بیوگرافی و زندگی شخصی و اجتماعی اکبر هاشمی رفسنجانی و همسرش + فیلم و عکس های جذاب و دیدنی

  دوشنبه، 13 شهریور 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
بیوگرافی و زندگی شخصی و اجتماعی اکبر هاشمی رفسنجانی و همسرش + فیلم و عکس های جذاب و دیدنی
اکبر هاشمی بهرمانی (3 شهریور 1313 – 19 دی 1395) معروف به اکبر هاشمی رفسنجانی، روحانی و سیاستمدار ایرانی بود. او نخستین رئیس مجلس شورای اسلامی و چهارمین رئیس‌جمهور ایران بود. هاشمی، پس از خرداد 1360 و خلع بنی‌صدر، به عنوان نمایندهٔ سید روح‌الله خمینی، در شورای عالی دفاع، فرماندهی نیروهای مسلح و جنگ را بر عهده داشت.

فهرست مطالب


خلاصه بیوگرافی

زندگی شخصی و خانواده

زندگی سیاسی و اجتماعی

مسئولیت فعلی

اینستاگرام

آلبوم تصاویر

فیلم

خلاصه بیوگرافی


نام : اکبر

نام خانوادگی : هاشمی بهرمانی (معروف به هاشمی رفسنجانی)

تولد - وفات :1313/06/03 - 1395/10/19

تحصیلات : علوم دینی حوزوی

سمت فعلی : وی در قید حیات نمی باشد

اکبر هاشمی رفسنجانی

پدر و متدر هاشمی رفسنجانی

زندگی شخصی و خانواده


اکبر هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور 1313 (برابر با 24 اوت 1934) در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. ریشه و تبار خانوادگی او به بالاگِریوِه لرستان می‌رسد.او یکی از 8 فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌بی‌بی صفریان بود. پدرش با اندکی تحصیلات حوزوی از باغ‌داران و تاجران پسته بهرمان از توابع بخش نوق رفسنجان بود.

هاشمی رفسنجانی سه خواهر به نام های طیبه، طاهره و صدیقه و چهار برادر به نام های محمود، قاسم، احمد و محمد دارد.

تحصیلات اکبر هاشمی رفسنجانی


در 5 سالگی تحصیل را از مکتب‌خانه‌ای در نوق آغاز نمود. در سن 14 سالگی به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت. استادان وی در حوزه علمیه قم سید حسین طباطبایی بروجردی، روح‌الله خمینی، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمدکاظم شریعتمداری، سیدشهاب‌الدین نجفی مرعشی، سیدمحمدحسین طباطبائی، نعمت‌الله صالحی نجف آبادی و حسین‌علی منتظری بوده‌اند.

عفت مرعشی  همسر هاشمی رفینجانی

همسر اکبر هاشمی رفسنجانی


در سال 1337 با عفت مرعشی که دختری از خانواده روحانی و از نوادگان سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است ازدواج نمود.

فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی


هاشمی رفسنجانی پنج فرزند به ترتیب به نام‌های فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر است.

از بین دختران او تنها فائزه هاشمی وارد سیاست شد و یک بار نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی شد. فاطمه هاشمی از ابتدای تأسیس بنیاد امور بیماری‌های خاص ریاست آن را برعهده دارد و محسن هاشمی رئیس سابق مترو تهران بوده‌است و سپس معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی گردید. مهدی هاشمی نیز مسئولیت‌هایی مانند ریاست سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و ریاست مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده داشته‌است.

تصویری قدیمی از هاشمی رفسنجانی در کنار خانواده

دامادهای اکبر هاشمی رفسنجانی


دو دختر او با دو پسر حسن لاهوتی اشکوری امام جمعه سابق رشت و از دوستان او در زندان، (که یکی پزشک و دیگری دندان‌پزشک است) ازدواج کردند.

زندگی سیاسی و اجتماعی اکبر هاشمی رفسنجانی


فعالیت سیاسی هاشمی رفسنجانی در دههٔ 1340 آغاز شد و از نزدیکان امام خمینی بود. او یکی از مخالفان اصلاحاتِ معروف به انقلاب سفید توسط محمدرضاشاه بود و تا پایان حکومت پهلوی، هفت بار به‌علت فعالیت مخفیانه علیه این حکومت دستگیر شد. هاشمی رفسنجانی پس از انقلاب 1357 یکی از بانفوذترین سیاستمداران ایران و از دوستان نزدیک رهبر بعدی، سید علی خامنه‌ای بود.در دوران ریاست جمهوری او، با توجه به شرایط جدید کشور و پایان جنگ، وی اقدامات گسترده‌ای را در طی 8 سال در ابعاد گوناگون سیاست داخلی و خارجی، اقتصادی، نظامی و امنیتی انجام داد که به دوران سازندگی شهرت یافت.

دوران مبارزه پیش از انقلاب

هاشمی پیش از انقلاب، یکی از مخالفان برنامه‌های نوگرایانه شاه (انقلاب سفید) شناخته می‌شد. با تبعید امام خمینی، رفسنجانی در ایران ماند و مخالفت‌هایش با این برنامه‌ها افزایش یافت. این مخالفت‌ها سرانجام به دستگیری و زندانی شدن او منجر شد. اگرچه در بعد فردی عمده فعالیت مبارزاتی وی پیش از انقلاب را سخنرانی‌های مختلف و کارهای انتشاراتی تشکیل می‌دادند. ولی امام خمینی در دوران تبعید، نقش مدیر مالی مبارزات انقلاب و نیز ارتباط با سایر گروه‌های انقلابی را نیز بر عهده وی گذاشته بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی

سال‌های اول انقلاب

پس از پیروزی انقلاب او یکی از اعضای شورای انقلاب اسلامی شد. او از بدو تشکیل این شورا، یکی از قدرتمندترین چهره‌های آن بود. همچنین او مدتی معاونت و سپس سرپرستی وزارت کشور را بر عهده گرفت. او یکی از 28 عضو اولیه و مؤسس جامعه روحانیت مبارز (یک تشکل راست‌گرای سنتی) و همچنین یکی از اعضای مؤسس حزب جمهوری اسلامی در سال اول پس از انقلاب اسلامی بود.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در کنار یاسر عرفات و آیات: سیدمحمد بهشتی، حسینعلی منتظری و حسن لاهوتی در سالن آمفی تئاتر مدرسه علوی تهران (بهمن 1357)

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در کنار حسن روحانی و چند تن از فرماندهان جنگ، در حال قرائت دعای توسل (دهه 1360)

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در بازدید از صنایع و امکانات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی (دهه 1360)

ریاست مجلس شورای اسلامی

نخستین قانون انتخابات پس از انقلاب با مشارکت هاشمی رفسنجانی تدوین شد و پس از برگزاری اولین انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه یافت و با آغاز کار مجلس در 7 خرداد 1359 اولین رئیس مجلس شورای اسلامی ایران بعد از انقلاب شد در بهار سال 1360 در عزل ابوالحسن بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا و سپس تصویب طرح عدم کفایت سیاسی او نقشی تعیین‌کننده داشت.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در بازدید از نمایشگاه صنایع نظامی (دهه 1360)

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در جمع عده‌ای از فرماندهان ارتش و سپاه، در جبهه‌های جنگ (دهه 1360)

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم وداع با پیکر امام خمینی در مصلای بزرگ امام خمینی تهران (15 خرداد 1368)

هاشمی در دوران جنگ ایران و عراق

هاشمی پس از عزل بنی صدر و کشته شدن مصطفی چمران در اواخر خرداد 1360 به عنوان نماینده رهبر در شورای عالی دفاع، فرماندهی نیروهای مسلح را برعهده داشت. وی همچنین رپیس مجلس، امام جمعه موقت تهران و جانشین فرمانده کل قوا در ماه‌های پایانی جنگ بود.

ترور نافرجام اکبر هاشمی رفسنجانی

ترور نافرجام اکبر هاشمی رفسنجانی، واقعه‌ای بود که در شب 4 خرداد 1358 روی داد که طی آن اکبر هاشمی رفسنجانی در داخل منزلش توسط عاملین گروه فرقان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیهٔ کبد مجروح شد، هرچند به تدبیر همسر وی (عفت مرعشی)، گلوله‌های شلیک شده آسیب جدی به او وارد نکرد.

ترورناموفق هاشمی رفسنجانی

ریاست جمهوری

به دو دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در ایران «دوران سازندگی» اطلاق می‌شود که مشتمل بر دولت‌های پنجم و ششم نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که آغاز فعالیت آن 12 مرداد 1368 و پایان فعالیت 12 مرداد 1376 می‌باشد. اجرای اولین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی بعد از انقلاب در این دولت انجام گرفت. سیاست باز اقتصادی و وضع قوانین ضد انحصار از جمله اقدامات مؤثر وی بوده‌است. از مهم‌ترین دغدغه‌های پیش روی این دولت بازسازی کشور بعد از جنگ هشت ساله دشوار بود که ویرانه‌های زیادی را بر جای گذاشته بود و نیاز بود در اسرع وقت بازسازی شوند. به همین منظور هاشمی در وزارتخانه‌های اقتصادی دولت از وزیران با گرایش تکنوکراتی بهره جست. همچنین هاشمی تصمیم گرفت سهم بودجهٔ پروژه‌های عمرانی را به‌طور چشمگیری نسبت به سایر فعالیت‌های دولت بیشتر در نظر بگیرد.

سالن آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدا (سالن دیدارهای مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ دهه 1370)

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با آیت‌الله بشیرحسین نجفی (نجف؛ دهه 1380)

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در راه‌پیمایی 22 بهمن در تهران (دهه 1380)

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در حاشیه شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی (حسینیه جماران؛ 1394)

مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری (1372)

مرگ و خاک‌سپاری

هاشمی رفسنجانی در حال شنا در استخر کوشک متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام واقع در نزدیکی مجموعه سعدآباد در روز یکشنبه 19 دی 1395 دچار عارضه قلبی شد. و عملیات احیا توسط محافظان حاصلی نداشت و وی در ساعت 18:20 آن روز با علائم ایست قلبی و در شرایطی که علائم حیاتی نداشت، به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. مراحل احیای قلبی برای وی انجام شد؛ اما تلاش بیش از یک ساعته احیای وی ناموفق ماند و ساعت 19:30 دقیقه همان روز در 82 سالگی مرگ وی اعلام گردید.

پیکر او پس از اقامه نماز میت توسط سید علی خامنه‌ای رهبر ایران در دانشگاه تهران در 21 دی 1395، از خیابان انقلاب تهران تا حرم سید روح‌الله خمینی تشییع و در آنجا به خاک سپرده شد. مراسم چهلمین روز مرگ وی در عصر پنجشنبه 28 بهمن 1395 در آرامگاه سید روح‌الله خمینی برگزار شد.

مراسم تشییع و اقامه نماز بر پیکر مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی

مراسم تشییع هاشمی رفسنجانی

مسئولیت فعلی


اکبر هاشمی رفسنجانی در قید حیات نمی باشد.

اینستاگرام اکبر هاشمی رفسنجانی


آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در اینستاگرام از طریق صفحه خود با نام کاربری hashemirafsanjani_ir با مخاطبان خود در ارتباط است.

صفحه اینستاگرام اکبر هاشمی رفسنجانی

آلبوم تصاویر اکبر هاشمی رفسنجانی


هاشمی رفسنجانی در کنار برادرانش

هاشمی رفسنجانی در حال اسب سواری

هاشمی رفسنجانی در کنار آیت الله خامنه ای و شهید مطهری

هاشمی رفسنجانی در کنار امام خمینی

هاشمی رفسنجانی در کنار آیت الله خامنه ای و فرزند امام  خمینی

هاشمی رفسنجانی در کنار آیت الله خامنه ای

هاشمی رفسنجانی در کنار آیت الله خامنه ای

اکبر هاشمی رفسنجانی در جبهه جنگ

هاشمی رفسنجانی در کنار امام خمینی

هاشمی رفسنجانی در مجلس

هاشمی رفسنجانی پای صمدوق رای

هاشمی رفسنجانی در کنار شهید رجایی

فیلمی مستند از زندگی هاشمی رفسنجانی



1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان