چگونه از آسیب به مو های رنگ شده بپرهیزیم؟

  پنجشنبه، 21 فروردین 1399   زمان مطالعه 12 دقیقه
چگونه از آسیب به مو های رنگ شده بپرهیزیم؟
موهایتان را برای تغییر و زیبایی رنگ یا دکلره کرده اید اما نگران آن هستید که مقاومت و تارهای مو آسیب ببینند پس بایستی قوانین مراقبت از موی رنگ شده و دکلره شده را رعایت کنید.

روش های مراقبت از موهای رنگ شده را یاد بگیرید تا موهایی سالم تر و زیباتر داشته باشید. رنگ مو باعث ایجاد آسیب های متعددی می شود که باید از آنها پیشگیری کنید. فرقی نمی کند که موهایتان را چه رنگی کرده باشید؛ بلوند، قهوه ای، مشکی، قرمز یا حتی آبی. موهای رنگ شده به مراقبت های بیشتری نیاز دارند تا هم رنگ آنها برای مدت بیشتری دوام داشته باشد و هم موهای سالم تری داشته باشید. رنگ مو آسیب هایی در موهای سالم ایجاد می کند که نیازمند مراقبت بیشتر است. هیچ چیز بدتر از این نیست که چند ساعت از وقت خود را در سالن های زیبایی بگذرانید تا موهای خود را با جدیدترین رنگ مد، رنگ کنید و بعد در عرض چند هفته، رنگ موهایتان کمرنگ و کمرنگ تر شود و از بین برود.

در ادامه این مطلب، نکاتی را عنوان می کنیم که باید در مورد رنگ کردن مو و روش های مراقبت از موهای رنگ شده بدانید. علاوه بر این نکاتی هم وجود دارد که قبل از اقدام به رنگ مو باید بدانید تا موهایی سالم تر و زیباتری داشته باشید، اینها نکاتی هستند که بدون گذراندن دوره آموزش رنگ مو در اختیار شما قرار می گیرد تا بعد از رنگ کردن مو نیز موهایی سالم و براق و درخشان داشته باشید.

بعد از رنگ مو ۷۲ ساعت تا شامپو زدن صبر کنید

وقتی موهای خود را رنگ می کنید لایه کوتیکول باز می شود در نتیجه نفوذ رنگ به شکاف های مو راحت تر می شود. وقتی موهای خود را بعد از رنگ کردن خیلی زود شامپو بزنید، لایه کوتیکول هنوز باز است در نتیجه رنگ از شکاف ها و منافذ موهای شما شسته می شود. سه روز طول می کشد تا لایه کوتیکول کاملا بسته شود. در نتیجه هر چقدر بیشتر برای شامپو زدن موهای خود بعد از رنگ کردن صبر کنید، پیگمنت های رنگ فرصت بیشتری برای تثبیت شدن در کوتیکول مو دارند. در نتیجه رنگ موهای شما مدت بیشتری دوام می آورد.

از شامپوها و نرم کننده های بدون سولفات استفاده کنید

سدیم لورت سولفات که آن با را بنام سدیم لورت اتر سولفات هم می شناسند نوعی ماده شوینده آنیونی است که در بسیاری از محصولات بهداتشی پیدا می شود. این ماده در مواد شوینده و بهداشتی برای ایجاد کف استفاده می شود و معمولا در نرم کننده ها و شامپوها وجود دارد. استفاده از سولفات باعث می شود که رطوبت و چربی طبیعی مو از بین برود در نتیجه این مورد منجر به خشکی شدید موها به خصوص موهای رنگ شده می شود. از شامپوها و نرم کننده های بدون سولفات استفاده کنید تا رنگ موهای شما ثابت بماند و رطوبت طبیعی آن حفظ شود.

به نرم کننده خود رنگ اضافه کنید

اگر رنگ های روشن استفاده کرده اید مثلا صورتی، بنفش و حتی آبی، می توانید مقداری از رنگ را به نرم کننده خود اضافه کنید و هر بار که موهای خود را می شویید از آن استفاده کنید. با این روش، در واقع هر بار موهایتان را رنگ کرده اید و رنگ موهایتان تازه به نظر می رسد. موقع شستن موها و شامپو زدن، از آب با دمای پایین استفاده کنید

دوش گرفتن با آب گرم احساس خوبی دارد ولی برای موهای رنگ شده خوب نیست. وقتی موهای خود را با آب داغ می شویید، کوتیکول موها باز می شود و در نتیجه رنگ مو هنگام شامپو زدن و شستن موها، شسته می شود. برای اینکه رنگ موهای شما از بین نرود، با آب بسیار ولرم و ملایم موهای خود را بشویید و با آب خنک آب بکشید. آب گرم باعث می شود که مواد شوینده به اعماق بافت مو نفوذ کند ولی آب سرد رطوبت مو را حفظ می کند و مانع از کمرنگ شدن رنگ موهایتان می شود.

موهایتان را کمتر بشویید

شستن هر روز موها باعث می شود که رنگ موهایتان زودتر از بین برود. اگر می خواهید رنگ مو مدت بیشتری دوام داشته باشد، هر روز آن را نشویید. با شست و شوی هر روز مو، روغن طبیعی موها و رطوبت طبیعی آنها از بین می رود. علاوه بر این هر روز مقدار کمی از رنگ موهای خود را می شویید. برای اینکه از رنگ موهایتان حفاظت کنید و مانع از خشک شدن آن شوید، یک روز در میان یا دو تا سه بار در هفته موها را بشویید. از محصولات و سرم های بدون آبکشی برای حفاظت از رنگ مو ها موقع حالت دهی به مو استفاده کنید

موهای رنگ شده و موهایی که با مواد شیمیایی مختلفی درمان شده اند، به رطوبت بیشتری نیاز دارند. همچنین باید تا جایی که ممکن است از تابش آفتاب در امان بمانند تا مانع از بین رفتن چربی و رطوبت طبیعی مو شوند. سرم ها و محصولاتی برای مو تولید می شود که از مو در برابر اشعه UV حفاظت می کنند و رطوبت و نرمی طبیعی پوست را حفظ می کنند. با کمک این محصولات، تابش آفتاب باعث کم رنگ شدن رنگ موهایتان نمی شود.

از اسپری های محافظ حرارت قبل از سشوار و اتو و برس حرارتی استفاده کنید

حرارت باعث خشکی موها و از بین رفتن رنگ آنها می شود. از دست رفتن رطوبت مو باعث آسیب دیدن موها می شود. برای اینکه از این مشکلات پیشگیری کنید قبل از استفاده از هر گونه ابزاری که با حرارت، به موها حالت می دهند، از اسپری های مخصوص محافظ مو در برابر حرارت استفاده کنید. این اسپری ها از رطوبت مو حفاظت می کنند و مانع از دست رفتن آن می شوند. بافت بیرونی مو را نرم تر می کنند و باعث می شوند که رنگ موهای شما ثابت بماند.

موهای خود را برای جلسه بعدی رنگ آماده کنید

از شامپوهای روشن کننده قبل از جلسه بعدی رنگ کردن مو در سالن، استفاده کنید. این شامپوها موهای شما را از هر نوع چربی پاک می کنند. چربی مو باعث می شود که موهایتان به درستی رنگ نگیرد و رنگ در لایه های عمیق تر مو نفوذ نکند.

از کلر دوری کنید

کلر یک ماده شیمیایی است که از آن در استخرها برای تمیز کردن و موارد دیگر استفاده می شود. این ماده شیمیایی می تواند تاثیر زیادی روی رنگ موهای شما داشته باشد و آن را کم رنگ کند. مثلا رنگ های بلوند بعد از تماس با کلر به سبزی می زنند و رنگ های تیره تر مات و کدر می شوند. در مجموع، به خاطر کلر، درخشندگی و زیبایی اولیه رنگ موها از بین می رود. بنابراین اگر موهای خود را رنگ کرده اید و قصد دارید به استخر بروید، حتما کلاه شنا بپوشید.

انتهای موهای خود را کوتاه کنید

انتهای موها زودتر رنگ خود را از دست می دهند و به خاطر خشکی دچار موخوره می شوند. هر ۶ تا ۸ هفته، مقداری از انتهای موهای خود را کوتاه کنید تا موهای شما شاداب به نظر برسد و رنگ آن از ابتدا تا انتها، یکسان باشد.

اجازه دهید موهایتان به صورت طبیعی خشک شود

هر زمان که امکان پذیر است اجازه دهید تا موها در هوای آزاد خشک شوند. اگر مجبورید از سشوار استفاده کنید، آن را با کمترین دما و در نزدیکی ریشه ها استفاده کنید. اگر موهای فر دارید، می توانید آنها را بالای سرتان جمع کنید و دور آن تی شرت یا حوله های میکروفایبر بپیچید تا خشک شود.

با موی خیس نخوابید

خوابیدن با موی خیس باعث آسیب رسیدن به موها می شود. بنابراین اگر قصد دارید موهای خود را بشویید، زمانی این کار را انجام دهید که بین خشک شدن موها و خواب فرصت داشته باشید. قبل از اینکه به رخت خواب بروید، اطمینان حاصل کنید که زمان کافی برای خشک شدن موها دارید. اگر شرایطی پیش آمد که مجبور شدید با موی خیس بخوابید، ابدا موهای خود را ببافید. قبل از خواب موهایتان را گوجه ای یا دم اسبی نبندید. حتی وقتی خشک است. این کار باعث آسیب رسیدن به مو می شود.

از کمترین دمای ابزارهای حالت دهنده مو استفاده کنید

وقتی با ابزارهای حرارتی مثل سشوار، اتو و برس حرارتی موهای خود را حالت می دهید از کمترین دمای آن استفاده کنید. حرارت بالا باعث آسیب رساندن به موها می شود و مو را خشک و شکننده می کند به خصوص اگر موهای خود را دکلره و بعد رنگ کرده باشید. علاوه بر این، حرارت بالا باعث می شود که رنگ موهای شما زودتر محو و کمرنگ شود. اگر قصد دارید موهای خود را حالت دهید، صاف یا فر کنید، از کمترین دمای وسایل حرارتی استفاده کنید، و نکات مهم و حساس در اتو کشیدن مو را رعایت کنید. از اسپری ها و محصولات محافظتی مو قبل از اتو کشیدن مو، استفاده کنید.

بافت طبیعی موهای خود را دوست داشته باشید

استفاده از وسایل حالت دهنده مو مثل فرکننده ها یا صاف کننده ها و اتو مو باعث آسیب رسیدن به موها می شوند حتی اگر از محصولات محافظ استفاده کنید. حالت طبیعی موهای خود را دوست داشته باشید و سعی نکنید که دائم آن را تغییر دهید. از ابزارهای حالت دهنده مو فقط برای مناسبت ها و مراسم خاص استفاده کنید. روش های طبیعی هم وجود دارند که با کمک آنها می توانید به موهای خود حالت دهید. مثلا موها را خیس ببافید و بعد از خشک شدن باز کنید تا موهای فر داشته باشید.

از ماسک مو به جای نرم کننده استفاده کنید

برای نرم کردن موهای خود به جای نرم کننده، از ماسک های تقویتی استفاده کنید. این ماسک ها ممکن است ماسک های آماده باشد که در فروشگاه های آرایشی و بهداشتی و داروخانه ها عرضه می شود یا ماسک های طبیعی که خودتان می توانید در خانه با استفاده از مواد طبیعی تهیه کنید. مثلا با روغن نارگیل یا شی باتر می توانید ماسک مو تهیه کنید. ماسک را روی موهای مرطوب بزنید و سپس مو را با کلاه بپوشانید. به اندازه توصیه شده به موها زمان بدهید و بعدا ماسک را بشویید. دنبال محصولاتی بگردید که مخصوص موهای رنگ شده و دکلره شده هستند. ماسک های تغذیه کننده و نرم کننده نیز در صورت استفاده مداوم، اثرات خوبی روی مو دارند. بیشتر ماسک های مو سولفات ندارند ولی باز هم قبل از خرید حتما لیبل آنها را به دقت بررسی کنید که حاوی سولفات نباشند.

ماسک ها را حرارت دهید

برای این ماسک های طبیعی تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند، آنها را قبل از استفاده حرارت دهید. مثلا ماسک روغن نارگیل از آن ماسک هایی است که بهتر است قبل از استفاده گرم شود. ماسک را در ظرفی کوچک قرار دهید و برای مدت ۵ تا ده ثانیه در مایکروویو حرارت دهید. سپس از آن استفاده کنید. همچنین می توانید ماسک های حاضری را در کاسه ای آب داغ حل کنید و بعد استفاده کنید. ماسک های طبیعی مثل روغن نارگیل را بعد از گرم کردن به موها بزنید و بعد مو را در کلاهی بپیچید. کلاه را با حوله ای گرم بپوشانید. قبل از اینکه ماسک را بشویید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید.

از موهای خود در برابر عوامل آسیب زا محافظت کنید

یکی از عواملی که باعث آسیب زدن به مو می شود، قرار گرفتن در معرض آفتاب است. موقع بیرون رفتن موهای خود را با روسری، کلاه یا شال بپوشانید. به خصوص اگر هوا صاف و آفتابی است. اگر دوست ندارید موهای خود را بپوشانید، از اسپری های محافظ در برابر اشعه UV استفاده کنید.

بین هر بار رنگ مو و دکلره، فاصله بیاندازید

هر بار که موهای خود را رنگ یا دکلره می کنید، موها را در معرض آسیب های بیشتر قرار می دهید. بین هر بار رنگ و دکلره به موهای خود استراحت دهید و اجازه دهید که مو بافت خود را به دست آورد.هر زمان که احساس کردید موهای شما در حال تغییر رنگ است و جلوه اولیه را ندارد، مجددا برای رنگ کردن آن اقدام کنید. اگر ریشه موهای شما در حال پیدا شدن است، کیت های مخصوص ترمیم ریشه بگیرید و همان قسمت از مو را رنگ کنید.

مصرف ویتامین ها را برای سلامت مو فراموش نکنید

مصرف ویتامین ها برای سلامت مو بسیار ضروری است به خصوص وقتی با رنگ و دکلره مو را در معرض آسیب های بیشتر قرار می دهید. ویتامین سی در مرکبات یافت می شود و برای حفظ سلامت پوست سر مفید است. بیوتین در هویج، زرده تخم مرغ و سالمون وجود دارد. این ویتامین باعث حفظ استقامت و درخشندگی موها است. اگر نمی توانید غذاهایی بخورید که حاوی این دو ویتامین هستند، حتما مکمل های جایگزین را مصرف کنید.

رنگ کردن موها بسیار هیجان انگیز است. اکثر زنان حتی از فکر کردن به تغییر رنگ موهای خود لذت می برند و دوست دارند رنگ های مختلف را امتحان کنند. ولی معمولا بسیاری از افراد به خاطر آسیب هایی که رنگ کردن به دنبال دارد، از این کار صرف نظر می کنند. این نکته حقیقت دارد که هر نوع ماده شیمیایی، می تواند به بافت و ساختار مو آسیب بزند ولی روش هایی هم وجود دارد که با آنها می توانید موهایی سالم تر داشته باشید و در عین حال که آنها را رنگ می کنید، مراقب سلامتی مو هم باشید. برای اینکه از موهای خود مراقبت کنید و دوام رنگ آن را بیشتر کنید. این نکات را قبل از رنگ کردن مو در نظر بگیرید.

خریدمحصولات درست

رنگ مو های جدید آسیب زا هستند برای اطمینان خاطر پیدا کردن از اینکه رنگ مو ها مدت طولانی مورداستفاده قرارمیگیردو به ما آسیب نمی زنند بسیار مهم است رنگ هاو شامپوها نرم کننده های خوب خریداری کنید درحالی که بیشتر شامپوهای مراقبت کننده ی مو برای رنگ های تیره است شامپوهای بدون سولفات خریداری کنید چون چربی طبیعی مو را ازبین نمی برد و رنگ مو را تغییرنمی دهد.

خرید نرم کننده باکیفیت

نرم کننده های با کیفیت حاوی سیلیکون هستند لایه محافظتی روی مو ایجاد می کنند وازاحتمال آسیب آفتاب فر شدن مو جلوگیری میکند همچنین مو را از آسیب وسایل گرمایشی حفظ میکند.

شامپوهای روشن کننده

اگرموهای تان را حداقل ماهی یک بارباروشن کننده می شویید برای مو خوب است اما بعد از رنگ کردن مو از روشن کننده ها استفاده نکنید زیرا مواد پاک کننده قوی نه تنها رنگ مو را حفظ بلکه مو را خشک میکند بهترین راه این است که روشن کننده ها را کنار بگذارید تا رنگ برود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (661 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (75 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (32 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان