چگونه خشم و عصبانیت خود را در دوران بارداری کنترل کنیم؟

  پنجشنبه، 28 فروردین 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه خشم و عصبانیت خود را در دوران بارداری کنترل کنیم؟
خیال پردازی در مورد کودک خود و نقشتان به عنوان مادر، به بالا بردن روحیه شما کمک می کند. در طول بارداری خیال پردازی هیچ مشکلی ندارد. فقط تصویری دوست داشتنی از وقت گذرانی با کودک خود و اجرای نقش والدینی را تجسم کنید. تخیل بصری، بذر سلامتی و شادی را در ناخودآگاه شما می پاشد و راه برای رسیدن به انسانی خوشبخت هموار می کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از سلام دنیا، بارداری روی احساسات ما تاثیر زیادی دارد. با وجود خوشحال بودن در بارداری، خشم و آشفتگی به صورت غیر منتظره ای در هر لحظه ظاهر می شود. مقصر آن تغییرات هورمونی و فرآیندهای بیولوژیکی است که در بدن شما اتفاق می افتد. این تغییرات نه تنها روی سلامتی شما تاثیر گذاشته، بلکه روابطه شما با همسر، خانواده و دوستان را هم تحت تاثیر قرار می دهد. ما به شما کمک می کنیم تا عوامل استرس زایی که موجب عصبانیت شما می شود را شناسایی، و راه های کنترل خشم در دوران بارداری را یاد بگیرید.

عوامل استرس زایی که در دوران بارداری باعث خشم می شوند

1. تغییرات هورمونی

تغییران هورمونی در دوران بارداری، زنان را نسبت به احساساتی مانند خشم یا نوسانات خلقی مستعدتر می کند. به این ترتیب، زن در مقابل مسائلی که مدتی باعث رنجش او بوده است، دچار عصبانیت می شود. تغییرات بدن نیز ممکن است این احساسات را تشدید کند. چنین محرک هایی را شناسایی کنید و برای رفع آن تلاش کنید تا شما را در موقعیت ناخوشایندی قرار ندهند. قبل از واکنش به هر موقعیت ناراحت کننده، نفس عمیق بکشید.

2. نابرابری

استاد جامعه شناسی پروفسور باربارا کاتز روتمن می گوید که زنان در دوران بارداری با نابرابری و تبعیض روبرو می شوند. در مورد زنان شاغل، کارفرمایان در رابطه با اجازه مرخصی زایمان، مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کنند. در بعضی از موارد، همسر زن ممکن است علاقه ای به داشتن فرزند نداشته باشد، در نتیجه او را حمایت نمی کند و در تقسیم کارهای خانه همکاری نخواهد داشت. بنابراین زنان باردار مجبور می شوند با مسائل روزمره کاری و شغلی روبرو شوند و دچار نگرانی می شوند. بهترین راه برای مقابله با خشم و اضطراب، مبارزه با تبعیض در محیط کار، و در خانه صحبت با همسر در مورد انتظاراتی است که از او دارید.

3. ناخوش احوالی

ناخوش احوالی هایی از قبیل حالت تهوع، خستگی، دردهای عضلات شکمی، کمردرد و گرفتگی عضلات یک امر روزانه در دوران بارداری است. اینها می تواند احتمال عصبانیت را افزایش دهند، به ویژه هنگامی که احساس می کنید اکثر نیازهای شما برآورده نمی شود. جهت ایجاد یک محیط راحت برای خودتان باید اقدامات پیشگیرانه انجام دهید. برای مثال، با آماده کردن یک تخت راحت و خوردن غذاهای مطلوبی که از حالت تهوع جلوگیری کند. با رفتن به آبگرم یا دیگر روش هایی که می دانید، فشارهای فیزیکی بدن را تسکین دهید.

4. ترس

خشم اغلب به عنوان سپری برای غلبه بر ترس به کار می رود. زنان باردار نگرانی های مختلفی از قبیل ترس زایمان تا نقص های مادرزادی، بیماری ها و نقش والدینی را دارند.

آیا خشم مادر روی کودکی که متولد نشده اثر می گذارد؟

دکتر میریام استوپارد متخصص مراقبت های بهداشتی دوران بارداری در کتاب خود می نویسد، کودک نه تنها محرک های خارجی بلکه احساسات مادر را که باعث آزاد شدن برخی مواد شیمیایی در جریان خون می شوند را تجربه می کنند. این مواد شیمیایی طی چند ثانیه پس از بروز احساسات مادر، از طریق جفت به جنین منتقل می شوند. عصبانیت طولانی مدت می تواند در کودک متولد نشده مشکلات جدی مانند زایمان زودرس (زایمان قبل از 37 هفتگی)، زایمان مشکل یا نوزادان کم وزن را موجب شود.

این مطالعات همچنین بیان می کنند که استرس ایجاد شده در رحم می تواند وضعیت خلقی کودک را تحت تاثیر قرار دهد. کودکانی که مادران آنها تحت استرس بالایی بوده اند، به خصوص در سه ماهه اول بارداری، علائم تحریک پذیری و افسردگی را نشان می دهند. همچنین، اضطراب شدید در حاملگی می تواند احتمال تولد کودک بیش فعال را دو برابر کند. اگر دچار ترس هستید، با یک روانشناس که تجربه برخورد با چنین مواردی را در زنان باردار دارد، مشورت کنید. همچنین، در مورد راه های به حداقل رساندن ترس با پزشک خود صحبت کنید و به خود یادآور باشید که اکثر بارداری ها منجر به تولد نوزادان سالم و شاد می شود.

چگونه در دوران بارداری با خشم مقابله کنیم؟

بر اساس گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، برخی اقدامات ساده وجود دارد که می تواند به کنترل خشم و دور ماندن از آن کمک کند.

1. آرامش

تکنیک های ساده آرامش مانند نفس عمیق و تصاویر آرام بخش بسیار مفیدند. همچنین می توانید در کلاس های آموزش زایمان شرکت کنید. می توانید این فعالیت ها را امتحان کنید:

نفس های عمیق از دیافراگم- سعی کنید از عمق بدن نفس بکشید و نه فقط از قفسه سینه.

وقتی نفس عمیق می کشید به خودتان یادآوری کنید که "آرام باش" یا "راحت باش".

تمرینات آرام و آهسته یوگا باعث سست شدن عضلات شما می شوند و احساس آرامش بیشتری خواهید کرد.

هر روز صبح حداقل ده دقیقه مدیتیشن کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین وضعیت روحی شما را متعادل می کند.

2. طرز فکر خود را تغییر دهید

وقتی عصبانی هستید، تمایل دارید درباره چیزهای غیر ضروری صحبت کنید. شما باید ناامیدی هایی را که به طور کلی به وضعیت کنونی شما بی ربط هستند را، از خود دور کنید. همه اینها رابطه شما با دیگران را دچار مشکل خواهد کرد. بنابراین منطقی باشید و صدای خود را پایین بیاورید.

3. ارتباطات خود را بهبود بخشید

وقتی عصبانی می شویم، به نتیجه گیری نادرست می رسیم. این می تواند باعث فاصله افتادن در رابطه زوج شود. همیشه باید قبل از اینکه چیزی بگویید، آرام شوید و فکر کنید.

4. تغییر عادات

سعی کنید وضعیتی را که موجب عصبانی شدن شما می شود را ارزیابی کنید و سپس به دنبال راه های مقابله با آن باشید. اگر نمی توانید این وضعیت را تغییر دهید، حداقل روشی که به آن وضعیت یا شخص خاص واکنش نشان می دهید را تغییر دهید.

5. از نگرانی دست بردارید

این یکی از بزرگترین دلایل عصبانیت در دوران بارداری است. هرچه بیشتر نگران باشید، بیشتر دچار اضطراب می شوید. نگرانی تاثیر زیادی در واکنش های احساسی شما با اطرافیانتان دارد. همه نگرانی های خود را کنار بگذارید، زیرا همه این نگرانی ها در مقایسه با شادی که در راه رسیدن به زندگی شما است، بی اهمیت خواهد بود.

6. خیال پردازی

خیال پردازی در مورد کودک خود و نقشتان به عنوان مادر، به بالا بردن روحیه شما کمک می کند. در طول بارداری خیال پردازی هیچ مشکلی ندارد. فقط تصویری دوست داشتنی از وقت گذرانی با کودک خود و اجرای نقش والدینی را تجسم کنید. تخیل بصری، بذر سلامتی و شادی را در ناخودآگاه شما می پاشد و راه برای رسیدن به انسانی خوشبخت هموار می کند.

7. ملاقات با گروه های پشتیبان

در جلسه های حمایتی برای مادران باردار شرکت کنید. به اشتراک گذاشتن احساسات خود با همسالان کمک می کند تا برای غلبه بر اضطراب و ناتوانی همدیگر را حمایت کنید. ابتکارات و فعالیت های گروهی در کنترل خشم به شما کمک می کند.

8. روز خود را برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی برای هر روز از قبل، نه تنها کارهای عادی را تنظیم می کند، بلکه ذهن شما را با پیش برد کارهای روزانه وفق می دهد. یک تلاش آگاهانه برای بیان برخی جمله های مثبت مانند "من در تمام روز خوشحال خواهم بود"، "اجازه نمی دهم تغییرات خلقی مرا ناراحت کند" و غیره داشته باشید. مشغول فعالیت های مورد علاقه خود شوید که باعث می شود روز بهتری داشته باشید.

9. انتخاب سبک زندگی سالم

حتماً رژیم غذایی حاملگی را دنبال کنید. بیشتر از کربوهیدرات ها و پروتئین ها، غذاهای توصیه شده مانند سبزیجات برگ سبز، آجیل و نان غنی شده مصرف کنید. میوه های تازه و سالاد را در میان وعده ها بگنجانید.

همچنین سعی کنید خواب زیادی داشته باشید و از سیگار و الکل دور کنید.

تمرینات یا رژیم های یوگا را دنبال کنید زیرا به کنترل خشم کمک می کند. به این ترتیب، انتشار اندروفین بالایی را تجربه خواهید کرد. همچنین باعث بهبود در سطح انرژی می شود که به کاهش مشکلاتی مانند نفس نفس زدن، یبوست و کمر درد کمک می کند.

برای غلبه بر عصبانیت به دلیل استرس، این روش ها را امتحان کنید. اگر کنترل خشم بنظر شما مشکل است، باید با یک روان درمانگر صحبت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (206 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (83 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت