دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

بیش از 10 ترفند برای ارزان و کم هزینه سفر کردن 

چهارشنبه، 20 دی 1402
می‌دانید که پول و زمان 2 عامل بزرگ برای برنامه‌ریزی و سفر کردن هستند. سفر ارزان نیاز به برنامه‌ریزی دقیق برای کنترل هزینه‌ها دارد و بودجه سفر یکی از مواردی است که در کنار زمان، برنامه‌ریزی سفر شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

بودجه سفر شامل هزینه‌های جابه‌جایی، اقامت، خوراک، ورودی جاذبه‌های گردشگری، تفریح و خرید می‌شود و کنترل آن می‌تواند کفه ترازو را به نفع زمان سنگین‌تر کند؛ چون بودجه است که مشخص می‌کند تا چه زمانی می‌توانید در مقصد موردنظرتان اقامت کنید. از طرف دیگر افزایش هزینه‌ها و دشواری‌های سفر گاهی برنامه‌های ما را به هم می‌ریزد و باعث می‌شود یا سفرمان را عقب بیندازیم یا تنها روزهای خاصی از سال به سفر برویم.

در ادامه این مقاله قرار است از راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر برای داشتن سفر ارزان را برایتان ذکر کنیم.


انتخاب مقصد و وسیله ی سفر


شاید اولین سؤال این است که برای سفر کدام شهر یا کشور را انتخاب کنیم؟ برای سفر کجا بریم؟ قبل از اینکه شهر یا کشور مناسب برای سفر را انتخاب کنید به این موضوع دقت داشته باشید که مهم لذت بردن از مسیر و لحظات سفر است. برای مسافرت رفتن حتما لازم نیست کشورهای دیگر یا شهرهای خیلی دور را انتخاب کنید بلکه با ترفندهای ارزان سفر کردن نیاز است آشنا شوید. بسیاری از ما جاذبه های دیدنی شهر و روستاهای اطراف را هم ندیده ایم!


بازدید از شهر و روستاهای نزدیک


یکی از بهترین ترفندهای سفر ارزان این است که سفر را پس اولین و بهترین کار این است که با شهر و روستاهای نزدیک شروع کنید. برخی از این شهر و روستاها را می توانید حتی بدون رزرو بلیط هم ببینید و از محیط آنها لذت ببرید. بنابراین با این کار هم به سفر رفته اید و آب و هوایی تازه کرده اید و هم اینکه هزینه های سفر را کاهش داده اید.

طبیعت گردی


گزینه بعدی برای کاهش هزینه سفر، استفاده از ترفندهای سفر ارزان در طبیعت گردی است. طبیعت گردی شیوه تفریح و مسافرت دنیای امروزی است و کسانی که عاشق طبیعت و جاذبه های طبیعی مثل دریاچه، جنگل، آبشار، ساحل، کویر و غیره هستند به خوبی می دانند که حتی یک روز سفر به طبیعت چه تأثیر عجیبی در بهتر کردن حال و هوای ما دارد.

طبیعت گردی برخلاف سفر به قصد بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی نیاز به تهیه بلیط نیست. حتی می توانید در طبیعت، کویر و جنگل کمپ بزنید در این صورت حتی هزینه رزرو اقامتگاه هم حذف می شود! بسیاری از جاذبه های طبیعی در داخل و اطراف شهرها با تاکسی های گردشگری و یا ایستگاه های بین راهی اتوبوس های مسافربری هم قابل دسترس هستند بنابراین هزینه رزرو بلیط هم به شدت کاهش پیدا می کند. به طور کلی طبیعت گردی می تواند نسبت به بسیاری از گزینه های سفر و گردشگری هزینه کمتری برای شما داشته باشد.

هیچ هایکینگ (Hitchhiking)، یکی از ترفندهای سفر ارزان


هیچهایک (هیچ هایک) که به ارزان سواری هم معروف است یکی از ترفندهای سفر ارزان است. در این روش که احتمالا با آن آشنا هستید به این شکل است که در کنار جاده به پیاده روی می پردازید و برای ماشین های عبوری دست تکان می دهید تا شما را سوار کنند و به مقصد مورد نظرتان برسانند. برای سفر به روستا و شهرهای مختلف و طبیعت گردی، بهترین گزینه برای سفر ارزان هیچ هایکینگ است. با این کار نیازی به هزینه تهیه بلیط نخواهید داشت و در بسیاری مواقع باب دوستی با مردم محلی هم شروع می شود و بسیاری از اوقات پیش آمده که مکانی برای اسکان هم به شما می دهند. بنابراین سفری بسیار کم هزینه را تجربه خواهید کرد.

خرید اینترنتی بلیط


گاهی اوقات دلتان نه طبیعت گردی و بازدید از شهر و روستاهای اطراف می خواهد و نه اهل هیچ هایکینگ هستید. شما فقط دلتان سفر به شهر و کشورهای دور را می خواهد که در آنجا به طبیعت گردی یا بازدید از جاذبه های گردشگری بپردازید و صد البته خرید هم بکنید. در این شرایط باید بلیط رزرو کنید. اگر مقصدی که انتخاب کرده اید نزدیک است می توانید با رزرو بلیط اتوبوس و قطار بسیاری از هزینه های سفر را کمتر کنید. اما گاهی اوقات سفر طولانی و درازی در پیش دارید در این حالت با خرید بلیط هواپیما می توانید به مقصد برسید. در هر صورت می توانید با رزرو اینترنتی بلیط، به جای مراجعه حضوری، در وقت و هزینه های خود به شدت صرفه جویی کنید.


انتخاب زمان سفر


اولین نکته ای که باید به شما بگوییم این است که روزهای سال فقط به بهار و تابستان خلاصه نمی شوند. درست است که در این روزها، تعطیلات بهانه و فرصت خوبی برای سفر است، اما قیمت همه چیز در بالاترین حالت خود قرار دارد. پس کمی ریسک کنید و فصل های دیگر سال را هم مد نظر قرار دهید. مثلا پاییز بسیاری از نقاط ایران دیدنی و جذاب است و هزینه سفر به آنها ارزان تر.

نتیجه اینکه اگر در های سیزن یا همان اوج شلوغی با سفر داخلی یا خارجی بروید، مجبور خواهید شد بیشتر هزینه کنید. این مازاد هزینه هم شامل بلیط قطار، هواپیما یا اتوبوس شما می شود و هم رزرو هتل، خورد و خوراک، بلیط مکان های دیدنی و غیره. اما فصل های بی حاشیه سال مانند پاییز یا حتی تابستان امکان یک سفر بی دردسر و آرام را هم فراهم می کنند؛ نه از ترافیک ماشین ها خبری هست و نه از ترافیک انسانی.

در مورد رزرو بلیط هواپیما یا قطار هم به زمان توجه ویژه ای داشته باشید و همه چیز را به دقیقه نود موکول نکنید. همانطور که میدانید یک ماه مانده به تعطیلات قیمت بلیط ها به مراتب بالاتر میرود. بنابراین برای داشتن سفر ارزان در زمانهای غیر تعطیل سفر کنید، در غیراینصورت دستکم یک ماه روز زودتر پرواز خود را رزرو کنید. فراموش نکنید که در هنگام رزرو بلیط ها حتما آنها را با هم مقایسه کنید و به ساعت پرواز توجه ویژه ای داشته باشید.
یک نکته جالب اینکه یک سفر ارزان گاهی نیازمند آن است که از خدمات لحظه آخری نهایت استفاده را بکنید. اتاق خالی هتل که امشب خالی است یا صندلی هواپیمایی که امشب پرواز دارد، برای روز بعد قابل استفاده نیست، به همین دلیل در لحظات آخر معمولا قیمت رزرو آن ها کاهش پیدا می کند. به ویژه اگر سرو کار شما با آژانس های مسافرتی، تورهای تفریحاتی و هتل ها است.


مدیریت وسایل همراه خود


بیشتر ما نگرانی داشتن اضافه‌بار و پرداخت هزینه بیشتر قبل از پرواز را تجربه کرده‌ایم یا به خاطر داشتن چمدان‌های زیاد و بزرگ، مجبور به پرداخت هزینه برای حمل آن‌ها و گرفتن تاکسی دربست شده‌ایم. هرچقدر وسایلی که با خودتان می‌برید کمتر باشد، جابه‌جایی برایتان آسان‌تر می‌شود و می‌توانید به‌راحتی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.همچنین اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، سبک سفر کردن باعث می‌شود تا فشار کمتری به خودروی شما وارد شود، استهلاک آن پایین بیاید و سوخت کمتری هم مصرف کند و در نتیجه بتوانید یک سفر ارزان را تجربه کنید.

از سوی دیگر نبردن وسایل لازم هم می تواند سفر ارزان شما را دچار مشکل کند. چون در این صورت مجبور خواهید شد آنها را در میانه راه و با قیمت بیشتر خریداری کنید. تا آن جا که امکان دارد لوازم ضروری از جمله چادر مسافرتی، پتو و زیرانداز، داروهای ضروری، اقلام مرتبط با خورد و خوراک مانند لیوان، فلاسک چای، نان و غیره را همراه داشته باشید تا نیازی به خریدهای اضطراری در فروشگاه های بین راهی نداشته باشید.


مدیریت هزینه ی خورد و خوراک


یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر، خودداری از غذاخوردن در مناطق گردشگری و رستوران‌های لوکس است. امتحان کردن اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌های محلی که حجم غذای آن‌ها بالا است و قیمت‌های مناسبی دارند، هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهند.


غذاهای خیابانی تجربه ای متفاوت و خاطره انگیز


از ترفندهای سفر ارزان که هم لذت بخش است و هم خاطره انگیز، غذاهای خیابانی آن است. غذاهای خیابانی هم می توانند در برخی مواقع به کاهش هزینه های سفر به شما کمک کنند.

ناهار سنگین و شام سبک بخورید


با توجه به اینکه اکثر جاهای دیدنی و گردشگری شهرها تا قبل از غروب آفتاب باز هستند، گردشگران و مسافران از صبح تا غروب به گشت و گذار می پردازند. بنابراین ناهار سنگین و پر انرژی انتخاب کنید تا انرژی کافی داشته باشید و شما را سیر نگه دارد. اما شب غذای سبکتر انتخاب کنید که به خواب بهتر و بدنی سالم نیز کمک می کند. بنابراین با این شیوه هم سالم رفتار کرده اید هم با کاهش هزینه خورد و خوراک، از ترفندهای سفر ارزان استفاده نموده اید.

غذاهای محلی، خوشمزه و تجربه ای متفاوت با هزینه کمتر


بسیاری از مواقع خوردن غذاهای محلی نسبت به خوردن فست فود و یا غذاهای دریایی لاکچری هزینه کمتری دارد. با خوردن غذاهای محلی نه تنها تجربه متفاوتی برای خودتان رقم خواهید زد بلکه با ترفندهای سفر ارزان هزینه خورد و خوراک را هم به شدت کاهش خواهید داد. البته می توانید با گنجاندن این غذاها در بخشی از برنامه هم در هزینه ها صرفه جویی کنید و مابقی وعده ها را با غذاهای دلخواه خود پر کنید.

گاهی اوقات هم آشپزی کنید یا غذای فریز شده ببرید


با آشپزی و غذای فریز شده نیز از ترفندهای سفر ارزان بهره مند می شوید. اگر به آشپزی در سفر علاقه دارید یا هیچ غذایی را به غذای خانگی ترجیح نمی دهید توصیه می کنیم در سفر آشپزی کنید و مواد غذایی مورد نیاز را از خانه با خودتان ببرید. یا اینکه به مدت اقامت خود غذا درست کرده و فریز کنید و هر روز غذای مدنظرتان را میل کنید. با این کار هزینه های خورد و خوراک در سفر به شدت کاهش پیدا می کنند.

همیشه قیمت بیشتر نشان دهنده کیفیت بالاتر غذا نیست


برخی از رستوران ها مثل بام رستوران ها صرفا به خاطر داشتن ویو و منظره جذاب و بسیار زیبا هزینه غذای بیشتری از شما دریافت می کنند و لزوما به معنای کیفیت بالاتر غذا نیست. گاهی اوقات هزینه بیشتر غذا صرفا بخاطر دکور و موارد این چنینی نیست. پس قبل از سفر رستوران ها و فست فودهایی که امتیاز خوبی دارند و هزینه کمتری برای وعده های غذایی تعیین کرده اند را نشان کنید. با اینکار از ترفندهای سفر ارزان بهره مند می شوید.


انتخاب اقامتگاه در سفر


به یکی از مهم ترین بخش های سفر می رسیم. اینکه شب قرار است کجا بخوابیم با مقصد و شیوه سفر ارتباط زیادی دارد. هیچ هایکرها شب را در چادر سپری می کنند که ارزان ترین راه اقامت است، اما روش خوبی برای سفر با خانواده نیست.اگر تنها نیستید بهتر است یکی از روش های زیر را انتخاب کنید.


زمان رزرو هتل، یکی از جالب ترین ترفندهای سفر ارزان


زمانی که برای رزرو هتل انتخاب می کنید بسیار مهم است. طبق استانداردهای جهانی شما می توانید با رزرو هتل، حداقل 6 هفته قبل از تاریخ سفر، هزینه اقامت خود را بسیار کاهش دهید. بنابراین رزرو خود را به روزهای آخر موکول نکنید. ضمنا اقامت در هتل برای روزهای وسط هفته و غیر تعطیل معمولا هزینه کمتری دارد. برای اقامت در هتل و مراکز اقامتی توجه داشته باشید که هزینه هر شب اقامت شما از 2 بعد از ظهر تا 12 ظهر روز بعد محاسبه می شود. بنابراین چنانچه زمان رسیدن شما به شهر مقصد به گونه ای است که تنها چند ساعت تا زمان تحویل اتاق باقی مانده، رزرو اتاق منطقی به نظر نمی رسد. با این نکته می توانید از ترفندهای سفر ارزان استفاده کنید و هزینه اقامت خود را کمتر کنید.

به دنبال هتل های تازه تأسیس بگردید


یکی از ترفندهای سفر ارزان و در عین حال جالب برای کاهش هزینه های اقامت در شهر و کشورهای مختلف، رزرو در اقامتگاه هایی است که تازه تأسیس هستد. این نوع هتل ها معمولا برای جذب مشتریان و تبدیل به برند نوپا، قیمت های کمتری نسبت به رقبا پیشنهاد بدهند. البته اگر این اقامتگاه تازه تأسیس، شعبه ای از یک برند شناخته شده باشد، تفاوت خاصی نخواهد داشت. با این حال اگر بتوانید چنین اقامتگاه هایی پیدا کنید هم هزینه رزرو هتل یا اقامتگاه را کمتر کرده اید و هم از ساختار و امکانات جدیدتری بهره مند خواهید شد و هم از ترفندهای سفر ارزان استفاده می کنید.

از هتل های تخفیف دار جا رزرو کنید


از دیگر ترفندهای سفر ارزان رزرو تخفیف دار اقامتگاه است. اکثر هتل های لوکس و لاکچری، هتل بوتیک ها و حتی هتل آپارتمان ها دارای وب سایت هستند و شما می توانید از طریق وب سایت نسبت به رزرو اتاق اقدام کنید. اما در صورتی که از سامانه رزرواسیون رسمی هتلینگ اقدام کنید که در تمامی طول سال بیشترین میزان تخفیف را حتی برای شهرهای اصلی و پر از مسافر، ارائه می کند، هزینه اقامت خود را می توانید تا بیش از 50% و حتی بیشتر کاهش دهید. سامانه رزرواسیون اقامت 24 در این زمینه بیشترین میزان تخفیف را ارائه می کند.


مدیریت هزینه ها در سفر


تنها راه مدیریت بودجه‌ی اختصاص یافته تا انتهای سفر این است که هوشمندانه و واقع‌بینانه قدم بردارید.این کار کمی خسته‌کننده است و ذهن شما را درگیر می‌کند اما واقعا کارآمد است. اولین کاری که باید انجام دهید، این است که با شروع سفر، هر ریالی که می توانید را از خرج بیهوده نجات دهید. در عین حال، گاهی اوقات واقعا نیاز است که دست و دل باز باشید و با خرج کردن از سفر لذت بیشتری ببرید، اما در مقابل گاهی اوقات نیز با صرف هزینه‌ای نا‌چیز شاد می‌شوید. پس برای داشتن بهترین‌ها حتی در سفر نیاز به هزینه‌ی زیاد نیست.


در انتخاب همسفر دقت کنید


یک همسفر ولخرج می‌تواند تمامی راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر را خنثی کند. حتی اگر برای سفر خود بودجه‌ای مشخص در نظر گرفته باشید، یک همسفر ولخرج می‌تواند تمام برنامه‌های شما را به هم بریزد. ممکن است غذاخوردن در یک رستوران لاکچری در برنامه‌های شما نباشد؛ اما از پشت میزی که ظروف آن چینی است سر دربیاورید.ممکن است نخواهید از بنایی تاریخی که بلیت ورودی گرانی دارد بازدید کنید؛ ولی به خودتان بیایید و ببینید که در صف ورودی آن ایستاده‌اید. اقامت بی‌برنامه در هتل‌های چند ستاره، خریدکردن از فروشگاه‌های لوکس و تفریحات غیرضروری را هم به لیست برنامه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی اضافه کنید. بنابراین در انتخاب همسفر دقت کنید و از همان اول درباره بودجه سفرتان به‌صورت واضح و شفاف گفتگو کنید.

مقاصد ارزان‌قیمت را برای سفر انتخاب کنید


یکی از هوشمندانه‌ترین راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر، انتخاب مقاصد ارزان‌قیمت یا مقاصدی است که پول کشور ما در آن ارزش بیشتری دارد. مثلاً بعضی از کشورها مثل روسیه، امارات و اکثر کشورهای اروپایی به گرانی هزینه اقامت، حمل‌ونقل و خوردوخوراک شهرت دارند و بهتر است سفر به آن‌ها را به زمانی موکول کنید که بودجه اجازه نگرانی در مورد این موضوعات را به شما ندهد.

البته در مقاصد گران هم با راهکارهایی مثل استفاده از تاکسی‌های اینترنتی، خرید نکردن از برندها و غذاخوردن در رستوران‌های محلی می‌توانید هزینه‌هایتان را کاهش دهید.

از فروشگاه های لوکس دوری کنید


اگر می‌توانید وسوسه خرید از مغازه‌های لوکس و برند را کنترل کنید، قدم زدن و گشت‌وگذار در فروشگاه‌های بزرگ مشکلی ندارد. در غیر این صورت هر مغازه‌ای که از آن خرید می‌کنید بودجه شما را کاهش می‌دهد.

بازارهای و فروشگاه‌های محلی بهترین انتخاب برای خرید هستند. بسیاری اعتقاد دارند که چانه‌زدن باعث می‌شود اجناس را با قیمت واقعی آن‌ها بخرند؛ نه قیمت بالایی که برای توریست‌ها و مسافرها در نظر گرفته می‌شود. البته در نظر داشته باشید که خرید صنایع‌دستی از محلی‌ها در زنده نگه‌داشتن فرهنگ یک منطقه و کمک به اقتصاد آن‌ها تأثیر مثبت بسیاری دارد. بنابراین تا حد امکان بدون چانه‌زدن و با دست‌ودل‌بازی از آن‌ها خرید کنید.


سخن آخر


در این مقاله با روش های عملی برای داشتن سفر ارزان آشنا شدید و یاد گرفتید که چگونه با خرید بلیت ارزان، غذاخوردن در رستوران‌های محلی، سبک سفر کردن و … هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید.

اگر شما هم دیدگاهی در این مورد دارید لطفا در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.


7 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 10 ثانیه "اسکوتر" را در میان انبوهی از "سگ بولداگ" پیدا کنند
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
نگاهی به چیدمان هنرمندانه اتاق خواب رامین رضاییان+عکس/ از لوسترهای ژاپنی بالای تخت‌خواب تا گلهای استوایی و سرسبز کنار تخت/ اینجا خود بهشته😍
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
ویراستاری تخصصی مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی