چگونه به کودکان جایزه یا پاداش دهیم؟

  یکشنبه، 26 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه به کودکان جایزه یا پاداش دهیم؟
در سنین خردسالی می توان از پاداش های کلامی بهترین استفاده را برد. یعنی در زمانی که کودک رفتار مطلوبی را انجام می دهد با کلام محبت آمیز و نیکو او را مورد تشویق قرار دهید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، هر فردی صرف نظر از سنش انتظار دارد در مقابل کار خوبی که انجام میدهد، مورد تشویق قرار گیرد. این موضوع در مورد کودکان نیز با شدت بیشتری دیده می شود. بطوریکه تشویق می تواند به عنوان یک ابزار مهم تربیتی در اختیار والدین قرار گیرد.

تشویق کودکان در تغییر رفتار آنها نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین با پاداش دادن به رفتارهای قابل قبول کودک می توانیم باعث تقویت و تثبیت و نهایتاً یادگیری رفتار مطلوب در او شویم.

٭٭برای تشویق کودکان میتوانید از روش های مختلف پاداش دادن استفاده کنید.

چگونه به کودک پاداش دهیم ؟ انتخاب یک پاداش مناسب برای رفتار شایسته ی کودک همیشه آسان نیست . باید مانند یک کارآگاه با کمک هوش خود و کمی حدس ، درست چیزی را که خوشحالش می کند ، بیابید .

چگونه به کودک پاداش دهیم ؟ پیشنهاد ما این است که از کودک بزرگ تر بپرسید که چه دوست دارد . در نتیجه اطلاعاتی را که نیاز دارید و می توانید تصمیم نهایی را بگیرید .

بررسی کنید

برای کمک کردن به تصمیم گیری در مورد پاداش ، خواسته های کودکتان را بررسی کنید . از آن جایی که تمایلات کودکان دایما تغییر می کند ، بررسی را هر چند وقت یک بار تکرار کنید . از فرزندان خود بپرسید :

۱ – اگر بتوانید سه آرزو بکنید ، آن ها چه هستند ؟

۱)………………………………………………. .

۲)……………………………………………… .

۳)……………………………………………… .

۲ – اگر به اندازه به اندازه ی مقادیر زیر پول داشته باشید ، با آن ها چکار می کنید ؟

۵۰۰ ۱۰۰۰ ۲۰۰۰ ۳۰۰۰ ۴۰۰۰ یا بیشتر

۳ – اگر بنا باشد که فقط یک چیز از بابا بخواهید ، آن چیست ؟

۴ – اگر قرار باشد چیزی خاصی را از مامان بخواهید ، آن چیست ؟

۵ – چه حق تازه ای را می خواهی بدست آوری ( بیشتر تلوزیون تماشاکنی ، دیرتر برای خواب به اتاقت بروی ، و یا . ) ؟

۶ – چه برنامه ای را می خواهی با دوستانت انجام دهی ( به سینما بروی ، بازی کنی ، بستنی قیفی بخری و غیره) ؟

این بررسی یک فهرست کلی از پاداش های ممکن را در اختیار شما می گذارد . این پاداش ها را به دو فهرست تقسیم کنید .

در یکی از آن ها پاداش هایی را بنویسید که می توانید هر روز به فرزندتان بدهید ، و در دیگری مواردی را بنویسید که برای پیشرفت های هفتگی یا ماهیانه مناسب اند . برای نمونه :

پاداش های روزانه ( آدامس ،بستنی )

پاداش های هفتگی ( کتاب ، فیلم سینمایی )

پاداش های ماهانه ( عروسک ، اسباب بازی )

به پاداش ها تنوع ببخشید

راهبرد هایی برای موثرتر کردن مجموعه ی پاداش های شما وجود دارد . یکی از آن ها متنوع کردن پاداش هاست تا جاذبه ی خود را از دست ندهند .

امیررضا از اینکه هر بار که به جای خیس کردن شلوارش به توالت می رفت ، یک حیوان کوچک پلاستیکی جایزه می گرفت ، خیلی هیجان زده بود و کم کم تعداد زیادی از آن ها را به دست آورد . اما پس از چند هفته علاقه اش نسبت به این نوع اسباب بازی کاهش یافت .

انواع گوناگونی از پاداش ها را از فهرستی که تهیه کرده اید ، انتخاب کنید . سپس هر بار نوعی از آن ها را به کار ببرید .

برای نمونه گاهی یک برنامه ی تفریحی برایش بریزید و یا حق و امتیاز خاصی را به او بدهید .
در مواقعی که امکانش برایتان هست ، پاداش ها را طوری انتخاب کنید که با رفتار هایی که قصد تقویت آن ها را دارید متناسب باشند .
مثلا برای کودکی که صبح برای رفتن به مدرسه سر موقع حاضر می شود و با خوشحالی از خانه به مدرسه می رود ، یک پاداش خوب آن است که اجازه دهید شب نیم ساعت دیرتر بخوابد .

مشاوره تاکید می کند همیشه به قولتان عمل کنید

همیشه به سرعت به قولتان عمل کنید . یک کودک بخصوص اگر خیلی کوچک باشد ، به تکمیل نشدن یا به تاخیر افتادن یک پاداش وعده داده شده ، بسیار حساس است .
کاری را که از عهده ی انجامش بر نمی آیید ، تعهد نکنید و در عین حال چیزی را جایگزین پاداشی که قولش را داده اید ، نکنید . وقتی قول چیزی را دادید ، پای آن بیاستید . کودک شما باید بداند ، آن چه از شما انتظار دارد ، انجام می دهید .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان