دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

بیمارانی که مشکل سنگ کلیه دارند بخوانند! جدیدترین روش های درمان 

شنبه، 26 خرداد 1403
سنگ کلیه یکی از بیماری های شایع است که به واسطه تجمع رسوبات کلسیم در کلیه به وجود می آید. معمولا سنگ های کوچک با ابعاد بین 5 تا 10 میلی متر به صورت خودکار از بدن خارج می شوند و تا زمانی که عوارض ایجاد نکنند، درمان لازم نیست. سنگ های کلیه بزرگ تر نیاز به درمان دارند.

با توجه به ابعاد سنگ کلیه می توان آن را با استفاده از آندوسکوپ از بین برد. افرادی که مشکل سنگ کلیه دارند می توانند با استفاده از جدیدترین روش های درمان این بیماری را ریشه کن، کنند و این امر منوط به داشتن اطلاعات کافی در خصوص این بیماری است که قصد داریم پیرامون آن بحث کنیم.

آشنایی با سنگ کلیه: ویژگی سنگ کلیه 10 میلی متری

از نظر پزشکی سنگ کلیه حاصل تجمع رسوبات مواد معدنی جامد در کلیه است. این سنگ ها به دلیل تبلور و پیوند مواد در ادرار غلیط ایجاد می شوند و عواملی مانند کم آبی بدن، عادات غذایی نامناسب، مسائل بهداشتی زمینه ای در بروز آن نقش دارد. سنگ کلیه 10 میلی متری بزرگترین سنگ کلیه است که اندازه یک دانه برنج است و می تواند علائم شدیدی را (به ویژه وقتی از مجاری ادراری عبور کند) ایجاد کند. مهم ترین علائم آن شامل درد شدید در شکم یا پهلو، وجود خون در ادرار، ناراحتی هنگام دفع ادرار و ادرار کدر و بدبو است.

آیا سنگ کلیه 10 میلی متری دارید؟ با جدیدترین روش درمان ESWL آشنا شوید.

سنگ کلیه ماده جامدی است که در کلیه تشکیل می شود. سنگ کلیه در اندازه های مختلف خود به خود دفع می شود و اغلب مشکل ساز نیستند. اما سنگ کلیه هایی که ابعاد بزرگتری دارند در مجازی ادراری گیر می کنند و جریان ادرار را مسدود می کنند و باعث درد یا خونریزی شدید می شوند. یکی از روش های درمان سنگ کلیه بزرگ با ابعاد 10 میلی متر شکستن آن است. ESWL یکی از روش های درمانی است که با استفاده از امواج فراصوت با فرکانس بالا سعی می کنند که سنگ کلیه خرد شود. این امواج از بدن عبور می کنند تا سنگ ها را به ابعاد کوچکتری تبدیل کنند. متخصص اورولوژی سعی می کند با کمک آندوسکوپی وضعیت کلیه را بررسی و با استفاده از لیزر یا ابزارهای دیگر عملیات پاکسازی کلیه را انجام دهد.

سنگ کلیه بزرگ ریشه کن می شود: عمل جراحی PCNL (نفرولیتوتومی از راه پوست)

سنگ کلیه بزرگ در حالب که کریستالی شکل شده است و ممکن است به کلیه آسیب برساند، با عمل سنگ کلیه به نام PCNL (نفرولیتوتومی از راه پوست) کاملا درمان می شود. طول جراحی این نوع درمان سه الی چهار ساعت است که در آن با ایجاد یک برش کوچک 1 سانتی متری در ناحیه پهلوی بیمار، انجام می شود. یک لوله از طریق برش به کلیه وارد و تحت هدایت اشعه ایکس قرار می گیرد. در نهایت یک تلسکوپ کوچک از لوله عبور داده می شود تا سنگ را بیابد و آن را بشکند و از بدن خارج کند. در صورت لزوم می توان از لیزر یا دستگاه دیگری برای شکستن سنگ قبل از برداشتن استفاده کرد.

سنگ کلیه درمان پذیر است؟ جدیدترین روش درمان URSL (سنگ شکنی یورتروسکوپی)

امروزه با پیشبرد علم و تکنولوژی روش های درمانی جدیدتری برای این بیماری ارائه شده است. هر یک از این روش ها با توجه به شرایط بیمار انتخاب و در نظر گرفته می شود. یکی از روش ها URSL (سنگ شکنی یورتروسکوپی) نام دارد که برای درمان سنگ کلیه حالب استفاده می شود. در این روش به منظور یافتن و برداشتن یا شکستن سنگ ها یک بورتورسکوپ (ابزاری نازک و انعطاف پذیر) وارد سیستم مجاری ادراری می شود و از طریق مثانه هدایت می شود و به سوی حالب می رود. در این روش درمان بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد و اورولوژیست قادر خواهد بود که به راحتی سنگ را بیابد و با استفاده از روش مختلف درمان آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کند و سپس آن را بردارد. این روش نیازی به جراحی ندارد و به عنوان روش کم تهاجم شناخته می شود و صد در صد موفقیت بالایی دارد و بیماران در آن به سرعت بهبود می یابند.

سنگ کلیه را درمان کنید: روش RIRS (جراحی رتروگراد داخل کلیه)

یکی دیگر از روش های درمان کلیه شامل شکستن سنگ ها با استفاده از لیزر و به دنبال آن دفع طبیعی آنها از طریق ادرار است. در این روش اسکوپ از طریق مجاری ادراری به مثانه و حالب هدایت می شود تا بتواند سنگ را بیابد. در نهایت می تواند توسط فیبر لیزری تکه تکه و یا توسط فورسیس به قطعات کوچکتری تقسیم شود. در این روش جراحی بیماری تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. این عمل برای از بین بردن انواع سنگ کلیه، از جمله کلسیمی، اسید اوریک و سیستین استفاده می شود. برای سنگ هایی که بیش از 2 میلی متر طول دارند موثر است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
خاصترین سکانس عاشقانه ی سینمای ایران/ عاشقانه جذاب هدیه تهرانی و بهرام رادان در اولین فیلم مشترکشان / میبینین 25 سال پیش چقدر چهره هاشون فرق داشته؟
(عکس) سنگ تموم خواهر چشم رنگی علیرضا نیکبخت واحدی به مناسبت تولد برادرش
(تصاویر) استتار حسن یزدانی و ورزشکاران معروف در حرم امام رضا/ باز میثم زارع باکلاس تر استتار کرده/ تشبیه خنده دار ترفندهای استتاریشون به شخصیتهای کارتونی و سریالها🤣
(فیلم) تمرینات سخت و طاقت فرسای هادی چوپان برای پسرش محمد حافظ / تا پسرشو قهرمان مستر المپیا نکنه بیخیال نمیشه!
نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس
(ویدیو) حاضرجوابی خنده دار امیرمهدی ژوله در پاسخ به سوال خصوصی محسن کیایی در جدیدترین قسمت برنامه "صداتو" 🤣
گشت و گذاری در خانه مجلل و رویایی رضا صادقی، خواننده مشکی پوش و محبوب ایرانی +عکس/ سلیقه بی نظیر همسر آلمانی آقای خواننده در چیدمان و انتخاب دکوری👌
(عکس) تغییر چهره باور نکردنی «ابرا» سریال یاغی / الیکا ناصری واقعا چقدر فرق کرده
نگاهی به چیدمان مفصل میز پذیرایی و ناهارخوری خوش رنگ و لعاب لاله اسکندری در میزبانی از بازیگران در خانه بالا شهری اش+ویدیو/ از چند رقم میوه تا چند جور خورشت خوشمزه