چرا لنت ترمز خودرو صدای سوت می دهد؟

  دوشنبه، 31 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چرا  لنت ترمز خودرو صدای سوت می دهد؟
چیزی که می‌تواند به صورت اصولی سلامت سیستم ترمز خودرو را تامین کرده و از شنیده شدن صدای سوت لنت ترمز، پیشگیری به عمل بیاورد؛ سرویس‌های به موقع و دوره‌ای سیستم ترمز اتومبیل است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، چرا پس از تعویض لنت قدیمی با لنت نو ،ترمز دچار مشکل سوت کشیدن و در برخی موارد جیغ کشیدن می شود؟ دلیل اصلی سوت کشیدن در هنگام ترمزگیری ، لنت ترمز است یا دیسک چرخ؟ علت سوت کشیدن لنت ترمز نو چیست؟ چرا لنت قدیمی خودرو سوت نمی کشد؟ صدای خرخر لنت به خاطر چیست؟ چرا لنت ترمز در حال حرکت سوت می کشد؟ این سوال ها و صدها سوال دیگر در مورد سر و صدا های لنت در حین حرکت و یا در موقع ترمز گرفتن برای شما پیش می آید که در این مقاله به دنبال پاسخ دادن به تک تک آنها هستیم. لطفا با ما همراه باشید.

دلایل اصلی سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

عادت های رانندگی شما به صورت پایه ای روی سیستم ترمز و یا هر قطعه دیگری از خودرو تاثیر می گذارند. به همین دلیل اگر عادت به گرفتن ترمزهای پی در پی و بی موقع دارید، باید زودتر از موعد انتظار پیدا شدن ایراد در سیستم ترمز و قطعات آن را نیز داشته باشید.

علت صدای لنت نو

علت صدای لنت نو معمولا پس از تعویض لنت ترمز طبیعی است ولی اگر صدای لنت ترمز بیشتر شد و بعد از یک هفته صدا قطع نشد با راه حل هایی که در ادامه مطرح می کنیم همراه ما باشید .

جسم خارجی میان لنت ترمز و دیسک

وجود هرگونه جسم خارجی از جمله سنگ ریزه، شن و … که بین لنت ترمز و دیسک های چرخ گیر کرده باشد، حین ترمز گرفتن روی دیسک ها ساییده شده و همان صدای گوشخراش را تولید خواهد کرد.

تمام شدن لنت ترمز

لنت ترمز قطعی مصرفی است که باید برای ترمزگیری، با دیسک چرخ تماس پیدا کرده و اصطکاک مورد نظر را ایجاد کند. با این حساب با هر بار ترمز گرفتن، از لنت ترمز استفاده می شود و ترمزگیری های بیشتر، به معنای تمام شدن زودتر لنت ترمز خواهد بود. در صورتی که لنت ترمز خودروی شما تمام شده باشد یا رو به اتمام باشد، به جای تماس میان لنت و دیسک، کفشک با دیسک تماس پیدا کرده و صدایی آزاردهنده و شبیه به خراش دادن ناخن روی سطح فلزی ایجاد می کند.

ضعف لنت ترمز

اگر به خیال خود صرفه جویی نموده و لنت ترمز ارزان قیمت خریداری کرده باشید؛ ممکن است کیفیت ساخت پایین لنت ترمز، سایش ناخالصی هایی را با دیسک ایجاد کرده و باز صدای سوت مانند را حین ترمز گرفتن بشنویم.

خراب بودن بلبرینگ ها

در صورتی که بلبرینگ ها خراب شده و یا طول عمر آن ها به پایان رسیده باشد، صدایی متناوب و ضعیف تر از سوت یا جیغ و شبیه به پچ پچ را خواهید شنید.

زنگ زدن دیسک چرخ

اگر مشاهده کردید که حین ترمز گرفتن، خودرو کمی می لرزد و از پایداری سابق خبری نیست و همین طور صدای جیرجیر نیز از لنت ها شنیده می شود؛ احتمالا دیسک ها دچار زنگ زدگی شده اند. زنگ زدگی دیسک ها به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و اگر چه آن قدرها خطرناک نیست، اما برای رفع صدای سوت به مراتب ضعیف تری که به گوش می رسد، باید نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

نصب معیوب لنت های ترمز

در صورتی که لنت های ترمز به درستی در جای خود قرار نگرفته باشند، حین ترمز گرفتن تماس درستی میان لنت و دیسک برقرار نشده و صدای ناخوشایندی خواهید شنید. برای رفع این موضوع (در صورتی که آن قدرها حاد نباشد)، می توانید چندین بار پشت سر هم به صورت نیمه روی پدال ترمز بزنید تا لنت ها حرکت کرده و در جای صحیح خود قرار بگیرند. (البته به خاطر داشته باشید که این کار را در سرعت پایین انجام داده و از ترمزهای پی در پی در سرعت بالا بپرهیزید.)

مشکل در فنر لنت های ترمز

در صورتی که فنرهای لنت ترمز ایراد پیدا کرده باشد، تماس و درگیر شدن بین لنت و دیسک چرخ ها با مشکل ایجاد شده و صدای سوت را دوباره خواهید شنید.

شل شدن کالیپرها

شل شدن کالیپرها نیز می تواند حین ترمز گرفتن، صدای سوت مانندی به وجود بیاورد. همین طور تمام شدن طول عمر کالیپرها نیز به صدای سوت منجر می شود. در این صورت باید نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید.

کالیپر چیست؟

کالیپرها بخشی از سیستم ترمز خودرو هستند. از لنت های ترمز به یک صفحه فلزی در کالپیرها اتصال داریم که با فشار دادن پدال ترمز؛ نیروی مورد نیاز برای درگیر شدن لنت و دیسک چرخ ها، از طریق آن تامین می شود. در واقع خرابی کالیپرها، مانع از شکل گرفتن اصطکاک لازم برای متوقف ساختن خودرو می شود.

راه حل برطرف کردن صدای سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

اما پس از شنیدن صدای جیرجیر لنت ترمز اتومبیل، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

  • در صورتی که در مسیر به دور از تعمیرگاه هستید و صدای جیر جیر و سوت ترمز، همچنان ادامه دارد؛ به سمت راست مسیر رانده و در لاین کندرو به حرکت خود با احتیاط کامل ادامه دهید.
  • به محض امکان، خودرو را متوقف ساخته و آن را به یک تعمیرگاه معتبر انتقال دهید تا سیستم ترمز به خوبی عیب یابی شده و مشکل آن مرتفع گردد. به یاد داشته باشید که صدای گوش خراش ترمز، تنها یک صدای آزاردهنده نیست؛ بلکه باید آن را به عنوان یک زنگ هشدار در نظر گرفت.
  • سپس در صورتی که توانایی آن را دارید، محل قرارگیری لنت ها را چک کرده و از نصب صحیح آن ها اطمینان یابید. در صورت تمام شدن لنت نیز نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
  • همچنین از محکم بودن کلیه اتصالات سیستم ترمزگیری، مطمئن شوید. اگر فنری شل شده و یا حالت قبلی را ندارد، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. هر یک از قسمت های سیستم ترمز را که به نظر شل می رسد، در جای خود محکم نمایید.
  • کلاپرها را تمیز کرده و دوباره روغنکاری کنید.
  • از سالم بودن بلبرینگ ها اطمینان حاصل کرده و دیسک ها را به لحاظ صاف بودن مورد بررسی قرار دهید. شاید نیاز به تعمیر بلبرینگ ها و یا زنگ زدایی دیسک ها و حتی تعویض آن ها باشد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان