چگونه فرزند نوجوان خود را مسئولیت پذیر کنیم؟

  سه شنبه، 02 آذر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونه فرزند نوجوان خود را مسئولیت پذیر کنیم؟
مسئولیت پذیری از جمله مباحثی است که امروزه نظر بسیاری از صاحب نظران تعلیم و تربیت، روان شناسی، جامعه شناسی و حقوق را به خود جلب کرده است. در ادامه این مطلب روش های تقویت مسئولیت پذیری در نوجوانان را بررسی خواهیم کرد.

بسیاری از والدین این رویا را در سر خود می پرورانند که نوجوانی مسئولیت پذیر و مستقل داشته باشند، نوجوانی که بدون اینکه از او خواسته شود در کارهای خانه کمک کند، همیشه به تماس مادر و پدر پاسخ دهد و همسالان مناسبی را برای دوستی انتخاب کند. در واقع، آنچه در این دوره سنی برای والدین اهمیت پیدا می کند افزایش مسئولیت پذیری نوجوانان است.اگرچه شما نیاز ندارید که فرزندتان، یک فرد بی عیب و نقص باشد، اما لازم است که او را برای واقعیت های دنیای بزرگسالی و مسئولیت های آن آماده کنید. به همین منظور برای آماده کردن فرزند خود باید بتوانید بین راهنمایی کردن و دادن آزادی به نوجوان، تعادل برقرار کنید. در ادامه به راه های افزایش مسئولیت پذیری نوجوانان با جزئیات بیشتری پرداخته شده است. اما لازم است قبل از آن بدانید مسئولیت های یک نوجوان چیست.

نوجوانان چه مسئولیت هایی دارند؟

مسئولیت پذیری نوجوانان با پختگی و افزایش عزت نفس آن ها همراه است. زیرا در این صورت نوجوان متوجه می شود که یک فرد توانمند است. علاوه بر اینکه نوجوانان در قبال انجام تکالیف مدرسه و مرتب کردن اتاق خود مسئول هستند، با رسیدن فرزندتان به نوجوانی، می توانید پس از بررسی شرایط خانواده، مسئولیت های بیشتری به او بدهید. معمولا نوجوانان مانند بزرگسالان می توانند از پس انجام همه وظایف کاری در خانه بربیایند، با این تفاوت که ممکن است برای برخی کارها نیاز به آموزش داشته باشند.از سوی دیگر، نوجوانان باید مسئول اعمال خود باشند. اگر آن ها به دلیل بی احتیاطی چیزی را از دست دادند باید هزینه جایگزین آن را پرداخت کنند یا برای به دست آورد پول آن کار کنند. اگر یک قرار ملاقات را فراموش کردند باید تماس بگیرند و از طرف مقابل عذرخواهی کنند و مجددا برنامه ریزی کنند. والدینی که همیشه از فرزندشان در مقابل تجربه عواقب رفتار محافظت می کنند در واقع مانع پیشرفت مسئولیت پذیری در او می شوند.

اصول پرورش حس مسئولیت پذیری در نوجوانان

آموزش مسئولیت، نفیس ترین هدیه ای است که می توانیم به فرزندانمان ارزانی داریم. چنین آموزشی آنان را قادر می سازد از خویشتن مراقبت کنند و در آینده به عنوان بزرگسالانی مسئول وظایف شان را به عهده بگیرند.

شناخت نوجوان

تمام کسانی که در امر آموزش و پرورش نوجوانان سهیم هستند باید به ویژگی های عقلانی، عاطفی، جسمانی و اجتماعی آن ها آگاه باشند تا بر اساس ویژگی های مذکور به آموزش مسئولیت پذیری در نوجوانان اقدام کنند.

برآوردن نیازهای زیستی و روانی نوجوانان

پرورش حس مسئولیت پذیری در نوجوانان اقتضا می کند وضعیتی فراهم شود که در سایه آن نیازهای زیستی و روانی آن ها برآورده شود.

پرورش قوای ذهنی نوجوانان

برای این که نوجوانان بتوانند مسئولیت بپذیرند و به خوبی آن را انجام دهند باید قوای ذهنی و شناختی شان شکوفا شود.

عزت نفس

برای تشویق نوجوانان به قبول مسئولیت انجام فعالیت های مختلف، لازم است که به عزت نفس آن ها توجه و کرامت و ارزشمندی شخصیت ایشان حفظ شود.

تقویت تقوای الهی

تقوای الهی مانع نیرومندی است که انسان را از ارتکاب گناه باز می دارد و مهم ترین عامل برای انجام مسئولیت انسان در برابر خداوند خویش، جامعه و طبیعت است، لذا باید در تقویت تقوای نوجوانان که خدمتگزاران و مسئولان آینده جامعه هستند، کوشید.

تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس از مهم ترین عوامل برای انجام مسئولیت انسان نسبت به خویش و جامعه بشری است. کسی که از اعتماد به نفس برخوردار است به خوبی می تواند استعدادهای خود را شکوفا سازد و به پذیرش مسئولیت های فردی و اجتماعی روی آورد.نوجوانی که به توانایی های خود پی برده باشد و به قابلیت ها و توانمندی های خویش متکی باشد به آسانی مسئولیت های زندگی اجتماعی را می پذیرد.

شناخت ارزش های حاکم در جامعه

اولیا و مربیان باید نوجوانان را با ارزش های مرسوم جامعه آشنا سازند تا طبق آن ارزش ها، رفتار خویش را شکل دهند.

نظم و انضباط

گاهی نوجوانان به دلیل بی انضباطی یا بی نظمی ممکن است احساس بی کفایتی و بی ارزشی کنند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و سرانجام در انجام مسئولیت خویش موفق نشوند. لذا به منظور پرورش حس مسئولیت پذیری در آن ها باید نظم و انضباط در وجود آن ها تقویت شود.

روش های تقویت مسئولیت پذیری نوجوانان

متاسفانه امروزه بسیاری از نوجوانان بدون احساس مسئولیت بزرگ می شوند و والدین از عدم تمرکز و بد اخلاقی آنها شکایت می کنند که این موضوع کاملاً ریشه در تربیت ناصحیح دارد. اگر نمی خواهید شما هم این اشتباه را تکرار نکنید، باید مسئولیت پذیری را به نوجوانتان آموزش دهید.در این بخش راه های تقویت مسئولیت پذیری نوجوانان را خواهیم گفت .

پدر و فرزند نوجوان

مسئولیت پذیری نوجوانان

تعیین انتظارات

درست است که بدون هیچ انتظاری کودک خود را دوست دارید اما اکنون زمان خوبی برای تعیین برخی چیزهاست. وقتی نوجوان بداند از او چه انتظاری می رود ، مجبور می شود برای رسیدن به آن تلاش کند و این اولین قدم برای مسئولیت پذیری است. از اینکه انتظارات منطقی باشند مطمئن شوید زیرا انتظارات غیرممکن فقط باعث ناامیدی نوجوان و خودتان خواهد شد.

تهیه لیستی از کارها

یک روش عالی برای تعیین مسئولیت پذیری تهیه لیست است بنابراین ، لیستی از کارهایی که انتظار دارید نوجوان آنها را انجام دهد تهیه و درباره آن با خانواده بحث کنید و در جایی قرار دهید.اگرچه انجام کارهای روزمره برای نوجوانان سرگرم کننده نیست اما با بزرگ شدن ، این کارها بخشی از زندگی آنها خواهد بود بنابراین ، ازامروز باید آموزش را شروع کنید.اگر نوجوان نتواند کارهایی که به او واگذار شده را انجام دهد ، جریمه اش کنید مثلا یک روز موبایلش را بگیرید تا بیاموزند چگونه یک نوجوان مسئولیت پذیر باشند.

انتخاب گزینه ها

زندگی صحنه انتخاب هاست و هرچه نوجوان زودتر متوجه این موضوع شود برای خودش بهتر خواهد بود پس باید او را درگیر تصمیمات خانه کنید. مثلا اگر قصد خرید لوازم خانگی جدید را دارید یا برنامه ریزی تعطیلات ، از نوجوان خود نظر بخواهید این به او احساس مسئولیت می دهد. همچنین می توانید جلسات هفتگی خانوادگی را برنامه ریزی کنید و در آن در مورد لیست کارها ، ایده های تفریحی و ....تصمیم بگیرید.

اعتماد به نوجوان

یکی از اصلی ترین موارد اعتماد کردن به نوجوان است ، اگرچه کار آسانی نیست اما بیاموزید به نوجوان خود اعتماد کنید تا بتواند گزینه های درست را انتخاب کند زیرا این طور انگیزه ای به وی می دهید که برای مسئولیت پذیری بیشتر به آن احتیاج دارد.

چشیدن عواقب بی مسئولیتی

اگر نوجوان کار خود را تمام نکرده است از او حمایت نکنید و به منظور یادآوری کارها برایش یادداشت نگذارید تا به این ترتیب متوجه عواقب طبیعی هر کاری شود و بداند آنچه می کارد درو می کند.

پاداش دادن به نوجوان

منظور ما از پاداش دادن به نوجوان رشوه نیست اما او باید بداند که کار خوبش دیده می شود و سزاوار تشویق است بنابراین ، اگر در انجام مسئولیتش خوب عمل کرد ، به او پاداش دهید. نحوه پاداش دادن کاملاً به خودتان بستگی دارد و می تواند قدردانی زبانی ، کتاب ، سفر و سینما برای تماشای فیلم مورد علاقه باشد ، در واقع هر چیزی که نشان دهد متوجه تلاش او شده اید.

پیوستن به گروه نوجوانان

نوجوانان را در گروه های مختلف قرار دهید تا گاهی در موقعیت رهبری هنگام کار با دیگران درک کند باید مسئولیت های خود را جدی بگیرد .

کمک به تعیین اهداف

در مورد رویاها و برنامه های بلند مدت با او صحبت کنید و اگر او در ذهن خود برنامه ای دارد تصویر کلی برای او ترسیم و کمک کنید تا گام های کوچک بردارد. بگویید در برابر رویاهایش مسئولیت دارد و فقط اوست که می تواند آن را به واقعیت تبدیل کند.

احترام به شخصیت او

شما نمی توانید به جای نوجوان زندگی کنید او باید یاد بگیرد مسئولیت زندگی با همه فراز و نشیب هایش بر عهده خودش است و والدین باید بپذیرند و به روش متفاوت او احترام بگذارند و اگر انتخابی مغایر با خواسته تان انجام داد ، آن را بپذیرید. مثلا زمانی که می خواهد با سلیقه خود لباسی بخرد یا انتخاب شغل انجام دهد به خواسته اش احترام گذاشته و او را یاری کنید.

آموزش مهارت مدیریت زمان

مدیریت زمان در مسئولیت پذیری نقش بسزایی دارد. نوجوانانی که وقت خود را به خوبی تنظیم می کنند تصمیمات بهتری می گیرند و همچنین استرس و اضطراب آنها کمتر خواهد بود پس آموزش مدیریت زمان به نوجوانان اهمیت زیادی دارد و اگر به عنوان والدین افراد بی نظمی هستید نوجوان نیز از شما الگو می گیرد. به نوجوان خود کمک کنید تا مدت زمان لازم برای انجام هر کار را تخمین بزند و با او در مورد نحوه بهره وری از اوقات فراغت صحبت کنید.

کمک به کنترل عاطفه

بیشتر نوجوانان دچار تغییرات خلقی می شوند و از نظر ذهنی و عاطفی تغییرات زیادی را تجربه می کنند ،گرچه این تغییرات خلقی طبیعی است. یک روز خوش خلق هستند و روز بعد حتی نمی خواهند اتاق خود را ترک کنند و این نوع مدیریت عاطفی اساس مسئولیت است و تمایز بین احساسات می تواند به نوجوانان کمک کند تا حتی وقتی احساسات منفی دارند رفتارهای مسئولیت پذیری داشته باشند اما متأسفانه ، بدون تمرین بسیاری از نوجوانان قادر به تشخیص اینکه حتی چه احساسی را تجربه می کنند نیستند.

صحبت در مورد چالش ها

به عنوان یک پدر و مادر ، از صحبت در مورد چالش هایی که در زندگی خود با آنها روبرو هستید ، نترسید زیرا وقتی جرات آسیب پذیری داشته باشید ، بحث در مورد احساسات در خانواده طبیعی خواهد بود و بیان این مسائل نوجوان را با بعد دیگری از مسئولیت در زندگی آشنا می سازد.

ایجاد فرهنگ مسئولیت پذیری در خانواده

اگر می خواهید یک نوجوان مسئولیت پذیر تربیت کنید ، او باید ارزش مسئولیت پذیری را درک کند. یک فرد مسئولیت پذیر پاسخگو اعمال خود است و اشتباهات خود را قبول می کند.

تشویق به کمک

انجام کارهای روزمره مسئولیت پذیری نوجوان را نشان می دهد اما فراتر رفتن از این کارها راهی عالی برای استقلال بیشتر نوجوان شماست. به نوجوان خود بیاموزید که در کارهای عام المنفعه جامعه کمک کنند مثل غذا دادن به نیازمندان، شرکت در اقدامات پاکسازی شهر یا جمع آوری کمک مالی برای یک ازدواج و ....می تواند احساس مسئولیت را در هر فردی تقویت کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (218 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (169 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (107 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (106 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (99 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (28 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (27 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (26 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (25 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....