرت به ملت و نه ملت به شرق و غرب بودیم. ملت ایران با شعار "نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی" از رفتن زیر چتر شرق و غرب امتناع کرد. بنابراین، فاعل اصلی این نهضت، خود ملت ایران بوده و هست. آنچه مرا به آینده امیدوار می کند، تداوم همین مقاومت ملت ایران است. امید دارم که در 100 سال آینده، ملت ایران بر دشمنان داخلی و دشمنان خارجی چیره تر شود. تمام رانتخواران و ویژه خواران و دشمنان ملت ایران در داخل و خارج از کرده خود پشیمان و مأیوس خواهند شد و نشانه های زیادی وجود دارد که بنده قبلاً در مصاحبه های قبلی ام با شما، برخی از آنها را توضیح دادم.

این که سیاستمدارانی پیدا می شوند که به جای کسب رضایت خدا و رضایت عامه مردم، خودشان را وقف حصول رضایت خواص و صاحبان امتیاز می کنند. این واقعاً دل من را می شکند.

ساعدنیوز: با توجه به سوابق حضرتعالی و رنج هایی که در این چهار دهه برای خدمت به ملت متحمل شده اید، بفرمایید چه چیزی بیشتر از همه، دل شما را می شکند وقتی به تاریخ 43 ساله جمهوری اسلامی و عملکرد دولت ها و مسئولین نگاه می کنید؟

سید محمد غرضی: این که سیاستمدارانی پیدا می شوند که به جای کسب رضایت خدا و رضایت عامه مردم، خودشان را وقف حصول رضایت خواص و صاحبان امتیاز می کنند. این واقعاً دل من را می شکند. قدرت متعلق به قاعده جامعه است. اگر توفیقی در این سال ها در برابر دشمنان داخلی و خارجی حاصل شده، همه از مقاومت ملت ایران بوده است نه تلاش حزب و گروهی خاص. بلکه قاعده جامعه هزینه داده است. این که کسی با بی تفاوتی نسبت به آرمان اصلی مردم که متن همین رویداد بزرگ رفراندوم برگزار شده در 12 فروردین 58 را تشکیل می کند، یعنی شعار "نه شرقی نه غربی"، به سمت شرق یا غرب تمایل پیدا می کند و به جای این که راه حل مشکلات کشور را در مردم بیابد، راه حل ها را از خارجی ها می خواهد، این واقعاً مرا آزرده خاطر می کند.

در تشییع حاج قاسم عکس العمل مردم فوق العاده بود. این قدرت اجتماعی مردم ایران است. در هیچ کجای دنیا نمونه ای برای این مورد سراغ نداریم. ملت ایران، استقلال خودش را با هیچ چیزی معامله نمی کند. احترام و عزتی که مردم ایران برای حاج قاسم قائل اند ریشه در همین استقلال خواهی وی دارد.

ساعدنیوز: چه رویداد یا رویدادهایی در این 43 سال از عمر جمهوری اسلامی برای حضرتعالی الهام بخش بوده است؟

سید محمد غرضی: 15 خرداد 1342، بنده دانشجوی دانشکده فنی بودم. ما سه روز در دسته از میدان شاه (میدان امام امروز) در انتهای خیابان ری، تظاهرات کردیم. روز 15 خرداد، با عکس العمل نظامی روبرو شدیم. من در آنجا به چشم خودم دیدم که هر کسی که شهید می شد، 10 نفر جای او را می گرفتند. و علیرغم کشتار عوامل شاه، مردم در بازار تهران در ناصر خسرو به حرکت خودشان ادامه دادند و اصلاً کوتاه نیامدند. این مقاومت مردم واقعاً الهام بخش است. من این مقاومت را در 22 بهمن 57، در جنگ و در این اواخر در جریان تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی مشاهده کردم.

در تشییع حاج قاسم عکس العمل مردم فوق العاده بود. این قدرت اجتماعی مردم ایران است. در هیچ کجای دنیا نمونه ای برای این مورد سراغ نداریم. ملت ایران، استقلال خودش را با هیچ چیزی معامله نمی کند. احترام و عزتی که مردم ایران برای حاج قاسم قائل اند ریشه در همین استقلال خواهی وی دارد. این اتفاق را هیچ دولتی و هیچ حزبی یا گروهی نمی تواند به نام خودش ثبت کند. این قدرت و توان ملت ایران است و من امیدوارم در قرن جدید و در سال های آینده این قدرت اجتماعی مثال زدنی ملت ایران، هم رانتخواران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داخلی و هم دشمنان خارجی را مأیوس کند و هر دو از اعمال و کرده های خود علیه ملت ایران پشیمان شوند.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه چاپ یک کتاب
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه