چرا نگین الماس از روی انگشتر می افتد؟

  سه شنبه، 22 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
چرا نگین الماس از روی انگشتر می افتد؟
در صورتي‌كه قصد خريد هديه‌اي گران‌بها براي فردي خاص را در زندگي‌تان داشته باشيد يا اين‌كه بخواهيد در مورد اصالت الماس‌هاي خود اطمينان حاصل كنيد، موضوعي كه موجب نگراني مي‌شود ازدياد الماس‌هاي تقلبي است.

در صورتي كه قصد خريد هديه اي گران بها براي فردي خاص را در زندگي تان داشته باشيد يا اين كه بخواهيد در مورد اصالت الماس هاي خود اطمينان حاصل كنيد، موضوعي كه موجب نگراني مي شود ازدياد الماس هاي تقلبي است. بهترين راه آن است كه از يك جواهرفروش مورد اطمينان بخواهيد كه آن را ارزيابي كند. او قادر به انجام اين كار بدون آسيب رساندن به الماس است كه البته برايتان هزينه اي را در برخواهد داشت . در زير به برخي روش ها به منظور ارزيابي و تشخيص الماس هاي اصل از انواع تقلبي اشاره شده است:اطمينان حاصل كنيد كه اين شناسنامه را يكي از مؤسسات ارزيابي الماس معتبر (GIA، AGSL، EGL و PGGL) يا يك شخص ارزيابي كننده ي مستقل، عضو يكي از سازمان هاي تخصصي(نظير انجمن ارزيابي كنندگان امريكا، صادر كرده باشد. دريافت شناسنامه براي خريد الماس هايي كه آن ها را از قبل مشاهده نكرده ايد، نظير خريدهاي اينترنتي بسيار حائز اهميت است.شاخص انكسار نور در الماس بسيار بالاست به آن معنا كه زاويه ي شكست پرتويي كه از آن عبور مي كند تيز و زاويه دار است. شيشه و كوارتز داراي شاخص انكسار كمتري هستند و از آنجايي كه زاويه ي شكست نور در آن ها پايين تر است، درخشش كمتري دارند حتي در صورتي كه به خوبي و با دقت تراش يافته باشند. شاخص انكسار نور يك ويژگي فيزيكي ذاتي است كه حتي با تراش عالي هم ارتقاء داده نمي شود.

در صورتي كه الماس بر روي قطعه كار نصب نشده باشد آن را برگردانيد و بر روي تكه اي از روزنامه قرار دهيد. در صورتي كه به وضوح قادر به خواندن آن قسمت از نوشته بوديد، الماس شما حقيقي است اما در صورتي كه حروف را به حالت لكه هاي پراكنده ي مشكي مشاهده كرديد، در تقلبي بودن سنگ شك نكنيد. تنها در صورتي كه يك الماس حقيقي تراش نامناسب داشته باشد چنين اتفاقي براي آن الماس نيز رخ مي دهد.

الماس جنس و رنگ شیشه ای دارد و بسته به معدنش می تواند هر رنگی داشته باشد! تراش الماس، بیشترین اثر را در میزان درخشش و تلألو و صد البته قیمت آن دارد. اگر الماس از رنگ، خلوص و شفافیت خوبی برخوردار باشد، تراش بد باعث تیره به نظر رسیدن آن می شود. بسیاری از جواهرشناسان معتقدند که تراش الماس، مهم ترین کار کار روی آن است.اندازه عرض و ارتفاع دانه الماس بیشترین اثر را در عبور نور از الماس و خروج آن به صورت برق و درخشش دارد، به طوری که اگر تراش به نحوی باشد که دانه الماس ارتفاع کمی داشته باشد نور از سطح زیرین الماس خارج شده و الماس درخشش خود را از دست می دهد، همچنین اگر تراش طوری باشد که ارتفاع دانه الماس زیاد باشد، نور از اطراف پراکنده شده و الماس تیره و کدر به نظر خواهد رسید. به همین خاطر در خرید الماس باید با یک متخصص مشورت کرد و از خوش تراش بودن آن مطمئن شد. برای شستشوی الماس دو روش کلی و ساده وجود دارد. در روش اول باید نگین را با آب گرم و مایع پاک کننده ملایم با یک برس نرم غیر فلزی پاک کرد. سپس آن را با آب گرم شست و با یک پارچه نرم بدون پرز خشک کنید. در روش دوم هم الماس باید در یک فنجان که نیمی از آن با آب سرد نصف دیگران با پاک کننده های خانگی جلوی آمونیوم پر شده قرار گیرد و پس از 30 دقیقه با یک برس نرم پاک شود.

سنگ قیمتی

رایج ترین و شایع ترین دلیل افتادن و گم شدن نگین های الماس از روی انگشتر این است که فرد بدون اینکه متوجه باشد، به انگشتر ضربه وارد می کند، یا ممکن است دست فرد به دیوار، میز یا شئ سخت برخورد کند و پایه نگین ضربه ببیند. همین ضربه ها سبب شل شدن جای نگین می شود و در نتیجه با یک حرکت معمولی هم ممکن است الماس بیفتد.

باید بدانید که حتی پایه های چنگکی هم ۱۰۰ درصد ایمن نیستند و ممکن است نگین از داخل آن ها بیفتد و گم شود.

دلیلش این است که فلز به مرور زمان خورده و ساییده می شود، در نتیجه پایه انگشتر تقریبا شل شده و استحکام و محکمی خود را از دست می دهد. بنابراین، نگین در معرض افتادن قرار می گیرد. به ویژه اگر انگشتر نگین دار خود را همیشه و ۲۴ ساعته به دست می کنید، احتمال گم شدن نگین های آن بسیار بالاتر از زمانی خواهد بود که انگشتر را فقط برای مراسم خاص می پوشید.

کدام الماس در معرض خطر بیشتری قرار دارد؟

اولین و شاید تنها راه این تشخیص این است که سنگ های انگشترخود را چک کنید و مطمئن شوید که ثابت هستند. آن ها را آرام با انگشت تکان دهید و ببینید آیا لق هستند یا خیر. اگر الماس حتی کوچک ترین حرکتی داشت باید حتما آن را پیش یک جواهرساز ببرید تا آن را سفت کند.سنگ الماس هایی که روی پایه های چنگکی شکسته شده یا خم شده قرار دارند بیشتر از بقیه در معرض خطر افتادن هستند.

چگونه از افتادن نگین انگشتر جلوگیری کنیم؟

برای کسب اطمینان از اینکه الماس ها روی انگشترشما ایمن هستند، به محض اینکه حس می کنید پایه نگین مشکلی پیدا کرده، یا خود نگین شل شده باید سریعا آن ها را تعمیر کنید.اگر پایه نگین از نوع چنگکی است و یکی از چنگک ها شکسته یا خم شده حتما باید آن را تعمیر کنید و یا همه حواستان را جمع کنید که نگین انگشتر نیفتد.هنگام شستن یا تمیز کردن انگشتر مراقب باشید که ضربه ای به پایه نگین وارد نکنید. یا از مسواک زبر برای تمیز کردن استفاده نکنید که به بدنه ی سنگ قیمتی آسیبی وارد نکند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان