چگونه بدون آسیب رساندن به خود و اعصاب خورد کنی خانه را تمیز کنیم؟

  شنبه، 28 آبان 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه بدون آسیب رساندن به خود و اعصاب خورد کنی خانه را تمیز کنیم؟
حتما برای شما نیز پیش آمده که از شب گذشته تصمیم گرفته اید با انرژی صبح خانه را تر و تمیز کنید ولی همین که دست به کار شده اید اتفاقی افتاده که موجب ناراحتی و اذیت شما شده است. دیگر نگران نباشید با مطالعه ی این محتوا دچار چنین احوالی نمیشوید زیرا ساعدنیوز این موارد که انرژی منفی دلرند و منجر به آسیب رسیدن شما هستند را گرد آوری کرده است.

بدون آسیب رساندن به خود خانه داری کنید

خانم های خانه دار هنگام تمیز کردن خانه با مشکلات زیادی روبرو می شوند. استفاده از مواد شیمیایی ، نحوه انجام دادن کارهای خانه و نوع محیط خانه می توانند مشکلاتی برای سلامتی آنها به وجود بیاورند. در این بخش از رازهای خانه داری سالم در ساعدنیوز شما را با روش های خانه داری بی درد سر و مشکلاتی که تمیز کردن خانه می تواند برای شما به وجود آورد ، آشنا خواهیم کرد.

شناختن محصولات شوینده و تمیزکننده

استفاده از محصولات سفیدکننده، حتی یک بار در هفته، خطر ابتلا به بیماری انسدادی ریوی مزمن (COPD) را حدود 3 برابر بیشتر می کند. ترکیبات موجود در محصولات پاک کننده و شوینده ، ترکیبات سفیدکننده، آمونیاک یا ترکیبات چهاراتمی آمونیاک (نوعی ضدعفونی کننده)، فتالات و بسیاری از ترکیبات آلی فرّار خطر ابتلا به بیماری های تنفسی ازجمله آسم را بسیار بیشتر می کنند . محصولات زیر می توانند ترکیبات شیمیایی مضر و مخربی را در خود داشته باشند این محصولات عبارتند از :

  • محصولات برپایه سفیدکننده
  • پاک کننده های ضدچربی و روغن حاوی 2-butoxyethanol یا butyl cellosolve، و ethylene glycol butyl ether (EGBE).
  • ضدعفونی کننده ها

این ترکیبات شیمیایی می توانند از طریق پوست یا از طریق استنشاق به درون بدن وارد شوند و اثرات مخربی را برای آن داشته باشند.

پاک سازی خانه با شیوه های سالم تر

بسیاری از ما به صورت منظم خانه های خود را تمیز می کنیم ، بنابراین شدیدا در معرض خطر ابتلا به بیماری های ناشی از خانه داری و تمیز کردن خانه قرار دارند و باید اصول صحیح و ایمنی لازم برای تمیز کردن بی خطر خانه را بدانیم.خانم های خانه دار و یا کسانی که کارشان مرتبط با تمیز کردن خانه است باید نکات زیر را رعایت کنند:

  • پوشیدن دستکش
  • پوشیدن لباس آستین بلند
  • زدن عینک ایمنی
  • زدن ماسک استاندارد
  • کار کردن در محیطی که دارای تهویه مناسب باشد.
  • استفاده از جوش شیرین و سرکه، به عنوان ترکیبات طبیعی و بی خطر، برای تمیز کردن بسیاری از سطوح خانه

پوستر استفاده از دستکش برای تمیز کردن خانه

توجه کردن به حالت بدن موقع کار

آماده سازی بدن برای خانه داری و تمیز کردن خانه مانند آماده سازی بدن برای تمرین ورزشی است پس گرم کردن بدن قبل از شروع این کارها ضرورت دارد زیرا انجام کارهای خانگی فشاری مشابه با فعالیت های ورزشی به بدن وارد می کنند . برای اینکه هنگام انجام کارهای خانه آسیب جدی نبینیم باشید نکات زیر را رعایت کنیم:

  • هنگام تی کشیدن و یا جارو برقی کشیدن ، دسته جاروبرقی یا تی را بلندتر انتخاب کنید تا بتوانید بدن را در حالت طبیعی نگه دارید.
  • موقع استفاده از جاروبرقی یا تی ، کمرتان را بیش از حد خم نکنید وبه آن فشار وارد نکنید.
  • از نردبان های خانگی و محکم برای تمیز کردن سطوح دور از دسترس کمک بگیرید.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدگی هنگام تمیز کردن خانه از هر دو دست استفاده کنید و فراموش نکنید که استفاده صرف از یک سمت بدن می تواند منجر به سندرم سوء استفاده شود و فشار زیادی را به مفصل ها، دیسک ها و باقی اندام های بدن وارد کند.

پوستر جارو توجه به حالت بدنی حین جارو کشیدن

جلوگیری از بریدگی یا سوراخ شدن پوست

هنگام تمیز کردن وسایل خانه مانند اجاق گاز یا کابینت که لبه تیزی دارند ، دقت کنید دچار بریدگی و خونریزی پوستی نشوید. هنگامی که می خواهید این وسایل را تمیز کنید حتما دستکش بپوشید. زیرا با آسیب رسیدن به پوست هم منجر به درد میشوید و هم اعصابتان خراب میشود.

پوستر تمیز کردن اجاق گاز یا کابینت برای جلوگیری از آسیب به پوست

جلوگیری از آسیب چشم ها

هنگام استفاده از مواد شوینده به خصوص سفیدکننده ها و جوهرنمک، مراقب باشید تا این مواد به چشم شما نپاشند. بهتر است برای جلوگیری از آسیب چشم ها عینک محافظ بزنید و اسپری مواد شوینده را دور از چشم های خود نگه دارید.همچنین هنگام شستشوی دستشویی یا حمام ، درب و پنجره آن را باز بگذارید و هواکش را روشن کنید تا گاز مواد شوینده در محیط جمع نشود و چشم هایتان را نسوزاند.

با همین گرد و خاک یکساله

یک تمیزکاری حسابی شبیه خانه تکانی، چیزی فراتر از پاکیزگی ست. خارج کردن فضای خانه از یکنواختی و سکونی که چندین ماه بر خانه حکم فرما بوده، مهم ترین دستاورد این رسم خجسته است. تغییر رنگ بر دیوارهای خانه و اتاق ، استفاده از پرده های متنوع، جا به جا کردن اسباب و اثاثیه منزل در جهت بازدهی روانی بیشتر، به تنهایی می تواند سلامت روان یک خانواده را تضمین کند. از طرفی ایجاد فضای صمیمی در حین تمیزکاری و بهره گیری از نیروهای کمکی و خودی در پیشبرد این امر، باعث تعامل بیشتری بین افراد خانواده می شود و نشاطی مضاعف در کانون خانواده ایجاد می کند.

آنچه دیگران هم می دانند

مدتی پیش، تحقیقی در این زمینه در دانشگاه مالموی سوئد انجام شد. در این پژوهش، دو گروه از افراد سالم و افسرده حضور داشتند و از آ نها خواسته شد تا یک ماه خانه خود را تمیز نکنند و بیشتر از مواقع دیگر نسبت به تمیزی و مرتب بودن خانه بی اهمیت باشند. بعد از گذشت مدت مقرر، دو نتیجه ی جالب به دست آمد. افراد سالم دچار افسردگی خفیف و بی حوصلگی مداوم شده بودند و هیچ رغبتی برای اینکه بعد از اتمام ساعات کاری به خانه بروند نداشتند و حتی دعواها و بحث های خانوادگی و بهانه گیری های بی دلیل در محیط خانه آنها، ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده بود. تحقیقات روی افراد افسرده نیز نشان می داد که علایم افسردگی در آنها بیش از ۲ درصد، بیشتر شده است و این گروه نیز، تمایلی برای تغییر این شرایط نداشتند. به همین دلیل پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که روزانه ۲۰ دقیقه تمیز کردن خانه، سلامت روان را تقویت می کند.

رابطه دو سنت دور... اما نزدیک

چند وقتی ست که پدیده ای با عنوان «فنگ شویی» پیرامون بحث طراحی منزل و دکوراسیون، نُقل محافل شده است. این روش به منظور به جریان انداختن انرژی در سطح محل زندگی به واسطه استفاده صحیح از اسباب و اثاثیه و رنگ ها باب شده است. فنگ شویی که منسوب به کشور چین است، با تکیه به عناصر پنج گانه، یعنی چوب، آتش، خاک، فلز و آب و تاثیرات روانی آن ها بر اعضای خانواده، در خدمت بهبود سلامت روان است. هر کدام از عناصر پنج گانه در این فلسفه، یک رنگ نمادین را نیز در دل خود جای داده اند. در بین این عناصر، رنگ سبز متعلق به عنصر چوب است. این رنگ بیانگر شروعی دوباره و تازگی ست.

سبزهای مدام

رنگ سبز برای تقویت سلامت بسیار مفید است، زیرا به خاطر انرژی های شفا دهنده ای که از طبیعت ساطع می شود، باعث آرامش اعصاب و ایجاد حس تعادل در سرتاسر بدن می شود. اگر قرار است از این رنگ در طراحی منزل خود استفاده کنید، در نظر داشته باشید که برای تاثیر بیشتر ویژگی شفابخشی این رنگ، چند طیف مختلف سبز را بکار ببرید. بهتر است حداقل سه شاخه از رنگ های مختلف سبز را داشته باشید و البته حواس تان باشد که در استفاده از این طیف ها گرفتار افراط نشوید. به عنوان مثال اگر قصد دارید تا دیواری را به رنگ سبز درآورید، بهتر است روی دیوار از تابلوهایی با زمینه ی سبز دیگری بهره بگیرید و یا زیر دیوار سبز از نیم ستی استفاده کنید که روی آن کوسن هایی با طیف سبزی متفاوت قرار گرفته باشد.
می توانید با یک تیر دو نشان را هدف قرار دهید. با استفاده از گیاهان آپارتمانی، علاوه بر بهره گیری از رنگ سبز، می توانید در تصفیه ی هوای خانه نیز موثر واقع شوید و نشاط و سرزندگی بیشتری در محیط جاری کنید. البته با استناد به تعالیم فنگ شویی( که توضیح بیشتر آن احتیاج به فضا و زمان بیشتری دارد) گیاهان سبز رنگ بهتر است در قسمت جنوب، جنوب شرق و یا شرق منزل قرار بگیرند. مطمئن باشید با استفاده درست از این رنگ و بهره گیری از المان های سبز، انرژی به مراتب بیشتری در درخت زندگی تان به جریان می افتد. امتحانش مجانی ست!

بنابراین خانم های خانه دار باید با استفاده از روش های صحیح خانه داری و رعایت نکات ایمنی از آسیب رساندن به خودشان جلوگیری و مراقب سلامتی خود در هنگام تمیز کاری خانه باشند. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (39 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (25 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!