چگونه از سیاه شدن نقره جلوگیری گنیم؟

  جمعه، 12 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه از سیاه شدن نقره جلوگیری گنیم؟
نقره دارای درخشندگی استثنایی است! قدرت انعکاس نور این فلز بسیار بالا است. به همین دلیل هم از آن در ساخت آینه، تلسکوپ، میکروسکوپ، و سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود. نقره‌ی پرداخت شده، ۹۵ درصد شعاع‌های قابل رویت نور را بازتاب می‌دهد.

خواص فلز نقره

نقره دارای درخشندگی استثنایی است! قدرت انعکاس نور این فلز بسیار بالا است. به همین دلیل هم از آن در ساخت آینه، تلسکوپ، میکروسکوپ، و سلول های خورشیدی استفاده می شود. نقره ی پرداخت شده، ۹۵ درصد شعاع های قابل رویت نور را بازتاب می دهد.

آلیاژهای نقره

نقره را می توان با هر درصدی با طلا ترکیب کرد،نقره با نیکل ترکیب شده و یک آلیاژسفید رنگ زیبا به وجود می آورد که به نقره آلمانی معروف است.به طور خلاصه: نقره با تمام فلزهای به اصطلاح نجیب مثل پالادیوم،پلاتینیوم نیکل،مس و طلا قابل ترکیب شدن است

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

بر روی سطح همه ی جواهرات نقره ای پس از گذشت مدتی , یک لایه ی سیاه به وجود می آید , که حاصل واکنش شیمیایی بین نقره با هوا یا مواد دیگر است .سیاه شدگی نقره , هم یک نوع خوردگی است . اما بر خلاف زنگ زدگی لایه ی زیرین فلز را ازبین نمی برد و نسبتا راحت از بین می رود .

هیچ راه حتمی برای سیاه نشدن نقره وجود ندارد . چون نقره با مواد بسیار زیادی که در زندگی روزمره وجود دارند , واکنش می دهد .برای مثال , تماس با آب شیر ( چون کلر دارد ) , بعضی غذاها ( مثلا سس سالاد ) , عطر و تافت مو و حتی لباس های پشمی باعث سریع تر شدن فرآیند سیاه شدگی می شود .سیاه شدن نقره یک فرآیند طبیعی است که نمی توان از آن جلوگیری کرد , ولی می توان سرعت آن را کاهش داد . البته هر چه قدر هم که مراقبت کنید , بعد از مدتی باید لایه ی سیاه ایجاد شده روی نقره را تمیز کنید .

متوقف کردن سیاه شدن نقره

برای کم کردن سرعت فرآیند سیاه شدگی , جواهرات نقره خود را بعد از استفاده تمیز کنید . چربی های پوست شما روی سطح نقره جمع می شوند و باعث بالا رفتن احتمال اکسید شدن آن می شوند .برای شست و شوی جواهرات خود , از آب گرم استفاده کنید , با ملایمت بشویید و با یک پارچه ی نرم خشک کنید .همچنین می توانید برای عقب انداختن سیاه شدگی جواهرات خود , آن ها را گاه گاهی با یک پارچه برق بیندازید . زمانی که اولین نشانه های سیاه شدگی را مشاهده کردید , با کمک پارچه جواهرات نقره ای خود را تمیز کنید .یا می توانید جواهرات خود را برای جلا دادن , به یک حرفه ای بسپارید .

تماس جواهرات نقره ی خود با موادی که ممکن است باعث سیاه شدن آن شوند , را به حداق برسانید . یعنی باید جواهرات خود را هنگام شست و شو و استحمام دربیاورید .فراموش نکنید که انگشترهای نقره خود را هنگام پخت و پز دربیاورید , همچنین از استفاده گردنبند های نقره با لباس های پشمی خودداری کنید .لاتکس ( مواد پلاستیکی ) یک مورد دیگر از موادی است که باعث سیاه شدن زودتر نقره می شود , و باید از تماس آن با جواهرات نقره ای جلوگیری کرد .و فراموش نکنید که جواهرات خود را فقط بعد از تمام شدن آرایش و استفاده از عطر , بیندازید .

بعضی افراد از خمیر دندان برای تمیز کردن نقره استفاده می کنند . ولی بعضی دیگر هم با این موضوع مخالفت کرده و می گویند , خمیر دندان بسیار فرساینده بوده و ممکن است روی سطح نقره خراش ایجاد کند . در مجموع این موضوع به عیار نقره و مارک خمیر دندان بستگی دارد , چون بعضی خمیردندان ها فرساینده تر هستند . اگر جواهر شما سطح صافی دارد به طوری که کوچکترین خراشی فورا به چشم میآید , بهتر است ریسک نکرده و این روش را امتحان نکنید .

آبکاری نقره

امروزه بسیاری از اشیاء نقره که در بازار به فروش می رسند , آبکاری می شوند تا از سیاه شدگی جلوگیری شود . فلز های استفاده شده برای این پوشش معمولا نقره خالص و رودیم می باشند .این فرآیند پوشاندن نقره با یک لایه فلز سفید , معمولا ” جلا دادن ” نامیده می شود .نکته منفی این روش این است , که این لایه بالاخره بعد از مدتی پاک می شود . هرچه بیشتر از جواهرات خود استفاده کرده و آن ها را تمیز کنید , این فرآیند سریعتر می شود .زمانی که این لایه پاک شد , می توانید دوباره آن را آبکاری کنید .

فواید نقره برای بدن

جواهرات نقره بسیار جذاب و بسیار سلامتی بخش هستند . بر اساس نتایج و تحقیقات محققان علمی، طلا، روند فعالیت ارگانیسم بدن انسان را زیاد کرده و نقره، بر عکس طلا آرام بخش میباشد. نقره برای بهبودی و شکل گیری استخوان، فرم دهی و ترمیم پوست تاثیر بسزایی دارد . از خواص نقره برای بدن ، خاصیت ضدعفونی کنندگی آن است ، بطوریکه باعث از بین رفتن ۶۵۰ نوع میکروب میشود وبرای سلامتی بدن انسان موثر است . بنابراین زمانی که جواهرات نقره در تماس با پوست هستند کمک می کنند که احساس تازگی و نیرومندی کنید ، همچنین نقره بر روی تمرکز شما نیز تاثیرمثبت دارد.
جالب است بدانید که نقره از طریق پوست جذب می شود و اثر تسکین درد دارد، به همین دلیل دستبندهای نقره محبوببیت زیادی در بین مردم دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (517 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (101 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!