چرا از مروارید در ساخت طلا و جواهرات استفاده می شود؟

  شنبه، 18 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
چرا از مروارید در ساخت طلا و جواهرات استفاده می شود؟
مروارید بسیار زیبا و چشم نواز است و همین امر باعث شده سالیان سال توسط افراد مورد استفاده قرار بگیرد. اما شاید بسیاری از افرادی که از این سنگ زیبا استفاده می کنند از خواص درمانی آن بی خبر باشند و فقط برای تزئینی از آن استفاده کنند. به هر حال ما در این بخش از ساعد نیوز دلایل استفاده از مروارید را ذکر خواهیم کرد.

رنگ مروارید را از زمان های بسیار قدیم می شناخته اند. اصل آن مدتها مجهول بود برخی آن را قطرات اشک فرشتگان و پاره ای اشک ونوس می دانستند و بعضی هم آن را به مناسبت درخشش خاصی که دارد از ذرات مادی سپیده دم می پنداشتند.بسیاری از بزرگان دانش و فرهنگ ما، فرسنگها دور از دریا می زیستند و آگاهی چندانی از دریا و سفرهای دریایی نداشتند. این موضوع واقعیتی انکارناپذیر است. از این روست که در ادبیات غنی ما، کمتر به گفتن از پهنه دریا پرداخته اند و بیشتر واگویه ها آمیخته به افسانه و پندار است.

برای مردمان باستان، دریا همواره پهنای پر رمز و راز است که با جانوران افسانه ای، و داستانهای حیرت انگیز گره خورده است. داستانهای دل انگیز سندباد، دریانورد پرآوازه ایرانی اهل بندر سیراف در ایران و مخترع سكان، نقطه اوج چنین قصه پردازی هایی است که بیشتر آن ها درون مایه ای از واقعیت در خود نهفته دارند.

سنگ مروارید چیست؟

مروارید (Pearl) گوهری است درخشان و سخت که در بدن انواعی از نرم تنان دو کفه ای به نام صدف مروارید و به ندرت توسط حلزون به وجود می آید. تصور می شود که نام آن ریشه لاتین داشته و از کلمه پرنا (Perna) نوعی صدف و یا سفارولا (Sphaerula) به معنی کروی شکل مشتق شده باشد. نوع درشت این گوهرسنگ را «دُر» نیز می گویند و دُردانه به معنی دانه مروارید است. «دُر يتيم» به نوعی گفته می شود که خودش تنها در صدف باشد.

سنگ مروارید دارای سختی 3 تا 4 در مقیاس موس است و فرم شکستگی صدفی یا پولکی شکل و اساسا بدون کلیواژ می باشد. شكل این گوهر اغلب نزدیک به کره است ولی به شکل های گلابی، دکمه ای و نامنظم هم دیده می شود.

فواید مروارید در طب سنتی

در طب سنتی خواص متعددی برای مروارید ذکرشده است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • بهبود دستگاه مجاری ادراری و بهبود عملکرد کلیه و دفع سنگ کلیه.
  • درمان انواع بیماری های معده، قلب، کبد، و درمان بواسیر و یرقان.
  • رفع مشکلات پوستی مانند جوش، خارش، کورک و قرمزی پوست...
  • برای مشکلاتی مانند استفراغ و بوی دهان.
  • درمان مشکلات غدد و دستگاه تناسلی مرد و زن.
  • درمان شب ادراری و مشکلات دستگاه گوارش.
  • مروارید برای افرادی که مدام سرما می خورند و دچار حساسیت و عطسه های پی در پی هستند مفید است.
  • بیماری هایی مانند گواتر با قرار دادن مروارید روی گلو که چاکراه 5 است قابل درمان است.

فواید معنوی مروارید

مروارید همچنین فواید معنوی نیز به همراه دارد که از گذشته تا به امروز تاثیرات آن به تجربه رسیده است این فواید شامل موارد زیر است.

  • خوش شانسی و آرامش قلب.
  • افزایش اراده و صبرو تحمل.
  • کاهش و از بین بردن غم و غصه و تاثیر مستقیم در ایجاد حس امید به زندگی و رضایتمندی.
  • کاهش اضطراب و نگرانی و آرام شدن افراد عصبی.
  • افزایش عفت و پاکی و مناعت طبع و تاثیر مستقیم در بهتر شدن خلق و خوی فرد.
  • افزایش انرژی های مثبت و دفع انرژی های منفی که بعد از همراه داشتن این سنگ می توان به راحتی آن را تشخیص داد.

خواص متعدد مروارید طبق مطالعات بدست آمده

افزایش طول عمر

طبق مطالعات و تحقیقات به عمل آمده روی انسان و حیوانات همراه داشتن مروارید حتی به صورت نگین انگشتر باعث افزایش طول عمر می شود این افزایش به دلیل انواع آنتی اکسیدان هایی است که توسط این سنگ تولید می شود.در یک سری از آزمایشات رژیم غذایی کرم ابریشم، موش و مگس ها را با پودر مروارید غنی کردند و مشاهده شد که طول عمر آنها حتی تا 50درصد نیز افزایش یافت.

شادابی پوست و تقویت استخوان

ماده ای به نام ناکر در مروارید یافت شده است که این ماده با تقویت فیبروبلاست ها و استئوبلاست ها به تقویت و کلاژن سازی پوست و استخوان ها کمک می کند. در واقع با افزایش فیبروبلاست ها زخم ها و سلول های آسیب دیده ترمیم می شود و سلول های نو و جدید در پوست تشکیل شده و جوانی و شادابی را به همراه دارد. در کنار آن استئوبلاست ها به ترمیم و تقویت استخوان ها می پردازند.همچنین در مروارید مقدار زیادی کلسیم طبیعی است که در کنار دیگر مواد معدنی مفید برای بدن انسان قادر به رشد و افزایش تراکم استخوانی هستند. البته این خواص نتیجه استفاده از پودر مروارید است.

افزایش آرامش

القا حس آرامش و خونسردی یکی از فواید مشهور مروارید است، در واقع مروارید باعث کاهش استرس و عصبانیت می شود و این گونه خلق و خو به سمت آرامش و خونسردی بیشتر تغییر خواهد کرد. افراد مضطرب به دلیل کمبود گابا در مغز همواره حس استرس دارند مروارید با افزایش سطح این ماده در مغز باعث افزایش خونسردی و کاهش استرس خواهد شد. تولید هورمون ستونین نیز می تواند در نتیجه استفاده از مروارید باعث افزایش حس آرامش شود.

کاربرد مروارید در جواهرسازی

کاربرد مروارید در جواهرسازی چیست و چرا جزو جواهرات با ارزش به شمار می رود؟ مروارید کهن ترین گوهر دنیا است که از عمر زیادی برخوردار است و اعتقاد و باور بر این است که انسان های نسل اول هنگامی که در پی تهیه و تنظیم مواد غذایی در امتداد سواحل بودند , این گوهر کرانبها را کشف کردند اولین نمونه از مرورید کشف شده که مرتبط با هزاران سال پیش است در تابوت یک شاهزاده خانم است که این جواهرات مرتبط با ۴۲۰ سال پیشین از میلاد مسیح است و حال در موزه لور در پاریس نگه داری می شود .
مروارید ها جذاب ، زیبا و دقیق هستند. این جواهرات با ارزش در عین درحال حاضر گیج کننده و مرموز میباشند . بیشتر مردمان متوجه غیر اصل بودن بیشتر مروارید های بازار نمیشوند . پروسه یافتن مروارید در دریا به مراتب دشوارتر از یافتن سنگ های ارگانیک در معادن است , استخراج سنگ های جواهر از معادن فرایندی یک ساله است . شناسایی مروارید اصل موضوعی است که در طراحی جواهرات از اهمیت بالایی برخوردار است.

 مروارید در جواهرسازی 

مروارید جواهری آلی

مروارید ها جواهرات آلی می باشند. به این خاطر که به وسیله جان داران ساخت میشوند, بخشی از نوع ی مواد آلی قرار میگیرند. هر مروارید در بالا موجودیت خویش را به صورت شن ریزه یا این که ذره ی دیگری داخل صدف یک آبزی و یا این که قابل انعطاف بدن آبهای شیرین آغاز می نماید.
سیستم دفاعی قابل انعطاف بدن وارد فعالیت شده و ماده را لایه به لایه با ماده ای به اسم صدف مروارید, یا این که مروارید می پوشاند , در نتیجه به قدری قطور شده که مروارید را تشکیل می دهد. برعکس اکثر اوقات جواهرات غیر آلی, مرواریدها مبنی بر مکان بروز و یا این که صورت ظاهری جدا سازی میشوند.

چه گونه می توان مرواریدهای حقیقی و واقعی را تشخیص داد؟

اولی قدم برای گزینش حقیقی و واقعی بودن مروارید, افزایش اطلاعات در خصوص ظاهر , خواص و ویژگی های آنان است. بیشتر مروارید ها به یک یا دو مورد از ۵ نوع زیر تقسیم می شوند. یافتن مروارید ارگانیک «واقعی» امروزه به ندرت اتفاق می افتد و از دستگاه اشعه ی ایکس برای کامل شدن مروارید های ارگانیک از اشکال شبیه به کارگیری می شود . این موضوعی است که در آموزش طراحی طلا و جواهر بررسی می شود. اکثر اوقات مروارید ها کشت شده و یا این که ساختگی می باشند. مروارید های کشت شده یا پرورشی در شرایطی مشابه و شبیه سازی شده رشد می کنند که از قیمت بالایی نیز برخوردار خواهند بود. کاربرد مروارید در جواهرسازی شامل دو نوع مروارید طبیعی و کشت شده است که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم.

مرواریدهای ارگانیک

مرواریدهای ارگانیک هنگامی صورت میگیرند که یک جسم بیگانه وارد صدف قابل انعطاف بدن شده و لایه های افزاینده ی صدف مروارید همانند لایه های پیاز در نزدیکی ذره پرورش می نماید. مرواریدهای ارگانیک بسته به صورت جسمی که پوشیده می شود, در انواع متنوعی وجودد دارا هستند. مرواریدهای ارگانیک کم یاب و فراوان لاکچری می باشند. آنان اکثر زمان ها مبنی بر وزن به قیراط و فراوانی در درختان نرخ گذاري می شوند.

مرواریدهای کشت شده

مروارید های کشت شده هم همانند اشکال ارگانیک, درون یک نرم تن رویش می نمایند ولی تفاوت آن ها دخالت آدم ها در این پروسه است. صدف با احتیاط و به آرامی برداشته شده و جسم جاگذاری می شود : گونه های جسم با دقت به طریق آخری مروارید زیاد میباشند. به مرور زمان , جسم به وسیله لایه های صدف پوشیده می شود. عمق صدف پوشاننده به درون نرم تن , نوع آبی رنگ که در آن معاش می نماید و همینطور زمان هنگامی که ارتفاع میکشد تا جسم بیگانه قبلی از کشت وارد محل شود, وابسته است. با ارتقا ضخامت صدف مروارید, کیفیت و پایداری مروارید کشت شده هم ارتقا می یابد. مرواریدهای کشت شده بر طبق میزان ی میلیمتری نرخ گذاري میشوند.

مرواریدهای آب شور

مرواریدهای آب شور داخل بدن نرم تنان آب شور رویش مییابند . مروایدهای آب شور هم به دو جور ارگانیک و کشت شده یافت می شوند .

مرواریدهای آب شیرین

مرواریدهای آب شیرین درون بدن نرم تنان آب شیرین رویش مییابند , یعنی قابل انعطاف تنانی که در رودخانه و یا این که دریاچه زیست می نمایند. این مجموعه نسبتاً مدام کشت می گردند .

مرواریدهای ساختگی

مرواریدهای ساختگی از پوشش پلاستیکی و یا این که کریستال ساخته می گردند. مرواریدهای پلاستیکی به خاطر وزن کمتر, برش راحت تر اکثر زمان ها فرآیند ایجاد آسانتری دارا هستند و همینطور مرواریدهای حقیقی مرحله صاف و صیقلی تری دارا هستند. مرواریدهای کریستالی دشوارتر می باشند و به همین منظور شباهت بیشتری به مرواریدهای ارگانیک دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (473 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان