چگونه مصرف سوخت خودرو را کاهش دهیم؟

  پنجشنبه، 25 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه مصرف سوخت خودرو را کاهش دهیم؟
اگر در ترافیکی گیر افتاده‌اید که هیچ راه فراری از آن نیست، خودروی خود را خاموش کنید. این کار ممکن است چندان منطقی به نظر نرسد، ولی اگر خودروی شما بیش از یک دقیقه درجا کار کند، بخشی از بنزین خود را بی‌فایده مصرف خواهید کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،این روزها یکی از دغدغه های بزرگ صاحبان خودرو در ایران و حتی جهان، هزینه بالای سوخت و رشد قیمت بنزین به مرور زمان است؛ در این شرایط، کاهش مصرف بنزین اهمیت بسیاری پیدا کرده و استفاده کم تر سوخت توسط ماشین، کمک اقتصادی قابل توجهی برای افراد است.

عوامل متعددی در طراحی و تولید یک خودرو وجود دارند که در میزان سوخت مصرفی آن تاثیرگذار هستند؛ اما از طرف دیگر، برخی عوامل به طور کامل به نوع رانندگی و طرز نگهداری راننده از ماشین بستگی دارد.

طبق بررسی های انجام شده، شیوه نگهداری درست و کنترل عواملی که در ادامه شرح می دهیم؛ در کاهش مصرف سوخت، بسیار تاثیرگذار است و گاهی بی دقتی به یکی از این مسائل، میزان استفاده سوخت را حتی تا ۳۵ درصد هم بالا می برد.

راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت

۱) پرهیز از رانندگی پرتنش
وقتی به شدت سرعت را کم می کنید و سپس دوباره شتاب می گیرید، میزان زیادی از سوخت خودرو را مصرف خواهید کرد. وقتی به صورت ناگهانی سرعت خودرو را کم و زیاد می کنید، مصرف شما افزایش پیدا می کند. در همین حال، اگر پا را بر روی پدال گاز ثابت نگه دارید، بنزین در کمترین میزان خود، جریان می یابد.
همچنین وقتی از یک تپه بالا می روید، سعی کنید سرعت را کم کنید؛ سپس وقتی از سراشیبی پایین می روید، دوباره سرعت بگیرید. این کار باعث مصرف بهینه تر سوخت می شود.

۲) تعویض دنده هوشمندانه
وقتی در دنده های پایین، با سرعت بالا حرکت می کنید، صدای لذت بخشی از خودروی شما به گوش می رسد. البته برای «لذت»، قیمتی نمی توان گذاشت، ولی در عین حال، شما در حال فشار آوردن به موتور و همین طور از دست دادن مقدار بیشتری بنزین هستید. پس به نسبت سرعتی که می خواهید با آن حرکت کنید، دنده را به دقت تعویض کنید و فکر «نمایش» را از سر بیرون کنید؛ چرا که بنزین شما در حال اتمام است و این همه خودنمایی، هیچ توجیهی ندارد.

۳) سپر به سپر حرکت نکنید.

البته به نکته اول در مورد تلاش همیشگی برای سرعت گرفتن نیز برمی گردد، ولی در اینجا فاکتور ترمزهای غیرضروری نیز به آن اضافه می شود. وقتی راننده جلویی شما در جاده به شدت ترمز می کند، شما هم همین کار را خواهید کرد؛ همین موضوع در هنگام شتاب گیری نیز صادق است. شما در این حالت مجبورید با راننده جلویی خودتان همگام شوید، مگر اینکه خود را مقیّد به پُر کردن فاصله در جاده ندانید.

در حالت کلی، چه مخزن سوخت تان پُر باشد یا نه، رانندگی با فاصله کم نسبت به خودروی جلویی عذاب آور است! در واقع، این یکی از کارهایی است که رانندگان با آن روی اعصاب می روند.

۴) پرهیز از درجا کار کردن خودرو
اگر در ترافیکی گیر افتاده اید که هیچ راه فراری از آن نیست، خودروی خود را خاموش کنید. این کار ممکن است چندان منطقی به نظر نرسد، ولی اگر خودروی شما بیش از یک دقیقه درجا کار کند، بخشی از بنزین خود را بی فایده مصرف خواهید کرد. بنابراین خودروی خود را خاموش کنید، صبر کنید تا همه چیز دوباره به جریان بیفتد و دوباره روشن کنید. به خاطر داشته باشید که در این حالت و برای رساندن خود به پمپ بنزین، صرفه جویی در بنزین برای شما در اولویت قرار دارد.
۵) از محدودیت سرعت تبعیت کنید.
اگر می خواهید به پمپ بنزین برسید، آرامش خود را حفظ کنید و پدال گاز را تا آخر فشار ندهید؛ بلکه پای شما می بایست استراحت کند و به دور از پدال باشد. وقتی خودروی شما شروع به سرعت گرفتن می کند، مصرف سوخت بیشتری صورت می گیرد. همچنین هنگامی که ترمز می گیرید و دوباره می خواهید به آن سرعت برسید، بنزین بیشتری نیاز خواهید داشت.
پدال ترمز و گاز شما، هم می توانند باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شما شوند و هم به سرعت این سوخت را تمام کنند.

تکنیک های بسیار بیشتری در این زمینه وجود دارد، ولی حقیقت این است که یک موضوع را باید قبول کنید؛ اینکه با خودرویی که بنزین آن در حال تمام شدن است، رانندگی نکنید. حتی وقتی پولی به همراه ندارید، سعی کنید حداقل یک چهارم مخزن بنزین را پر کنید. ضمن اینکه وقتی با یک باک تقریباً خالی رانندگی می کنید، تمام مواد کف آن به داخل موتور شما کشیده می شود و ممکن است هزینه های نگهداری بیشتری را متوجه شما کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان