چگونه از سیاه شدن طلا پیشگیری کنیم؟

  شنبه، 04 مرداد 1399   زمان مطالعه 2 دقیقه
چگونه از سیاه شدن طلا پیشگیری کنیم؟
در طی مرور زمان طلا نیز کدر و تیره می‌شود همچنین به دلیل ناخالصی‌های آن و دیگر دلایلی که در بالا ذکر شد مثل وجود فلزاتی نظیر نیکل و مس و نقره در طلا و همچنین برخورد طلا با مواد شوینده و غذایی و برخورد طلا با عرق بدن و…؛ ممکن است، خود طلا نیز سیاه شود

آیا ممکن است خود طلا نیز سیاه شود؟

علاوه بر ارزشی که طلا دارد بسیاری از افراد زیورآلات طلا را می خرند تا دیگر مثل نمونه های بدل آن سیاه و کدر نشود اما متاسفانه باید گفت این انتظار زیادی است که از طلا داریم چون در طی مرور زمان طلا نیز کدر و تیره می شود همچنین به دلیل ناخالصی های آن و دیگر دلایلی که در بالا ذکر شد مثل وجود فلزاتی نظیر نیکل و مس و نقره در طلا و همچنین برخورد طلا با مواد شوینده و غذایی و برخورد طلا با عرق بدن و…؛ ممکن است، خود طلا نیز سیاه شود و طلایمان دیگر آن برق اولیه را نداشته باشد طوری که همه آن را با بدل اشتباه بگیرند؛ اما جای نگرانی وجود ندارد در صورتی که عیار طلایتان ۱۸ باشد با روش های تمییز کردن طلا که در مقاله های بعدی انتشار می دهیم می توانید طلاهایتان را بدون هیچ هزینه ای درست مثل روز اول خود براق و شفاف کنید. اما اگر طلاهایتان ۱۸ عیار نبود یا بهتر است بگوییم اگر طلاهایتان ۱۴ عیار یا کمتر بود، سیاه شدن آن طبیعی است چرا که طلاهای عیار پایین، به دلیل وجود مقادیر زیاد مس در آلیاژ طلایشان، به سرعت سیاه می شوند که به این سادگی ها از بین نمی رود در این صورت پیشنهاد می کنیم حتماً طلاهای عیار پایین خود را با طلای ۱۸ عیار یا بیشتر، آبکاری کنید.

چگونه از سیاه شدن طلا پیشگیری کنیم؟

اگر می خواهید طلای شما برای مدت طولانی تری درخشان و طلایی بماند باید از مواد شیمیایی که در بالا نوشتیم دوری کنید.

  • هنگام شستن دست ها با صابون، حتما طلاهای خود را از دست خارج کنید.
  • هنگام حمام کردن طلاهای خود را در بیاورید.
  • طلاها را پس از هر بار استفاده، با دستمال نرم و بدون پرز تمیز کنید و صاف و بدون خمیدگی (زنجیرها) آنها را درون جعبه شان قرار دهید تا در معرض هوا قرار نداشته باشند.

نکته: اگر طلایی که خریده اید ۲۱ یا ۲۲ عیار است و سیاه شده حتما آن را به متخصص طلا و جواهر نشان دهید چون احتمال اینکه طلا تقلبی باشد یا عیار درج شده روی آن درست نباشد بسیار زیاد است. طلاهای تقریبا خالص سیاه نمی شوند.

برای جلوگیری از تغییر رنگ و رفع سیاهی طلا از جای مطمئنی طلا بخرید

به کررات مشاهده شده که دارندگان جواهرات از سیاه شدن طلا ۲۱ یا ۲۲ یا ۲۴ عیار خود شکایت میکنند. اگر برای شما نیز چنین وضعیتی پیش آمده حتما به یک طلا فروشی یا کسی که کارشناس طلا است مراجعه کنید. احتمالا عالت سیاه شدن طلا، تقلبی بودن آن باشد. این احتمال هم وجود دارد که طلایی با عیار پایینتر از آنچه فاکتور شده به شما داده باشند.این موضوع اهمیت خرید طلا از مراکز معتبر را مشخص میکند. شما باید از مراکزی طلا بخرید که مطمئن باشند و با وجدان عمل کنند. از همه مهمتر، سعی کنید جایی که از آن طلا میخرید عضو اتحادیه طلا فروشان بوده و مجوزهای لازم را داشته باشد. اگر طلای ۲۱ یا ۲۲ عیار شما سیاه شده است و از جایی که عضو اتحادیه است آن را خریده اید میتوانید به اتحادیه مراجعه کرده تا طلای شما کارشناسی و پیگیری شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (465 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (338 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (65 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (13 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (12 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند