چگونه کوله پشتی راحتی انتخاب کنم ؟

  سه شنبه، 28 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه کوله پشتی راحتی انتخاب کنم ؟
کوله پشتی کوهنوردی یکی از تجهیزاتی است که برای حمل لوازم و وسایل مورد نیاز از آن استفاده میشود به عبارت دیگر تمام وسایل مورد نیاز یک کوه نورد باید درون وسیله ای قرار گیرد که این وسیله کوله پشتی کوهنوردی نام دارد.

کوله پشتی کوهنوردی باید دارای ویژگی هایی باشد که بتوان از آن به راحتی بیشترین بهره را برد. بنا براین انتخاب یک کوله پشتی مناسب و تنظیم صحیح آن روی بدن، دو نکته بسیار مهم است.انتخاب کوله پشتی کوهنوردی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این وسیله همراه همیشگی شما هستند. در چندین سال اخیر شرکت های معتبر جهان کوله پشتی هایی باکاربرد های مختلف، در ابعاد و سایز های مختلف طراحی کردند که کار کاربر را در انتخاب کوله مورد نظر، آسانتر کرده است.

کوله باید دارای پارچه ای انعطاف پذیر و مقاوم در برابر نفوذ آب، کاور مخصوص ضدآب ، تسمه هایی با اسفنج نرم و قفل شونده برای شانه ها و کمر، با رگلاژ و عرض مناسب و همچنین باید دارای پشتی و زین داخلی استاندارد برای جلوگیری از فشار مضاعف به فرد، شانه ها و ستون مهره ها باشد تا صدمه جبران ناپزیری به کوهنورد وارد نشود.

تشخیص وسایل ضروری و غیرضروری

البته ذکر این نکته ضروری است که تشخیص وسایل ضروری و غیرضروری به عوامل مختلفی بستگی دارد. تجربه کوهنورد و شناخت کافی او از کوه موردنظر، مدت برنامه، وضعیت جوی، فصل صعود، نوع کوله پشتی و مقدار توان جسمی کوهنورد و دانش او قبل از کوه نوردی از جمله این موارد است. چه بسا که وسیله ای در یک برنامه غیر ضروری و در برنامه دیگر ناجی جان کوهنورد باشد.

سبک به کوه بروید

در کتاب جالب بیل برایسون در مورد مسیر آپلاچی به نام پیاده روی در جنگل، با لحظه خنده آوری برخورد می کنیم. این زمانی است که دوست بی قواره نویسنده شروع می کند به انداختن هر چیزی که او را سنگین می کند. این مرد غذا، لباس ها و حتی بطری های آب را در جنگل دور می اندازد. به یقین دوست برایسون از اصول " اثری از خود بر جای نگذارید " بی خبر بود، اما از عامل مهم دیگر سفر در طبیعت که همانا توانایی سبک کردن کوله پشتی است، اطلاعی نداشت.سبک رفتن از فروشگاهی که وسایل ضروری و اصلی را می فروشد آغاز می شود. موارد زیر عواملی هستند که باید مدنظر قرار گیرند

وزن کوله خالی تان چقدر است؟

کاتالوگ های وسایل همیشه وزن کوله را در قسمت مشخصات ذکر می کنند. نگاه دقیق به اندازه و وزن کوله مهم است. کوله ای که حتی چند اونس سبک تر باشد می تواند باعث تفاوت آشکاری شود. هر اونس اضافه بر وزن کوله می افزاید، پس کاستن از وزن را از ابتدا آغاز کنید. اندازه کوله بر حسب اینچ مکعب به اندازه وزن مهم است. اگر کوله شش هزار اینچ مکعب حجم داشته باشد وسوسه خواهید شد که آن را کاملا با وسایل اضافه ای که واقعاً لازم نیستند پر کنید. یک کوه نورد می تواند کوله 3500 اینچ مکعبی را در سفرهای کوتاه تر و کوله 4500 اینچ مکعبی را در سفرهای طولانی تر با خود ببرد. افرادی هم هستند که کوله های خود را اصلاح می کنند. به عبارت دیگر، بندها، وصله های اضافه و هر چیزی را که حتی کم ترین وزنی را اضافه می کند، جدا می کنند. بعضی ها توانسته اند با این کار، حدود یک پوند از وزن شان را کم کنند. در هر صورت، قبل از جدا کردن این قبیل چیزها از کوله تازه تان، با آن بیرون بروید و امتحان کنید تا مطمئن شوید بندی را که مورد نیاز است، جدا نکنید.

انتخاب حجم مناسب

اولین نکته مهمی که هنگام خرید کوله پشتی مناسب مطرح می شود، حجم آن است؛ حجم یک کوله اشاره به فضای داخلی آن داشته و اندازه گیری حجم کوله نیز با واحد لیتر محاسبه می شود. معمولاً تولیدکننده ها مدل های مختلفی از کوله با لیترهای مختلف را تولید می کنند که لیتر آن به تعداد روزهایی که در طول سفر طی می شود، بستگی دارد. بنابراین حجم یا همان لیتر کوله که قصد خرید آن را دارید، بستگی به تعداد روزهای سفر شما و عوامل متعددی، مانند شرایط آب و هوایی، هدف و تجربه تان دارد؛ شاید هم شما به قدری حرفه ای و اهل سفر باشید که نیازی به حمل کوله با این حجم ها را نداشته باشید.

قابلیت تنظیم کوله پشتی

یکی از دیگر نکات خرید کوله پشتی این است که باید قابلیت تنظیم و شخصی سازی داشته باشد و قطعاً بهترین انتخاب است. ابتدا به قابلیت تنظیم پذیری کوله پشتی دقت کنید و ببینید بند جدا شونده کمری دارد یا نه، این کمربند به قرارگیری بهتر کوله بر روی کمرتان کمک بسیاری خواهد کرد. بسیاری از کوله های حرفه ای کمربندشان از جنس فوم انعطاف پذیر بوده و اگر روی شعله گاز بگیرید، قابلیت تغییر شکل خواهند داشت و می توانید آن را کاملاً به شکل دور کمر خود درآورید.

جنسیت کوهنورد

با توجه به اینکه زنان بالاتنه کوتاه تری نسبت به مردان دارند بنابراین شکل کوله پشتی بانوان باید به گونه ای باشد که بندهای کوله مناسب اندام آنها طراحی شده باشد. کوله پشتی مخصوص خانم ها کشیده تر، دارای بندهای نزدیک تر و کمربندهای باریک تر و به حالت قوس دار است تا بهتر روی استخوان لگن شان بنشیند.مردانی که دارای استخوان بندی ظریف هستند، بهتر است برای راحتی بیشتر از کوله های مخصوص خانم ها استفاده کنند.

کوله های فنی و آلپی :

کشید ترین شکل رو دارند و گاها از جیب در اطراف اونها هم خبری نیست همچنین طراح در طراحی اونها برای حمل وسایلی مانند چوب اسکی ، کرامپون ، تبرهای یخ جایی رو در نظر گرفته.

کوله سنگ نوردی :

کوله ای باریک و بلند که از عرض پهلوهای سنگ نورد باریک تر است تا دستهای سنگ نورد مانور بیشتری داشته باشند و سنگ نورد بتواند به راحتی از میان تنوره ها و شکاف ها عبور کند.

کوله یخ نوردی :

کوله ای کاملا ضد آب با ویژگی های کوله سنگ نوردی اما داری بندهای مخصوص جهت حمل وسایل یخ نوردی.

کوله غار نوردی :

کوله ای بسیار کشیده و استوانه ای، با ظاهری بسیار ساده.کوله های مخصوص جهت برنامه های ویژه مانند: امداد و نجات، شکار، پیمایش دره و جنگل، حمل کودک، پیمایش کویر و باربری.البته برخی کمپانی های معتبر دارای کوله های اکسپدیشن هم هستند که مشخصات کوله های فنی رو دارند ، دارای وزن سبک تر و گنجایش بیشتر و در عین حال توان حمل وزنهای بسیار بالاتر را نیز دارند و به همین خاطر دارای قیمتهای بسیار بالایی هم هستند .

حجم کوله :

در این راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی اکنون به حجم کوله می پردازیم.حجم یا همان لیتر، باریست که شما میخواید درون کوله قرار بدید. با این وجود میزان حجم باری که درون یک کوله می توان قرار داد به دو واحد مختلف لیتر ویا اینچ مکعب بیان می شه. در واقع حجم دقیق یک کوله با واحد اینچ مکعب تعیین می شه، اما به دلیل قابل فهم بودن برای همه، آن را به واحد لیتر تبدیل کرده و بیان می کنند و اینکه بعضی وقتها میشنویم حجم کوله مثلا ۶۰ لیتری دقیقا ۶۰ لیتر نیست به خاطر همین تبدیل است که ممکن است پس از تبدیل، عددی مثل ۵۹.۸۳ شود و دقیقا حجم ۶۰ لیتر را به ما ندهد ولی هیچ کجا حجم کوله به لیتر را به صورت اعشار بیان نمی کنند و در این مثال ۶۰ اعلام میشه. در کل این نکته مهمی نیست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان