چقدر به کودکان سخت گیری کنیم؟

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
چقدر به کودکان سخت گیری کنیم؟
از جمله چالش های تربیتی والدین این است که میزان سخت گیری به کودک باید تا چه حد باشد تا کودک از والدین حساب ببرد.

مسئولیت والدین در تربیت فرزند وانتخاب شیوه تربیتی مناسب، بسیار سرنوشت ساز است تا جایی که روش ها والگوهای تربیتی آنها به طور مستقیم با ویژگی هایی که مایلند در فرزندشان وجود داشته باشد، رابطه دارد؛ بنابراین چگونگی روابط میان اعضاء خانواده و طرز ارتباط والدین با فرزندان در شکل گیری شخصیت آنها اهمیت زیادی دارد.

در این میان اکثر صاحب نظران روانشناسی معتقدند که بهترین جو عاطفی بین اعضاء یک خانواده، فضایی است که نه نظیر خانواده های سخت گیر ومستبد، فرزندان در آن دچار محدودیت مطلق از طرف پدر و مادر شوند و نه از آزادی بیش از حد نظیر خانواده های سهل گیر برخوردار باشند، بلکه شایسته است تمام اعضای خانواده با یک انضباط هدایت شده و آزادی مشروط دررشد و تعالی یکدیگر و ایجاد آرامش و آسایش در خانواده مؤثر واقع شوند، زیرا وظیفة مهم خانواده تأمین آرامش و امنیت اعضای آن و تعلیم و تربیت فرزندان است.

تصویر
میزان سخت گیری به کودکان

بسیاری از والدین گاهی در شرایط سختی برای تصمیم گیری قرار می گیرند. شرایطی که توضیح آن پیچیده بوده و نیاز به آموزش بلند مدت و صحیح دارد. در این شرایط، والدین باید با کمال جدیت با کودک خود سخن بگویند؛ آن هم بدون توسل به زور یا خشونت. در این بین، والدین باید محیطی را برای کودک خود فراهم کنند که در عین بیان خواسته های خود، از خواسته های والدین نیز حرف شنوی داشته باشد و به خواسته های آن ها عمل کند.

واقعیت امر این است که این مواجهه امر و نهی در طی فرآیند رشد و تربیت کودک، نه یک بار، بلکه بارها و بارها برای والدین پیش می آید. آنچه امر تربیت را این چنین مهم و دشوار کرده، همین ظرافت هاست؛ یعنی سختگیری در عین مهربان بودن و انعطاف پذیری در عین جدی بودن. شاید والدین نیز بارها و بارها این سؤال را در ذهن خود مرور کرده اند که تا چه اندازه می توانند نسبت به کودک خود سخت گیری کنند؟ و از همه مهم تر، چگونه می توانند در عین سخت گیری، انعطاف پذیر باشند؟ والدین نباید به گونه ای رفتار کنند که کودک دچار احساس عقده یا خود کم بینی شود.

میزان سخت گیری به کودکان

اجرای قوانین خانه

در رابطه با میزان سخت گیری به کودک باید به این نکته اشاره کرد که تابعیت از دستورات خانواده و انجام قوانین آن سخت گیری نیست. بسیاری از والدین فکر می کنند اگر کودک بخواهد کاری را انجام دهد و به کارش اصرار داشته باشد و والدین نیز به خاطر این کار او عکس العملی از خود نشان دهند به او سخت گرفته اند. والدین باید کودک را نسبت به اجرای قوانین توجیه کنند. به آنها مدام توصیه کنند که اجرای قوانین جزئی از بایدها و نباید های خانواده محسوب می شود و انجام ندادن آن نوعی ته خطی است و در قبال آن کودک مسئول است و باید نسبت به عملی که انجام داده تنبیهی منطقی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال فرض کنید کودک تا اواخر شب در خانه دوستش مانده است یا درس می خواند. قوانین خانواده نیز اینگونه است که همه باید راس ساعت 8 در منزل باشند. اگر کودک این قانون را زیر پا بگذارد در ابتدا باید علت آن را توضیح دهد و اگر دلیلش منطقی نبود در صورت تکرار باید با او برخورد جدی و قاطعی کرد.

اولویت بندی

میزان سخت گیری کودک با نوع رفتار کودک متفاوت است. درست است که قوانین یک خانه مشخص شده است. این قوانین اولویت های خاص خود را دارد. مثلا بعضی از قوانین بسیار مهمتر از بعضی دیگر است که به آن قوانین اولیه می گویند. این قوانین شامل آشغال نریختن در خانه، مسواک زدن، توهین نکردن به دیگران، حفظ احترام که همه ملزم به انجام آن هستند. یعنی در این موارد سخت گیری جایز است و حتما باید نسبت به انجام ندادن آن واکنش نشان داد. در کنار این قوانین، قوانین دیگری نیز وجود دارد که از اهمیت کمتری برخوردار هستند مانند کمک نکردن به بزرگتر ها، درس خواندن، خرید کردن و... جزء وظایفی است که انجام ندادن آن با تذکر قابل حل است و نیازی نیست که سخت گیری ها بیش از اندازه باشد.

تصویر
میزان سخت گیری به کودکان

سن و جنس کودک

میزان سخت گیری به کودک متناسب با سن و جنس و موقعیتی که در آن قرار گرفته متفاوت است. مثلا قوانینی که برای یک کودک 2 ساله در منزل گذاشته شده با کودک 8 یا 9 ساله فرق می کند. والدین حتی الامکان باید طوری رفتار کنند که سخت گیری آنها کودک از آنها و از محیط خانه دلزده نشود.

کنترل هیجانات

میزان سخت گیری به کودک علاوه بر نکاتی که ذکر شد به والدین نیز مربوط می شود. والدینی که نتوانند هیجانات خود را کنترل کنند و با یک قانون شکنی ساده ی کودک، کنترل خود را از دست بدهند و بدترین تنبیه ها را برای کودک در نظر بگیرند قطعاً فرزندان ضعیفی تربیت خواهند کرد که در آینده دچار مشکلات روحی و روانی خواهند شد. فریاد کشیدن بیش از حد یا خشونت شدید، کاملاً با سخت گیری متفاوت است. جدیت را با خشونت اشتباه نگیرید. خشونت های شدید والدین و پس از آن دلسوزی و مهربانی های بیش از حد نه تنها کودک را تربیت نخواهد کرد بلکه او را به یک انسان دو قطبی قانون گریز مبدل خواهد کرد.

کودک آزاری

سخت گیری با کودک آزاری متفاوت است. سخت گیری یعنی اینکه نسبت به عمل زشت و قانون گریزی او واکنش جدی و قاطع از خود نشان دهید. به نحوی که کودک از رفتار زشت خود خجالت بکشد و دیگر این اشتباه را تکرار نکند. میزان سخت گیری به کودک نسبت به شرایط و سن و موقعیت کودک متفاوت است. تربیت کودک هیچ ارتباطی به کودک آزاری ندارد و منظور از تربیت کتک زدن، آزار جسمی و روحی او نیست بلکه شناساندن باید ها و نباید ها به اوست.

مشکلات عاطفی

واکنش بسیاری از والدین نسبت به کار زشت کودک، بی توجهی و بی محلی و قهر کردن است. روان پزشکان و روانشناسان معتقدند والدینی که نسبت به کودک خود نامهربانی می کنند و مدام با او قهر هستند، کودکشان در آینده دچار بیماری های روحی و روانی شدیدی خواهند شد. سخت گیری های بسیار شدید مانند محرومیت های عاطفی، تهدید های حدی و تمسخر کودک او را از ادامه زندگی دلزده می کند و اعتماد به نفس او را می گیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (675 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (203 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (155 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان