برق انداختن پشت قابلمه با 8 روش خانگی ساده

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
برق انداختن پشت قابلمه با 8 روش خانگی ساده
حتما شما نیز در خانه خود تجربه کرده اید که به مرور زمان پشت قابلمه های گران قیمت تان سیاه میشود و شاید اذیتتان کند و اگر کسی ببیند فکر کند قابلمه های شما خیلی کهنه هستند و یا تمیز شسته نشده اند نگران نباشید در ادامه ساعدنیوز با ارائه ی راه حل های فوق العده آسان میتوانید پشت قابلمه های خود را مثل روز اولش برق بیندازید. همراه ما باشید.

در سطح خارجی قابلمه ها و به اصطلاح پشت آنها معمولا به دلیل قرار گرفتن بر روی حرارت مستقیم، لکه هایی به رنگ سیاه، قهوه ای یا زرد ایجاد می شود که با آب و مایع ظرفشویی به سختی قابل تمیز کردن هستند. این لکه های ناخوشایند بر روی سطح بیرونی قابلمه، ظاهر ناخوشایندی به قابلمه می دهد. از آنجا که برای هر مشکلی راهکاری وجود دارد، در این مطلب قصد داریم ترفند ها و روش های موثر در تمیز کردن پشت قابلمه را با هم مرور کنیم تا به راحتی بتوانید از شر این لکه ها خلاص شوید.

تمیز کردن پشت قابلمه

لکه های ایجاد شده در پشت قابلمه ها اغلب در اثر سوختن روغنی است که روی سطح خارجی قابلمه ریخته می شود؛ بنابراین اولین قدم در برطرف کردن این لکه ها، استفاده از یک ماده چربی زدا مانند مایع ظرفشویی یا سرکه سفید است. با شستن پشت قابلمه به وسیله اسکاچ و مخلوطی از مایع ظرفشویی یا سرکه سفید و آب گرم می توان تا حدود زیادی این لکه ها را برطرف کرد. در ادامه این مطلب 8 روش آسان و کاربردی تمیز کردن پشت قابلمه تفلون یا سرامیکی را برای شما ما آورده ایم. نکته قابل توجه این است که اندازه مواد مورد نیاز را شما لازم است متناسب با سایز ظروف و میزان آلودگی آن ها تهیه کنید.

محلول رفع سیاهی پشت قابلمه

  • مواد مورد نیاز: سرکه سفید، آب اکسیژنه، جوش شیرین، اسکاچ زبر
  • روش استفاده: با ریختن آب اکسیژنه جهت تمیز کردن پشت ماهیتابه، آن را کمی مرطوب کنید و سپس مقداری جوش شیرین را بر روی محل مورد نظر قرار دهید. پس از گذشت ۱۰ دقیقه از ریختن جوش شیرین، سرکه سفید را بر روی سیاهی های پشت قابلمه و ماهیتابه خود بریزید و یک ساعت به آن فرصت دهید. سرکه با خاصیت خود به همراه جوش شیرین، به آسانی می تواند موجب از بین رفتن آلودگی های پشت ظروف شما شود. تنها کافی است در مرحله آخر آن ها را با آب خوبی بشویید و با کشیدن اسکاج از از بین رفتن تمامی آلودگی ها اطمینان حاصل کنید.

محلول چربی زدایی

  • مواد مورد نیاز: سرکه سفید، دو قاشق غذاخوری بکینگ پودر، مقداری آب
  • روش استفاده: در ظرف دیگری ابتدا ۲ قاشق غذاخوری بیکینگ پودر همراه با آب ترکیب کنید و به وسیله اسکاج زبر خود محلول به دست آمده را جهت تمیز کردن پشت ماهیتابه محکم بکشید. اگر پس از طی مراحل گفته شده نتیجه مطلوب خود را مشاهده نکرده اید؛ مقداری سرکه سفید را به محلول خود اضافه کنیدو دوباره کشیدن اسکاج را امتحان کنید تا شاهد از بین رفتن تمامی چربی های انباشته شده بر پشت ظروف خود باشید.

لکه برها و پاک کننده های قوی

  • مواد مورد نیاز: اسکاج، مقداری آب، یک پاک کننده قوی مانند سفید کننده یا گاز پاک کن
  • روش استفاده: اسکاج خود را به پاک کننده قوی در دسترس آغشته کنید و خیلی محکم بر روی قسمت های آلوده ظروف خود بکشید. پس از آن با شست و شو در زیر آب از بین رفتن تمامی لکه ها را مشاهده کنید. ممکن است پس از شستشو نیاز باشد اقدام فوق چند بار تکرار شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

آسان ترین لکه بر

  • مواد مورد نیاز: جوش شیرین، آب اکسیژنه
  • روش استفاده: یکی از آسان ترین راه های تمیز کردن پشت قابلمه تفلون تنها با ترکیبی از آب و جوش شیرین حاصل می شود. برای آن کافی است جوش شیرین و آب را تا به دست آوردن ماده خمیری شکل ترکیب کنید و سپس ترکیب حاصل را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی ظروف خود بگذارید. واکنش هایی که جوش شیرین با آلودگی های پشت قابلمه می دهند، موجب می شود که پس از ۱۰ دقیقه تمامی آلودگی ها به آسانی از پشت ظروف جدا شود.

شفاف سازی ظروف

  • مواد مورد نیاز: آبلیمو، فویل آلومینیومی، جوش شیرین، چند لیتر آب، سیم ظرفشویی، مایع ظرفشویی، اجاق گاز، ظرفی بزرگ جهت قرار دادن قابلمه ها در آن
  • روش استفاده: در ظرف بزرگ خود آب جوش شیرین فویل های آلومینیومی که به صورت توپ های کوچک درآمده و آب لیمو را بریزید. ظرف را روی شعله بزرگ گاز خود قرار دهید و تا زمان به جوش آمدن محلول درون آن صبر کنید. سپس پس قابلمه و ماهیتابه های خود را به مدت ۲ تا ۶ دقیقه درون محلول به جوش آمده قرار دهید. پس از آن برای تمیز و شفاف کردن پشت قابلمه های خود تنها کافی است به وسیله ی سیم ظرفشویی آغشته به مایع آنها را به خوبی بشویید.

پوستر تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه

رفع سوختگی های پشت قابلمه

  • مواد مورد نیاز: سرکه، جوش شیرین، آب داغ، سیم و مایع ظرفشویی(ریختن جوش شیرین در مایع ظرفشویی)
  • روش استفاده: استفاده از این روش جوابگویی بالایی را در از بین بردن آثار سوختگی از پشت قابلمه و ماهیتابه ها را نشان داده است. برای آن تنها کافی است ظروف خود را در آب داغ خیس کنید و با قرار دادن جوش شیرین و پاشیدن سرکه بر روی آن شاهد تمیز کردن پشت قابلمه و ماهیتابه خود توسط ترکیب حاصل شوید.

استفاده از سس کچاپ

  • مواد مورد نیاز: سس کچاپ، آب، اسفنجی نرم
  • روش استفاده: به وسیله اسکاجی نرم به مدت چند دقیقه سس کچاپ را بر پشت قابلمه یا ماهیتابه خود بکشید. پس از 10 دقیقه می توانید شاهد تاثیر معجزه آسای آن بر تمیز و شفاف شدن ظروف خود باشید.

سس کچاپ برای از بین بردن سیاهی پشت قابلمه

برق انداختن ظروف تنها در چند دقیقه

  • مواد مورد نیاز: سرکه سفید، اسکاچ زبر، آب
  • روش استفاده: استفاده از سرکه آسان ترین روش تمیز کردن پشت قابلمه می باشد؛ که برای آن تنها کافی است سرکه سفید را بدون هیچ واسطه ای بر روی آلودگی های پشت ظروف خود بریزید. پس از گذشت چند دقیقه به وسیله اسکاچ زبر و آب آن را به خوبی بشویید و تنها در چند دقیقه شاهد برق انداختن ظروف خود باشید.

نکته: تمیز کردن پشت قابلمه با استفاده از مواد شیمیایی، بهتر است در هوای آزاد صورت گیرد یا هنگام کار از ماسک استفاده شود تا آسیبی به دستگاه تنفس شما وارد نگردد.

تمیز کردن پشت قابلمه از جنس های مختلف

در حالی که امروزه بسیاری از افراد پخت و پز با قابلمه های نچسب را ترجیح می دهند، ولی هنوز افرادی هستند که از قابلمه هایی با جنس آلومینیوم، مس و استیل استفاده می کنند. از آنجا که قابلمه ها از مواد متنوعی ساخته می شوند، برای تمیز کردن سطح بیرونی آن ها نیز باید از شوینده های مختلفی استفاده کرد.

  • برای تمیز کردن پشت قابلمه هایی که از جنس آلومینیوم هستند، سطح بیرونی آن ها را با مخلوط نمک و آبلیمو بشویید و هرگز از شوینده های حاوی آمونیاک و سفیدکننده های کلردار استفاده نکنید، زیرا باعث تغییر رنگ قابلمه می شوند.
  • برای تمیز کردن پشت قابلمه هایی که از جنس استیل هستند، از جوش شیرین استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن پشت قابلمه هایی که از جنس مس هستند، از سرکه، آبلیمو و نمک استفاده کنید.

بنابراین ایجاد لکه های سرسخت در پشت قابلمه معمولا به دلیل پاشیدن روغن و یا مواد غذایی روی سطح خارجی آن و سپس قرار گرفتن در معرض حرارت مستقیم و سوختن آنهاست؛ بنابراین بهتر است پس از هر بار استفاده از قابلمه، سطح بیرونی آن را با دقت بشویید تا هرگونه مواد سوخته یا چربی از روی بدنه آن جدا شود. ماندن لکه ها روی سطح قابلمه و حرارت دیدن مداوم باعث سرسختی آن ها شده و ممکن است برای تمیز کردن پشت قابلمه با مشکل مواجه شوید. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خلانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (41 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (36 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (26 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!