بررسی تحلیل تکنیکال و اصول اولیه آن

  دوشنبه، 13 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
بررسی تحلیل تکنیکال و اصول اولیه آن
ساعد نیوز: تحلیل فنی که به تحلیل تکنیکال مشهور است این تحلیل روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این تحلیل از طریق بررسی تغییرات و نوسان‌های قیمت‌ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی کرد.

تحلیل فنی که به تحلیل تکنیکال مشهور است این تحلیل روشی برای پیش بینی قیمت ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این تحلیل از طریق بررسی تغییرات و نوسان های قیمت ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می توان وضعیت قیمت ها در آینده را پیش بینی کرد. این روش تحلیل در بازار ارزهای خارجی، بازارهای بورس اوراق بهادار و بازار طلا و دیگر فلزات گران بها و بازار نوظهور رمزارزها کاربرد گسترده ای دارد. تحلیلگران تکنیکال ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه گیری نمی کنند، در عوض از نمودارها و ابزارهای دیگر برای شناسایی الگوهایی که می تواند فعالیت آتی سهم را پیش بینی کند، بهره می جویند.

تحلیل تکنیکال و چارلز داو

داو در سال 1851 در شهر استرلینگ امریکا به دنیا امد او را بعنوان روزنامه نگار وکارافرین در دنیا می شناسند وی بنیان گذار نشریه وال استریت است که سایر نشریات بر اساس ان سنجیده می شود.. فعالیت وی در ابتدا بعنوان خبرنگار بخش مالی بود که با انتشار خبرهای موثق در رابطه با دنیای مالی توانست با همکاران خود اشتراک بالغ بر حدود 1000 مشترک از سرمایه داران را برای نشریه خود دریافت نمایند. علت موفقیت نشریه وی بر اساس سه نظریه وی بود که عبارتند از:

بازار همه چیز را منعکس می کند (همه چیز در قیمت لحاظ شده است)

تحلیلگران تکنیکال این اصل را مهم ترین باور خود می دانند، چرا که فاکتور های سیاسی، روانشناسی، جغرافیایی تاثیر خود را بر روی قیمت می گذارند بنابراین تحلیل قیمت بسار مهم تر است چرا که تاثیر همه عوامل را در خود جای داده است و به این دلیل که خود قیمت تابعی از عرضه و تقاضا می باشد و چنانچه تقاضا از عرضه بیشتر باشد قیمت سهام افزایش واگر تقاضا از عرضه کم تر باشد قیمت سهام کاهش می یابد.اگر قیمت یک سهام به هر دلیلی رشد داشته باشد میزان تقاضا افزایش داشته است و دانستن همین کافی است و نیازی به تحلیل علت های بنیادی این امر نمی باشد چرا که فاکتور های بنیادی تاثیر خود را اعمال کرده اند و ما آن را در تغییرات قیمت مشاهده می کنیم. تقریبا همه تحلیل گران تکنیکال اعتقاد دارند عامل تغییر دهنده جهت عرضه و تقاضا، در واقع برآیند تحولات بنیادی و اقتصادی است و همین نیروست که قیمت ها را جابه جا می کند و نمودارها به تنهایی عامل رشد یا افت قیمت ها نیستند. بنابراین براساس این اصل یافتن دلیل تغییر جهت قیمت برای تحلیلگر تکنیکال مهم نیست و البته در بسیاری از مواقع نیز در آغاز یک حرکت ناگهانی قیمت، هیچ کس به طور قطع و با اطمینان دلیل این تغییر جهت را نمی داند. تحلیلگر تکنیکال از این سوال که دلیل اصلی تغییر قیمت چیست به راحتی صرف نظر می کند چون فقط قیمت و حجم برای او مهم است و روی نمودار و الگوهای قیمت تمرکز دارد چون می داند با استفاده از الگوها می تواند روندها را شناسایی کرده و ثبات آنها را بسنجد.

قیمت ها براساس روندها حرکت می کنند ( تغییرات قیمت تصادفی نیست)

بسياري از تكنيكي ها معتقد به روند قيمت هستند. ليكن بيشتر تكنيكي ها اين مطلب را نيز تاييد مي كنند كه در برخي از دوره هاي زماني، قيمت ها از روند خاصي تبعيت نمي كنند. اگر قيمت هميشه تصادفي بود، تحصيل درآمد از طريق تحليل تكنيكي بسيار سخت مي شد. جك شوايگر (Jack Schwager) در كتابش بنام Schwager on Futures: Technical Analysis چنين مي گويد:در دوره هاي زماني طولاني ممكن است بازار داراي تغييرات قيمت تصادفي باشد، ليكن در داخل اين دوره هاي زماني، دوره هاي زماني كوتاه تري وجود دارند كه رفتار قيمت در آنها بصورت غير تصادفي است. هدف چارتيست ها شناسايي اين دوره هاي زماني (يعني پيدا كردن روند هاي كلي قيمت) است. اعتقاد تكنيكي ها بر اين است كه تشخيص روند امكان پذير بوده و مي توان بر مبناي روند قيمت اقدام به سرمايه گذاري كرد و همراه با مشخص شدن تدريجي روند قيمت و با اقدام به خريد و فروش در زمان مناسب ، سود كسب كرد. با توجه به اين امر كه روش تحليل تكنيكي را مي توان براي دوره هاي زماني مختلف بكار برد، امكان دنبال كردن روند هاي بلند مدت و كوتاه مدت قيمت بطور همزمان وجود دارد.

تاریخ تکرار می شود (واکنشی تکراری به محرک های مشابه در بازار نشان داده می شوند)

یک ایدۀ مهم دیگر در تحلیل تکنیکال، آن است که تاریخ عمدتا از لحاظ حرکت قیمت، تمایل به تکرارشدن دارد. ذات تکراری حرکت قیمت، به روانشناسی بازار نسبت داده می شود، به بیان دیگر، شرکت کنندگان در بازار تمایل دارند که در طول زمان واکنش مشابهی نسبت به نوسانات بازار ارائه دهند. تحلیل تکنیکال، از الگوهای نموداری برای تحلیل حرکت های بازار و درک الگوها استفاده می کند. هرچند که بسیاری از این نمودارها، بیش از ۱۰۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرند، اما تصور می شود که هنوز با اطلاعات امروزی مرتبط هستند چون آنها الگوهای حرکت قیمت را به گونه ای نشان می دهند که اغلب خودشان را تکرار می کنند.

اصول تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال عینی یا تفسیری

بر اساس نمودار ها می باشد این تحلیل به دو صورت تحلیل براساس اندیکاتورها( اندیکاتور حرکت، تعقیب روند، تغییر پذیری، اندیکاتور مطالعات نمودار) و تحلیل براساس قیمت ها.

نکته: پر کاربردترین اندیکاتورها: استوکاستیک، RSI,ADX,MACD

تحلیل تکنیکال ذهنی

این نوع تحلیل بر اساس قیمت، حجم و مدل های محاسباتی (مانند میانگین متحرک) تخصصان این علم و معامله گران روی فرمول ها و محاسبات تحلیل تکنیکال ذهنی به توافق رسیده اند. برخی از افراد عقیده دارند چون با روش های تحلیل تکنیکال ذهنی نمی توان تفاسیر مختلف ارائه داد، این روش بسیار کاربردی تر از روش تحلیل تکنیکال عینی است.

روند (ترند)

روند، یکی از مفاهیم مهم و اساسی در تحلیل تکنیکال است. مفهوم روند در تحلیل تکنیکال چندان تفاوتی با معنی آن در سایر زمینه ها ندارد. در هر نموداری احتمالا متوجه شده اید که قیمت تمایل ندارد که در یک خط مستقیم حرکت کند بلکه با بالا و پایین ها همراه و در حرکت است. در تحلیل تکنیکال، حرکت قیمت به سمت بالا و پایین ها تشکیل یک روند را می دهد.برای مثال، یک روند صعودی شامل دنباله ای از قله هایی بالاتر از قله های قبلی و دره های بالاتر از دره های قبل می شود و یک روند نزولی شامل دره هایی پایین تر از دره های قبلی و قله هایی پایین تر از قله های قبلی است. براساس علم تحلیل تکنیکال، روندها به سرمایه گذاران کمک می کنند تا مسیر احتمالی آینده قیمت و بازار را پیش بینی نمایند

حجم معاملات

حجم یکی از جنبه های مهم در تحلیل تکنیکال است زیرا از آن می توان برای تایید روندها و الگوهای قیمتی یاری جست. هر تغییر قیمتی چه به سمت پایین باشد یا بالا اگر با حجم بالاتری نسبت به سابق همراه باشد به عنوان یک حرکت قوی تر و قابل اتکاتر در نظر گرفته می شود. بنابراین اگر شما در حال جستجوی تحرکات قیمتی بزرگ هستید، باید حجم را نیز بررسی کنید تا ببینید این حرکت تا چه اندازه قدرتمند است.

فرض کنید یک سهم پس از یک روند نزولی طولانی، در یک روز ۵ درصد افزایش قیمت داشته است. آیا این یک نشان از بازگشت روند دارد؟ اینجاست که حجم معاملات به کمک معامله گران می آید. اگر حجم معامله آن روز نسبت به متوسط حجم روزانه بالاتر باشد، احتمال اینکه بازگشت روند واقعی باشد قوت می گیرد. از طرف دیگر بودن حجم معامله حتی زیر متوسط حجم، نشان می دهد که هنوز باور کافی برای پشتیبانی از بازگشت روند و قیمت در بازار وجود ندارد.

از این رو، حجم باید همراه با روند حرکت کند. اگر روند صعودی در حال تشکیل باشد، قیمت نیز باید افزایش یابد ( و برعکس ). اگر رابطه قبلی بین حجم و قیمت (افزایش حجم) شروع به بهم خوردن کند، نشانه به وجود آمدن ضعف در روند است. برای مثال اگر سهم در یک روند صعودی باشد و در روزهای مثبت، حجم معاملات کمتری را شاهد باشیم، نشانه این است که روند شروع به از دست دادن قدرت خود کرده و به احتمال قوی به زودی به پایان می رسد.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
Hanir
4 سال پیش

ممنون از مطلب مفیدتون. اگر امکانش هست مطلبی هم درباره موثرترین تحلیل تکنیکال بزارید
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان