دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

چه عواملی منجر به خشکی پوست سر در نوزادان می‌شوند؟ 

یکشنبه، 28 دی 1399
کودکان و بچه‌ها نیز می‌توانند درست همانند بزرگسالان به خشکی پوست دچار شوند.

کودکان و بچه ها نیز می توانند درست همانند بزرگسالان به خشکی پوست دچار شوند. در واقع، از آنجا که پوست جوان کودکان لطیف تر است، بیشتر مستعد خشک شدن است.در زمستان، هوای سرد و خشک بیرون و گرمایش فضاهای داخلی می تواند رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرد و اگر کودک شما مستعد ابتلا به خشکی پوست باشد، در تابستان نیز دچار خشکی پوست خواهد شد و تکه های خشکی روی پوستش ظاهر می شود، زیرا آفتاب تابستان، تهویه های نامطبوع، آب شور مثل آب دریا و کلر موجود در آب استخر همگی می تواند باعث خشکی پوست باشد.

چه عواملی منجر به خشکی پوست سر در نوزادان می شوند؟

یکی از انواع رایج خشکی پوست سر در نوزادان، عارضه ای به نام کلاه گهواره (cradle cap) است که به آن، «درماتیت سبورئیک یا درماتیت سبوره در نوزادان» هم گفته می شود. اگرچه علت دقیق کلاه گهواره مشخص نیست، اما باور بر این است که می توان آن را به ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی نسبت داد. این عارضه همچنین گاهی اوقات به دلیل رشد بیش از حد قارچ «مالاسزیا» در سبوم (چربی) زیر پوست رخ می دهد.

یکی از انواع رایج خشکی پوست سر در نوزادان، عارضه ای به نام کلاه گهواره (cradle cap) است که به آن، «درماتیت سبورئیک یا درماتیت سبوره در نوزادان» هم گفته می شود. اگرچه علت دقیق کلاه گهواره مشخص نیست، اما باور بر این است که می توان آن را به ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی نسبت داد.

کلاه گهواره سبب پوسته های ضخیم و چرب روی پوست سر می شود، که ممکن است رنگ آن ها از سفید تا زرد متغیر باشد. اگر نوزادتان به کلاه گهواره مبتلا باشد، ممکن است در سایر قسمت های چرب بدن مانند زیر بغل، کشاله ی ران و گوش ها هم دچار این پوسته ها شود. کلاه گهواره سبب خارش نمی شود و نوزاد شما را اذیت نمی کند.

شوره ی سر هم می تواند سبب خشکی پوست سر شود. شوره ی پوست سر نوزاد، یک نوع درماتیت سبورئیک در نوزادان است. برخلاف کلاه گهواره، شوره ی سر سفید و خشک بوده و گاهی اوقات سبب خارش می شود. ممکن است شوره ی سر، علت ژنتیکی داشته باشد. اگر والدین پوست خشکی داشته باشند، ممکن است پوست نوزاد هم خشک شود.

شستن بیش از حد پوست نوزاد سبب شوره ی سر نمی شود. اما اگر نوزادتان به شوره ی سر مبتلا است، بهتر است تعداد دفعات شست وشوی پوست سر او را کاهش دهید. برای پیشگیری از بدتر شدن خشکی، به جای شست وشوی روزانه، پوست سر نوزادتان را یک روز در میان بشویید. توجه داشته باشید که آب و هوای سرد و رطوبت کم هم می توانند شوره ی سر را بدتر کنند.

آلرژی هم یکی دیگر از عواملی است که می تواند سبب خشکی پوست سر در نوزادان شود، هرچند این عامل نسبت به سایر عوامل، شیوع کمتری دارد. اگر خشکی پوست سر نوزادتان با بثورات پوستی قرمز و خارش دار همراه بود، ممکن است علت آن آلرژی باشد.

پس از مشخص شدن علت خشکی معمولاً می­توان آن را در خانه درمان کرد. برنامه شستشو با شامپو را بکار بگیرید. شستشوی موهای کودک با شامپو نه تنها باعث از بین رفتن کثیفی و روغن از رشته های ظریف آن ها می شود، بلکه به از بین بردن کثیفی و باکتری های پوست سر نیز کمک می کند. مقدار زمانی که پوست سر کودک را با شامپو می شویید می تواند بسته به شرایط افراد مختلف، متفاوت باشد.برای کلاه گهواره، شامپو زدن روزانه می تواند به از بین بردن روغن و شل شدن پوسته­های پوست سر کمک کند. سایر مشکلات خشکی پوست سر ممکن است با شامپو زدن هر روزه بهبود یابند.از شامپو های دارویی استفاده کنیداگر شامپو زدن منظم کمکی نمی کند، ممکن است بخواهید، شامپوهای بدون نسخه را امتحان کنید. به دنبال شامپو هایی باشید، که بطور خاص برای نوزادان تهیه شده باشند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
گام به گام مراحل چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
سابمیت مقاله چیست؟
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تبدیل پایان نامه به مقاله !
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی