چرا طوطی پرهای خود را میکند؟

  سه شنبه، 25 خرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
چرا طوطی پرهای خود را میکند؟
چیزی دردناک تر از این نیست که طوطی دوست داشتنی شما شروع به کندن پرهای زیباش کند در حالی که کاری از دست شما ساخته نیست.در بسیاری از موارد شدت پرکنی به حدیست که بافت پوست و گوشت بدن طوطی نیز آسیب میبیند و منجر به خونریزی در ناحیه پشت و سینه و یا دو بال پرنده میشود. در این مطلب علل پرکنی طوطی بیان شده است.

پرکنی یک نوع بیماری شایع در طوطی سانان مخصوصا کاسکوها و کاکادوها محسوب می شود. این بیماری میتواند علت های پیچیده و سختی مثل استرس ، تغییر ناگهانی محیط یا صاحب یا تغذیه و... ، انگل ، نداشتن جفت ، دلتنگی و صدها دلیل دیگر داشته باشد. بیماری پرکنی یک نوع افسردگی حساب می شود که باید علت آن را فهمید و با برطرف کردن علت از پرکنی جلوگیری کرد.

تفاوت پرکنی و پر جوی

عبارت پر کنی(Feather Plucking) به حالتی گفته میشود که پر به صورت کامل از غلاف خود بیرون کشیده شود.معمولا این حالت معمول ترین نوع اختلال آسیب رسانی به پرهاست.در بعضی از موارد پرنده شروع به جویدن پرهای خود میکند به صورتی که پر از غلاف خارج نمیشود و نی پر در جای خود باقی میماند.به این حالت پر جوی (Feather Chewing) گفته میشود.درمان پر جوی معمولا سخت تر از پرکنی است.پری که از ریشه و غلاف خارج میشود بلافاصله شروع به رشد مجدد میکند ولی پر جویده شده تا زمانی که پرنده به صورت طبیعی به دوران پر ریزی یا لک نرود باقی خواهد ماند.

اگر پروسه آسیب رساندن به پرها توسط پرنده ادامه پیدا کند فولیکول های پر پرنده آسیب خواهند دید و ناحیه آسیب دیده تا آخر عمر بدون پر باقی خواهد ماند.در این حالت پرنده شروع به از بین بردن بافت نرم سینه و پاها و پشت خود میکند که نتیجه آن به وجود آمدن زخم رو خونریزی در بدن پرنده است.زخم های ایجاد شده در بدن طوطی به دلیل استمرار طوطی در خود زنی هیچ گاه بهبود نخواهد یافت و روز به روز وسیع تر و محل رشد و پرورش انواع عفونت های باکتریایی و قارچی خواهد شد.این روند معمولا تا زمان مرگ طوطی در اثر عفونت و خونریزی ادامه خواهد داشت.

علل و درمان ایجاد بیماری پرکنی در کاسکو، کاکادو، شاه طوطی و …

یکی از مهمترین بیماری های پرندگان خانگی (طوطی سانان) بیماری پرکنی یا پرخوره می باشد. براساس دلایل متعددی پرنده شروع به کندن پرهای خود که بیشتر علل روانی دخیل است می کند. بعضی کاسکوها آنقدر پرهای خود را می کنند که کاملاً لخت می شوند و حتی در مواقعی پوست بدن خودر ا هم می کنند و به تدریج باعث عفونت و مرگ خود می شوند.

پرکنی طوطی

پرکنی در واقع یک بیماری نیست.....یک علامت است.دلایل زیاد و متفاوتی برای پرکنی طوطی وجود دارد. پیدا کردن دلیل اصلی این اختلال کلید درمان احتمالی پرکنی پرنده شماست.اختلال پرکنی تقریبا در تمام خانواده بزرگ طوطی ها گزارش شده است.در این بین طوطی خاکستری آفریقایی کنگو یا کاسکو و خانواده ککاتو ها به دلیل هوش بالا و فهم و احساسات قوی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.دلایل متعددی در این بیماری روانی پرندگان نقش دارد که ما در این مبحث به چند دلیل اصلی می پردازیم:

استراحت و تنهایی طوطی

طوطی سانان نیاز به حدود ۱۲ ساعت استراحت در شبانه روز دارند که یا باید در اتاق تاریک و یا توسط پارچه قفس آنها پوشیده شود. بعضی افراد به اشتباه شب ها بالای قفس پرنده چراغ خواب روشن می کنند که این کار بیشتر باعث اختلال روانی پرنده می شود. آن دسته از کاسکو ها و طوطینی که در کنار انسان هازندگی می کنند با گذشت زمان به صاحب خود وابستگی شدیدی پیدا می کنند .اختصاص ندادنزمان کافی و عدم توجه به این پرندگان از سوی صاحب و نگهدارنده آن ها می تواند سبب عارضه پرکنی شود .

فعالیت جنسی سرکوب شده

همانطور که ما انسان ها نیاز به همدم داریم حیوانات هم مثل ما میباشند. یکی از دلایل کندن پر پرنده های منقار کج نبود جنس مخالف در کنار خود است. طوطی هایی که بدون جفت بمانند و هم دمی نداشته باشند احتمال کندن پر آن ها زیاد است. نداشتن جفت یکی از عوامل مهم کندن پر در کاسکو و یا عروس هلندی است.

تلویزیون عامل افسردگی طوطی

یکی دیگر از دلایل افسردگی طوطی سانان می باشد. چون کاسکو به امواج رادیویی مخصوصاً تلویزیون حساس می باشد و باعث عصبی شدن پرنده می شود. بعضی افراد به اشتباه پرنده را جلوی تلویزیون می گذارند تا سرگرم شود که این کار برای پرنده مضر است حتی در نزدیکی پرنده بهتر است با موبایل نیز صحبت نشود.

تغذیه طوطی

طی آماری که صورت گرفته، بیشتر پرندگان خانگی سوء تغذیه دارند که کمبود مواد مغذی سبب پرکنی پرنده می شود. غذای طوطی سانان یا باید به طور آماده و بسته بندی از پت شاپ خریداری شود و یا شامل انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته و … و همچنین انواع میوه بخصوص سیب، موزه، پرتقال، خیار و سبزیجات: کاهو، جعفری، ….. و برنج پخته و تخم مرغ باشد و حتماً هفته ای یک بار ویتامین تحت نظر دکتر دامپزشک دریافت کند. اگر در طوطی سانان فقط تخمه استفاده شود، پرنده مستعد بیماری هایی چون سوء تغذیه، پوکی استخوان، کبد چرب، پلک نیمه باز و … می شود.

انگل های خارجی در طوطی

بعضی انگل های خارجی مانند کک، شپش و … باعث خارش حیوان شده و حیوان را عصبی می کنند و سبب پرکنی حیوان می شوند. جلوگیری از این امر پرنده باید هرچند ماه یکبار توسط دکتر دامپزشک چکاپ شود. این مشکل را میتوان با داروهایی که دامپزشک تجویز میکند از بین برد و در صورت درمان نکردن به موقع باعث پر کنی این پرنده می شود.

بی توجهی به طوطی

طوطی سانان حیواناتی عاطفی بوده و حافظه قوی دارند اگر صاحب حیوان به پرنده اش بی توجهی یا کم محلی کند، پرنده واکنش داده و افسرده می شود و یا اگر پرنده را اذیت کند پرنده تا مدت ها فراموش نمی کند، برای سرگرمی می توان از اسباب بازی های مخصوص پرندگان استفاده کرد و یا از وسایل چوبی یا میوه درخت کاج بهره برد و همچنین در قفس از آینه نباید استفاده کرد.

کمبود اشتغال و سرگرمی

زات طوطی هایی مثل عروس هلندی شیطون و بازیگوش میباشد طوطی ها اکثر روز را در کند و کاو و اشتغال به سر میبرند. و عدم تحرک باعث پرکنی عروس و دیگر پرندگان میشود که ممکن است به دلایلی مانند قرار گرفتن طوطی در قفس کوچک در زمان زیاد و یا ادم وجود وسایل بازی باعث کمبود اشتغال میشود و در تنیجه طوطی ما کندن پر را شروع میکند.

مکان نگهداری طوطی

در منزل بهتر است مکان نگهداری پرنده یک متر بالاتر از سطح زمین و همچنین در گوشه ای از منزل یا کنار دیوار باشد. در این صورت حیوان احساس امنیت بیشتری می کند. دلایل متعدد دیگری نیز در پرکنی کاسکو مؤثر است که در مقاله های آینده توضیح داده می شود. در شرایطی نیز حیوان باید تحت درمان دارویی زیر نظر دامپزشک به مدت چند ماه قرار بگیرد که از داروهای ضدافسردگی و آرام بخش استفاده می شود. خاطرنشان می شود پرکنی طوطی سانان مخصوصاً کاسکو نیاز به درمانی طولانی مدت و صرف وقت زیادی دارد پس باتوجه به این نکاتی که گفته شد ما تا حدودی می توانیم از این بیماری جلوگیری کنیم.

درمان بیماری پرکنی

درمان اختلال پرکنی کاریست دشوار و نیازمند صبر و حوصله فراوان.در اولین قدم طوطی پرکن رو نزد به یک دامپزشک مجرب ببرید تا از سلامت جسمی پرنده اطمینان حاصل کنید.قدم بعدی اصلاح رژیم غذایی پرنده است.متاسفانه رژیم غذایی اکثر طوطی های خانگی تا ۹۰% تخمه آفتاب گردانه!!!در بعضی موارد طوطی علاوه بر تخمه آفتاب گردان روزانه تعداد زیادی پسته و مغذ گردو بادام و سایر دانه های چرب مصرف میکند.پرنده های خانگی نه پرواز میکنند و نه تحرکی برای سوختن چربی و کالری اضافه دارند.بنا بر این باید رژیم غذایی متعادل با چربی بسیار پایین داشته باشند.بهترین رژیم غذایی برای طوطی سبزیجات و جوانه حبوبات و میوه هایی نظیر پرتقال و سیب و .... است.

پر کنی طوطی

بعضی از راه های رایج درمان بیماری پرکنی

استفاده از داروهای آرامبخش (تشخیص داروی مناسب و مقدار مصرف آن باید توسط دامپزشک تجویز شود) .
استفاده از اسپری های تلخ کننده پرهای پرنده.
استفاده از گردنبند الیزابت: مخروط یا طوقی از جنس پلاستیک که به دور گردن پرنده می افتد و مانع رسیدن نوک به بدن می شود.

شلوغ کردن و تنها نگذاشتن پرنده در هیچ شرایطی.استفاده از اسباب بازیهای زیبا و کارآمد که طوطی به آنها علاقه داشته باشد ( جهت سرگرم کردن طوطی)آزاد کردن پرنده در محیط بزرگ تر مانند پاسیویی که درخت و گیاه در آن باشد.
همنشین کردن پرنده با همنوعان یا یک جفت (می توانید یک طوطی دیگر را دست کم برای امتحان برای مدتی به خانه بیاورید این احتمال هست که طوطی شما با او سرگرم شود و دست از پرکنی بردارد. اگر هم جواب نداد باز طوطی دیگری را جایگزین کنید. احتمالا توجه طوطی اصلی که شما انرا دوست دارید به شما کم خواهد شد و با طوطی جدید سرگرم می شود)قرار دادن قفس پرنده در جایی که احساس امنیت کند اما دور از اعضای خانواده نیز نباشد.

طوطی ها در طبیعت به صورت گروهی و اجتماعی زندگی میکنند.خودخواهی انسان این پرنده های زیبا را به منازل و فقس های فلزی منتقل میکند.حداقل کاری که میتوانیم برای این پرنده های مهربان و زیبا انجام بدهیم توجه فراوان و فراهم کردن حداقل نیاز های زندگیشان است .فراموش نکنیم که این ما هستیم که طوطی را بر خلاف میلش به اسارت در آورده ایم...پس وظیفه ماست که مثل یک بچه کوچک از آن نگهداری کنیم.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
مهتا
8 ماه پیش

اگر طوطی ام را زیر آب بگیرم پر هایش را نمیکند
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان